186 774 norske eiendommer var registrert som landbrukseiendommer
hos Statistisk sentralbyrå i 2009. Av disse var 149 403 under 100
dekar.
Det er 128 698 konsesjonspliktige landbrukseiendommer
(ikke medregnet andre 0-grense eiendommer) i Norge. Av disse er
5 783 bebygde skogeiendommer uten jordbruksareal og 78 992 er uten
egen drift. 18,9 pst. av de konsesjonspliktige eiendommene er uten
bosetting. Forslagsstillerne mener dette viser at den norske landbrukspolitikken
ikke har holdt tritt med utviklingen, og at det er et stort behov
for en politikk som tar både bønder og øvrige eiere av registrerte
landbrukseiendommer på alvor.
Boplikt, prisregulering og et særskilt delingsforbud
i jordlova innskrenker eiendomsretten til bønder og eiere av landbrukseiendom
kraftig. Særreguleringene har som formål å tjene samfunnsinteresser
som landbruksnæringen og bosettingen i hele landet. Forslagsstillerne
mener derimot at regelverket ikke tjener sitt formål, og at norsk
landbruk er inne i det som omtales som en skjebnetime. Det er under
50 000 bønder, og av disse var det bare 15 pst. som i 2007 hentet mer
enn 90 pst. av bruttoinntekten sin fra jordbruket. 40 pst. av jordbruksarealet
i dag er leid (og drevet) av en annen bonde enn den som eier jorda,
og rundt 35 000 småbruk med bolig står tomme.
Slik boplikten praktiseres, hindrer den en fremtidsrettet
utvikling av jord- og skogbruk i Norge. Situasjonen i landbruket
er at mange eiendommer har passive eiere i form av familiesameier og
uskiftede dødsbo, fordi jordloven og konsesjonsloven forhindrer
en smidig og næringsorientert omsetning. Inngrepet i den private
sfære er ment å tjene det formål å oppnå fast bosetting i hele landet.
Det er de senere år utført undersøkelser som tyder på at boplikten
nettopp ikke bidrar til å sikre bosettingen i hele landet. Forslagsstillerne
mener at et slikt stort inngrep i eiendomsretten, som ikke beviselig
fyller sitt formål om bosetting i hele landet, umiddelbart bør oppheves.
Konsesjonsloven § 9 er en bestemmelse om særlige
forhold vedrørende priskontroll for landbrukseiendommer. Forslagsstillerne
mener disse særreglene har bidratt til at investerings- og risikoevnen
i landbruksnæringen er betydelig redusert. Fast eiendom er ofte
nordmenns største formuesgode. At mange nordmenn sparer gjennom
fast eiendom, bidrar til å gjøre det ekstra urimelig at offentlige
reguleringer hindrer bønder i å få glede av markedsverdien på sine eiendommer.
En slik forskjellsbehandling bør ikke få fortsette. I likhet med
det som gjelder for boplikten, mener forslagsstillerne at det ikke
er dokumentert at prisregulering på landbrukseiendom har noen positive
virkninger når det gjelder distriktsmessig bosetting eller utvikling
i landbruket.
Lov om jord (jordlova) av 1995 har en egen bestemmelse
om deling av landbrukseiendom. Siden delingsforbudet i jordlova
ble innført, har utviklingen i landbruket vært voldsom. Mange bygder
opplever fraflytting og at færre av innbyggerne har sine inntekter
fra landbruket. Til grunn for en regel om delingsforbudet ligger
en forutsetning om at det er samfunnet som er nærmest til å ta stilling
til hva som er den samfunnsmessig mest tjenlige bruken av en eiendom.
Dette er en premiss forslagsstillerne ikke er enige i.
Plan- og bygningsloven har et eget delingsforbud,
og forslagsstillerne vil understreke at en oppheving av jordlovas
delingsforbud ikke vil åpne for en fri oppdeling av alt areal som
er regulert til LNF (landbruks-, natur- og friluftsformål). Forslagsstillerne
mener at dersom jordlovas delingsforbud opprettholdes, må dets innhold
endres slik at loven ikke står i veien for endringer som vil være
viktige både for eier og landets bønder.
I 2009 ble jordlova § 8 om driveplikt endret.
