Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre FOR 2000-12-21
nr. 1379 kapittel 2: Forskrift om lisens til helsepersonell over
75 år, slik at eldre leger som kan utføre sitt yrke på forsvarlig
vis, innvilges lisens uavhengig av det omfang eller den art deres
virksomhet har eller skal ha.»
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne
til at Norge i mange år har hatt en egen lovbestemmelse om bortfall
av autorisasjon og av lisens til å utøve legevirksomhet for leger
ved fylte 75 år. Bestemmelsen finnes i helsepersonelloven, og det
er gitt en forskriftsbestemt adgang til å søke om tidsbegrenset
forlengelse av lisens etter fylte 75 år (jf. FOR 2000–12–21 nr. 1379
kapittel 2). I forskriften finnes bl.a. en bestemmelse om at for
at det skal gis lisens, bør den pasientrettede virksomheten ikke
være mindre enn tilsvarende 20 prosents stilling.
Det uttales at gjeldende forskrifter og måten disse
har vært håndhevet på, i betydelig grad har medvirket til at et
stort antall leger over 75 år er fratatt retten til den yrkesutøvelse
de er utdannet for. Etter hva forslagsstillerne kjenner til, er
det ingen andre land i Europa som har tilsvarende regulering.
Mulige begrunnelser for bortfall av legers autorisasjon
og lisens ved fylte 75 år drøftes. Forslagsstillerne finner at disse
ikke bør knyttes til en slik aldersgrense.
Det framholdes at det vil være positivt om helsevesenet
tilføres supplerende ekstrainnsats forutsatt at den er faglig forsvarlig,
og at eldre leger vil ha lettere enn yngre for å komme på talefot med
og å forstå eldre pasienter.
Forslagsstillerne mener at forlenget levealder også
tilsier justering av den fastsatte aldersgrensen.
Det uttales at utgangspunktet bør være at eldre leger
som ønsker å beholde adgangen til å utøve sin yrkesaktivitet, bør
innvilges lisens og yrkesadgang forutsatt at de har tilfredsstillende
fysisk og psykisk helse, og at de har holdt seg faglig oppdatert.
De mener også at lisens bør innvilges uavhengig av det omfang eller
den art legens virksomhet har eller skal ha.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, viser til forslaget fra representantene Jon
Jæger Gåsvatn, Morten Stordalen og Kari Kjønnaas Kjos om å fjerne
aldersbegrensningen for lisens til leger. Som bakgrunn for forslaget
viser forslagsstillerne til at Norge i mange år har hatt en egen
lovbestemmelse om bortfall av autorisasjon og av lisens til å utøve
legevirksomhet for leger ved fylte 75 år.
Komiteen viser til brev av 22. desember
2010 fra helse- og omsorgsministeren hvor det redegjøres for at
lignende forslag har vært behandlet tidligere og avvist. I 2004
ble det foretatt en del endringer i bestemmelsen om lisens til leger
over 75 år. Komiteen viser til at endringene har bidratt
til at forskriften er blitt tydeligere og forenklet utformet for
å ivareta søkernes mulighet for å få lisens etter fylte 75 år, samtidig som
forskriften er med på ivareta pasientsikkerheten ved at det ikke
gis lisens med forskrivningsrett annet enn i de tilfeller dette
ansees forsvarlig ut ifra virksomhetens art og omfang.
Komiteen viser til at det i 2010
ble behandlet seks klager, og at disse har gått på begrensning i forskrivningsretten.
Når det gjelder lisens uten forskrivningsrett, er det kun gitt ett
til to avslag per år.
Komiteen vil understreke at det
er positivt at det er leger som etter fylte 75 år ønsker å arbeide videre,
og komiteen mener at muligheten til å søke forlengelse
etter 75 år viser at samfunnet etterspør og setter pris på denne
innsatsen. Det er stort behov for legetjenester innenfor helsevesenet,
og denne ekstrainnsatsen verdsettes høyt.
