Samarbeidet i OSSE i 2010 var prega av toppmøtet
i Astana i desember og førebuingane til dette. Det var det første
toppmøtet i organisasjonen sidan 1999. Deltakarlanda på toppmøtet vart
samde om ei erklæring som stadfestar og forsterkar tidlegare inngåtte
forpliktingar og erklærte at dei vil arbeide for betre oppfølging
og etterleving innanfor alle dei tre dimensjonane i OSSE.
Under førebuingane til toppmøtet stod Noreg
saman med likesinna land bak fleire forslag om å forbetre krisehandteringsevna
til OSSE, styrkje forpliktingane når det gjeld mediefridom og ytringsfridom,
styrkje vernet av nasjonale minoritetar og betre oppfølginga av
tilrådingane etter valobservasjon.
Arbeidet med tillits- og tryggleiksskapande
tiltak, mellom anna gjensidig utveksling av informasjon om forsvarsplanlegging,
stridskrefter, våpensystem og aktivitetar, står sentralt i OSSE. Ei
viktig plattform for dette arbeidet er Wien-dokumentet frå 1999.
I 2010 kom deltakarlanda i gang med ei høgst nødvendig oppdatering
av Wien-dokumentet. Arbeidet vil halde fram i 2011.
Ved inngangen til 2010 vart det innleidd ein
diskusjon blant NATO-landa om korleis avtalen om konvensjonelle
styrkar i Europa frå 1992 (CFE-avtalen) kunne få nytt liv. Bakgrunnen
var særleg at Russland sidan desember 2007 har «suspendert» CFE-avtalen.
NATO presenterte i juni 2010 eit utkast til «nytt rammeverk for
konvensjonell rustingskontroll i Europa». Det ser ut til å vere
semje om at dei tre komponentane i CFE-avtalen – restriksjonar på
konvensjonelle styrkar, innsyn gjennom utveksling av informasjon
om militær struktur, materiell og personell og høve til verifikasjon
ved inspeksjonar av militære avdelingar – har hatt stor tillitsskapande verdi
og bør førast vidare. Regjeringa har gjeve arbeidet med å gje nytt
liv til CFE-avtalen høg prioritet og har samarbeidd nært med dei
andre allierte i NATO.
Den kasakhstanske formannskapen synte stor handleevne
i handteringa av krisa i Kirgisistan våren 2010. Allereie dagen
etter at uroa braut ut, vart det utnemnd ein spesialrepresentant
for Kirgisistan, og formannskapen stod sentralt i arbeidet med å
overtale presidenten til å gje opp makta og forlate landet.
Presidentvalet i Kviterussland i 2010, særleg
den brutale handteringa av opptøyane som oppstod utover valdagen,
og vedtaket landet gjorde om å ikkje gå med på ei forlenging av
mandatet for OSSE-kontoret, var eit tilbakesteg for utviklinga av
demokrati, rettsstat og grunnleggjande menneskerettar. Det autoritære
styret i Kviterussland har ikkje synt teikn til svekking. Forfølging
og trakassering av journalistar, opposisjonspolitikarar og andre
representantar for det sivile samfunnet auka i omfang att i 2010.
Avrettinga av to personar i mars 2010 stadfesta at Kviterussland er
det einaste landet i Europa som framleis nyttar dødsstraff. Regjeringa
beklagar den kviterussiske avgjerda om å avvikle sendelaget, noko som
gjer det vanskelegare for det internasjonale samfunnet å påverke
utviklinga i landet.
Regjeringa legg vekt på å oppretthalde det omfattande
feltnærværet til OSSE. I dag er det 17 feltkontor på Vest-Balkan,
i Kaukasus, i Aust-Europa og i Sentral-Asia som i stor grad arbeider for
vern av menneskerettar og minoritetsrettar. Regjeringa beklagar
at det ikkje har vore mogeleg å få gjenoppretta eit OSSE-nærvær
i Georgia. OSSE vart nøydd til å avslutte verksemda i 2009 då Russland
ikkje kunne godta ei vidareføring av sendelaget utan at det skjedde
innanfor rammer som innebar ei direkte eller indirekte godkjenning
av utbrytarregionane Abkhasia og Sør-Ossetia.
