I dokumentet fremmes følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å etablere et klart mål for bankkriseløsningssystemet om at det
skal kunne håndtere kriser også i de største finansinstitusjoner
på en måte som sikrer at særlig viktige banktjenester opprettholdes,
og at eiere, ledelse og ikke-garanterte kreditorer har en reell tapsrisiko
uten bruk av offentlige midler.
II
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om at alle norske banker blir pålagt å utarbeide beredskaps- og
kriseplaner (testament).
III
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å endre banksikringsloven slik at handlingsalternativene for
når de myke terskelverdiene anses som overskredet, blir mer presist formulert.
IV
Stortinget ber regjeringen vurdere å innføre
nye tidlige tiltak i banksikringsloven, slik som begrensninger på
utbetaling av utbytte og krav om aksjeemisjon.
V
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å endre banksikringsloven slik at dagens harde terskelverdier
slår inn ved et høyere kapitalnivå enn i dag.
VI
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å endre banksikringsloven slik at dagens harde terskelverdier
suppleres med harde terskelverdier også for likviditet.
VII
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å gi kriseløsningsmyndigheten eksplisitt fullmakt til å splitte
og selge en institusjon stykkevis, samtidig som aksjonærer og kreditorer
ikke skal lide større tap enn de ville gjort ved en øyeblikkelig
avvikling.
VIII
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om at lovverket innfører muligheten for å etablere brobank.
IX
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om at det etableres rutiner for raskere utbetaling av garanterte
innskudd i en krise.
X
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om at det etableres prosedyrer for nasjonalisering.
XI
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om at kriseløsningsmyndigheten gis en generell adgang til å gjøre
gjeld om til egenkapital.
XII
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å endre banksikringsloven slik at banksikringsfondet kan bli
større enn dagens minstekrav.
XIII
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å endre banksikringsloven slik at adgangen til fritak fra innbetaling
av medlemsavgift når fondet er større enn minstekravet, fjernes.
XIV
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å endre banksikringsloven slik at medlemsavgiften reflekterer
risikoen for at et medlem trekker veksler på fondet.
XV
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å endre banksikringsloven slik at medlemsavgiften avhenger av
kjernekapitaldekning og utlånsvekst.
XVI
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å endre banksikringsloven slik at utenlandske filialer behandles
mest mulig likt med norske banker.
XVII
Stortinget ber regjeringen sikre at bankene allerede
nå pålegges å publisere kvantitativ informasjon om blant annet kortsiktig
finansiering, likviditetsbuffer og forfallsstruktur.
XVIII
Stortinget ber regjeringen samarbeide med de nordiske
landene om en tidlig innføring av den motsykliske bufferen som Baselkomiteen
nå utarbeider detaljene for.
XIX
Stortinget ber regjeringen sikre at bankene pålegges
høyere kapitalkrav frem til Baselkomiteens motsykliske buffer er
innført.
XX
Stortinget ber regjeringen samarbeide med andre land
om å innføre en skatt på finansielle tjenester i tråd med anbefalingene
fra Det internasjonale pengefondet (IMF).»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslagene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Nina Mjøberg, Irene Johansen, Gerd
Janne Kristoffersen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet,
fung. leder Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen og Christian
Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra
Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til
at dokumentet har vært til uttalelse hos finansminister Sigbjørn Johnsen.
Finansministerens svarbrev mottatt 1. februar 2011, er vedlagt denne
innstillingen.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at finanskrisen har historiske proporsjoner og at krisen ble den
sterkeste tilbakegangen i verdensøkonomien siden depresjonen på
1930-tallet og er den første globale krisen siden andre verdenskrig. Komiteen vil
peke på at krisen har vist hvor sårbare bankene er for forstyrrelser i
penge- og kapitalmarkedet, at tillitssvikt i bankmarkedet kan spre
seg raskt, og at problemer i banksektoren kan ha negative konsekvenser
for samfunnsøkonomien generelt.