I ettertid er det reist kritikk av ordningen. Forslagsstillerne
mener det er viktig at også nyere regelverksendringer ses i lys
av de erfaringer og utfordringer som har vist seg.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen forbedre bøndenes driftsmuligheter
og styrke den private eiendomsretten, og regjeringen bes fremme
sak for Stortinget om å oppheve boplikten og prisreguleringen av
landbrukseiendom, om å oppheve form- og innholdskravene knyttet
til avtale om jordleie, samt dagens delingsforbud i jordlova. Regjeringen
bes i denne forbindelse redegjøre for de samlede samfunnsmessige
aspektene ved alle særreguleringene på landbrukseiendommer som både
har og ikke har drift og bosetting.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til representantforslag fra
stortingsrepresentantene Elisabeth Røbekk Nørve, Frank Bakke-Jensen,
Svein Flåtten, Bjørn Lødemel, Svein Harberg, Lars Myraune, Gunnar
Gundersen og Siri A. Meling om å forbedre bøndenes driftsmuligheter
og styrke den private eiendomsretten herunder gjennom fjerning av
særreguleringer på landbrukseiendommer. Komiteen viser
videre til at forslagsstillerne ber regjeringen forbedre bøndenes
driftsmuligheter og styrke den private eiendomsretten. I tillegg
ber de regjeringen fremme sak for Stortinget om å oppheve boplikten
og prisreguleringen av landbrukseiendom, om å oppheve form- og innholdskravene
knyttet til avtale om jordleie, samt dagens delingsforbud i jordlova.
Regjeringen bes i denne forbindelse redegjøre for de samlede samfunnsmessige
aspektene ved alle særreguleringene på landbrukseiendommer som både
har og ikke har drift og bosetting.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at begrunnelsen for reglene om boplikt er knyttet til bosettingshensynet
og hensynet til en helhetlig ressursforvaltning og kulturlandskapet.
Dette mener flertallet er viktige samfunnshensyn.
Stortinget behandlet reglene om boplikt senest i fjor. Det ble lagt
til grunn av et flertall at det er viktig at bosettingshensynet
ivaretas på en best mulig måte. Flertallet vil understreke
at dette innebærer at arealressursene disponeres lokalt, og nyttes
og utvikles til lokalsamfunnets beste. I lovendringen ble det lempet på
reglene slik at boplikten bare skal gjelde for landbrukseiendommer
med mer enn 25 dekar fulldyrka eller overflatedyrka jord, eller
500 dekar produktiv skog. En annen lemping var at plikten bare skal
gjelde for eiendommer som er bebygd og enten er eller har vært benyttet
til helårsbolig.
Flertallet viser til at priskontrollen
ved erverv av landbrukseiendom skal ivareta hensynet til å forbeholde
landbrukseiendommer for aktive yrkesut-øvere, sikre rekruttering
til næringen og å gi yrkesutøverne økonomisk og sosialt tilfredsstillende
forhold. Prisnivået på landbrukseiendommer må da ikke ligge høyere
enn at en med normal god utnyttelse av eiendommens driftsgrunnlag
kan oppnå et tilfredsstillende økonomisk resultat.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at en av de
viktigste globale utfordringene er å produsere mat på en klimavennlig
og bærekraftig måte. I et langsiktig og solidarisk perspektiv blir
det derfor stadig viktigere å ha gode virkemidler som kan bidra
til produksjon av mat.
Driveplikten i jordlova må ses i
et slikt perspektiv, og må etter komiteens flertalls,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, syn ligge
fast. Driveplikten kan oppfylles ved bortleie i minst 10 år om gangen.
Vilkåret om at avtalen må vare i 10 år tar utgangspunkt i at den
som leier skal få en viss stabilitet i driften med tanke på investeringer
i bygninger og annet samtidig som eierens disposisjoner ikke blir bundet
opp i for lang tid.
Flertallet støtter ikke forslaget
i Dokument 8:24 S (2010–2011).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at intensjonen bak reglene om boplikt
er knyttet til bosettingshensynet og hensynet til en helhetlig ressursforvaltning
og kulturlandskapet.
Ved lov 19. juni 2009 nr. 98 om endring av lov om
odelsretten og åsetesretten, lov om konsesjon ved erverv av fast
eiendom mv. og lov om jord mv. ble det lempet på reglene slik at
boplikten bare skal gjelde for landbrukseiendommer med mer enn 25
dekar fulldyrka eller overflatedyrka jord, eller 500 dekar produktiv
skog. En annen lemping var at plikten bare skal gjelde for eiendommer
som er bebygd og enten er eller har vært benyttet til helårsbolig.