Når det gjeld Vest-Balkan, står utviklinga i
Kosovo og rolla det internasjonale samfunnet speler der, framleis
sentralt for OSSE. Arbeidet, ikkje minst for å sikre rettane til
minoritetane, vert vidareført og utfyller den innsatsen EUs politi-
og justisoperasjon (EULEX) gjer. Regjeringa vil framleis arbeide
for eit mindre, men meir fokusert OSSE-nærvær i Kosovo.
I Aust-Europa (Moldova, Ukraina og særleg Kviterussland)
og i Sør-Kaukasus har OSSE mykje ugjort arbeid. Situasjonen i Moldova
var òg i 2010 prega av uløyste konstitusjonelle spørsmål, men reformpolitikken
som vart innleidd etter regjeringsskiftet i 2009, har lagt grunnlaget
for ein ny giv i reforminnsatsen, der OSSE deltek med viktige bidrag.
Mandatet for OSSE-nærværet i Ukraina har lenge vore underlagt sterke
restriksjonar, samtidig som behovet for eit aktivt sendelag ikkje
har vorte mindre etter presidentskiftet i 2010.
OSSE er involvert som forhandlar og observatør i
dei uløyste konfliktane om Transnistria i Moldova og Nagorno-Karabakh
i Aserbajdsjan.
Regjeringa ser det som viktig å støtte OSSE-kontoret
for demokratiske institusjonar og menneskerettar (ODIHR) og sikre
den uavhengige rolla til kontoret. Arbeidet i OSSE for å fremje frie
og demokratiske val står sentralt her. Regjeringa vil framleis prioritere
norsk deltaking i valobservasjonslaga. Vidare vil regjeringa halde fram
å arbeide for at OSSE skal styrkje dialogen med det sivile samfunnet,
og for at menneskerettsforsvararar i deltakarlanda i OSSE får eit
betre vern.
Det er viktig at OSSE konsentrerer arbeidet
om kjerneoppgåvene innanfor det utvida tryggleiksomgrepet, mellom
anna respekt for dei grunnleggjande menneskerettane. Vidare bør
OSSE framleis rette merksemda mot dei utfordringane som etniske
og regionale konfliktar, organisert kriminalitet, handel med menneske,
våpen og narkotika og internasjonal terrorisme utgjer. Det er positivt
at organisasjonen er oppteken av energitryggleik og drøfter samanhengen
mellom klimaendringar, miljø og tryggleik.
Regjeringa er oppteken av å styrkje samarbeidet mellom
OSSE, FN, EU, Europarådet og NATO og av å sjå dette i samanheng
med det bilaterale engasjementet til Noreg. Arbeidet i dei multilaterale
organisasjonane er avgjerande for å fremje norsk utanriks- og tryggingspolitikk.
OSSE har ein omfattande feltaktivitet. Gjennom 17
såkalla sendelag støttar organisasjonen demokratisk utvikling, menneskerettar
og rettsstatsprinsipp i land på Vest-Balkan, i Ukraina, Moldova
og Kviterussland (sistnemnde vert lagd ned i 2011), i Sør-Kaukasus
og Sentral-Asia.
