Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram
forslag om finansiering og utbygging av ny rv. 7 mellom Sokna og
Ørgenvika i Buskerud fylke.
Prosjektet er omtala i St.meld. nr. 16 (2008–2009)
Nasjonal transportplan 2010–2019. Her er det lagt til grunn utbygging
av rv. 7 Sokna–Ørgenvika som eit delvis bompengefinansiert prosjekt
med oppstart i planperioden 2010–2013 og fullføring i siste seksårsperiode.
I samsvar med lokale vedtak legg Samferdselsdepartementet opp til
ei forsering av prosjektet, med anleggsstart hausten 2011 og opning
hausten 2014.
Rv. 7 saman med rv. 52 over Hemsedal er eit viktig
ledd i transporttilbodet mellom Austlandet og Vestlandet. Hallingdal
og Hemsedal er samstundes eit viktig turist- og hytteområde dit
dei fleste tilreisande kjem med bil via rv. 7. Prosjektet Sokna–Ørgenvika
gjev stor tidsgevinst for trafikantane, med 20 km nedkorta køyrelengde og
18 min. nedkorta køyretid. Ein reknar og med at den nye vegstrekninga
utan kryss og med midtmarkering og forbikøyringsfelt vil betra ulykkessituasjonen.
Dagens rv. 7 vert ein tryggare lokalveg etter omlegginga. Sokna
sentrum vil få miljøgevinst gjennom tiltaka langs eksi-sterande
veg. Saman med prosjektet Ramsrud–Kjeldbergsvingene, som no er under
utbygging, vil ny veg mellom Sokna og Ørgenvika styrka rolla rv. 7
har som eit viktig samband mellom Osloregionen og Vestlandet.
Samferdselsdepartementet har merka seg lokale styresmakter
si vilje til å forsera prosjektet gjennom forskottering av statlege
midlar. Bompengeselskapet får difor høve til å forskottera dei statlege
løyvingane i perioden 2014–2019, noko som gjev ei forsering av prosjektet.
Det er føresett at bompengeselskapet stiller til disposisjon 10
mill. kroner i 2010 til førebuande arbeid.
Dei 6 kommunane i Hallingdal og Buskerud fylkeskommune
har gjennom den lokale behandlinga slutta seg til bompengeopplegget,
inkludert takst- og rabattsystem, med innkrevjing gjennom ein automatisk
bomstasjon. Med dei økonomiske føresetnadene som er lagt til grunn,
vil prosjektet vera nedbetalt etter 15 år. Departementet sluttar
seg til det skisserte opplegget for handtering av eventuell kostnadsauke
og endra inntening, jf. proposisjonen. Det er ein føresetnad at
bompengeselskapet inngår bindande avtale om lågare lånerente enn
6,5 pst. for ein periode på minst 10 år. Departementet føreset at dokumentasjon
på dette ligg føre før anleggsstart.
Den nye traseen med lengde på om lag 17 km tek av
frå dagens rv. 7 like nord for sentrum i Sokna i Ringerike kommune,
og går stort sett parallelt med Bergensbana fram til Ørgenvika ved
Krøderen i Krødsherad kommune.
Omrekna til 2010-prisnivå blir styringsramma 1 520
mill. kroner og kostnadsramma 1 620 mill. kroner. Netto nytte for
prosjektet er rekna til 1,8 mrd. kroner, med netto nytte over totale
kostnader på 1,1. Netto nytte per budsjettkrone er 2,2.
Den lokalpolitiske handsaminga går nærare fram av
pkt. 3 i proposisjonen.
I finansieringsplanen som no ligg føre, legg Samferdselsdepartementet
til grunn 720 mill. kroner i statlege midlar i tråd med St.meld.
nr. 16 (2008–2009). Dette inneber at det er lagt til grunn 800 mill.
kroner i bompengar til prosjektet. Med utgangspunkt i lokalt ynskje
om forsering av prosjektet legg departementet opp til at bompengeselskapet
får høve til å forskottera hovuddelen av statlege løyvingar i perioden
2014–2019, mot refusjon i perioden 2014–2019. Refusjon skjer utan
kompensasjon for renter og prisstigning.
Bompengane skal dekka renteutgifter på om lag 770
mill. kroner og innkrevjingskostnader på 45 mill kroner, i tillegg
til utbyggingskostnader på 800 mill. kroner. Brutto bompengeinntekter
er følgjeleg venta å utgjera om lag 1 615 mill. kroner.
Finansieringsopplegget byggjer på tovegs innkrevjing
gjennom ein automatisk bomstasjon, som vert sett i drift når prosjektet
opnar for trafikk. Utstyret vert plassert på portalar og stolpar.
Trafikkføresetnadene går fram av pkt. 4 og bompengeopplegget i pkt.
5 i proposisjonen. Bomstasjonen er basert på AutoPASS-systemet.
Etter at Stortinget har fatta vedtak om finansie-ring
og utbygging av rv. 7 på strekninga Sokna–Ørgenvika i Buskerud,
vil det verta inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet
i tråd med føresetnadene som er lagt til grunn i proposisjonen.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit,
Tone Merete Sønsterud og Terje Sørvik, frå Framstegspartiet, Jan-Henrik
Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik,
frå Høgre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Tage Pettersen, frå
Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, frå Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og frå Kristeleg Folkeparti, leiaren Knut Arild
Hareide, meiner regjeringa med denne proposisjonen fremmer
eit særs viktig og lønsamt samferdselsprosjekt.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristeleg Folkeparti, viser til at regjeringa i Prop.
