I forbindelse med behandlingen av Prop. 11 S (2010–2011)
Kapitalforhøyelse og statlig lån til Statskog SF ble det av flertallet
i næringskomiteen bemerket følgende (Innst. 153 S (2010–2011)):
«Flertallet er fornøyd med at det er lagt opp til
et omfattende arronderingssalg av spredte skogteiger som Statskog
SF eier fra før. Innenfor disse rammer ber flertallet regjeringen
vurdere arronderingssalg av spredte teiger også i Nordland og Troms.
Flertallet forutsetter at regjeringen i den videre dialog med selskapet
legger til grunn at et slikt videresalg av eiendommer gir muligheter
for et aktivt lokalt eierskap.»
Som stor eiendomsforvalter forutsetter forslagsstillerne
at Statskog SF tar et større økonomisk ansvar i forbindelse med
verdiskapings-, forsknings- og utviklingstiltak i skognæringen.
Forslagsstillerne er av den formening at et nærstående arronderingssalg
vil kunne utløse muligheter for lokale næringsaktører til å etablere
og utvikle næringsvirksomhet på de eiendommer som selges, spesielt
i områder hvor næringsareal er etterspurt.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen gjennom statens
eierskap i Statskog SF pålegge selskapet å starte med arronderingssalg
av skogeiendommer og annen fast eiendom Statskog SF eier, innen
1. august 2011.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Kari Storstrand, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Dokument
8:119 S (2010–2011) fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik,
Per Roar Bredvold og Torgeir Trældal om arronderingssalg av Statskog
SF sine eiendommer. Komiteen viser til at regjeringen
i Prop. 11 S (2010–2011) Kapitalforhøyelse og statlig lån til Statskog
SF, gikk inn for et fremtidig arronderingssalg av Statskog SF sine
eiendommer og at et flertall i komiteen sluttet seg til dette i
sine merknader. Det samme flertall forutsatte også at inntektene
fra arronderingssalget ble brukt til å nedbetale på det statlige
lånet på 475 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til at Statskog SF er landets
største grunneier, der statens grunn utgjør 60 000 km2, noe som
utgjør 1/5 av Fastlands-Norge. Eiendommene drives, forvaltes og
utvikles av Statskog SF alene, eller i samarbeid med andre. Statskog
SF har sin virksomhet innen fire kjerneområder: eiendom, energi,
skog, friluftsliv, og Statskog SF er en viktig bidragsyter til verdiskapning
i de regionene der Statskog SF har eiendommer.
Flertallet viser til behandlingen
av Prop. 11 S (2010–2011) der flertallet i næringskomiteen gav sin
tilslutning til de vurderingene som var lagt til grunn, jf. Innst.
153 S (2010–2011). Komiteens flertall var fornøyd med at det var lagt
opp til et omfattende arronderingssalg av spredte skogteiger som
foretaket eier fra før. Flertallet ba videre regjeringen vurdere,
innenfor de samme rammene, arronderingssalg av spredte teiger også
i Nordland og Troms. Det ble forutsatt at regjeringen i den videre
dialog med selskapet legger til grunn at et slikt videresalg av eiendommer
gir muligheter for et aktivt lokalt eierskap, og at inntektene fra
arronderingssalget brukes til å nedbetale det statlige lånet på
475 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at avkastningskravet for selskapet og
den store kapitaltilførselen gjør det nødvendig med en styrket eierstyring
og en gjennomgang av avkastnings- og utbyttekravene til selskapet,
og disse medlemmer mener et arronderingssalg vil
kunne understøtte selskapets finansielle situasjon, samtidig som det
gir muligheter for aktivt lokalt eierskap.
Disse medlemmer viser også til
at et eventuelt arronderingssalg vil bidra til at det statlige eierskapet
reduseres.
Disse medlemmer viser til at
det ikke er en statlig oppgave å eie skog og at privat skogforvaltning
gjennom årene har vist seg å gi bedre resultater enn den offentlige.
Det er også dokumentert og vel kjent at det er en betydelig interesse
blant næringsaktører innen skogbruket å erverve eiendommer med tanke
på en aktiv forvaltning rettet inn mot eksempelvis turisme.
Komiteens medlemmer fra Høyre støtter derfor
opp om intensjonene i Dokument 8:119 S (2010–2011), men vil understreke
at det etter statens styringsprinsipper er en oppgave for selskapets
styre å vurdere og gjennomføre et slikt nedsalg etter de signaler
som gis av eierne gjennom generalforsamling og eiermøter. Styret
vil også være nærmest til å vurdere timing, fremdrift og volum av
nedsalget til enhver tid, slik at det blir mest mulig økonomisk
optimalt for selskapet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, tilrår at forslaget
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
for seg en omorganisering av Statskog SF i to avdelinger. For det
første skal Statskog SF sitt forvaltningsmessige ansvar i forhold
til allmennhetens muligheter til bruk av naturen opprettholdes.
For det andre skal Statskog SF sine forretningsmessige
muligheter til kjøp og salg av eiendommer skilles ut og legges ut
for salg/makeskifte, slik at privat næringsliv eller privatpersoner
har mulighet til å styrke sin næring gjennom oppkjøp.
Disse medlemmer, på lik linje
med komiteens øvrige medlemmer, så i forbindelse med behandlingen
av Prop. 11 S (2010–2011) for seg at arronderingssalg lå som en
forutsetning for at Statskog SF skulle få kjøpe de aktuelle eiendommer
Orkla la ut for salg. Disse medlemmer vil bemerke
at det i den nevnte sak ikke ble satt noen tidsfrister eller omfang
av areal som skulle legges ut for salg i denne sammenheng.