I kapittel 2 i meldinga er det gitt ei detaljert
skildring av dette feltarbeidet i:
Arbeidet OSSE gjer for vern av menneskerettane,
utvikling av demokrati og styrking av rettsstatsprinsippa, er viktige
bidrag til langsiktig stabilitet. I dette arbeidet står dei uavhengige OSSE-institusjonane
– Kontoret for demokratiske institusjonar og menneskerettar (ODIHR), Høgkommissæren
for nasjonale minoritetar (HCNM), Kontoret til representanten for
frie medium (FOM) og sendelaga – heilt sentralt. Noreg støttar verksemda
til OSSE på dette området og ser det som særleg viktig at institusjonane får
behalde den sjølvstendige rolla si, slik at dei kan vidareføre rolla
si som vaktbikkjer med bakgrunn i objektivt formulerte mandat og
utan politisk førehandsgodkjenning av enkeltaktivitetar.
Arbeidet til ODIHR for å hjelpe land med å oppretthalde
OSSE-standardar knytte til demokrati og gjennomføring av frie og
rettferdige val er ein sentral del av samarbeidet i OSSE. ODIHR
gjennomførte 20 valobservasjonar i 2010. Noreg deltok i åtte valobservasjonar
med totalt 22 korttidsobservatørar og ti langtidsobservatørar. Observatørane
vart rekrutterte og sende ut via beredskapsmekanismen, NORDEM.
Parlamentarikarforsamlinga i OSSE speler ei viktig
rolle i valobservasjon. I ein situasjon der valobserveringa er under
stort press frå enkelte deltakarland, er det viktig å få til eit
styrkt samarbeid mellom parlamentarikarforsamlinga og ODIHR på ein
slik måte at det ikkje svekkjer metodane ODIHR bruker ved valobservasjon.
Menneskehandel er ei utfordring for alle OSSE-land,
anten som opphavs-, transitt- eller mottakarland. Den mest utbreidde
forma for menneskehandel i OSSE-området er kvinner og barn som vert
utnytta til prostitusjon og andre seksuelle formål. Særleg sendelaga
på Vest-Balkan og i Moldova har fokus på menneskehandel, og dei
arbeider for å auke merksemda i vertslanda kring denne problemstillinga.
I tillegg yter dei hjelp til offer og forsøkjer å bidra til å styrkje
etterforskinga av menneskehandelssaker. Det arbeidet som OSSEs spesialrepresentant
for menneskehandel gjer, vert stadig meir synleg i deltakarlanda.
Noreg er ein pådrivar for kampen OSSE fører mot
menneskehandel, basert på handlingsplanen til regjeringa for ein
koordinert innsats for å stoppe handelen med menneske og for å sikre ofra
hjelp og vern. På dette området er det eit utbreitt samarbeid mellom
OSSE og Europarådet, som har fått på plass ein ny overvakingsmekanisme.
Knut Vollebæk har sidan sommaren 2007 vore OSSEs
høgkommissær for nasjonale minoritetar (High Commissioner on National
Minorities – HCNM). HCNM arbeider i område med potensielle etniske
konfliktar og forsøkjer å forhindre slike konfliktar gjennom stille
diplomati på høgaste nivå. Høgkommissæren besøkjer regelmessig særleg
Sentral-Asia, Sør-Kaukasus, Vest-Balkan og Baltikum, men òg fleire
EU-land.
Høgkommissæren presenterte i juni 2008 eit sett tilrådingar
for behandling av minoritetsspørsmål i mellomstatlege forhold, dei
såkalla Bolzano/Bozen-tilrådingane. Her vert ansvaret statane har
for å verne nasjonale minoritetar innanfor eigen jurisdiksjon, framheva.
Høgkommissæren tok hausten 2008 til orde for at
tilrådingane hans på sikt bør gjerast politisk bindande. Grunnen
til dette er at fleire konfliktar i OSSE-området er knytte til minoritetsspørsmål.
Det er ikkje tilstrekkeleg å fokusere på rustingskontroll og «hard
tryggleik». Det må takast tak i dei underliggjande årsakene til
konfliktane.
Høgkommissæren besøkte fleire gonger Kirgisistan
under krisa i landet i 2010 og rapporterte til OSSE om observasjonane
sine i etterkant av overgrepa mot i hovudsak usbekiske minoritetar i
Sør-Kirgisistan.
