Havbruksnæringen er en viktig næring for landet og
en betydelig distriktsnæring. I 2008 var det 1 267 matfiskkonsesjoner
og 4 867 ansatte i næringen, ifølge «Tall og Fakta om norsk eksport
av sjømat for 2009». Norsk sjømateksport var i 2009 på 44,6 mrd.
kroner. Havbruket alene eksporterte i 2009 for over 25 mrd. kroner.
Det er derfor viktig at statens forvaltning av næringen er god,
slik at den kan forbli en av bærebjelkene for verdiskaping og arbeidsplasser
langs hele kysten.
Næringsutøvelsen reguleres av lov om akvakultur
(akvakulturloven). Etter akvakulturloven § 30 kan den som forsettlig
eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov,
ilegges et overtredelsesgebyr av tilsynsmyndigheten. Forslagsstillerne
er enige i at det er behov for en hjemmel til å kunne ilegge overtredelsesgebyr.
Forslagsstillerne mener samtidig det er viktig at sanksjoner etter
ethvert regelverk har en uomtvistelig lovhjemmel, er forutsigbare
og at de står i forhold til overtredelsens karakter og omfang, men
også til det sanksjonsnivået som gjelder i samfunnet for øvrig.
Til akvakulturloven § 30 er det knyttet en forskrift
om reaksjoner ved overtredelse av akvakulturloven (akvakulturreaksjonsforskriften). I
kjølvannet av overtredelsesgebyr ilagt med hjemmel i forskriften,
har det oppstått berettiget tvil om næringens rettssikkerhet ivaretas.
Forslagsstillerne mener det er uholdbart at
oppdrettsnæringen må leve med at det kan stilles spørsmål ved næringens
rettssikkerhet, og at overtredelsesgebyr har vist seg å bli en betydelig straffereaksjon
som ilegges av forvaltningen, uten de rettssikkerhetsprosedyrer
som foreligger ved behandling av ordinære straffesaker ved påtalemyndighet
og domstoler. Forslagsstillerne mener dette er et spørsmål av så
vidt prinsipiell og vesentlig betydning at det bør bli gjenstand for
behandling i Stortinget.
Nye matfiskkonsesjoner ble utdelt i 2009. Konsesjonsrunden
har blitt preget av dårlig forutsigbarhet for enkeltbedrifter, i
de for næringen viktige fylkene Nordland og Hordaland. Fiskeridirektoratet
har delvis trukket tilbake tildelte konsesjoner og delvis angitt
at andre kan bli trukket tilbake. Også i næringen for øvrig er det uro,
fordi den opplever at viktig forutsigbarhet og tillit til at rammebetingelsene
er stabile, blir svekket.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at næringen
ikke kan leve med en slik saksbehandling og en slik saksbehandlingstid,
og at en god saksbehandling er en forutsetning for rettssikkerhet. Næringens
rettssikkerhet bør vurderes helhetlig, og forslagsstillerne forstår
de i dokumentet siterte uttalelsene fra stortingsrepresentantene
for Arbeiderpartiet og Senterpartiet dit hen at det vil være bred
tilslutning til å la saken bli gjenstand for behandling i Stortinget.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
for Stortinget om rettssikkerheten i oppdrettsnæringen, herunder
med forslag til en endring av akvakulturlovens reaksjonsbestemmelse,
slik at oppdrettsnæringens rettssikkerhet forbedres og den rettslige
uklarhet som råder, fjernes.»