Komiteen viser samtidig til at
finanskrisen ble møtt med den raskeste og mest samordnende globale
krisepakke gjennom tidene. De omfattende tiltakspakkene rettet mot
finansmarkedet internasjonalt bidro i stor grad til å motvirke negative
vekselvirkninger mellom markedene og realøkonomien. Komiteen konstaterer
videre at Norge har klart seg bedre gjennom finanskrisen enn de
fleste andre land. Nedgangen i produksjonen og økningen i arbeidsledighet
har vært liten i internasjonal sammenheng. Komiteen vil
fremheve at norske styresmakter ved krisens inntreffen raskt la
om til en ekspansiv penge- og finanspolitikk, som igjen ga sterke
impulser til den innenlandske etterspørselen. I tillegg har petro-leumsnæringen
holdt seg oppe, og dempet tilbakeslaget for oljerelatert industri,
samt i deler av både industrien og tjenestesektoren. Komiteen merker
seg i tillegg at den norske reguleringen av finansmarkedene har
vist seg å være vellykket gjennom den internasjonale finanskrisen. Komiteen poengterer
imidlertid at Norge har en liten og åpen økonomi, og at solide finansielle
systemer også på globalt nivå således er avgjørende for våre interesser. Komiteen vil derfor
berømme forslagsstillerne for å ta et positivt initiativ og skissere
mulige løsninger på et område som komiteen er opptatt av.
Komiteen vil imidlertid vise
til det omfattende arbeidet som nå pågår internasjonalt for å utvikle gode
nok regelverk for regulering og tilsyn med bankene. Sentralt i arbeidet
står utarbeiding av standarder og anbefalinger om krav til kapital, likviditet
og tilsyn. Arbeidet, som foregår internasjonalt, vil ha betydning
for Norge ved at endringene i EU-regelverket på finansmarkedsområdet
tas inn i EØS-avtalen. Endringene innebærer blant annet nye regler
om godtgjørelse og vesentlige endringer i kapital- og likviditetskravene.
Norge gjorde endringer i regelverket før jul 2010 nettopp basert
på endringer i EU på disse områdene.
Komiteen registrerer at det vil
komme endringer også på en rekke andre områder i EU som vil ha betydning
for Norge. Likeledes registrerer komiteen at Finansdepartementet allerede
har tatt initiativ til regelendringer i banksikringsloven og informasjonstiltak.
Komiteen vil peke på at finanskriseutvalget avga
sin innstilling den 25. januar 2011, NOU 2011:1 Bedre rustet mot
finanskriser. Utvalget foreslår en rekke tiltak for å videreutvikle
finansmarkedsreguleringen i Norge, økt nordisk samarbeid om finansmarkedsregulering,
ny skatte- og avgiftslegging av finanssektoren og tiltak for å bedre
forbrukervernet i finansmarkedene. Komiteen tar til
etterretning at finansministeren i sitt brev av 21. januar 2011
til komiteen sier at forslagene fra Kristelig Folkeparti og forslag
fra Norges Bank tar opp i seg elementer som både diskuteres internasjonalt
og nasjonalt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, tilrår at Dokument
8:60 S (2010–2011) vedlegges protokollen.
Et annet flertall, alle
unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til
at en viktig del av forslagene i dokumentet allerede er dekket gjennom
brev og oppdrag Finansdepartementet har sendt til Banklovkommisjonen,
Finanstilsynet og Finanskriseutvalget, eller er forslag i prosesser
i det internasjonale arbeidet. Dette flertallet viser
til at det vil bli fremmet forslag til Stortinget på vanlig måte
for å gjøre nødvendige endringer for å sikre oss mot en ny finanskrise.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil understreke at en av livsnervene i
et velutviklet samfunn er bank- og finansnæringen. Norge har et
stort mangfold av banker, og innslaget av utenlandsk konkurranse
er også betydelig. Det er sentralt for Norges velferd at man opprettholder
en velfungerende bank- og finansnæring. Det er dermed viktig å ha
et kontinuerlig fokus på regulering av sektoren, men det må heller
ikke glemmes at nye reguleringer kan koste i form av effektivitet.