Høgkommissæren vil arbeide vidare innanfor mandatet
sitt for å fremje integrasjon og berekraftig sameksistens med sikte
på å førebyggje konfliktar der nasjonale minoritetar er involverte.
Regjeringa vil vidareføre støtta til arbeidet høgkommissæren gjer,
mellom anna økonomisk støtte.
Arbeidet med økonomiske og miljømessige spørsmål
er ein del av den breie tilnærminga OSSE har til konfliktførebygging.
Ei hovudoppgåve er å identifisere og møte økonomiske og miljømessige
utfordringar som kan utgjere ein trussel mot tryggleiken i OSSE-området.
Arbeidet har vore konsentrert om område som godt styresett, koplinga
mellom miljø og tryggleik, mellom anna regionalt samarbeid om grenseoverskridande
vassforvalting, migrasjon og transport- og energitryggleik.
Energitryggleik har òg i 2010 stått på dagsordenen
for arbeidet i OSSE med økonomiske og miljømessige spørsmål. Madrid-erklæringa
frå 2007 om miljø og tryggleik legg vekt på at OSSE, som ein regional
tryggingsorganisasjon i samsvar med kapittel VIII i FN-pakta, har
ei utfyllande rolle å spele når det gjeld utfordringa frå klimaendringane.
Deltakarlanda gjekk i 2009 gjennom OSSE sitt arbeid
med økonomiske og miljømessige spørsmål. Evalueringa munna ut i
ei brei semje om at OSSE først og fremst kan spele ei komplementær
rolle i samband med innsatsen som vert gjort i andre internasjonale
fora. Det er oppnådd semje om at berekraftig energi, mellom anna
energieffektivitet og fornybar energi, og transporttryggleik skal
stå i sentrum for arbeidet i OSSE med økonomiske og miljømessige
spørsmål i 2011. I tillegg vil den litauiske formannskapen prioritere
arbeidet med transport- og energitryggleik, men med eit tydelegare
fokus på miljøaspekt.
Regjeringa meiner at OSSE har ei rolle når det gjeld
økonomiske og miljømessige problemområde som stiller deltakarlanda
overfor utfordringar innanfor tryggleik. Noreg støttar eit initiativ frå
Frankrike og andre EU-land om å styrkje evna i OSSE til tidleg varsling
av tryggleiksmessige konsekvensar av økonomiske og miljømessige
kriser. Regjeringa meiner at samanhengane mellom miljø, klima og
tryggleik framleis vil vere viktige for OSSE. Det same gjeld energi-
og migrasjonsspørsmål der desse er viktige for tryggleiken til deltakarlanda.
Det var auka aktivitet og dialog innanfor den politisk-militære
dimensjonen i OSSE siste halvår i 2010. Dei siste åra før hadde
den russiske «suspensjonen» av avtalen om konvensjonelle styrkar
i Europa (CFE-avtalen) i desember 2007 og krigen mellom Russland
og Georgia i august 2008 i stor grad sett sitt preg på arbeidet.
Sjølv om mange av truslane i dag stammar frå
internasjonal terrorisme, organisert kriminalitet, interne maktkampar
og etniske eller religiøse konfliktar, er konvensjonell rustingskontroll
og tryggleiks- og tillitsskapande tiltak i Europa framleis svært
viktige faktorar for europeisk tryggleik.
OSSE står internasjonalt langt framme i utviklinga
av eit multinasjonalt rammeverk mot ulovleg handel med handvåpen.
Arbeidet baserer seg på handvåpendokumentet frå 2000, og det er
oppretta ein samarbeidsmekanisme for å søkje å nå lik standard i
alle deltakarland. OSSE bidreg òg til sikring og destruksjon av
konvensjonell ammunisjon som til dels er dårleg sikra, uforsvarleg
lagra, gått ut på dato og/eller ustabil. OSSE er på same måten engasjert
i destruksjon av gammalt, giftig rakettdrivstoff (såkalla mélange).