Komiteen viser til at den yrkesaktive
alderen i befolkningen har økt siden grensen på 75 år ble innført.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, mener det på den bakgrunn er aktuelt
å vurdere å øke aldersgrensen noe. Flertallet legger
til grunn at departementet vurderer dette fortløpende.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til det vedlagte brevet fra statsråden og foreslår at dokumentet vedlegges
protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til representantforslaget. Disse
medlemmer vil understreke at måten Norge behandler eldre
leger på, ikke finner sin like i noen andre land det er naturlig
å sammenligne seg med. Disse medlemmer mener den
ordningen som praktiseres i dag, i altfor stor grad sender et signal
til legestanden om at deres arbeidsinnsats ikke ønskes videreført
etter fylte 75 år. Disse medlemmer mener dette er
en ren aldersdiskriminering. Disse medlemmer viser
til at mange leger oppfatter søknadsprosessen leger må gjennomgå
etter fylte 75 år, som en vesentlig terskel. Disse medlemmer er
opptatt av å ivareta den kompetansen som legen besitter, og som samfunnet
kan gjøre seg nytte av. Disse medlemmer mener at
uansett alder må det være legens skikkethet til å kunne utføre sitt
yrke på en forsvarlig måte som må legges til grunn, og viser til
gjeldende lovverk som åpner opp for å frata leger lisens på individuelt
grunnlag. Disse medlemmer vil også påpeke at alderslisens
for leger ikke er i tråd med de signaler Stortinget har sendt ut
for eksempel i forbindelse med behandlingen av pensjonsreformen,
hvor signalene går på et ønske om at arbeidstakere skal kunne stå lengst
mulig i arbeid.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener at bestemmelsene som begrenser
legers rett til yrkesutøvelse etter 75 år, er prinsipielt betenkelig
og medfører en del praktiske utfordringer og byråkratiske komplikasjoner.
Likevel mener disse medlemmer at endringene som er
gjort, bl.a. ved gjennomgangen av forskriften i 2004, til en viss
grad begrenser problemene knyttet til de aktuelle legenes rettigheter,
ved å gjøre det noe lettere å få autorisasjon og lisens.
Disse medlemmer understreker
behovet for å sikre en best mulig utnyttelse av medisinsk kompetanse
og legers yrkeserfaring og arbeidsevne i helsesektoren. Ikke minst
støtter disse medlemmer forslagsstillernes intensjoner
om å få en bedre tilgang på legers medisinske kompetanse på sykehjem
og i omsorgstjenesten. Etter disse medlemmers syn
bør reglene i helsetjenesten, som i andre deler av yrkeslivet og offentlig
sektor, bedre stimulere til å utnytte eldres kompetanse og arbeidsevne
og bedre legge til rette for lengre yrkeskarriere for dem som har mulighet
til og ønske om dette.
Disse medlemmer viser også til
at siden grensen på 75 år ble satt, har både levealder økt og helsen
for eldre blitt betraktelig bedret. I lys av dette finner disse
medlemmer det unaturlig at grensen for automatisk bortfall
av autorisasjon ikke er økt.
Selv om intensjonen bak aldersgrensen skulle ønskes
ivaretatt, mener disse medlemmer at grensen for automatisk
lisens- og autorisasjonsbortfall bør økes til 80 år, slik Legeforeningen
tok til orde for i komiteens høring 13. januar 2011.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre FOR 2000-12-21
nr. 1379 kapittel 2: Forskrift om lisens til helsepersonell over
75 år, slik at aldersbestemmelsen endres fra 75 år til 80 år.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at aldersgrensen primært burde vært fjernet, men merket seg at legeforeningen under
høringen understreket at økt levealder burde tilsi at aldersgrensen
skulle vært hevet til 80 år.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre FOR 2000-12-21
nr. 1379 kapittel 2: Forskrift om lisens til helsepersonell over
75 år, slik at eldre leger som kan utføre sitt yrke på forsvarlig
vis, innvilges lisens uavhengig av det omfang eller den art deres
virksomhet har eller skal ha.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det ikke finnes noe
faglig, forsk-ningsbasert belegg for å kunne hevde at aldersgrensen
skal opprettholdes på 75 år. Disse medlemmer mener
regjeringen må utrede nærmere grunnlaget for å opprettholde en særaldersgrense
for legeyrket.
Disse medlemmer savner kunnskap
om i hvilken grad bortfallet av autorisasjon i seg selv bidrar til
å dytte leger ut av virksomhet og sender et signal om at deres nytteverdi
i helsevesenet ikke skattes og hever terskelen om å søke om autorisasjon. Disse
medlemmer mener også at det er uklarhet rundt den faktiske
nytteverdien av og behovet for bestemmelsen.