Disse medlemmer viser til at
prinsipielle sider ved boplikten ved flere anledninger er blitt prøvd
administrativt og rettslig i Norge. Disse medlemmer er
av den formening at denne utfordringen på bopliktens rettmessighet
ikke vil avta med årene.
Disse medlemmer er av den formening
at boplikten kan få den konsekvens at den kan føre til at enkeltmenneskets
rettigheter, så som retten til å bevege seg fritt og velge tilholdssted
fritt innenfor en stats grense, og retten til å eie eiendom uten
å frykte at denne kan bli vilkårlig fratatt en, blir krenket. Disse
rettighetene er beskrevet i artikkel 13 og 17 i FNs menneskerettighetserklæring.
Selv om driveplikten kan oppfylles ved bortleie i
minst 10 år om gangen, mener disse medlemmer at det
er jordeiers universelle rett selv å ha faktisk og juridisk rådighet
over sin egen eiendom og forvalte den på en måte vedkommende selv
finner hensiktsmessig, enten ved egen drift, salg eller bortleie.
Disse medlemmer viser til at
det er viktig å legge til rette for gode økonomiske rammevilkår for
næringsaktører, nåværende samt fremtidige, innen landbruksnæringen
for å kunne drive landbruk, herunder jordbruk og skogbruk, på heltid.
Disse medlemmer mener at et dynamisk
offentlig regelverk er viktig for å gi eiendomshaver av landbrukseiendom
valgmuligheter til å forvalte sin eiendom både faktisk og rettslig
på en måte de selv ser som hensiktsmessig.
Fjerning av boplikten vil etter disse
medlemmers mening blant annet være med på å gjøre det mulig
for eier å drive gården selv eller leie ut jorden uten å måtte bo
på stedet. Denne situasjonen kan skyldes at vedkommende eiendomshaver
har arvet gårdsbruket samtidig som vedkommende også er eier av bopel
eller annen landbrukseiendom i nær tilknytning til denne landbrukseiendommen,
eller bor langt unna.
Fjerning av driveplikten gir etter disse
medlemmers mening, eiendomshaver mulighet til å leie ut
eller selge eiendommen eller legge jorden brakk. Sistnevnte alternativ
kan skyldes at jorden vurderes å være uproduktiv og at det dermed
vil være urimelig å kreve at eiendomshaver skal holde den i hevd.
Oppheving av delingsforbudet vil etter disse medlemmers mening
gi eiendomshaver blant annet mulighet til for det første å bo på
eiendommen men leie ut eller selge jorden. For det annet gis eiendomshaver
mulighet til å leie ut både bygninger og jorden samlet eller hver
for seg. For det tredje gis eiendomshaver mulighet til å selge bygninger
og jorden samlet eller hver for seg.
Disse medlemmer ser problematikken
med økende nedbygging av matjord i distriktene. Disse medlemmer mener
dette er en direkte konsekvens av den feilslåtte landbrukspolitikken til
regjeringen Stoltenberg.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen forbedre bøndenes driftsmuligheter
og styrke den private eiendomsretten, og regjeringen bes fremme
sak for Stortinget om å oppheve boplikten og prisreguleringen av
landbrukseiendom, om å oppheve form- og innholdskravene knyttet
til avtale om jordleie, samt dagens delingsforbud i jordlova. Regjeringen
bes i denne forbindelse redegjøre for de samlede samfunnsmessige
aspektene ved alle særreguleringene på landbrukseiendommer som både
har og ikke har drift og bosetting.»
Disse medlemmer er dypt bekymret
over effekten de mange særreguleringene, som priskontrollen, har
for norsk landbruk og den norske bondens driftsmuligheter. Disse
medlemmer er skuffet over at Stoltenbergs regjering ikke
tar konsekvensen av de uheldige utviklingstrekk vi ser i landbruket.
Disse medlemmer viser til at
186 774 norske eiendommer var registrert som landbrukseiendommer
hos Statistisk sentralbyrå i 2009. Av disse var 149 403 under 100
dekar. Konsesjon er ikke nødvendig ved erverv av bebygd eiendom, ikke
over 100 dekar, der fulldyrka og overflatedyrka jord ikke er mer
enn 25 dekar. Av de 186 774 landbrukseiendommene var det egen jordbruksdrift
på 45 872 eiendommer. Over halvparten av landbrukseiendommene har
mellom 5 og 50 dekar jordbruksareal, og i 2009 var nesten hver tredje
av disse eiendommene fraflyttet. Samme år var antallet bønder (jordbruksbedrifter)
nede i 47 900.