Disse medlemmer vil presisere
at Statskog SF må ta et stort økonomisk ansvar i forbindelse med
verdiskaping-, forsknings- og utviklingstiltak i skognæringen. Dette
vil utløse muligheter for både etab-lerte og kanskje også nyetablerte næringsaktører
til å utvikle næringsvirksomhet på de eiendommer som selges. På
denne måte vil næringen også bidra til positive ringvirkninger for
tilstøtende næringer, samt en positiv utvikling av distrikter som
kanskje sliter med næringsetablering og derav fraflytting.
Disse medlemmer ser på et videresalg
som et meget godt distriktspolitisk tiltak.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennom statens
eierskap i Statskog SF pålegge selskapet å starte med arronderingssalg
av skogeiendommer og annen fast eiendom Statskog SF eier, innen
1. august 2011.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen gjennom statens eierskap
i Statskog SF pålegge selskapet å starte med arronderingssalg av
skogeiendommer og annen fast eiendom Statskog SF eier, innen 1. august 2011.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:119 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold
og Torgeir Trældal om arronderingssalg av Statskog SF sine eiendommer
– vedlegges protokollen.
Jeg viser til oversendelse fra Stortingets næringskomite
datert 5. april 2011 der komiteen ber om Landbruks- og matdepartementets
vurdering av representant-forslaget.
I desember 2010 kjøpte Statskog SF selskapene Borregaard
Skoger AS, Borregaard Vafos AS og Børresen AS fra Orkla ASA og Borregaard
NEA AS. Dette var det største kjøpet av produktiv skog i Norge i
nyere tid. Kjøpet ble gjennomført etter at Stortinget hadde fått
seg forelagt saken gjennom Prop. 11 S (2010-2011) og gitt sin tilslutning
til kjøpet og kapitalforhøyelse og statlig lån til formålet, jf
Innst. 153 S (2010-2011) og vedtak i Stortinget den 15.12.2010.
Som jeg tidligere har informert Stortinget om
ble Statskog SFs investeringsbeslutning basert på et forretningsmessig
grunnlag. Begrunnelsen for oppkjøpet var at det ville styrke Statskog
SFs posisjon som ledende skogeier i Norge, samtidig som det ville
gi muligheter til tilrettelegging for jakt, fiske, friluftsliv og
eiendoms- og energiutvikling. Kjøpet innebar en bedre arrondering
av foretakets skogarealer, ettersom Statskog SF allerede hadde eiendommer
som grenser inn til eller ligger i umiddelbar nærhet til de innkjøpte eiendommene.
Samtidig la styret til grunn at oppkjøpet muliggjør salg av spredte
skogeiendommer foretaket eier fra før i sør- og midt-Norge, noe
som vil effektivisere skogsdriften ytterligere.
Departementets vurdering var at salget representerte
en unik mulighet for å styrke Statskog som grunneier. Samtidig ble
muligheten for et omfattende arronderingssalg av spredte skogteiger foretaket
eier fra før vurdert som positivt. Det vil effektivisere skogdriften
og dermed bedre Statskog SFs økonomi, og det vil styrke næringsgrunnlaget
for private skogeiere, kommuner og allmenninger. Departementet pekte
på at et slikt arronderingssalg også kan utløse makeskiftearealer
for skogvern, noe som kan lette skogvernprosesser på privat grunn.
I sin behandling av Prop. 11 S (2010-2011) ga flertallet
i næringskomiteen sin tilslutning til de vurderingene som var lagt
til grunn, jf. Innst. 153 S (2010-2011). Komiteens flertall var
fornøyd med at det var lagt opp til et omfattende arronderingssalg
av spredte skogteiger som foretaket eier fra før. Flertallet ba
videre regjeringen vurdere, innenfor de samme rammene, arronderingssalg
av spredte teiger også i Nordland og Troms. Det ble forutsatt at
regjeringen i den videre dialog med selskapet legger til grunn at
et slikt videresalg av eiendommer gir muligheter for et aktivt lokalt
eierskap, og at inntektene fra arronderingssalget brukes til å nedbetale
det statlige lånet på 475 mill. kroner.
Etter min vurdering synes det oversendte representantforslaget
om at ”Stortinget ber regjeringen gjennom statens eierskap i Statskog
SF pålegge selskapet å starte med arronderingssalg av skogeiendommer
og annen fast eiendom Statskog SF eier, innen 1. august 2011” å
være til forveksling likt det mindretallsforslaget komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmet ved behandlingen av Prop. 11 S (2010-2011). Mindretallsforslaget
fra Fremskrittspartiets medlemmer jf. Innst. 153 S (2010-2011) var
som følger: «Stortinget ber regjeringen gjennom sitt eierskap i
Statskog SF å pålegge selskapet umiddelbart å gå i gang med å planlegge
et større arronderingssalg av de skogeiendommer og annen fast eiendom
Statskog SF eier i dag.» Jeg tolker disse forslagene dit hen at
et mindretall i næringskomiteen ønsker et større nedsalg av Statskog SF,
der også annen fast eiendom inngår, enn det arronderingssalget som
er begrunnet med å effektivisere skogsdriften og å styrke foretakets økonomi.
Jeg har på bakgrunn av Stortingets vedtak av innstillingen
fra næringskomiteens flertall bedt Statskog SF om å gå videre med
planene om et omfattende arronderingssalg, der også salg av spredte
teiger i Nordland og Troms inngår. I tråd med Stortingets vedtak,
vil det i løpet av våren bli fastsatt kriterier og opplegg for arronderingssalget.
Oslo, i næringskomiteen, den 19. mai 2011
Terje Aasland |
Frank Bakke-Jensen |
leder |
ordfører |