Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
deler forslagsstillernes vurderinger rundt at boligkjøp for de fleste
er den største enkeltinvesteringen man gjør i livet, og at det derfor
er spesielt viktig å ha et regelverk som ivaretar forbrukernes interesser
ved denne typen avtaler. Komiteen merker seg at Forbrukerrådet
årlig mottar mellom 10 000 og 20 000 henvendelser om boligproblemer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, vil i denne sammenheng vise til
statsrådens svarbrev datert 8. desember 2010 og tiltakene regjeringen
har gjort på området:
«Regjeringen har i de senere årene fremmet flere lovforslag
som styrker forbrukerrettighetene til norske boligkjøpere, som Prop.130
L (2009-2010) om skjerping av garantireglene i bustadoppføringslova
og lovregulering av avtaler om videresalg av boliger under oppføring,
og Prop. 115 L (2009-2010) om lovendringer for å forebygge problemer
ved lavinnskuddsboliger. Videre har regjeringen satt ned det såkalte Takstlovutvalget,
som har vurdert hvordan bruk av tilstandsrapport kan gjøre det tryggere
å kjøpe og selge bolig, samt begrense forbrukernes risiko og antallet
tvister i forbindelse med bolighandel. Takstlovutvalgets utredning
NOU 2009.6 'Tilstandsrapport ved salg av bolig er til behandling
i Justis og politidepartementet'.»
Komiteen viser til
forslagsstillernes forslag om å innføre 10 års reklamasjonsfrist
og obligatorisk byggeforsikring eller garantistillelse ved kjøp
av ny bolig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser her til statsrådens svarbrev
der det vises til Prop. 130 L (2009–2010) om skjerping av garantireglene
i bustadoppføringslova og regulering av videresalg. Endringene ble
vedtatt av et enstemmig storting.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at statsråden skriver:
«Jeg mener da man bør avvente virkningene av de nylig
vedtatte endringene før man eventuelt vurderer en utvidelse av reklamasjonsfristen.»
Dette flertallet slutter seg
til disse vurderingene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Representantforslag
37 S (2010–2011) og opprettholder forslaget om å legge frem sak om
å innføre 10 års reklamasjonsfrist og obligatorisk byggeforsikring
eller garantistillelse ved kjøp av ny bolig. Disse medlemmer viser
til positive erfaringer fra Sverige og Danmark hvor det i dag er
10 års reklamasjonsfrist ved kjøp av ny bolig. Obligatorisk byggeforsikring
har i Danmark ført til at alvorlige byggefeil ble redusert med over
20 prosent.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
for Stortinget om å innføre 10 års reklamasjonsfrist og obligatorisk
byggeforsikring eller garantistillelse ved kjøp av ny bolig.»
Komiteen viser til
forslagsstillernes forslag om at regjeringen legger frem en sak
for Stortinget som drøfter bruken og konsekvensene av «som den er»-forbehold
ved avhendingskjøp, og at det i denne saken tas stilling til innføring
av obligatorisk tilstandsrapport ved avhendingskjøp.
Komiteen deler forslagsstillernes
vurdering om at dette er et viktig spørsmål.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til statsrådens svarbrev der det fremgår at spørsmålet vil
behandles i sak om oppfølging av Taktslovutvalgets NOU 2009:6 Tilstandsrapport
ved salg av bolig.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til innstilling fra justiskomiteen, Innst.
74 L (2010–2011) der det sies:
«Komiteen mener det er positivt at regjeringen foreslår
lovendringer for å styrke beskyttelsen av forbrukere ved salg av
bustad under oppføring. Regjeringen foreslår blant annet at garantiene som
entreprenørene plikter å stille etter bustadoppføringslova skal
økes både i antall år og i prosentsats. Komiteen mener at bustadoppføringslova
må balansere hensynet til forbrukervernet for boligkjøpere med byggekostnadene til
entreprenørene.
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet, viser til at lovendringene er viktige for å gi boligkjøpere
et godt vern, hvis for eksempel entreprenøren skulle gå konkurs
i løpet av byggeperioden. Kjøp av ny bolig er en stor investering
og derfor må lovreglene ivareta hensynene til forbrukere som kjøper
bolig som er under oppføring.»
Dette flertallet er enig i Forbrukerrådets høringsuttalelse
der det påpekes at det fremstår som uforklarlig for den jevne forbruker
at reklamasjonsfristen på en bolig, som skal vare i 50–100 år, er
like lang som for en mobiltelefon, som skal vare i 3–4 år.
Dette flertallet deler også Forbrukerrådets uttalelse
om at det er et høyt konfliktnivå i bruktboligmarkedet, og at det
derfor er viktig at regelverket gjennomgås.
Samtidig viser komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
til den varslede oppfølgingen av takstlovutvalget fra regjeringens
side.
Flertallet går inn for at Dokument
8:37 S (2010–2011) representantforslag fra stortingsrepresentantene
Svein Flåtten, Anders B. Werp, Bent Høie, Elisabeth Røbekk Nørve
og Michael Tetzschner om styrkede forbrukerrettigheter ved kjøp
av bolig, legges ved protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Representantforslag
37 S (2010–2011) og opprettholder forslaget om å legge frem sak som
drøfter bruken og konsekvensene av «som den er»-forbehold ved avhendingskjøp,
og at det i denne saken tas stilling til innføring av obligatorisk
tilstandsrapport ved avhendingskjøp. Disse medlemmer mener
det er for mange uklarheter knyttet til rettstilstanden til dette «som
den er»-forbeholdet. Krav til tilstandsrapport i forbindelse med
boligsalg vil bidra til å gjøre transaksjonen tryggere for begge
parter ved boligsalg.
Videre vil disse medlemmer opprettholde forslaget
om å legge frem sak for Stortinget med utredning av frivillig servicehefte
for bolig. Disse medlemmer viser til de positive
konsekvensene innføringen av et slikt servicehefte kan ha når det
gjelder trygghet for boligkjøper ved overtagelse, oversikt over
boligens historie og som huskeliste for både tidligere og fremtidige
eiere av boligen. Høringen etter NOU 2009:6 ble avsluttet for over
ett år siden, og det haster med å få på plass et regelverk som er
mer tilpasset realitetene i markedet. Disse medlemmer mener
det er uheldig om Stoltenberg-regjeringen lar takstlovutvalgets
utredning støve ned i en skuff.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
for Stortinget som drøfter bruken og konsekvensene av «som den er»-forbehold
ved avhendingskjøp, og at det i denne saken tas stilling til innføring
av obligatorisk tilstandsrapport ved avhendingskjøp.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
for Stortinget med en utredning av frivillig servicehefte for bolig.»