OSSE har utvikla ei rekkje tillits- og tryggleiksskapande
tiltak, mellom anna gjensidig utveksling av informasjon om forsvarsplanlegging,
stridskrefter, våpensystem og aktivitetar. Ei viktig plattform for
dette arbeidet er Wien-dokumentet frå 1999. Informasjonen som kvart
enkelt land er forplikta til å dele kvart år, vert verifisert gjennom
inspeksjonar og evalueringsbesøk.
Under Wien-dokumentet vart det i 2010 gjennomført
totalt 97 inspeksjonar og 48 evalueringsbesøk i OSSE-området. Av
desse har Russland, som i tidlegare år, stått for gjennomføringa
av om lag ein tredel. I tillegg er det i løpet av 2010 arrangert
ni besøk til militære installasjonar, åtte besøk til militære flybasar
og seks demonstrasjonar av nye våpensystem. Frå norsk side har vi
i 2010 gjennomført ei evaluering til Kirgisistan og motteke ein
inspeksjon og ei evaluering frå Russland. Det er venta at aktiviteten
vert vidareført på same nivået i 2011.
Wien-dokumentet har vore meir eller mindre uendra
sidan 1999, og fleire forhold og føresegner reflekterer ikkje utviklinga
dei siste ti åra. Vedtaket på OSSE-ministermøtet i Aten i desember 2009
om å sjå på korleis dokumentet kan styrkjast, var difor særs viktig.
Arbeidet med å oppdatere dokumentet har i løpet av 2010 kome godt
i gang, både med semje om dei praktiske detaljane for ei fortløpande
oppdatering og med semje om dei første tekniske oppdateringane.
Det står likevel att mykje arbeid før dokumentet fullt ut kan seiast
å reflektere dei militære realitetane, og regjeringa vil støtte
dette arbeidet gjennom aktiv norsk deltaking.
Avtalen om opne luftrom (Open Skies-avtalen) tredde
i kraft i 2002. Føremålet med avtalen er å skape større transparens
gjennom gjensidig opning av luftrommet til landa for eit avtalt
tal på årlege overflygingar med fly utstyrt med bestemde sensorar.
I 2010 vart det gjennomført totalt 102 flygingar under avtalen.
Noreg gjennomførte tre flygingar over Russland og ei flyging over Ukraina
og mottok éi russisk flyging. Det er venta at aktiviteten held fram
på same nivå i 2011.
CFE-avtalen tredde i kraft i 1992 og omfattar alle
dåverande statar i NATO og Warszawa-pakta. Hovudføremålet med avtalen
var å redusere sjansane for et overraskingsangrep. Dette skulle skje
ved å avgrense dei offensive militære kapasitetane til partane og
skape balanse i det konvensjonelle styrkeforholdet. Det vart etablert
eit omfattande informasjons- og verifikasjonsregime for å sikre
at avtalen vart etterlevd. CFE-avtalen har mellom anna medverka
til at over 64 000 tyngre våpen i Europa vart fjerna, og har såleis
vore ein absolutt suksess.
I 1999 vart det vedteke ein ny avtale som var
betre tilpassa dei endra tryggingspolitiske realitetane i Europa.
Den tilpassa CFE-avtalen ville tre i kraft når alle dei 30 statspartane
hadde ratifisert, men ratifikasjonsprosessen har aldri kome i gang
på vestleg side fordi føresetnaden om tilbaketrekking av russisk
personell og utstyr frå Georgia og Moldova (dei såkalla Istanbul-forpliktingane
frå toppmøtet i 1999) ikkje er oppfylte. Russland «suspenderte»
frå og med 12. desember 2007 etterlevinga av dei operative forpliktingane
sine etter CFE-avtalen. Dette vart hovudsakeleg grunngjeve med at
Vesten ikkje hadde ratifisert den tilpassa CFE-avtalen, restriksjonar
for utplassering av russiske styrkar i flankeområda til avtalen
og utvidinga av NATO. Russland meiner dessutan at CFE-avtalen ikkje lenger
er i tråd med dei tryggingspolitiske realitetane i Europa i dag.
