Rammeuavhengige forslag
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen vurdere en ordning som
gjør det mulig i helt spesielle tilfeller for brukerne å kunne skifte
Nav-kontor.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om hvordan
brukere kan få mulighet til å bytte saksbehandler i Arbeids- og
velferdsetaten.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen etablere metodeverktøy
for effektmåling av arbeidsmarkedstiltak. Effektmålingen bør innholde
informasjon om overføring til ordinært arbeid etter avsluttet tiltak,
samt hvorvidt en tidligere tiltaksdeltager forblir i arbeid etter
henholdsvis tre og fem år.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen gjøre ordningen med arbeids-
og utdanningsreiser om til en varig ordning innenfor folketrygden.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen gjøre ordningen med funksjonsassistent
om til en varig ordning innenfor folketrygden.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen legge frem en organisering
og finansiering av servicehund som hjelpemiddel for bevegelseshemmede
på linje med førerhund for blinde i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2011.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen komme tilbake med en
justering av nivået på grunnstønaden i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett for 2011.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
med sikte på å oppheve taket for lese- og skrivehjelp for blinde
og svaksynte.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
lovforslag som sikrer at arbeidsplasser for personer med nedsatt
funksjonsevne tilrettelegges basert på støtteordninger finansiert
av Nav.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen sikre at informasjon rettet
mot allmennheten blir inkludert i betegnelsen fysiske forhold i
diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt til generell
tilrettelegging.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen sikre at informasjons- og
kommunikasjonsteknologi (IKT) i arbeidsliv og utdanning blir omfattet
av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt til generell
tilrettelegging (universell utforming).
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen sørge for at krav
om universell utforming innarbeides i offentlige anbud.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen om snarest å sette
en tidsfrist for når all film og alle TV-sendinger skal tekstes
av hensyn til hørselshemmede.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011 med forslag
til endringer og forbedringer i bestemmelsene om kjørelengde og
gjenkjøpstid for trygdebiler fra 2012.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
om å gjøre den kommunale sosialhjelpen om til et statlig ansvar
under Nav, og at man innfører normerte satser tilnærmet likt over
hele landet.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen sørge for at Stortingets
vedtak av 15. juni 2001 om at ingen skal tape på å ha tjent opp
pensjonspoeng i folketrygden følges opp og gjennomføres.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen sørge for at arbeidsevnevurderingen
blir reell for alle i arbeidsfør alder.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen sette ned et utvalg
som har som mandat å se på sammenslåing av Petroleumstilsynet og
Arbeidstilsynet. Sammenslåingen skal være gjennomført innen tre
år.
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2012 foreta nødvendige endringer i pensjonssystemet slik at tilleggsopptjeningsprosenten
på 1,05 pst. som ytes av staten, til de med rett til AFP i privat
sektor, gis til alle uavhengig av om man er omhandlet av AFP-avtale
eller ikke.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med de nødvendige lovendringer angående støtteordninger for kjøp
av parykk/hårerstatning, slik at aldersgrensen for avkorting av
refusjon økes fra 18 til 23 år.
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av dagens satser for kjøp av parykk/hårerstatning, og at det legges
frem i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011.
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen utrede hva som er
den reelle årsaken til at færre arbeidsgivere søker om tilskudd
til tilrettelegging på arbeidsplassen, og sørge for at arbeidsgivere
er kjent med virkemidlene som har som mål å hindre utstøting og
utestengning fra arbeidslivet.
Forslag 23
Stortinget ber regjeringen utsette gjennomføringen
av pensjonsreformen inntil man har fått avklart blant annet ny uførepensjon,
permanent regelverk for kortidsytelser og forholdet til alderspensjon.
Forslag 24
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett for 2011 legge frem en egen sak om gravferdsstønaden,
der man foretar en total gjennomgang av ordningen.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 25
Stortinget ber regjeringen om en systematisk gjennomgang
av sanksjonsbruken i forhold til dagpenger ved arbeidsledighet,
med tanke på større utnyttelse av mobilitetskriteriet.
Forslag fra Høyre:
Forslag 26
Stortinget ber regjeringen åpne for større lokal styring
i arbeidsmarkedspolitikken, basert på modellene for oppgavedifferensiering
og med erfaringene fra forsøket med oppgavedifferensiering i bydel
Sagene i Oslo kommune.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 27
Stortinget ber regjeringen utarbeide og fremme et
forslag hvor rett til 100 pst. dekning av lønn fra folketrygden
i perioden etter 12. uke gjøres betinget av at dialogmøte etter
12. uke er avholdt, og rapport fra dette er innsendt Arbeids- og
velferdsetaten. Dersom betingelsen ikke er oppfylt, avkreves arbeidsgiver
et medvirkningsansvar på 10 pst. i denne perioden, frem til dialogmøtet
er avholdt. I tilfeller hvor dialogmøte er åpenbart unødvendig,
skal en se bort fra dette kravet.
Forslag 28
Stortinget ber regjeringen utarbeide og fremme et
forslag hvor rett til 100 pst. dekning av lønn fra folketrygden
i perioden etter 6. måned gjøres betinget av at arbeidstaker har
deltatt på dialogmøte etter 6. måned, eller at arbeidstaker har gjort
Arbeids- og velferdsetaten oppmerksom på at innkalling til møtet
ikke er mottatt innen en nærmere angitt frist. Dersom betingelsen
ikke er oppfylt, avkreves arbeidstaker et medvirkningsansvar på
10 pst. i denne perioden, frem til dialogmøtet er avholdt med arbeidstakers tilstedeværelse.
I tilfeller hvor dialogmøte er åpenbart unødvendig, skal en se bort
fra dette kravet.