Disse medlemmer er kritisk til
departementets motvilje mot å foreta en grundigere evaluering av
forskriftens effekter, slik som forutsatt ved innføringen av bestemmelsen
gjennom legeloven allerede i 1980.
På bakgrunn av ovennevnte drøftelse mener disse
medlemmer at det er gode grunner for å se nærmere på disse
bestemmelser.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede grunnlaget
for å opprettholde en særaldersgrense for legeyrket basert på faglige
og forskningsbaserte kriterier.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen utrede grunnlaget
for å opprettholde en særaldersgrense for legeyrket basert på faglige
og forskningsbaserte kriterier.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen endre FOR 2000-12-21
nr. 1379 kapittel 2: Forskrift om lisens til helsepersonell over
75 år, slik at aldersbestemmelsen endres fra 75 år til 80 år.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen endre FOR 2000-12-21
nr. 1379 kapittel 2: Forskrift om lisens til helsepersonell over
75 år, slik at eldre leger som kan utføre sitt yrke på forsvarlig
vis, innvilges lisens uavhengig av det omfang eller den art deres
virksomhet har eller skal ha.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:27 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jon Jæger Gåsvatn, Morten Stordalen
og Kari Kjønaas Kjos om å fjerne aldersbegrensningen for lisens til
leger – vedlegges protokollen.
Dok. 8:27 S (2010-2011) representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jon Jæger Gåsvatn, Morten Stordalen
og Kari Kjønaas Kjos om å fjerne aldersbegrensningen for lisens
til leger
Mitt departement har ved tidligere anledninger mottatt
henvendelser når det gjelder lisens til leger over 75 år, jf. Dok.
8:115 (2001-2002))og brev 2. april 2009 fra Fremskrittspartiets
stortingsgruppe.
Departementet har også i løpet av de 10 årene helsepersonelloven
har vært i kraft, mottatt henvendelser vedrørende spørsmål om lisens
til leger over 75 år fra Legeforeningen, Statens seniorråd og flere
enkeltstående leger.
Sosialkomiteen støttet i sin innstilling til
Dok. 8:115 (2001-2002) forslaget om at leger over 75 år som kan
utføre sitt arbeid på forsvarlig vis, skulle kunne innvilges lisens
uavhengig av virksomhetens art eller omfang. Da Stortinget behandlet
sosialkomiteens innstilling, forkastet Stortinget komiteens tilråding
og vedla dokumentet til protokollen.
På bakgrunn av innspill, diskusjoner og stortingsforhandlinger
i forbindelse med Dok. 8-forslaget, fant likevel departementet at
det var grunnlag for å foreslå visse endringer i forskriften. Forskriften
regulerer lisens til medisinske studenter (studentlisens), lisens
til medisinske kandidater (turnuslisens), lisens til farmasistudenter
(studentlisens)og lisens til helsepersonell over 75 år. Tidligere
stilte forskriften blant annet krav om at det ved vurdering av om
helsepersonell skulle innvilges lisens, skulle legges avgjørende
vekt på omfanget av den pasientrettede virksomheten helsepersonellet
hadde til hen-sikt å utføre. Det fremgikk av forskriften at virksomheten
ikke burde være mindre enn tilsvarende 20 % stilling.
Departementet vurderte at 20 %-kravet i enkelte tilfeller
kunne føre til at leger som ønsket å utføre arbeid som ikke var
av klinisk karakter, kunne risikere å få avslag på søknad om lisens. Dette
omfattet leger som ønsket å jobbe med rådgivningstjenester innenfor
forsikringsvirksomhet, studentveiledning og annet. På denne bakgrunn
foreslo departementet i høringsnotatet av 15. mars 2004 endring
i den aktuelle forskriften: ”…Videre er det
mange som hevder at autorisasjonsmyndighetene benytter 20 %-kravet
i forskriften § 8 til å avslå søknader. Bakgrunnen for at det er
stilt krav om ca. 20 % virksomhet, dersom virksomheten skal være
pasientrettet, er at virksomheten må ha et visst omfang for å kunne
legitimere at faglige kvalifikasjoner og annen kompetanse holdes
ved like slik at det kan ytes helsehjelp av forsvarlig karakter.