Ensidige reguleringer fra Norges side kan få utilsiktede virkninger
i form av å svekke norske bankers mulighet til å konkurrere med
sine utenlandske konkurrenter, og dermed øke faren for at mer av
finansieringen av norsk verdiskaping flyttes ut til aktører og markeder
med lavere reguleringskrav. Disse medlemmer ser dette som
uønsket. Disse medlemmer er enige med forslagsstillerne
i at Norge klarte seg bra gjennom finanskrisen og at Norge har mye
av «regelverket som andre land nå ser behovet for» på plass.
Disse medlemmer merker seg forslagsstillernes
beskrivelse av bakgrunnen for krisen, men vil påpeke at årsakene
var langt mer sammensatt og komplisert. Finanskrisen hadde også
sitt utgangspunkt i sterke politiske ambisjoner knyttet til det
amerikanske boligmarkedet og i at store deler av denne finansieringen
foregikk helt utenfor det regulerte bank- og finansmarkedet. Verden
er svært integ-rert, og når tilliten forsvant mellom institusjonene,
ble også norske banker rammet av at likviditeten forsvant. Dette
var meget alvorlig, men det vil være uheldig om dette skal føre
til ensidige norske reguleringer innen bank- og finansnæringen der
vi risikerer å svekke Norges velfungerende system.
Disse medlemmer vil understreke
at få sektorer gjenspeiler samfunnet og konjunktur og økonomiske
svingninger i økonomien som bankene. Bankene lever med de svingningene
som økonomien går gjennom. Disse medlemmer ser det
som helt sentralt at Norge har reguleringer som gjør at bankene
kan bære disse svingningene, men det er også helt sentralt at man
ikke gir finansnæringen skylden for alle utfordringene dette gir.
Bank- og finansnæringen må også kunne ta risiko. Når retningen,
stemningen eller framtidsutsiktene i økonomien endrer seg, kan en
ikke unngå at dette også smitter over på bank- og finansnæring.
Disse medlemmer mener at Norge
skal følge den internasjonale utviklingen på reguleringssiden tett.
Norge kom seg godt igjennom krisen fordi mange av reguleringene
var på plass, men det må alltid være åpning for forbedringer. Det er
lite som tyder på at ensidige tiltak fra Norges side er nødvendig,
og det gjelder i særdeleshet når bakgrunnen for en internasjonal
krise er så sammensatt som den var for finanskrisen i 2008.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å etablere et klart mål for bankkriseløsningssystemet om at det
skal kunne håndtere kriser også i de største finansinstitusjoner
på en måte som sikrer at særlig viktige banktjenester opprettholdes,
og at eiere, ledelse og ikke-garanterte kreditorer har en reell tapsrisiko
uten bruk av offentlige midler.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om at alle norske banker blir pålagt å utarbeide beredskaps- og
kriseplaner (testament).
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å endre banksikringsloven slik at handlingsalternativene for
når de myke terskelverdiene anses som overskredet, blir mer presist formulert.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen vurdere å innføre
nye tidlige tiltak i banksikringsloven, slik som begrensninger på
utbetaling av utbytte og krav om aksjeemisjon.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å endre banksikringsloven slik at dagens harde terskelverdier
slår inn ved et høyere kapitalnivå enn i dag.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å endre banksikringsloven slik at dagens harde terskelverdier
suppleres med harde terskelverdier også for likviditet.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å gi kriseløsningsmyndigheten eksplisitt fullmakt til å splitte
og selge en institusjon stykkevis, samtidig som aksjonærer og kreditorer
ikke skal lide større tap enn de ville gjort ved en øyeblikkelig
avvikling.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om at lovverket innfører muligheten for å etablere brobank.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om at det etableres rutiner for raskere utbetaling av garanterte
innskudd i en krise.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om at det etableres prosedyrer for nasjonalisering.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om at kriseløsningsmyndigheten gis en generell adgang til å gjøre
gjeld om til egenkapital.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å endre banksikringsloven slik at banksikringsfondet kan bli
større enn dagens minstekrav.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å endre banksikringsloven slik at adgangen til fritak fra innbetaling
av medlemsavgift når fondet er større enn minstekravet, fjernes.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å endre banksikringsloven slik at medlemsavgiften reflekterer
risikoen for at et medlem trekker veksler på fondet.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å endre banksikringsloven slik at medlemsavgiften avhenger av
kjernekapitaldekning og utlånsvekst.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å endre banksikringsloven slik at utenlandske filialer behandles
mest mulig likt med norske banker.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen sikre at bankene allerede
nå pålegges å publisere kvantitativ informasjon om blant annet kortsiktig
finansiering, likviditetsbuffer og forfallsstruktur.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen samarbeide med de nordiske
landene om en tidlig innføring av den motsykliske bufferen som Baselkomiteen
nå utarbeider detaljene for.
