Komiteen har merket
seg at regjeringen òg i fortsettelsen legger opp til å videreføre
tiltak mot tvangsekteskap og kjønnslemlesting.
Komiteen vil understreke at krisesenterloven slår
fast at kommunene har plikt til å gi et tilbud til voldsutsatte.
Komiteen viser til at krisesenterloven,
som trådte i kraft 1. januar 2010, fastsetter at kommunene har ansvar
for å sikre et godt og helhetlig krisesentertilbud til personer
som er utsatt for vold eller trusler om vold i nære relasjoner,
og som har behov for et trygt, midlertidig botilbud.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det øremerkede statstilskuddet til krisesentrene blir avviklet
i 2011, og at midlene blir lagt inn i rammetilskuddet til kommunene.
Det er et mål å bedre tilgangen til incestsentrene og voldtektssentrene
for alle aktuelle brukergrupper, inkludert personer med nedsatt
funksjonsevne og personer med innvandrerbakgrunn, og å styrke tilbudet
til gutter og menn utsatt for incest og seksuelle overgrep.
Flertallet viser til at for å
øke kvaliteten på krisesentertilbudet har regjeringen foreslått
økte bevilgninger til krisesentrene i de senere årene. Mens utgiftene
til krisesenterdriften i 2009 var om lag 176 mill. kroner, blir
om lag 240 mill. kroner innlemmet i kommunerammen i budsjettforslaget
for 2011.
Flertallet viser til at når midlene
legges inn i rammetilskuddet til kommunene, tas det hensyn til variasjoner
i utgiftsbehovet mellom kommunene. Siden ikke alle kommuner har
krisesenter i dag, medfører innlemmingen av midlene en omfordeling
kommuner imellom. Kommunene ble derfor gitt god tid til å forberede
innlemmingen av tilskudd til krisesenter. Mens oppgaver vanligvis
blir rammefinansiert straks de gjøres til en kommunal plikt, la
man i forbindelse med lovfestingen av et kommunalt ansvar for krisesenter
opp til et overgangsår med fortsatt øremerking. Dette ble gjort
for å lette inngåelsen av interkommunalt samarbeid og bindende avtaler mellom
kommunene.
Flertallet viser imidlertid til
at omfordelingsvirkningene kan medføre utfordringer for enkelte
vertskommuner som har satset spesielt på å bygge opp krisesentertilbudet. Flertallet er opptatt
av at tilbudet til volds- og trusselutsatte ikke må svekkes, særlig
viktig er det å sikre at barna får et godt tilbud. Flertallet mener
derfor at det som en overgangsordning for 2011 bør kunne gis ekstra
midler til kommunene med de største omstillingsutfordringene, og
foreslår 15 mill. kroner til dette formålet. Flertallet understreker
at dette er en ettårig overgangsordning og forutsetter at kommunene
ved en slik løsning vil ha tilstrekkelig tid til å tilpasse seg den
nye finansieringsordningen. Ordningen administreres av Barne-, ungdoms-
og familiedirektoratet, og midlene tildeles vertskommuner etter
søknad. Flertallet er videre klar over at mange ofre
for menneskehandel (slaveri) og tvangsekteskap benytter seg av krisesentrene. Flertallet er
derfor opptatt av at kommunene er seg sitt ansvar bevisst med hensyn
til oppfølgingen av lovens krav om å sikre et godt og helhetlig
krisesentertilbud, og inngår nødvendig samarbeid og avtaler med
andre kommuner dersom det er nødvendig for å sikre et tilfredsstillende
tilbud. Flertallet ber regjeringen følge situasjonen
nøye.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti påpeker at krisesentertilbudet
har blitt lovpålagt, og vil presisere hvor viktig det er at de som trenger
krisetiltak får et best mulig tilbud som er likt over hele landet.
Det er viktig at krisesentertilbudet oppgraderes, og at en får en
god standard over hele landet. Disse medlemmer er
i likhet med krisesentrene svært bekymret over at midlene nå har
gått inn i rammetilskuddet til kommunene. Disse medlemmer mener
dette vil medføre at en nå får et dårligere tilbud og større forskjeller
fra kommune til kommune.
