Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Terje Halleland og Ulf Erik Knudsen, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, vil vise
til at helt siden den kalde krigens slutt har verdenssamfunnet samarbeidet
med Russland og andre postsovjetiske stater både for å sikre og
fjerne materiale fra kjemiske, biologiske og kjernefysiske våpen. Komiteen vil
videre vise til at ikke-spredningsregimet oppfatter Kolahalvøya
som det området i verden der nukleært og spaltbart materiale representerer
den største trusselen mot sikkerhet og miljø. Her finnes verdens
største konsentrasjon av atominstallasjoner, brukt brensel og atomreaktorer,
noen av dem i kondemnerte og utrangerte atomubåter. Komiteen har
merket seg at konsentrasjonen av både sivile og militære atominstallasjoner
og radioaktive kilder er svært høy i Nordvest-Russland. Området
inneholder bl.a. store lagre med flytende radioaktivt avfall, som
er uforsvarlig lagret.
Komiteen vil bemerke at i tillegg
til den risikoen dette materialet representerer for helse og miljø,
er dårlig sikret spaltbart materiale en trussel i et sikkerhets-
og ikke-spredningsperspektiv.
Komiteen viser til Innst. 346
S (2009–2010), jf. Meld. St. 11 (2009–2010) Samarbeidet med Russland
om atomvirksomhet og miljø i nordområdene fra 9. juni i år, der
en enstemmig utenriks- og forsvarskomité sier at:
«Komiteen merker seg at atomsikkerhetssamarbeidet
med Russland i det vesentligste beskrives som en suksesshistorie,
der den norske innsatsen over tid har vært konsentrert om to hovedmålsettinger:
Komiteen viser videre til at Norge
i perioden 1995–2010 har bevilget om lag 1,5 mrd. kroner til atomsikkerhetsarbeidet.,
og at de siste årene har bevilgningene ligget på 90-100 millioner kroner
årlig med prioritert innsats mot følgende fire hovedområder:
opphugging av utrangerte
atomdrevne ubåter fra Nordflåten,
fjerning av radioaktive kilder i fyrlykter
og sjømerker langs den nordvest-russiske kysten og ved Østersjøen,
og erstatning av disse med solteknologi,
infrastrukturtiltak som forbereder sikring
og fjerning av de store mengdene brukt kjernebrensel ved den nedlagte
servicebasen i Andrejevbukta, ca seks mil fra grensen mot Norge,
samarbeid mellom norske og russiske tilsyns-
og forvaltningsmyndigheter.
Komiteen er
fornøyd med resultatene av den norske innsatsen på disse områdene,
og at denne innsatsen har medvirket til økt innsats fra russisk side
og andre lands myndigheter.»
Komiteen vil slutte seg til utenriks-
og forsvarskomiteens merknader.
Komiteen mener det er viktig
at det er etablert et bredt internasjonalt engasjement for å bidra
til å løse de mange og kostnadskrevende atomproblemene i Nordvest-Russland. Komiteen har merket
seg at toppmøtet i Washington i april i år om kjernefysisk sikkerhet
vedtok en erklæring om å sikre alt sensitivt kjernefysisk materiale
i løpet av fire år. Komiteen mener at Norges samarbeid
med Russland utgjør en viktig komponent i arbeidet for å nå dette
målet, både når det gjelder sivile og militære sektorer, brukt kjernefysisk
brensel og radioaktive kilder.
Komiteen vil også vise til sluttdokumentet
fra Tilsynskonferansen for Ikke-spredningsavtalen (NPT) i New York
i mai i år.
Komiteen vil videre vise til
at det har vært et viktig prinsipp for samarbeidet om atomsikkerhet
at hovedansvaret for å håndtere utfordringene må ligge på russisk
side. Større russisk engasjement har etter hvert preget utviklingen
av samarbeidet. Komiteen vil peke på at G8-landene
i 2002 opprettet det globale partnerskap mot spredning av masseødeleggelsesvåpen
og nukleært materiale, etter et initiativ fra de amerikanske senatorene
Sam Nunn og Richard Lugar. Dette internasjonale samarbeidet, der
mange land bidrar betydelig, har Nordvest-Russland som et av de
prioriterte områdene og har et tidsperspektiv fram til 2012.