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen sikre at bankene pålegges
høyere kapitalkrav frem til Baselkomiteens motsykliske buffer er
innført.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen samarbeide med andre land
om å innføre en skatt på finansielle tjenester i tråd med anbefalingene
fra Det internasjonale pengefondet (IMF).
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:60 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Geir Jørgen Bekkevold, Dagrun Eriksen,
Knut Arild Hareide og Hans Olav Syversen om 20 tiltak for å motvirke
en ny finanskrise – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra Stortingets finanskomite 13. januar
2011, der det bes om en uttalelse om representantforslag fra KrF
om 20 tiltak for å motvirke ny finanskrise (Dokument nr. 8:20 S (2010-2011)).
Den internasjonale finanskrisen har vist hvor sårbare
bankene er for forstyrrelser i penge- og kapitalmarkedene, at tillitssvikt
i bankmarkedet kan spre seg raskt, og at problemer i banksektoren
kan ha svært negative konsekvenser for samfunnsøkonomien generelt.
Som kjent pågår det nå et omfattende arbeid
i internasjonale fora med å videreutvikle anbefalinger og regelverk
for regulering og tilsyn med banker. G-20, Financial Stability Board,
Den internasjonale oppgjørsbanken (BIS) og IMF er viktige premissgivere
for utarbeiding av standarder og anbefalinger om krav til kapital,
likviditet og tilsyn. Baselkomiteen har nylig truffet vedtak om
viktige deler av de nye Basel III-reglene, som innebærer blant annet
strengere krav til kjernekapital, nytt krav til uvektet egenkapitalandel,
krav til bevaringsbuffer, krav til motsyklisk kapitalbuffer og kvantitative
likviditetskrav. Enkelte deler av Basel III vil også komme våren 2011.
De internasjonale prosessene for å bedre regulering
og tilsyn med finansmarkedene vil først og fremst ha betydning for
Norge ved at endringer i gjeldende EU-regelverk på finansmarkedsområdet
tas inn i EØS-avtalen. EU har nylig vedtatt to revisjoner av direktiv
2006/48/EF og 2006/49/EF (kalt EUs ”kapitalkravsdirektiv” eller
”Capital Requirement Directive (CRD)”), endringsdirektivene er kalt
”CRD II” og ”CRD III”. Revisjonene innebærer blant annet nye regler om
godtgjørelse og vesentlige endringer i kapital- og likviditetskravene.
Finansdepartementet fastsatte nye regler basert på EUs direktiv
hhv. 1. og 20. desember 2010, jf. også departementets pressemeldinger
på de to dagene. De nye reglene trådte i kraft 1. januar 2011. EU-kommisjonen arbeider
også med en tredje revisjon av kapitalkravsdirektivene, såkalte
”CRD IV”. Blant sentrale temaer er krav til uvektet egenkapitalandel,
motsykliske kapitalbuffere og kvantitative likviditetskrav, samt
offentliggjøring av sentrale nøkkeltall. Temaene svarer i hovedsak
til de som er vedtatt i Baselkomiteen, og deler av regelverket har
vært på høring. Det ventes at EU-kommisjonen snart vil legge frem
et endelig forslag til CRD IV-direktiv i løpet av første halvår
2011. Baselkomiteen og EU-kommisjonen arbeider også med regler for
systemviktige banker.
