Det vises til brev av 7. desember d.å. fra Stortingets
energi- og miljøkomité vedrørende representantforslag nr. 44 S (2010–2011)
fra stortingsrepresentant Ketil Solvik-Olsen m fl om oppstart av
mobile gasskraftverk i perioder med kraftunderskudd og/eller høye
strømpriser. Representantene fremmer følgende forslag:
”Stortinget ber regjeringen snarest endre konsesjonsvilkårene
for oppstart av de mobile gasskraftverkene, slik at de også skal
ta hensyn til prissignaler i markedet, samt i større grad brukes til
å forebygge en kraftkrise på grunn av tomme vannmagasin.”
Statnetts reservekraftverk utgjør energireserver til
bruk i svært anstrengte kraftsituasjoner (SAKS) hvor risikoen for
rasjonering vurderes å være høy. Reservekraftverkene er således
en form for forsikring for å sikre levering av strøm til kundene
i Midt-Norge. I SAKS er sannsynligheten for rasjonering minst 50
prosent og det er full import til Midt-Norge på grunn av lav ordinær
produksjon. Det vil i slike situasjoner sannsynligvis også være
høy kraftpris i området.
Det fremgår av anleggskonsesjonene og utslippstillatelsene
at det er en forutsetning for idriftsettelse av reservekraftverkene
at Statnett først benytter alle andre aktuelle virkemidler for å håndtere
en eventuell SAKS-situasjon. Statnett vurderer bruk av reservekraftverkene
løpende i lys av den aktuelle situasjonen og vurderinger av utviklingen
fremover.
Hvis man ikke skulle koble idriftsettelsen av
reservekraftverkene til risiko for rasjonering, men starter de tidligere,
for eksempel ved et gitt høyt prisnivå, kan dette gi uheldige tilpasninger
hos aktørene innen produksjon og etterspørsel av elektrisitet både
på kort og lang sikt. Dette gjør at effekten av reservekraft vil
kunne svekkes.
Bruk av reservekapasitet kan på den måten påvirke
produksjon og forbruk og redusere virkningen av tiltaket i en svært
anstrengt kraftsituasjon. Dette er et dilemma ved en slik ordning,
og vilkårene som settes for en ordning med reservekapasitet er derfor
svært viktig. For at reservekapasiteten skal ha best virkning, må derfor
betingelsene for igangsetting av produksjon settes slik at markedet
i minst mulig grad endrer sine investeringsbeslutninger og produksjonsprofil.
Reservekraftverkene skal derfor kun være tilgjengelig for den systemansvarlige
i en svært anstrengt kraftsituasjon, og vil på denne måten være
utenfor det ordinære markedet.
I statsråd 17. desember ble det imidlertid vedtatt å
gi Statnett dispensasjon fra vilkårene i anleggskonsesjonene for
bruk av de mobile gassfyrte reservekraftverkene på Tjeldbergodden
og i Nyhamna. Samtidig ble utslippstillatelsene midlertidig endret.
Begge vedtak er gjeldende i perioden uke 1–20 i 2011. Dispensasjonen
og den midlertidige endringen av utslippstillatelsene gjør at anleggene
kan tas i bruk ved eventuelle feil og i vanskelige driftssituasjoner
og dermed være med å motvirke tvangsmessig utkobling av forbruk.
Anleggene kan på denne måten hjelpe til slik at forbrukere raskere får
strømmen tilbake ved eventuelle feil og er således et viktig tiltak
for forsyningssikkerheten i området
Bakgrunnen for at vi ga dispensasjon er at Midt-Norge
er i en stram kraftsituasjon, og at situasjonen kan forverres utover
vinteren. Også driften av kraftsystemet kan da bli vanskelig.
Statnett har også søkt om at samme dispensasjon innvilges
for alle vintre fram til den planlagte kraftledningen mellom Ørskog
og Sogndal idriftsettes. Søknad om dispensasjon for 2012 og frem
til ledningen er idriftsatt vil bli behandlet senere.