Jeg viser til Stortingets Kommunal- og forvaltningskomités
brev av 03.02.2011, hvor det bes om departementets uttalelse til
ovennevnte representantforslag fra stortingsrepresentantene Trine
Skei Grande og Borghild Tenden.
Det er fremsatt i alt åtte forslag som behandles punktvis
nedenfor.
Som representantene Skei Grande og Tenden er kjent
med er den europeiske menneskerettighetskonvensjon, FNs konvensjon
om henholdsvis økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter (ØSK)
og om sivile og politiske rettigheter (SP), FNs barnekonvensjon
og FNs kvinnediskrimineringskonvensjon inkorporert i norsk lovgivning
gjennom menneskerettsloven av 21. mai 1999. Lovens formål er å styrke
menneskerettighetenes stilling i norsk rett, og signaliserer menneskerettighetenes
viktige plass i norsk retts- og samfunnsliv. Ved motstrid vil konvensjonsbestemmelsene
gå foran norsk lov. For øvrig gjelder det et generelt presumsjonsprinsipp
i forhold mellom norsk rett og folkeretten: Norsk rett vil så langt
det er mulig, bli tolket slik at den stemmer overens med våre folkerettslige
forpliktelser.
Fordi forholdet til menneskerettighetene blir vurdert
ved innføring av regelverk på alle fagfelt, mener jeg at en samlet
menneskerettslig analyse av situasjon for utlendinger med ulovlig opphold
ikke er nødvendig.
Jeg vil også nevne at det fremgår av utlendingsloven
§ 3 at loven skal anvendes i samsvar med internasjonale regler Norge
er bundet av når disse har til formål å styrke individets stilling. Norges
folkerettslige forpliktelser har altså gjennomslagskraft dersom
dette er i utlendingens favør. Reglene i utlendingsloven er selvsagt
utformet med sikte på å være i samsvar med våre internasjonale forpliktelser,
men dersom det skulle oppstå tvil ved anvendelsen av en bestemmelse,
innbærer utlendingsloven § 3 at det tolkningsalternativet som gjør
at folkerettsbrudd unngås, skal anvendes.
Videre vil jeg minne om at hver sak blir vurdert på
individuelt grunnlag av UDI og UNE ut fra asylsøkerens anførsler
sammenholdt med den landinformasjonen man har om hvert enkelt land.
Etter endelig avslag fra UNE har en asylsøker anledning til å fremsette
en omgjøringsanmodning hvis det har tilkommet nye omstendigheter
i saken. Normalt vil asylsøkere med langvarig opphold ha fremsatt
slike anmodninger én eller flere ganger. Vedkommende vil da ha fått
en fornyet vurdering av sin situasjon, og vurderingen baserer seg
også i omgjøringssakene på bestemmelser i norsk lov og internasjonale
forpliktelser.
Jeg er godt kjent med regulariseringsprosesser
i andre europeiske land. Mange søreuropeiske land har gjennomført
til dels omfattende regulariseringer. Hovedformålet med disse ordningene har
vært å få et arbeidsmarked med en omfattende irregulær arbeidsstyrke
inn i ordnede former. Norge er ikke i en tilsvarende situasjon og andre
lands programmer er ikke nødvendigvis sammenlignbare med norske
forhold. Andre land, for eksempel Nederland, Frankrike og Sverige,
har også gjennomført regulariseringer i heilt spesielle situasjoner.
Bakgrunnen for den svenske ordningen i 2005/2006 var blant annet en
omlegging av en overbelastet migrasjonsforvaltning. Mange av de
som har fått regularisert opphold i Frankrike, ville antakelig ha
fått opphold etter norsk regelverk om opphold på humanitært grunnlag.
Sverige og Danmark setter som vilkår for opphold at utlendingen
har samarbeidet om retur, men at dette likevel ikke har latt seg
gjennomføre. I Finland åpner regelverket for oppholdstillatelse
selv om utlendingen ikke har samarbeidet om retur. Det er imidlertid
gitt få tillatelser de siste årene.
Jeg vil understreke det grunnleggende i regjeringens
asylpolitikk: Vi skal gi oppholdstillatelse til de asylsøkerne som
fyller vilkårene for beskyttelse eller opphold på humanitært grunnlag. Asylsøkere
som ikke fyller vilkårene foropphold plikter å reise hjem, helst
frivilling, men om nødvendig med tvang.