Det er 128 698 konsesjonspliktige landbrukseiendommer
(ikke medregnet andre 0-grense eiendommer) i Norge. Av disse er
5 783 bebygde skogeiendommer uten jordbruksareal og 78 992 er uten
egen drift. 18,9 pst. av de konsesjonspliktige eiendommene er uten
bosetting.
Boplikt, prisregulering og et særskilt delingsforbud
i jordlova innskrenker eiendomsretten til bønder og eiere av landbrukseiendom
kraftig. Særreguleringene har som formål å tjene samfunnsinteresser
som landbruksnæringen og bosettingen i hele landet.
Disse medlemmer mener derimot
at regelverket ikke tjener sitt formål, og at norsk landbruk er
inne i det som omtales som en skjebnetime. Det er under 50 000 bønder,
og av disse var det bare 15 pst. som i 2007 hentet mer enn 90 pst.
av bruttoinntekten sin fra jordbruket. Flertallet har annet arbeid
og driver jordbruk «på si»; de har altså såkalte kombinasjonsbruk.
40 pst. av jordbruksarealet i dag er leid (og drevet) av en annen
bonde enn den som eier jorda, og rundt 35 000 småbruk med bolig
står tomme.
På denne bakgrunn mener disse medlemmer at
det er gode holdepunkter for at særreguleringene virker mot sin
hensikt. Dokumentasjon for at de virker etter sin hensikt, foreligger
derimot ikke.
Disse medlemmer mener det er
svært paradoksalt at Stoltenberg-regjeringen, som i den offentlige
debatt er kraftfulle tilhengere av de strenge reguleringene, i sitt
svar til Stortinget av 19. november 2010 i stor utstrekning legger
vekt på de lempinger som er gjort i regelverket.
Landbruks- og matminister Lars Peder Brekk viser
til at det i lovendringen i 2009 ble lempet på reglene slik at boplikten
bare skal gjelde for landbrukseiendommer med mer enn 25 dekar fulldyrka
eller overflatedyrka jord, eller 500 dekar produktiv skog og at
plikten bare skal gjelde for eiendommer som er bebygd og enten er eller
har vært benyttet til helårsbolig. Det vises videre til at prisrundskrivet
er endret, slik at mindre, bebygde eiendommer er unnlatt fra priskontroll
og at priskontroll kan unnlates dersom kjøpesummen ikke overstiger
1 500 000 kroner. Det vises også til at statsråden i sitt brev til
kommunene i juni 2010 la opp til en viss oppmyking av praktiseringen
av delingsbestemmelsen bl.a. med sikte på å ivareta hensynet til
bedre samsvar mellom eiendoms- og bruksstrukturen, og for å ivareta
bosettingshensynet.
Disse medlemmer mener disse lempingene trygt
kan omtales som for lite, for sent. Stoltenberg-regjeringens ideologiske
motstand mot nødvendige lempinger av særreguleringene er til skade
for norsk landbruk, norske bønder og bygder.
Disse medlemmer registrerer at
forventningene til den kommende landbruksmeldingen er store. Disse
medlemmer forventer at Stoltenberg-regjeringen tar bøndenes
eiendomsrett og kapitalsituasjon på alvor og at også særreguleringene
blir gjenstand for grundig behandling i forbindelse med landbruksmeldingen.
Disse medlemmer vil illustrere
problemene knyttet til delingsforbudet med en sak fra Bondebladet.
En melkebonde og styremedlem i Vestfold Bondelag uttaler at delingspåbudet
ikke passer i Vestfold. Det vises til at når gårder selges samlet,
med både jord og hus, blir prisene så høye at bønder ikke har råd
til å kjøpe dem.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen forbedre bøndenes driftsmuligheter
og styrke den private eiendomsretten, og regjeringen bes fremme
sak for Stortinget om å oppheve boplikten og prisreguleringen av
landbrukseiendom, om å oppheve form- og innholdskravene knyttet
til avtale om jordleie, samt dagens delingsforbud i jordlova. Regjeringen
bes i denne forbindelse redegjøre for de samlede samfunnsmessige
aspektene ved alle særreguleringene på landbrukseiendommer som både
har og ikke har drift og bosetting.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:24 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Elisabeth Røbekk Nørve, Frank Bakke-Jensen,
Svein Flåtten, Bjørn Lødemel, Svein Harberg, Lars Myraune, Gunnar
Gundersen og Siri A. Meling om å forbedre bøndenes driftsmuligheter
og styrke den private eiendomsretten herunder gjennom fjerning av
særreguleringer på landbrukseiendommer – bifalles ikke.