Disse medlemmer viser for øvrig
til disse partiers alternative statsbudsjett, hvor midlene foreslås
opprettholdt som øremerkede.
Disse medlemmer ønsker å avvente
innlemmingen av krisesentertilskuddet i rammen til kommunene til
finansieringen og de nye oppgavene pålagt krisesentrene i Ot.prp.
nr. 96 (2008–2009), er bedre ivaretatt. Nye grupper som skal gis
et tilbud på krisesentrene er menn, personer med annen kulturell
bakgrunn og barn. Dette arbeidet er et omfattende og viktig nybrottsarbeid
for sektoren, og mange krisesentre er ikke i havn med dette ennå.
I tillegg varsler mange krisesentre at de må kutte i tilbudet som følge
av den nye finansieringen. Disse medlemmer er derfor
imot en overførsel av ansvaret for krisesentertilbudet til kommunene
før tilbudet ivaretar de funksjoner som loven setter og opprettholder
derfor post 60.
Disse medlemmer mener det var
nødvendig at det kommunale krisesentertilbudet ble lovfestet for
å sikre det. Lovfestingen skulle tydeliggjøre at det offentlige
har et ansvar for å sørge for at personer som er utsatt for vold
i nære relasjoner, får vern, hjelp og oppfølging. Disse medlemmer viser
til at krisesentersektoren for tiden er i en svært ustabil situasjon.
Sektoren står overfor en rekke utfordringer, blant annet fordi en
rekke nye krav stilles, finansieringsordninger legges om, alle kommuner
skal ha et tilbud tilgjengelig, også menn skal sikres et tilbud
og det er krav om ombygginger som gir tilgjengelighet for alle. Disse
medlemmer viser til at disse partier har advart mot at krisesentertilbudet innlemmes
i rammetilskuddet før lovfestingen er veletab-lert, kommunene har
hatt tid og mulighet til å sikre et godt tilbud og det reelle kostnadsnivået
er kjent. Disse medlemmer viser til at mange eksisterende
krisesentre frykter at de må bygge ned sin virksomhet, dersom bevilgningen ikke
økes radikalt. Disse medlemmer mener overføring først
bør skje når tilbudet er utviklet og kostnadsrammen for det kommende
krisesentertilbud er nærmere definert. Disse medlemmer støtter
ikke forslaget om at de øremerkede tilskuddene skal avløses av rammefinansiering fra
2011.
Komiteen viser til
regjeringens forslag og støtter dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
foreslår å bevilge 15,0 mill. kroner på posten. Dette er en økning på
15,0 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti støtter ikke at krisesentertilskuddet
innlemmes i rammetilskuddet fra 2011. Disse medlemmer viser
til disse partiers alternative budsjett der det foreslås videre
øremerking av tilskudd til krisesentre over post 60.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, hvor det øremerkede
tilskuddet til krisesentrene opprettholdes med drøyt 250 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett og opprettholder det øremerkede
tilskuddet til krisesentrene med 238 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser videre til Kristelig Folkepartis alternative
budsjett der det foreslås at tilskuddet til krisesentre økes med
ytterligere 30 mill. kroner for å sikre at krisesentersektoren styrkes.
Komiteen viser til
regjeringens forslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at ordningen med
20 pst. kommunalfinansiering og 80 pst. statlig finansiering imidlertid
er vedtatt videreført for enkelte andre tilbud for voldtektsutsatte,
eksempelvis for DIXI ressurssenter i Oslo, jf. rundskriv Q22/2010. Disse
medlemmer er imidlertid kjent med at DIXI ressurssenter
i Oslo har fått mindre enn 80 pst. i 2010 på tross av at Oslo kommune
har finansiert senteret med 20 pst. Disse medlemmer forutsetter
at regjeringen sørger for at rundskriv Q22/2010 følges i 2011 slik
at overgrepssentrene sikres en stabil finansiering.
Komiteen viser til
regjeringens forslag og støtter dette.