Det er meget uheldig at personer med endelig avslag
blir værende lenge i Norge. Lang oppholdstid kan skyldes lang saksbehandlingstid, men
ofte skyldes det først og fremst at personer med endelig avslag
ikke samarbeider om å avklare identitet og reiser hjem frivillig.
Vi har de siste årene satt inn diverse tiltak for å redusere saksbehandlingstiden,
blant annet er ressursene til saksbehandling økt betraktelig. Vi
ser nå resultater av dette i form av kortere saksbehandlingstid
i UDI, og jeg forventer at vi også etter hvert vil se samme tendensen
i UNE.
Utgangspunktet er at alle som får endelig avslag skal
reise hjem frivillig. Støtteordningene for de som velger å reise
hjem frivillig er blitt vesentlig forbedret de siste årene, og vi
har særskilte program for retur til Afghanistan og Irak. De som ikke
reiser hjem frivillig, må være forberedt på å bli returnert med
tvang.
Det er noen land som motsetter seg å ta i mot egne
borgere, enten ved å nekte å utstede reisedokumenter til personer
som ikke selv søker om det, eller ved å nekte innreise på grensen.
Men de aller fleste land aksepter egne borgere som ønsker å vende
tilbake til hjemlandet, og det gjennomføres årlig frivillige og
assisterte returer til en rekke land som vi for tiden ikke kan gjennomføre
tvangsreturer til. Så lenge situasjonen er slik at asylsøkeren kan
reise frivillig hjem ønsker regjeringen ikke å belønne ulovlig opphold
med oppholdstillatelse. Vi bruker betydelige ressurser på en grundig
individuell behandling av hver enkelt søknad. Hvis det i realiteten
blir slik at søkere fra land vi ikke kan gjennomføre tvangsreturer
til, selv skal avgjøre om de skal reise hjem eller blir værende
i Norge, tror jeg det vil kunne få store konsekvenser for vårt asylsystem og
vår mulighet til å hjelpe de som reelt trenger beskyttelse.
Vi har for øvrig ordninger som innebærer at
en utlendings oppholdstid i Norge skal tillegges vekt ved vurdering
av om det er grunnlag for opphold i Norge. En sentral bestemmelse
er utlendingsloven § 38 som innebærer at det kan gis oppholdstillatelse
selv om de øvrige vilkårene i loven ikke er oppfylt, dersom det
foreligger sterke menneskelige hensyn eller utlendingen har særlig
tilknytning til riket. I utlendingsforskriften § 8-5 er det som
kjent gitt en egen bestemmelse om vurdering av sterke menneskelige
hensyn ved søknad om oppholdstillatelse for barn, slik at barns
tilknytning til riket skal tillegges særlig vekt. Forskriften har
også en egen bestemmelse i § 8-7 om oppholdstillatelse ved praktiske
hindringer for retur som utlendingen ikke selv rår over. Videre
kan en utlending med endelig avslag på asylsøknaden be om å få saken sin
vurdert på nytt ved å fremsette en anmodning om omgjøring. Det er
ikke satt begrensninger for hvor mange slike anmodninger som kan
fremsettes. Norsk regelverk åpner således for å gi tillatelse til
personer som har oppholdt seg her ulovlig. Det må imidlertid foretas
en helhetsvurdering, hvor også andre hensyn enn oppholdstid og tilknytning
til Norge kan være relevante og avgjørende.
En regel som belønner det å oppholde seg i Norge
ulovlig med en oppholdstillatelse vil være urettferdig overfor de
som følger reglene og reiser hjem. Videre vil en slik bestemmelse
være svært ødeleggende for myndighetenes returarbeid, både når det
gjelder tvungne og frivillige returer. Særlig det å stimulere til
frivillige retur er et sentralt virkemiddel for å motvirke at mange
blir værende uten lovlig opphold. Og vi ser at stadig flere velger
å reise frivillig. Regjeringen ønsker derfor ikke å innføre en bestemmelse
som åpner for oppholdstillatelse etter et visst antall år, og som
vil bety automatisk opphold fordi man har klart å unndra seg effektuering
av avslagsvedtaket over lang tid.