Jeg viser til oversendelse fra Stortingets næringskomite
datert 11. november 2010 der komiteen ber om Landbruks- og matdepartementets
vurderinger av ovennevnte representantforslag.
Representantene foreslår at bestemmelsene om boplikt
og priskontroll i konsesjonsloven blir opphevet. Det er i den forbindelse
uttalt at det ikke kan bevises at boplikt eller priskontroll fyller sine
formål. Representantene foreslår også at delingsforbudet i jordloven
oppheves, og at de lovbestemte vilkårene for å oppfylle driveplikten ved
bortleie blir fjernet. Det er i den forbindelse uttalt at gjeldende
delingsforbud har ført til en uheldig utvikling i eier- og bruksstrukturen,
og at delingsforbudet i plan- og bygningsloven burde være tilstrekkelig
i dag. I tilknytning til forslaget om driveplikt er det uttalt at
vilkåret om avtaler på 10 år er uheldige for næringsutøvere som
produserer grønnsaker med vekstskifte.
Det ble gjort omfattende endringer i eiendomslovgivningen
i landbruket i 2009. Jeg vil peke på at det tar tid å få erfaringer
som forteller om eventuelle virkninger av de nye reglene. Mitt utgangspunkt
er at lovgivningen nå gir et godt utgangspunkt for en landbrukspolitikk
der det legges vekt på mer aktivitet i bygdene og å utnytte de ressursene
som finnes der. Når forslagsstillerne foreslår å ta bort lover og
regler og å avregulere ytterligere, innebærer dette å erstatte felleskapsløsninger
med individets frihet til selv å bestemme. Etter mitt syn er valgfrihet og
individets frihet til å bestemme et verdifullt utgangspunkt. Det
er likevel ikke nok. Samfunnshensyn er viktig når det skal tas stilling
til hvordan eiendomsressursene i dette landet skal utnyttes. Dette
er hensyn som en ikke kan forvente at eierne tar selv. Gjeldende
eiendomslovgivning gjør det mulig å foreta avveininger der både
eierens interesser og samfunnshensyn har en sentral plass.
Begrunnelsene for reglene om boplikt er knyttet til
bosettingshensynet og hensynet til en helhetlig ressursforvaltning
og kulturlandskapet. Dette er viktige samfunnshensyn. Stortinget
behandlet reglene om boplikt senest i fjor. Det ble lagt til grunn
av et flertall (Innst. O. nr. 90 (2008-2009) at det er viktig at
bosettingshensynet ivaretas på en best mulig måte. Dette innebærer
at arealressursene disponeres lokalt, og nyttes og utvikles til
lokalsamfunnets beste. I lovendringen ble det lempet på reglene
slik at boplikten bare skal gjelde for landbrukseiendommer med mer
enn 25 dekar fulldyrka eller overflatedyrka jord, eller 500 dekar
produktiv skog. En annen lemping var at plikten bare skal gjelde
for eiendommer som er bebygd og enten er eller har vært benyttet
til helårsbolig. Reglene om oppfølging og sanksjon av plikten ble
imidlertid strammet noe opp. Jeg har fulgt opp lovendringen i rundskriv
M-2/2009 som gir retningslinjer for kommunenes oppfølging av konsesjon
og boplikt. Rundskrivet følger vedlagt.
Priskontrollen ved erverv av landbrukseiendom følger
av konsesjonsloven § 9. Ved avgjørelser av søknader om konsesjon
for erverv av eiendom som skal nyttes til landbruksformål, skal
det bl.a. legges vekt på om den avtalte prisen tilgodeser en samfunnsmessig
forsvarlig prisutvikling. Med en samfunnsmessig forsvarlig pris
forstås en pris som bidrar til å realisere målene i landbrukspolitikken.