Komiteen mener Riksrevisjonens
undersøkelse gir en god sammenstilling av de utfordringene og oppgavene
vi står overfor i atomsikkerhetssamarbeidet med Russland. Undersøkelsen
omfatter de viktigste satsingsområder i Utenriksdepartementets handlingsplan for
atomsaker fra 2005 og gir en god faktabeskrivelse av arbeidet og
får samtidig frem kompleksiteten og mangfoldet i atomsikkerhetsarbeidet. Komiteen er
tilfreds med at sikkerheten ved kjernekraftverket er forbedret og
at russiske myndigheter i langt større grad tar sikkerhetsaspektet
på alvor. Tilsyn og kontroll av virksomheten er sterkt endret i
positiv retning i perioden 1993–2009.
Komiteen vil også vise til at
norske tiltak for sikker håndtering og lagring av brukt kjernebrensel
og radioaktivt avfall har virket og at målene for de norskfinansierte
prosjektene i all hovedsak er nådd. Komiteen er i
den forbindelse tilfreds med at samarbeidet mellom Statens strålevern
og russiske tilsynsmyndigheter har ført til at forskrifter relatert
til strålevern, sikkerhet og miljøaspekter er implementert i det
russiske systemet. Det tette samarbeidet har ført en sikrere og
mer miljøvennlig gjennomføring av de norske prosjektene og vil være
nyttig for håndtering av kjernebrensel og radioaktivt avfall i mange
år fremover.
Komiteen har merket seg at det
gjenstår en del utfordringer. Særlig gjelder dette fjerningen av det
brukte brenselet og det radioaktive avfallet fra den gamle militærbasen
i Andrejevbukta. Borttransporteringen som skal starte i 2013 kan medføre
økt risiko for radioaktiv forurensing. I tillegg er det et åpent
spørsmål hvor russiske myndigheter vil lagre radioaktivt avfall
i fremtiden. Komiteen er fornøyd med at spørsmålet følges
opp i den norsk-russiske atomkommisjonen.
Norge har finansiert opphugging av fem av 120 reaktordrevne
utbåter som måtte hugges opp i Nordvest-Russland. Det radioaktive
avfallet fra blant annet ubåtopphuggingsprosjektet skal lagres i
et lagringsanlegg i Sajdabukta. Denne løsningen kan i fremtiden
utgjøre et problem fordi det ikke er klart hva slags avfall lagringsanlegget
i Sajda er konstruert for. Komiteen har merket seg
at Utenriksdepartementet er innforstått med dette. Komiteen har
også merket seg at departementet skal foreta en bred evaluering
i samarbeid med britiske myndigheter om prosjekter knyttet til opphugging
av ubåter etter at arbeidet med det siste norskeide opphuggingsprosjektet
er sluttført.
Komiteen vil vise til at prosjektet
med å skifte ut radioaktive batterier fra fyrlykter, med solcellepaneler
anses som svært vellykket fra norske så vel som russiske myndigheter.
Komiteen har merket seg at Utenriksdepartementet
mener det på sikt vil være behov for en rapport om Norges innsats
i Nordvest-Russland som helhet. Komiteen er enig
med departementet i at internasjonalt samarbeid fortsatt vil være
påkrevd.
Komiteen viser i den forbindelse
til Innst. 346 S (2009–2010), jf. Meld. St. 11 (2009–2010), der en
enstemmig utenriks- og forsvarskomité sier at:
«Komiteen er enig i at norske bidrag utover 2012 mer
og mer må knyttes til myndighetssamarbeid og samarbeid om miljøovervåking
og beredskap, samtidig som norsk innsats i større grad enn tidligere
må sees i et internasjonalt perspektiv og fortrinnsvis samordnes
med prioriteringene til andre samarbeidsland. Komiteen gir sin tilslutning
til at norsk innsats de nærmeste årene skal fokusere på utfordringene
i Andrejevbukta, ferdigstilling av fyrlyktprosjektene, opplærings-
og informasjonstiltak i kjernekraftsektoren og et bredt myndighetssamarbeid
innenfor tilsyn, beredskap, miljøovervåking og sikkerhet for arbeiderne.»