157 S (2009–2010) gjer framlegg om å byggje ut ny rv. 7 mellom Sokna
og Ørgenvika i Buskerud. Den føreslegne løysinga inneber at bilvegen
kan førast rett fram på ei strekning der vegen i dag gjer ein stor
sving langs Krøderen. Medan vegen i dag er relativt smal, vil det
på den nye strekninga vere to og tre breie køyrefelt. Den nye vegen
vil ha langt høgare tryggleiksstandard enn dagens veg, og den nye vegen
til Hallingdal vert lag 20 km kortare enn i dag. Framlegget inneheld
ei finansieringsplan basert på lokal tilslutning til delvis bompengefinansiering.
Fleirtalet vil peike på at kortare
reisetid og høg standard vil lette transporten mellom Hallingdal og
Osloområdet og gjer det enda meir attraktivt å bu i Hallingdal.
For næringstransportar og reisande til og frå fritidsbustader vil
tiltaket òg gje store føremoner. Vegsambanda vidare vestover, rv. 7
og rv. 52, vert meir attraktive som følgje av investeringa. Utbygginga
vil gjere vegen tryggare og meir trafikksikker. Utbygginga har høg samfunnsøkonomisk
lønsemd, i hovudsak av di dei vegfarande sparar mykje tid med den
nye vegen.
Fleirtalet er godt nøgd med at
ein i proposisjonen legg opp til eit takstopplegg i tråd med dei
fastsette hovudprinsippa for bompengeprosjekt, mellom anna med ein
maksimalrabatt på 10 pst.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet understreker
at bygging av ny rv. 7 mellom Sokna og Ørgenvika i Buskerud fylke
er et viktig prosjekt som vil redusere avstanden mellom Oslo/Hønefossområdet
og Hallingdal/Vestlandet med 20 km. Disse medlemmer ser
prosjektet som en del av den nødvendige opprustingen av veinettet
i Norge som er viktig for å styrke den langsiktige verdiskapingen,
forbedre trafikksikkerheten og redusere miljøulemper. Disse medlemmer gir
derfor sin fulle tilslutning til prosjektet.
Disse medlemmer stiller seg derimot
helt avvisende til bruk av bompengefinansiering. Disse medlemmer viser
til at landets finansminister nylig har lagt frem statsbudsjettet
for 2011 der det fremkommer at anslaget for oljefondet ved utgangen
av 2010 er på 3 018 mrd. kroner. Disse medlemmer understreker
at nettopp investering i gode veier i eget land er en forsvarlig
og fornuftig disponering av oljepenger også i et generasjonsperspektiv.
Nye gode veier varer i 50–70 år. Modernisering av det norske veinettet
slik Fremskrittspartiet har foreslått i Fremskrittspartiets alternative
NTP for 2010–2019, vil derfor også være investering for kommende
generasjoner. Bruk av bompengefinansiering anser Fremskrittspartiet
som en fullstendig unødvendig ekstra-skatt på transport.
Disse medlemmer peker igjen på
at bompengefinansiering som i dette prosjektet er den dyreste form
for finansiering. Fra saken fremgår det:
«Tabell 5.1 Finansieringsplan
for rv. 7 Sokna–Ørgenvika. Mill. 2010-kr | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | –2019 | Sum |
Statlege midlar | | | | 30 | 60 | 630 | 720 |
Bompengar | 10 | 10 | 110 | 480 | 510 | -320 | 800 |
Sum | 10 | 10 | 110 | 510 | 570 | 310 | 1 520 |
Med desse basisføresetnadene er
gjennomsnittleg inntekt pr. passering rekna til om lag 73 kroner
og innkrevjingsperioden rekna til om lag 15 år. Bompengane skal
dekka renteutgifter på om lag 770 mill. kroner og innkrevjingskostnader
på 45 mill kroner, i tillegg til utbyggingskostnader på 800 mill.
kroner. Brutto bompengeinntekter er følgjeleg venta å utgjera om
lag 1 615 mill. kroner.»
Disse medlemmer mener at en
unødvendig bompengefinansiering som også medfører at bilistene faktisk
betaler mer i bompenger enn det veien koster å bygge, er uanstendig.
Prosjektet har en kostnadsramme på 1 580 mill. kroner, og samlede
bompenger vil utgjøre 1 615 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget samtykker i at det gjennomføres
utbygging av rv. 7 på strekningen Sokna–Ørgenvika slik det er redegjort
for i Prop. 157 S (2009–2010). Stortinget ber regjeringen sørge
for forskottering av midler om det er nødvendig for å holde fremdrift
i saken, og innarbeide full statlig finansiering av prosjektet i
sluttsalderingen av statsbudsjettet for 2010.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget samtykker i at det gjennomføres utbygging
av rv. 7 på strekningen Sokna–Ørgenvika slik det er redegjort for
i Prop. 157 S (2009–2010). Stortinget ber regjeringen sørge for
forskottering av midler om det er nødvendig for å holde fremdrift
i saken, og innarbeide full statlig finansiering av prosjektet i
sluttsalderingen av statsbudsjettet for 2010.
Tilrådinga frå komiteen blir fremma av Arbeidarpartiet,
Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristeleg Folkeparti.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjere slikt
vedtak:
Stortinget samtykkjer i at bompengeselskapet
får løyve til å ta opp lån og krevja inn bompengar for utbygging
og finansiering av rv. 7 på strekninga Sokna–Ørgenvika etter vilkåra
i Prop. 157 S (2009–2010) og Innst. 23 S (2010–2011).
Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå avtale med
bompengeselskapet og fastsetja nærmare reglar for finansieringsordninga.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 21. oktober 2010
Knut Arild Hareide |
Tone Merete Sønsterud |
leiar |
ordførar |