Helsedepartementet ser på denne bakgrunn at det vil være hensiktsmessig
med en tydeliggjøring i forskriften av hvilke vilkår som kan knyttes
til lisensen dersom det skal utøves organisert pasientrettet virksomhet
i liten målestokk. Videre har departementet, på bakgrunn av blant annet
drøftingene departementet har hatt med underliggende etater, kommet
frem til at det bør gå tydeligere fram av forskriftens ordlyd hvilke begrensninger
som kan stilles ved lisensen. Det er særlig muligheten for å begrense
lisensen når det gjelder forskrivningsretten (for de helse-personel-l-gruppene
dette gjelder)som i herværende høringsnotat foreslås regulert.”
Når det gjaldt forskrivningsretten skrev departementet:
”Dagens forskrift gir imidlertid lisenssøker
liten mulighet til å forutse om en eventuell lisens vil bli innvilget
med full eller delvis forskrivningsrett, eventuelt uten forskrivningsrett. Forskriften
§ 7 e) stiller krav om at det skal fremgå av søknaden om forskrivningsrett
ønskes samt en redegjørelse for et slikt behov. Hvilke krav som
må tilfredsstilles for å få lisens med hel eller delvis forskrivningsrett
sier derimot ikke bestemmelsen noe om.
Departementets vurdering er at helsepersonell som
ikke har behov for å kunne forskrive legemidler i sin pasientrettede
virksomhet, heller ikke bør få lisens med forskrivningsrett bare
fordi det har vært en del av det å ha en autorisasjon tidligere.
Departementet antar at det vil oppleves som et uforholdsmessig stort
tap for dem det gjelder å ikke kunne forskrive legemidler til familie,
venner og bekjente i den grad man ønsker. Etter departementets vurdering
er heller ikke dette et hensyn som det er grunn til å legge vekt på.
Retten til å forskrive legemidler må etter departementets vurdering
ses i sammenheng med det å drive en organisert pasientrettet virksomhet.
Forskrivning krever oppdatert kunnskap, forsvarlig forskrivning,
journalføring over hvilke legemidler man har forskrevet til den enkelte
pasient og bakgrunnen for valget av legemiddel m.m. Departementet
mener derfor det bør fremgå klarere av forskriften at retten til å
forskrive legemidler ikke er en selvfølgelig del av det å få lisens,
og at retten til å forskrive legemidler bare skal gis der lisensen
gis for å drive organisert pasientrettet virksomhet eller annen
virksomhet der det å forskrive legemidler er en forutsetning for
virksomheten.
Å yte organisert pasientrettet virksomhet er
etter departementets vurdering noe mer enn det å yte tilfeldige
helsetjenester overfor familie, venner og andre nærstående. At virksomheten
er organisert, innebærer at den må ha noen formaliserte kjennetegn,
så som egne lokaler, faste åpningstider, eget telefonnummer og journalarkiv. Hvordan
søkers virksomhet de senere årene har vært organisert, kan gi en
indikasjon på hva slags virksomhet det er søkt om lisens for å kunne drive.”
På bakgrunn av ovenstående ble det vedtatt en del
endringer i bestemmelsene om lisens til leger over 75 år. Det stilles
nå blant annet krav om legeattest utstedt av søkers fastlege eller
annen autorisert lege i motsetning til tidligere da kun en egenerklæring
om helsetilstand ble krevet. Helseattesten skal bekrefte at lisenssøker
er psykisk og fysisk i stand til å ivareta virksomhet det søkes
om lisens for.
Når det gjelder det tidligere kravet om virksomhet
tilsvarende ca. 20 % stilling for å få lisens, er dette fjernet.
Med andre ord har det blitt enklere å få lisens, men da uten forskrivningsrett.
For å få lisens med full eller delvis forskrivningsrett, er forskriften
tydeliggjort med hensyn til hva som kreves. Lisens med full forskrivningsrett
krever virksomhet av et visst omfang, og lisens uten forskrivningsrett
for A og B-preparater krever også virksomhet av noe omfang. I merknaden
til forskriften står det nærmere om denne sondringen mellom lisens med
full eller delvis forskrivningsrett: ”Det gis ikke
eksakte grenser for i hvilke tilfeller det skal gis den ene eller
andre typen lisens. Det vil være opp til utstedende myndighets skjønn
å vurdere om, og i tilfelle i hvilket omfang, det skal gis lisens
med full/delvis forskrivningsrett. Bestemmelsen er utpreget skjønnsmessig
i sin utforming, og utstedende myndighet skal legge vekt på art
og omfang av tidligere virk-somhet, hvilken virksomhet søker har
til hensikt å utøve nå, hvordan søker har holdt og vil holde seg
faglig oppdatert, samt andre forhold som kan ha betydning for lisensutstedelsen.”