Det er likevel ikke tvil om at det kan være
en stor belastning å befinne seg i en situasjon der livet er satt
på vent, særlig når dette innebærer å oppholde seg i skjul og med
begrenset tilgang til velferdsgoder. Særlig for barn er dette en
uholdbar tilværelse. Barn er ikke skyldig i sine foreldres valg,
men blir ofte en skadelidende part. Selv om det i dagens regelverk
og praksis legges særlig vekt på barns tilknytning til riket, ønsker regjeringen
å se ytterligere på situasjonen for barn som har levd lenge i Norge
ulovlig. Regjeringen vil legge frem en stortingsmelding hvor det
vil bli gitt en bred og samlet gjennomgang av sentrale problemstillinger
knyttet til barn på flukt. I meldingen vil drøfte nærmere situasjonen
for lengeværende barn og om det eventuelt er grunnlag for en oppmyking
av praksis for denne gruppen slik at betydningen av ulovlig oppholdstid
i mindre grad enn i dag skal tale mot at det kan gis en oppholdstillatelse.
Dette er således spørsmål regjeringen vil komme tilbake til.
Alle søknader om beskyttelse blir behandlet
individuelt og grundig av UDI og UNE. Det samme gjelder for omgjøringsanmodninger.
Jeg har tillit til at nye anførsler blir vurdert og vektlagt innenfor
det rettslige rammeverket som gjelder når det gjelder søkerens situasjon,
endringer i hjemlandet m.v. Jeg ser derfor ikke at det er behov
for en gjennomgang av praksis for behandling av omgjøringsanmodninger.
Ny utlendingslov trådte i kraft 01.01.2010. Barns
rettsposisjon er styrket gjennom både proposisjonstekst, lovbestemmelser
og forskriftsbestemmelser i det nye regelverket blant annet for
å sikre at barnekonvensjonens krav om at hensynet til barnets beste
skal være et grunnleggende hensyn, blir ivaretatt.
Flere bestemmelser presiserer nå det sentrale prinsippet
i barnekonvensjonen om at barnets beste skal være et grunnleggende
hensyn i saker som berører barn. I asylbestemmelsene er det tatt inn
en ny presisering om at det ved flyktningvurderingen skal tas hensyn
til at barn kan være mer sårbare enn voksne.
I bestemmelsen om sterke menneskelige hensyn er
hensynet til barnets beste understreket som et grunnleggende hensyn
og det fremgår uttrykkelig at barn kan gis oppholdstillatelse selv
om situasjonen ikke har et slikt alvor at det ville blitt innvilget
oppholdstillatelse til en voksen. Det er videre understreket i proposisjonen
at det skal foretas en grundig vurdering av alle sider ved barnets
situasjon, og at vurderingene skal komme tydelig fram i vedtaket.
For å styrke barns rettsikkerhet ytterligere vil jeg vurdere om
det også bør utformes en forskriftsbestemmelse som tydeliggjør at
vurderinger av hensyn som gjelder barn, skal fremgår særskilt av
UDI og UNEs vedtak. Lovens og barnekonvensjonens krav om at hensynet
til barnets beste skal være et grunnleggende hensyn, innebærer imidlertid
ikke at dette hensynet alltid skal være avgjørende. Andre hensyn
som innvandringsregulerende hensyn, kan også være relevante og tillegges
vekt. I proposisjonen til utlendingsloven har departementet imidlertid
understreket at det ville innebære en krenkelse av konvensjonen
å legge avgjørende vekt på innvandringsregulerende hensyn dersom
dette ikke er forsvarlig ut fra hensynet til barnets beste. De nærmere
avveininger må foretas av UDI og UNE ut fra konkrete vurderinger
i den enkelte sak.
Jeg vil også nevne at det er gitt bestemmelser
om høring av barn i utlendingsforskriften, og at UDI og UNE har
interne retningslinjer for hvordan barn skal høres. I saker som
vedrører barn skal det foretas barnesensitive vurderinger.
I utlendingsloven § 38 er det nå konkretisert
at innvandringsregulerende hensyn blant annet omfatter mulige konsekvenser
for omfanget av søknader på liknende grunnlag, de samfunnsmessige
konsekvensene, hensynet til kontroll, og hensynet til respekten
for lovens øvrige regler.
Jeg kan ikke se at det er et behov for å spesifisere ytterligere
hva som ligger i begrepet innvandringsregulerende hensyn enn det
som følger av nevnte bestemmelse med forarbeider.
