Det foreslås bevilget 233,65 mill. kroner for 2011,
mot 196,705 mill. kroner i saldert budsjett for 2010.
Komiteen understreker
betydningen av god kunnskapsoppbygging gjennom forskning, utredning
og løpende evaluering av virkemiddelbruk og måloppnåelse innenfor
departementets virkeområde.
Komiteen påpeker videre betydningen
av god formidling, slik at ny kunnskap blir tatt i bruk i hele forvaltningen
til beste for brukerne.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
forslaget til bevilgning under denne posten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti, peker på og støtter satsingen på forskning på områdene
arbeidsmiljø og sikkerhet, HMS, sosial dumping, arbeidsinnvandring,
og sammenhengene mellom frafall i skolen og sykefravær og uføretrygding,
samt bemanningsbransjens rolle i arbeidsmarkedet, da disse områdene
representerer utfordringer for arbeidsmarkedet og velferdsstaten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti peker på bemanningsbransjens
viktige rolle i en effektiv arbeidsformidling og mener at den offentlige
arbeidsformidlingen i Nav har mye å vinne på et enda tettere samarbeid.
Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti har tidligere
foreslått at private bemanningsselskaper i størst mulig grad bør
forestå arbeidsformidling til arbeidsledige uten spesielle bistandsbehov,
både fordi selskapenes kjennskap til arbeidslivets løpende bemanningsbehov
er sterk og at det tilbys skreddersydde kompetanseløsninger for
den enkelte. Disse medlemmer mener derfor det blir
feil å peke på bemanningsbransjens rolle i arbeidsmarkedet som ett
av flere områder som «representerer utfordringer for arbeidsmarkedet
og velferdsstaten.» Derimot bør det legges til rette for utredning og
forskning på disse selskapenes virkning for en mer effektiv og målrettet
arbeidsformidling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative statsbudsjett for 2011 der kap. 601 post 21
reduseres med 4 mill. kroner.
Disse medlemmer ønsker en gjennomgående effektivisering
av offentlig sektor og vil også foreta en gjennomgang og effektivisering
av Norges forskningsråd.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til viktigheten av at regjeringen med denne posten trapper opp sin
innsats mot ufrivillig deltid. Ufrivillig deltid er en form for
arbeidsledighet og skal bekjempes som annen arbeidsledighet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at ufrivillig deltid har en viktig likestillingsdimensjon,
idet de aller fleste som jobber ufrivillig deltid er kvinner. Dette
flertallet peker videre på at omfanget av ufrivillig deltid
har økt som følge av lavkonjunkturen. Dette flertallet peker
på at ufrivillig deltid er et hinder i kampen for likelønn, og at
ufrivillig deltid kan og må bekjempes med flere tiltak. Dette
flertallet viser i den forbindelse til regjeringens innføring av
fortrinnsrett fra 2006 for deltidsansatte ved nyansettelser, og
at regjeringen i tråd med erklæringen fra regjeringen Stoltenberg
II vurderer nye tiltak for å redusere ufrivillig deltid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er for et fleksibelt arbeidsliv, hvor retten til
å jobbe deltid er et viktig virkemiddel for at flest mulig skal
få mulighet til å utnytte sin arbeidsevne. I krysningen mellom vekslende
behov vil det derfor alltid være et element av ubemannede stillingsandeler
som er mindre enn 100 pst., hvor den som har stillingen gjerne skulle
jobbet 100 pst. Disse medlemmer mener det er viktig
at arbeidslivet gis muligheter til å tilpasse seg ønskene både fra
de som ønsker deltid og de som ønsker heltid, slik at vi i større
grad kan motvirke ufrivillig deltid. Mange utredninger om forsøksordninger
med alternativ turnus peker mot at en del sentrale avtalebestemmelser
og arbeidstidsbestemmelser kan være til hinder for et arbeidsliv
hvor flere får jobbe i den stillingsandelen de ønsker. For å gjøre
noe med ufrivillig deltid trengs flere konkrete virkemidler for
å tilpasse den enkelte arbeidsplass etter både arbeidsgivernes og
arbeidstagernes behov og forutsetninger. Disse medlemmer viser
til Representantforslag 124 S (2009–2010), hvor det foreslås endringer
i arbeidsmiljølovens bestemmelser slik at for eksempel alternative
turnusløsninger kan tas i bruk i større grad, jf. Innst. 65 S (2010–2011).
