Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om finansiering av utbedring av fv. 34 mellom Grime
og Vesleelva i Søndre Land kommune i Oppland fylke.
Prosjektet er omtalt i Oppland fylkeskommunes Handlingsprogram
for fylkesveger 2010–2013. Her er det lagt til grunn utbedring av
fv. 34 Grime–Vesleelva som et delvis bompengefinansiert prosjekt,
med oppstart i planperioden 2010–2013.
Fylkesvei 34 gjennom Oppland fylke er om lag 56
km. Den går på østsiden av Randsfjorden mellom Jaren i Gran kommune
og Svingvoll i Søndre Land kommune.
Dagens fv. 34 mellom Grime og Vesleelva er smal
og svingete og har dårlig vegfundament. Vegbredden varierer mellom
5,5 meter og 7 meter. I perioden 2000–2010 var det i alt 14 ulykker med
personskade på strekningen. Totalt ble en person drept og tre personer
ble hardt skadet i perioden.
Strekningen Grime–Vesleelva er 10,3 km lang. Prosjektet
innebærer utbedring av vegen til tofelts veg med 7,5 meters vegbredde.
Det vil bli bygget om lag 7,1 km ny gang- og sykkelveg langs fv.
34. Videre vil 34 busslommer bli utbedret, og om lag 120 boliger
vil få ny og mer trafikksikker atkomst til vegen. Det vil bli utført støyskjermingstiltak
for om lag 80 boliger. Prosjektet forventes å gi forbedret framkommelighet
og redusert ulykkesrisiko.
Omregnet til 2011-kroner blir kostnadsoverslaget
193 mill. kroner. Netto nytte for prosjektet er beregnet til 25
mill. kroner. Netto nytte pr. budsjettkrone er beregnet til 0,3
og netto nytte over investeringskostnad til 0,1.
Den lokalpolitiske behandlingen går fram av kapittel
3 i proposisjonen.
I forslag til finansieringsplan er det lagt
til grunn 92 mill. kroner i fylkeskommunale midler (47,7 pst.) og
101 mill. kroner i bompenger (52,3 pst.).
I 2010 er det brukt 8,3 mill. kroner i fylkeskommunale
midler til planlegging og grunnerverv. Anleggsarbeidene er forutsatt
å starte opp i 2011 med ferdigstillelse i 2013. I 2011 er det lagt
til grunn at fylkeskommunen bidrar med 30 mill. kroner og at bompengeselskapet
stiller til disposisjon 15 mill. kroner.
Bomstasjonen forutsettes plassert sør på strekningen
som skal utbedres, rett sør for krysset med fv. 138 Hornslivegen.
Finansieringsopplegget bygger på tovegs innkreving med en automatisk
bomstasjon som settes i drift når anlegget åpnes for trafikk. Basisforutsetninger
for finansieringsanalysen går fram av kapittel 5.1 i proposisjonen.
Fylkestinget i Oppland har 24. august 2010 fattet vedtak
om å stille garanti slik at bompengeselskapet kan ta opp lån på
inntil 116 mill. kroner til utbedringen av fv. 34 Grime–Vesleelva.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at bomstasjonen
plasseres rett sør for krysset med fv. 138 Hornslivegen, slik Søndre
Land kommune og Oppland fylkeskommune er enige om.
Med de økonomiske forutsetningene som ligger til
grunn, vil prosjektet være nedbetalt i løpet av 15 år. Departementet
slutter seg til det skisserte opplegget for håndtering av en eventuell
kostnadsøkning og endret inntjening, jf. proposisjonen.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om finansiering
og utbedring av fv. 34 på strekningen Grime–Vesleelva i Oppland,
vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet
i tråd med forutsetningene som er lagt til grunn i proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy
de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud,
fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra
Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, viser til at finansiering og utbedring av fv. 34
Grime–Vesleelva i Søndre Land kommune i Oppland, av hensyn til nytteprinsippet,
nå foreslås som et eget bompengeprosjekt. Flertallet er
enig i dette.
Flertallet merker seg at det
er stor lokalpolitisk enighet om finansieringsopplegget, herunder
plassering av bomstasjonen. Flertallet merker seg
at Oppland fylkeskommune har stilt selvskyldnergaranti for låneopptakene
til prosjektet.
Flertallet har ellers ingen merknader
og slutter seg til departementets vurdering og forutsetningene for
prosjektet slik de er beskrevet i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, viser til at dagens fv. 34 mellom Grime og Vesleelva
i Søndre land kommune i Oppland er smal og svingete og har dårlig
veifundament, samt at veien fungerer som lokal- og gjennomfartsvei
og at trafikksikkerheten på denne strekningen er et problem. Disse
medlemmer gir derfor sin fulle støtte til gjennomføring
av prosjektet slik det er beskrevet i proposisjonen.
Disse medlemmer peker på at i
svært mange av de veiprosjektene som behandles av Stortinget enkeltvis,
er det sparsomt med informasjon om trafikkmessig grunnlag for valgt
veidimensjonering og om trafikksikringstiltak i prosjektet. Disse
medlemmer finner det derfor nødvendig å etterspørre slik
informasjon fra Samferdselsdepartementet.