Etter meir enn to års stillstand vart det ved
inngangen til 2010 innleidd ein diskusjon blant NATO-landa om korleis
avtalen kunne få nytt liv. Dette førte til at NATO i juni 2010 presenterte
eit utkast til nytt rammeverk for konvensjonell rustingskontroll
i Europa. Utspelet vart starten på ei rekkje møte i Wien i såkalla
«36-format» (dei 30 statspartane til CFE-avtalen og dei seks nyaste
NATO-landa: Albania, Estland, Kroatia, Latvia, Litauen og Slovenia).
I tillegg vart den bilaterale dialogen mellom USA og Russland om
konvensjonell rustingskontroll intensivert etter sluttføringa av
START-avtalen. Dei pågåande forhandlingane i Wien gjeld i første
omgang eit kortfatta mandat for vidare forhandlingar om eit modernisert
regime for konvensjonell rustingskontroll i Europa. Det er likevel
ikkje semje om vidare forhandlingar skal dreie seg om ein revisjon
av den juridisk bindande CFE-avtalen eller sikte mot eit nytt politisk forpliktande
regime for konvensjonell rustingskontroll i Europa som skal erstatte
CFE. Andre sentrale stridspunkt i forhandlingane gjeld dels spørsmålet
om vertslandssamtykke ved utstasjonering av styrkar og omtalen av
aktuelle politiske konfliktar, dels kravet frå NATO-landa om russisk
iverksetjing av den gjeldande CFE-avtalen i forhandlingsfasen. Det
ser likevel ut til å vere semje om at dei tre komponentane i den
opphavlege CFE-avtalen – restriksjonar på konvensjonelle styrkar;
innsyn gjennom utveksling av informasjon om militær struktur, materiell
og personell; og høve til verifikasjon ved inspeksjonar av militære
avdelingar, har hatt stor tillitsskapande verdi og bør vidareførast.
Regjeringa har gjeve arbeidet med å live opp
att CFE-avtalen høg prioritet og har samarbeidd nært med dei andre
allierte i NATO. Det vart i 2010 gjennomført i alt 83 CFE-inspeksjonar. Som
i føregåande år avslo Russland alle førespurnader om inspeksjonar
og viste til at dei hadde suspendert avtalen. Noreg gjennomførte éin
inspeksjon til Kviterussland og éin inspeksjon til Ukraina, men
mottok sjølv ingen CFE-inspeksjon. Aktiviteten er venta å halde fram
på same nivået så lenge den russiske «suspensjonen» varar.
OSSE gjer ein omfattande innsats når det gjeld tryggingssektorreform
og bidreg særleg til politireform og -utdanning, auka demokratisk
kontroll med tryggingstyrkane og justissektorreform. Arbeidet til
OSSE på politiområdet omfattar ekspertrådgjeving, fagleg bistand
og utvikling av ansvarlege nasjonale polititenester som hjelper
og vernar innbyggjarane.
Under ministermøtet i 2005 vart deltakarlanda einige
om eit OSSE-konsept for grensetryggleik og forvalting av grensekontroll.
Føremålet med konseptet er å fremje samarbeidet mellom grense- og
tollstyresmakter og leggje til rette for rørsle av menneske, varer,
tenester og investeringar over landegrensene innanfor lovlege rammer.
Deltakarlanda samarbeider om reisedokument og visum, med lettare
visumregime som eit langsiktig perspektiv, og vil òg samarbeide
om å kjempe mot terrortruslar og å førebyggje og kjempe mot organisert
kriminalitet, mellom anna handel med menneske, narkotika og våpen
og ulovleg migrasjon. I 2006 vart det etablert eit nettverk av nasjonale
kontaktpunkt for grensespørsmål for å lette informasjonsutvekslinga
mellom deltakarlanda.