Det vises til at forsøk med dette har gitt positive utslag på så
vel deltidsproblematikken, sykefraværet og det generelle arbeidsmiljøet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett for 2011, hvor bevilgningen
over kap. 601 post 22 bortfaller i sin helhet.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti understreker at ufrivillig deltid ikke bare handler
om arbeidsmiljø og arbeidstidsbestemmelser, men at det også er en
viktig likestillingssak og en sak som har stor betydning for sosiale forskjeller
i samfunnet. Dette medlem viser til at det er mange
som arbeider deltid her i landet. Ifølge kvinnepanelet jobber 42
pst. av alle sysselsatte kvinner og 13 pst. av alle sysselsatte menn
deltid. Dette medlem viser til at de aller fleste
av disse faktisk ønsker å jobbe deltid. Noen jobber deltid for å
få inntekt ved siden av studiene, andre jobber deltid fordi de vil
ha bedre tid sammen med familien. Dette medlem vil understreke
at det ikke er dette frivillige deltidsarbeidet som er problemet,
det er ufrivillig deltid som er utfordringen. Dette medlem viser
til at det ifølge arbeidskraftsundersøkelsen til Statistisk sentralbyrå
pr. 2. kvartal 2010 var registrert 70 000 som jobber ufrivillig
deltid. Dette medlem viser til at undersysselsetting,
i tillegg til å være en stor personlig belastning for arbeidstakeren,
er et stort samfunnsproblem fordi dette er arbeidskraft som samfunnet
trenger. Dette medlem vil peke på at det er en utfordring
for samfunnet å legge til rette for å benytte den arbeidskraften
som faktisk er tilgjengelig. Dette medlem viser videre
til at det er et viktig likestillingsproblem at kvinner ikke får
mulighet til å forsørge seg selv og familien sin. Dette medlem vil
peke på at deltidsarbeid er en viktig årsak til de store inntektsforskjellene
mellom menn og kvinner.
Dette medlem mener at unntaksregelen
om at økt stilling kan nektes dersom dette vil medføre «vesentlige
ulemper for virksomheten», må tolkes strengt. Dette medlem mener
også regjeringen bør legge en strategi for bedre å utnytte lov-
og avtalemessige rettigheter slik at stillingsbrøker utvides og
kompetanse- og jobbinnhold forbedres. Dette medlem viser
til at mange arbeidsplasser har funnet løsninger som viser seg å
ha god effekt på å få ned andelen ufrivillig deltid. Dette
medlem viser til at kommunene som har oppnådd mest reduksjon
i ufrivillig deltid, er de som har innført ulike former for fleksible
arbeidstidsordninger. Turnusplanleggingen skjer da med bidrag fra
de ansatte selv, som fordeler vakter med ulik belastning seg imellom. Dette
medlem viser til at Sørlandet sykehus har innført bruk av
fleksibel turnus for å kunne imøtese de ansattes ønsker og behov
for fritid og arbeidstid, og at avdelingene som har innført ordningen
kan fortelle om større forutsigbarhet i fravær og dermed også en
større mulighet til å øke de ansattes stillingsandel. Dette medlem mener
det må legges bedre til rette for at arbeidsplasser gis muligheter
til å finne frem til slike løsninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader om modernisering av offentlig sektor under kap. 601
post 21, og reduserer posten med 5 mill. kroner i Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2011.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag til bevilgninger til institusjoner og organisasjoner som
opererer innenfor departementets politikkområde, og påpeker den
viktige rollen organisasjonene har som kompetanseutviklere på feltet.
Komiteen viser til
den verdi og kompetanse som seniorer besitter og verdien i at eldre
gis mulighet til å delta lengst mulig i arbeidslivet. Komiteen vil
påpeke betydningen av holdningsskapende virksomhet overfor arbeidsgivere og
samfunnet for øvrig. Bedre tilrettelegging på arbeidsplassen og
positive holdninger fra arbeidsgivere vil slik komiteen ser
det kunne føre til at flere eldre står i arbeid lenger.
Komiteen vil berømme den gode
jobben disse organisasjonene gjør i forhold til å sette seniorpolitiske
utfordringer på dagsordenen.