Disse medlemmer har merket seg
at ifølge svarbrev fra Samferdselsdepartementet, datert 11. mai
2011, vil ca. 30 mill. kroner bli brukt til g/s-vei, utbedring av
busslommer, adkomstveier til boliger og til støyskjermingstiltak. Disse medlemmer har
videre merket seg fra svarbrev fra Samferdselsdepartementet, datert
5. mai 2011, at fylkesprognosen for trafikkarbeid for Oppland legges
til grunn for trafikkvekst, og at valgt tofelts veibredde på 7,5
m etter Samferdselsdepartementet oppfatning vil gi svært god kapasitet
på denne strekningen i mange år fremover. Disse medlemmer har
merket seg at Samferdselsdepartementet på denne måten begrunner
valg av veibredde på 7,5 og ikke 8,5 m. Ifølge opplysningene i samme
brev medfører 1 m økt veibredde økte kostnader på mellom 30 og 40
mill. kroner. Disse medlemmer stiller seg tvilende
til Samferdselsdepartementets konklusjon om at slik utvidet dimensjonering ikke
vil være samfunnsøkonomisk forsvarlig.
Disse medlemmer støtter ikke
finansiering med bompenger enten det gjelder riksvei, fylkesvei
eller kommunal vei. Disse medlemmer understreker
at etter Fremskrittspartiets oppfatning skal infrastruktur som veier
finansieres av veieier og som i det alt vesentlige er offentlig myndighet. Disse
medlemmer minner spesielt om at både fylkesveier og store
deler av fylkesveinettet etter Fremskrittspartiets mening bør finansieres
med statlige midler, og at Fremskrittspartiet ønsker å reversere
Forvaltningsreformen.
Disse medlemmer viser til statsbudsjettet
for 2011 der det fremkommer at anslaget for oljefondet ved utgangen
av 2010 var på 3 018 mrd. kroner. Disse medlemmer understreker
at nettopp investering i gode veier i eget land er en forsvarlig
og fornuftig disponering av oljepenger også i et generasjonsperspektiv.
Nye, gode veier varer i 50–70 år. Modernisering av det norske veinettet
slik Fremskrittspartiet har foreslått i Fremskrittspartiets alternative
Nasjonal transportplan (NTP) for 2010–2019, jf. Innst. S. nr. 300
(2008–2009), vil derfor også være en investering for kommende generasjoner.
Bruk av bompengefinansiering anser Fremskrittspartiet som en fullstendig
unødvendig ekstraskatt på transport.
Disse medlemmer peker også på
at alternativer til bompengefinansiering finnes, men ikke brukes. Disse
medlemmer peker bl.a. på etablering av regionale, fylkeskommunale
eller kommunale veiselskap som kan finansiere bygging av nye veier
gjennom langsiktige lån som nedbetales over lang tid og der årlige
finansieringskostnader dekkes gjennom årlige fylkeskommunale og
kommunale budsjetter og eventuelt øvrige tilskudd fra hhv. staten
og fra privat sektor. Disse medlemmer understreker også
at dersom bompenger benyttes, er det etter Fremskrittspartiets mening
et ufravikelig krav om at det skal gjennomføres folkeavstemning
i berørte kommuner om bruk av slik finansiering.
Disse medlemmer peker på at bompengefinansiering
er en svært dyr finansieringsform for bilistene. Også i denne aktuelle
saken blir regningen til bilistene gjennom innbetaling av bompenger
betydelig større enn bompengebidrag på 101 mill. 2011-kroner til
prosjektet som totalt skal koste 193 mill. 2011-kroner. Disse
medlemmer peker på at bilistene også skal betale renteutgifter
på 82 mill. kroner og innkrevingskostnader på ca. 45 mill. kroner. Samlet
bompengeinnbetaling blir derfor på minst 228 mill. kroner for et
prosjekt det skal koste 193 mill. kroner å bygge.
Disse medlemmer viser for øvrig
til skriftlig spørsmål 293 (2010–2011) fra stortingsrepresentant
Bård Hoksrud. Spørsmålet gjengis:
«FrP er helt imot den stadige økningen i antall bommer,
og et bompengeprosjekt på fv. 34 Grime – Vesleelva viser hvor urimelig
og urettferdig slike prosjekter kan være. Der blir det nemlig bom
på kommunegrensen. Kan kommune og fylke virkelig velge å sette til
side både rettferdighetsprinsippet og sammenhengen mellom betaling
og nytte, for å ta andre hensyn, som å skjerme flest mulig av kommunens
egne innbyggere mot å betale bompenger, selv om det er de har størst
nytte av den nye veien?»
http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=48292
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Utbedring av fv. 34 på strekningen Grime–Vesleelva
i Søndre Land kommune i Oppland gjennomføres slik det er beskrevet
i Prop. 103 S (2010–2011).
Prosjektet finansieres med statlige midler og
legges inn i sluttsalderingen av statsbudsjettet for 2011. Stortinget
legger til grunn nødvendig statlig forskottering for å sikre fremdrift
som forutsatt i Prop. 103 S (2010–2011).»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Utbedring av fv. 34 på strekningen Grime–Vesleelva
i Søndre Land kommune i Oppland gjennomføres slik det er beskrevet
i Prop. 103 S (2010–2011).
Prosjektet finansieres med statlige midler og
legges inn i sluttsalderingen av statsbudsjettet for 2011. Stortinget
legger til grunn nødvendig statlig forskottering for å sikre fremdrift
som forutsatt i Prop. 103 S (2010–2011).
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget samtykker i at:
Bompengeselskapet får tillatelse til å ta opp lån og kreve inn
bompenger for finansiering og utbedring av fv. 34 på strekningen
Grime–Vesleelva. Vilkårene fremgår av Prop. 103 S (2010–2011) og
Innst. 350 S (2010–2011).
Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå avtale med
bompengeselskapet og fastsette nærmere regler for finansieringsordningen.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 24. mai 2011
Knut Arild Hareide |
Øyvind Halleraker |
leder |
ordfører |