Representantene Gåsvatn, Stordalen og Kjønaas Kjos
mener at ”…gjeldende forskrifter, og måten
de har vært håndhevet på, har i betydelig grad medvirket til at
et stort antall leger over 75 år i dagens Norge er fratatt retten
til den yrkesutøvelse de er utdannet for.” Når det gjelder håndhevingen,
samsvarer dette imidlertid ikke med de tilbakemeldingene departementet
har fått fra Statens autorisasjonskontor for helsepersonell. Autorisasjons-kontoret
har tilbakemeldt at det kun har blitt gitt avslag til én eller to
søkere pr. år de siste årene, og påpeker at dette antallet har gått
betydelig ned etter at man nå også gir lisens uten forskrivningsrett.
Jeg har også fått opplyst at de legene som har klaget på vedtak
fra Autorisasjonskontoret har klaget på bakgrunn av begrensning
i forskrivningsretten. I 2009 ble det behandlet 5 slike klager,
og i 2010 har det blitt behandlet 6. I alle sakene har Autorisasjonskontorets
vedtak blitt stadfestet av Statens helsepersonellnemnd.
Det har ved flere anledninger blitt vist til
at ordningen med bortfall av autorisasjon ved fylte 75 år er en
særnorsk ordning. Dette kan imidlertid synes å være i endring. I
2007 innførte også Danmark en begrensning for utøvelse av yrke etter fylte
75 år, ved at man etter dette tidspunktet ikke kan utøve selvstendig
faglig virksomhet uten at det er spesielt søkt om det. Til forskjell fra
Norge kan danske leger og tannleger fortsatt skrive ut resepter
til seg selv og nærmeste pårørende hvis det ikke skjer i ervervsmessig øyemed.
I USA har jeg fått opplyst at det praktiseres en resertifiseringsordning
for leger hvert andre eller tredje år. Også i Storbritannia praktiserer
man en resertifiseringsordning. Dette forteller meg at flere land
enn Norge praktiserer en såkalt ”følge med ordning” for å sikre
kvalitetskrav for leger og annet helsepersonell.
Jeg finner ikke på bakgrunn av det som fremgår over,
grunn til å gå nærmere inn på de enkelte argumentene og påstandene
som fremgår av representantenes forslag. Lisensforskriften er etter endringene
i 2004 etter min vurdering tydeliggjort, forenklet og utformet for
å ivareta både søkers mulighet for å få lisens etter 75 år (til
den virksomheten som skal ut-øves), samtidig som forskriften er
med på å ivareta pasientsikkerheten ved at det ikke gis lisens med
forskrivningsrett annet enn i de tilfellene dette anses forsvarlig
ut ifra virksomhetens art og omfang.
Jeg har merket meg at enkelte kan oppleve det som
krenkende og tungvint at det må søkes om lisens etter fylte 75 år.
Etter min vurdering er dette forhold som ikke kan tillegges større
betydning enn hensynene til å sikre kvalitet i helsetjenesten, sikkerhet
for pasientene og tillit til helsepersonell og helsetjeneste.
Representantene Gåsvatn, Stordalen og Kjønaas Kjos
påpeker avslutningsvis at det er på høy tid at virkningene av regelverket
nå evalueres, slik sosialkomiteen ønsket ved behandlingen så langt tilbake
som i 1980. Jeg kan ikke se at det på nåværende tidspunkt er behov
for en slik evaluering, da gjennomgangen og vurderingene av lisensforskriften
som ble foretatt i 2004 etter min vurdering var svært grundige.
Vurderingene førte også til endringer som har gjort det betydelig
lettere å få lisens for leger over 75 år så lenge lisensen gis uten
forskrivningsrett.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 15. februar 2011
Bent Høie |
Geir-Ketil Hansen |
leder |
ordfører |