OSSE har dei siste åra styrkt innsatsen mot
organisert kriminalitet. Gjennom den breie og heilskaplege tilnærminga
til tryggleik og nærværet i ei rekkje land kan OSSE bidra med langsiktige preventive
tiltak. Bidraget frå organisasjonen ligg særleg i å yte støtte til
spesialiserte organisasjonar og deltakarlanda i arbeidet med å styrkje
kampen mot denne forma for kriminalitet, mellom anna gjennom nettverksbygging, informasjonsutveksling
og kapasitetsoppbygging.
FN-pakta, resolusjonar frå FNs tryggingsråd, protokollar
og konvensjonar utgjer den politiske og juridiske ramma for arbeidet
OSSE gjer mot terrorisme. OSSE har sett det som eit særleg ansvar
å bidra til at alle deltakarlanda sluttar seg til dei internasjonale
rettsinstrumenta (i første rekkje FN-konvensjonar og protokollar)
for kamp mot terrorisme.
Det er eit utstrekt samarbeid med ICAO, INTERPOL,
WCO, UNODC og IAEA, som ser OSSE som ein viktig politisk støttespelar
for utvikling av standardar, tilrådingar og tiltak, og som – ikkje
minst gjennom feltkontora – gjev praktisk bistand til gjennomføring
av konkrete program.
Noreg har lagt vekt på at OSSE kan bidra til
å setje antiterrorarbeidet på den politiske dagsordenen i Sentral-Asia
og har støtta OSSE-prosjekt i regionen, mellom anna for å motverke
radikalisering som i sin tur kan føre til terrorisme. Regjeringa
vil halde fram å støtte opp om arbeidet i OSSE med kamp mot terrorisme.
Partnarlanda til OSSE er Afghanistan, Japan, Mongolia,
Sør-Korea og Thailand i Asia, Algerie, Egypt, Israel, Jordan, Marokko
og Tunisia i middelhavsområdet og Australia i Oseania. Partnarlanda
deltek i ulike OSSE-aktivitetar, mellom anna på møta i Det faste
rådet. Dei er dessutan i aukande grad inviterte med i uformelle
samanhengar som møta i Korfu-prosessen. Partnarsamarbeidet er gunstig
for OSSE både når det gjeld regionalt tryggingssamarbeid og konkret prosjektsamarbeid.
Partnarsamarbeidet er likevel ikkje blant dei delane av OSSE-samarbeidet som
Noreg har kunna prioritere.
Det vart i 2010 halde fem møte med partnarlanda i
Asia med vekt på dialogen innanfor dei tre dimensjonane i OSSE,
grensekontrollaktivitetar overfor og samarbeid med Afghanistan og
regionalt tryggingssamarbeid i Nordaust-Asia med fokus på sekspartsforhandlingane.
Det har òg vorte ytra ønske om å gjennomføre OSSE-prosjekt i Afghanistan,
men det har hittil ikkje lukkast å oppnå semje om tiltak i Afghanistan. Noreg
støttar dette partnarsamarbeidet, òg økonomisk, mellom anna gjennom
grenseovervakings- og tollopplæringsprosjekt i regionen.
Det vart i 2010 halde seks møte med partnarlanda
i middelhavsområdet med vekt på ulike aspekt av grensekontrollsamarbeid
og migrasjonsutfordringar. Framtida for europeisk tryggleik, sett
frå et middelhavsperspektiv, var hovudtemaet under det årlege middelhavsseminaret,
som vart arrangert i Valletta i oktober 2010. Dialogen med middelhavspartnarlanda
har, delvis som følgje av konflikten mellom Israel og arabarlanda,
ikkje gjeve dei ønskte politiske resultata.