Helse- og omsorgsdepartementet sendte i november
i fjor på høring et forslag om endring av prioriteringsforskriften,
med forslag om at personer som oppholder seg ulovlig i landet gis
rett til "øyeblikkelig hjelp” og ”helsehjelp
som er helt nødvendig og ikke kan vente uten fare for nært forestående
død, varig sterkt nedsatt funksjonstilstand, alvorlig skade eller
svært sterke smerter". Forslaget inneholder også særlige rettigheter
for nærmere grupper, slik som barn, gravide og psykisk ustabile
personer. Høringsfristen er 25. februar i år. Helse- og omsorgsdepartementet
vil deretter, på bakgrunn av innspill i høringen, ta stilling til
den konkrete rettighetsfastsettelsen.
I 2004 sendte daværende Arbeids- og sosialdepartementet
et brev til alle landets kommuner, hvor det ble vist til den generelle
plikten til å yte akutt, livsnødvendig hjelp til personer i en nødssituasjon.
Departementet presiserte at hjelpeplikten innebærer at ingen skal
sulte eller fryse i hjel, og at kommunene derfor måtte yte bistand også
til personer som er uten lovlig opphold i landet, og derfor ikke
hadde krav på økonomisk stønad etter loven.
En utlending som har fått avslag på søknad om beskyttelse,
kan gis tilbud om innkvartering i påvente av utreise. I praksis
tilbys alle utlendinger med endelig avslag på søknad om beskyttelse innkvartering,
herunder kost og andre livsnødvendigheter. Etter de alminnelige
vilkårene i lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen,
har en person rett på stønad når vedkommende ikke er i stand til
å sørge for sitt livsopphold på andre måter. Personer som har et statlig
tilbud om opphold, skal utnytte denne muligheten til livsopphold,
før det kan være aktuelt å yte stønad. Personer med endelig avslag på
søknad om asyl vil derfor sjelden være i en slik akutt nødssituasjon
at kommunene plikter å yte hjelp. Personer som har ulovlig opphold
av andre grunner, kan stå uten andre tilbud i Norge, og dermed ha
krav på hjelp i en akutt nødssituasjon.
Alle, også personer med ulovlig opphold har krav
på opplysning, råd og veiledning etter loven. Alle har anledning
til å fremme en søknad om stønad. Uansett om søknaden innvilges
eller avslås, skal alle som oppsøker NAV-kontorene behandles på
en human måte. Det arbeides kontinuerlig med kvaliteten på tjenestene
ved landets NAV-kontor, og menneskelig behandling av alle som oppsøker
kontoret er en selvfølge. Regjeringen kan ikke se at det er nødvendig
med en egen instruks om dette.
Den klare hovedregelen er at førstegangs oppholdstillatelse
skal være gitt før innreise til Norge. Det er rimelig at en utlending
som ønsker å slå seg ned i Norge for lengre tid, må ha tatt opp spørsmålet
før avreisen fra hjemlandet. Regelen sikrer at visumfrie og visumpliktige
utlendinger behandles likt. Det er også viktig å unngå det press
som ofte oppstår når en utlending søker etter ankomst, og ikke har
grunnlag for en tillatelse. Hvis søknadene behandles før søker kommer
til Norge, unngår man også å måtte uttransportere personer som ikke
fyller vilkårene for tillatelse.
Spørsmålet representanten tar opp ble vurdert
i Storingsmeldingen om Arbeidsinnvandring (St.meld. nr. 18 (2007-2008)).
I meldingen fastholdt regjeringen hovedprinsippet om at asylsøkere
med endelig avslag ikke kan søke om tillatelse til å arbeide fra
Norge. Det ble uttalt at det gjennom arbeidet med forskriftene til
ny utlendingslov likevel er grunn til å se på muligheten for å utforme
regler som gir et visst rom for fleksibilitet for å unngå helt urimelige
utslag. Utlendingsloven gir mulighet til å gjøre unntak i enkelttilfeller
"når sterke rimelighetsgrunner tilsier det". Det følger av gjeldende
retningslinjer at det kan gjøres unntak fra hovedregelen for personer
som er faglærte, har kjent identitet og ikke har skjult viktige
forhold eller medvirket med gale opplysninger i asylsaksbehandlingen. Jeg
ser ikke grunn til en ny vurdering av dette spørsmålet.