Komiteen vil slutte seg til dette.
Komiteen er tilfreds med at departementet
og prosjektledere er bevisste på korrupsjonsrisikoen i Russland
og at departementet fra og med 2008 har tatt inn et nytt avsnitt
i departementets tilskuddsbrev som vil bidra til å motvirke korrupsjon
og uregelmessigheter. Komiteen er også tilfreds med
at et eget regelverk hvor risikovurderinger og tiltak for å motvirke
korrupsjon er utarbeidet i forbindelse med gjennomgangen av tilskuddsforvaltningen
i departementet.
I undersøkelsen kommer det fram at Riksrevisjonen
mener det er nødvendig med bedre samarbeid mellom norske og russiske
myndigheter om overvåking av og beredskap mot radioaktiv forurensing. Komiteen er
enig i at overvåking av og beredskap mot radioaktiv forurensing
er av stor betydning. Komiteen har merket seg at Utenriksdepartementet
vil ta med seg Riksrevisjonens merknader i sitt arbeid med å heve kvaliteten
i atomsikkerhetssamarbeidet med Russland.
Komiteen vil bemerke at Norges
langvarige samarbeid med Russland innenfor atomsikkerhet er en viktig
del av det bilaterale forholdet til Russland og at det er i norsk
interesse å ha et nært samarbeid med Russland på dette området.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til boken «Nordområdene – hva nå?» (Geir Hønneland og Lars Rowe
2010) fra Fridtjof Nansens Institutt hvor det opplyses om at Norge
i perioden 1993 til 2007 har brukt om lag 3 mrd. kroner på prosjektsamarbeid
med Russland, hvorav vel 1 mrd. kroner har gått til atomsikkerhet. Disse
medlemmer har merket seg at det i boken slås fast at en
rekke av disse prosjektene anses ikke å ha hatt de tilsiktede resultater.
Det vises blant annet til at renseanlegget for lavradioaktivt flytende
avfall i Murmansk aldri kom i gang, at rensingen av nikkelverket
i Petsjenga aldri ble noe av og at norsk støtte til kjernekraftverket
på Kolahalvøya bidro til at russiske myndigheter forlenget levetiden
til den eldste reaktoren til tross for at forutsetningen for støtten
var at dette ikke skulle skje.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke at ulykker og forurensning på dette
området kan ha vesentlige konsekvenser for befolkningens helse og sikkerhet,
miljø og næringsinteresser også i Norge. Disse medlemmer viser
til at Riksrevisjonen stiller spørsmål ved om de etablerte norsk-russiske
samarbeidsorganene og praktiseringen av de bilaterale avtalene,
på en betryggende måte løser de utfordringene en står overfor med
hensyn til overvåking og varsling i atomsikkerhetsarbeidet i Nordvest-Russland. Disse
medlemmer deler Riksrevisjonens bekymring og forutsetter
at dette følges opp.
Disse medlemmer vil videre påpeke
at det er et problem for miljøovervåkingssamarbeidet at berørte
norske myndigheter ikke har fått adgang til de viktigste områdene
og anleggene på russisk side for å kunne gjennomføre felles miljøundersøkelser. Disse
medlemmer vil videre påpeke at undersøkelsen viser at det
i begrenset grad er blitt gjennomført konkrete tiltak for overvåking av
miljøet, blant annet blir kjente radioaktive kilder til havs i liten
grad overvåket. Disse medlemmer har merket seg og
slutter seg til Riksrevisjonens vurdering om at det er av stor betydning
at de planlagte felles toktene ikke begrenses til tidligere undersøkte
områder, men omfatter alle viktige kilder til radioaktiv forurensning
i de nordlige havområder.
Disse medlemmer vil understreke
nødvendigheten av å ha streng kontroll med bruken av midler til
de ulike prosjekter, slik at muligheten for eksempelvis dobbeltfinansiering
av prosjektene reduseres.