Dette gjelder mål som å forbeholde landbrukseiendommer for aktive yrkesutøvere,
sikre rekruttering til næringen og å gi yrkesutøverne økonomisk
og sosialt tilfredsstillende forhold. Prisnivået på landbrukseiendommer
må da ikke ligge høyere enn at en med normal god utnyttelse av eiendommens driftsgrunnlag
kan oppnå en tilfredsstillende økonomisk avkastning. Etter min mening
er de samfunnsmessige målene som priskontrollen er satt for å ivareta
viktige også i dag. Jeg har, som oppfølging av lovarbeidet i 2009
lagt opp til endringer i prisrundskrivet slik at mindre, bebygde eiendommer
er unnlatt fra priskontroll. Arealgrensen for dette følger grensene
for boplikt, som er beskrevet ovenfor. I tillegg har jeg lagt opp
til at priskontroll kan unnlates dersom kjøpesummen ikke overstiger
kr 1.500.000,-. Dette er nærmere omtalt i rundskriv M-1/2010 som
følger vedlagt.
Formålet med delingsforbudet i jordloven er
å ivareta ressursgrunnlaget på den enkelte eiendommen. Det kan gis
dispensasjon fra forbudet. Det legges vekt på en praktisering av
dispensasjonsadgangen som tar hensyn til regionale forskjeller,
og som legger til rette både for rasjonelle enheter og for bosetting.
I praksis gis det mange dispensasjoner. Forslag om opphevelse av
forbudet ble behandlet og avvist av et flertall i Stortinget senest
i 2007. Jeg viser i den forbindelse til Næringskomiteens begrunnelse
i Innst. O. nr. 4 (2006-2007) som lyder slik: ”Lovgivningen
må legge til rette for at enkeltbrukene kan utvikle seg innenfor
en ramme hvor gårdens samlede ressurser kan utnyttes som en helhet.
En oppheving av delingsforbudet vil kunne bidra til å svekke næringsgrunnlaget
og redusere mulighetene for ny næringsutvikling. Utvikling og vekst
i landbruksområdene krever langsiktig tenking i forhold til hvordan
ressursene bør disponeres på den enkelte eiendom, og hvordan rammevilkårene
utformes. Opphevelse av delingsforbudet kan være et enkelt og fristende
tiltak på kort sikt, men på lengre sikt vil en slik endring kunne
få store konsekvenser for hvordan de samlede ressursene på landbrukseiendommen
kan forvaltes og utvikles.”
I mitt brev til kommunene i juni i år er det
lagt opp til en viss oppmyking av praktiseringen av delingsbestemmelsen
bl.a. med sikte på å ivareta hensynet til bedre samsvar mellom eiendoms-
og bruksstrukturen, og for å ivareta bosettingshensynet. Brevet
følger som vedlegg.
Utfordringene knyttet til matsikkerhet og klima krever
felles innsats verden over. Matsikkerheten – tilgangen på nok og
trygg mat – er truet på verdensbasis. Innen 2050 vil det være 9
milliarder mennesker på jorda. OECD har vist at dersom det skal
være mulig å fø en voksende befolkning må jordbruksproduksjonen
økes med 50% innen 2030. En av de viktigste globale utfordringene
er følgelig å produsere mat på en klimavennlig og bærekraftig måte.
I et langsiktig og solidarisk perspektiv blir det dermed stadig
viktigere å ha gode virkemidler som kan bidra til produksjon av
mat. Driveplikten i jordloven må ses i et slikt perspektiv, og må
ligge fast. Driveplikten kan oppfylles ved bortleie i minst 10 år
om gangen. Vilkåret om at avtalen må vare i 10 år tar utgangspunkt
i at den som leier skal få en viss stabilitet i driften med tanke
på investeringer i bygninger og annet samtidig som eierens disposisjoner
ikke blir bundet opp i for lang tid.
Jeg vil samtidig understreke at det er en kontinuerlig
prosess å sikre at lovverket er tilpasset vår tids utfordringer.
Som representanten kjenner til, arbeider jeg med en ny stortingsmelding
om landbruks- og matpolitikken. Denne planlegges framlagt for Stortinget
våren 2011. Selv om det ble tatt mange og riktige skritt i lovendringene
i 2009, er også eiendomspolitikken et tema som det vil være aktuelt
å berøre. Sentrale spørsmål i eiendomspolitikken kan da settes inn
i en bredere landbrukspolitisk sammenheng.
Oslo, i næringskomiteen, den 8. februar 2011
Terje Aasland |
Rigmor Andersen Eide |
leder |
ordfører |