Videre har EU-kommisjonen nylig sendt på høring
et nytt rammeverk for for krisehåndtering i finanssektoren, jf.
pressemelding 6. januar 2011 og kommunikasjon KOM (2010) 579 som ble
lagt frem 20. oktober 2010. Tiltakene som omtales er i stor grad
sammenfallende med forslagene fra Norges Bank og representantforslaget
fra KrF. Kommisjonen tar sikte på å fremme et direktivforslag våren
2011.
Jeg viser også til at Finansdepartementet allerede
27. juni 2008 tok opp behovet for regelendringer i banksikringsloven
og informasjonstiltak i brev til Kredittilsynet (nå Finanstilsynet),
herunder om det bør innføres inntredelsesavgift for nye medlemmer,
om avgiften for alle medlemmer bør speile risikoen i banken og om
taket på fondets størrelse bør oppheves. I brev 26. juni 2009 sendte
departementet et eget brev til Banklovkommisjonen med mandat om
å utrede en revisjon av gjeldende banksikringslov med forskrifter,
og at arbeidet tilpasses eventuelle endringer i relevante EU-direktiver.
Banklovkommisjonen tar sikte på å fremme et forslag om endringer
i banksikringsloven basert på ovennevnte som en del av det samlede
arbeid Banklovkommisjonen utfører.
Videre vil Finanskriseutvalget avgi sin utredning med
tiltak om å forbedre finansmarkedsreguleringen den 25. januar 2011,
herunder tiltak som Norges Bank og EU-kommisjonen tar opp. Departementet
vil vurdere forslagene fra Norges Bank og Finanskriseutvalget samlet,
som trolig er sammenfallende.
Når det gjelder forslagene om å pålegge bankene å
publisere kvantitativ informasjon om blant annet kortsiktig finansiering,
likviditetsbuffer og forfallsstruktur, er dette en del av EU-kommisjonens
forslag til CRD IV. Forslagsstillerne foreslår også at regjeringen
bør sikre at bankene pålegges høyere kapitalkrav fram til Baselkomiteens
motsykliske buffer er innført, samt at regjeringen bør samarbeide
med de nordiske landene om en tidlig innføring av motsykliske kapitalkrav.
Ved utforming av soliditetsregler for norske
finansinstitusjoner har det vært viktig å veie soliditet mot andre
hensyn. Et slikt hensyn er konkurransen med andre finansinstitusjoner.
Videre er det viktig å påse at den samlede utforming av soliditetsregleverket
blir godt. Finanstilsynet har allerede i dag lovhjemler til å stille
kapitalkrav på institusjonsnivå utover det som kreves etter minstekravene,
og det er en naturlig del av tilsynets oppfølging av den enkelte
institusjon å vurdere institusjonens samlede risiko og behovet for
strengere kapitalkrav. Det er mange nye elementer som nå foreslås
i soliditetsregelverket til EU. Vi arbeider aktiv med å fase inn
disse reglene, og har nær dialog med våre nordiske kollegaer.
Når det gjelder skatt på finansielle tjenester,
har dette vært oppe til diskusjon i EU og i andre internasjonale
fora, uten at det er oppnådd enighet om hvorvidt denne typen skattelegging
vil være formålstjenelig eller ønskelig.
Som jeg nå har redegjort for, tar (de i stor
grad sammenfallende) forslagene fra KrF og Norges Bank opp i seg
elementer som både diskuteres internasjonalt og nasjonalt. En viktig
del av forslagene er som sagt allerede dekket gjennom brev og oppdrag
Finansdepartementet allerede har sendt til Banklovkommisjonen, Finanstilsynet
og Finanskriseutvalget, eller er forslag i prosesser i det internasjonale
arbeidet.
På denne bakgrunn mener jeg det ikke nå bør
vedtas representantforslag fra KrF om 20 tiltak for å motvirke ny
finanskrise, da dette gjelder prosesser som allerede er i gang og
som senere vil fremmes for Stortinget på vanlig måte.
Oslo, i finanskomiteen, den 22. mars 2011
Ulf Leirstein |
Gerd Janne Kristoffersen |
fung. leder |
ordfører |