Departementet gjer i proposisjonen framlegg
om endringar i opplæringslova og privatskolelova. Departementet
tek sikte på at lovendringane blir sette i verk 1. august 2011.
Etter lovframlegget vil departementet justere reglane
om politiattest i samsvar med ny politiregisterlov og innføre føresegner
om politiattest for skoleliknande aktivitetstilbod. Dette gjeld
så vel opplæringslova som privatskolelova.
Kravet om politiattest skal i samsvar med nove-rande
rett gjelde både fast og mellombels tilsetjing. Ikkje berre seksuelle
lovbrot, men òg grove volds-, rans- og narkotikalovbrot skal no takast
med. Heimelen gjeld likt for musikk- og kulturskolar, SFO, leksehjelp
og «skoleliknande aktivitetstilbod», dvs. slike tilbod i regi av
skoleregionen, med tilknyting til skolen og karakter av opplæring.
Døme på det siste er sommarskole. Det gjeld òg assistentar, men
ikkje foreldre/pårørande. Etter framlegget er verkeområdet utvida
til også å gjelde vidaregåande skole for andre som regelmessig oppheld
seg der.
I privatskolelova vil departementet i tillegg lovfeste
rett til utvida opplæringstid for elevar med spesialundervisning
eller særskild språkundervisning i private vidaregåande skolar.
I opplæringslova vil departementet føre inn
ein lovheimel slik at fylkeskommunen, etter søknad, kan få løyve
til å stå ansvarleg for norsk vidaregåande opplæring i utlandet,
når føremålet er at elevane skal få norsk vitnemål.
Departementet foreslår òg å oppdatere tilsynsføresegna
i samsvar med ny struktur for tilsynsordning, jf. Meld. St. 7 (2009–2010) Gjennomgang
av særlovshjemler for statlig tilsyn med kommunene og kommunelova.
I departementet sitt høringsbrev 20. oktober 2010
med frist 10. januar 2011 var det eit forslag om innføring av kompetansekrav
for undervisning. Dette forslaget vil bli handsama i ein eigen proposisjon
seinare.
Departementet legg til grunn at det ikkje vil
vere vesentlege økonomiske og administrative konsekvensar av framlegget
om å utvide kravet om politiattest til «skoleliknande aktivitetstilbod». Den
friviljuge ordninga med eit norsk videregåande tilbod i utlandet
vil vere eit fylkeskommunalt ansvar, økonomisk og administrativt.
Godkjenning av slike opplegg inneber ikkje rett til stønad. Men
staten må rekne med visse kostnader knytte til eksamen og tilsyn.
Når det gjeld utvida opplæringstid i private
vidaregåande skolar, meiner departementet at lovframlegget ikkje
vil føre med seg vesentlege endringar i løyvingane. Grunnen er at
det også i dag i praksis blir utbetalt statstilskot for elevar som
følgjer opplæring på fjerde og femte året i slike skolar.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Tor Bremer, Svein Gjelseth, Anna Ljunggren, Hadia Tajik, Truls Wickholm
og leiaren Marianne Aasen, frå Framstegspartiet, Jon Georg Dale, Tord
Lien og Bente Thorsen, frå Høgre, Elisabeth Aspaker, Svein Harberg og
Henning Warloe, frå Sosialistisk Venstreparti, Aksel Hagen, frå
Senterpartiet, Johannes Rindal, frå Kristeleg Folkeparti, Dagrun
Eriksen, og frå Venstre, Trine Skei Grande, viser til proposisjonen
og sluttar seg til dei forslaga til lovendringar som departementet
legg fram.
Komiteen ser behovet
for å innføre krav om politiattest for dei som skal arbeide med
barn i skolen eller som på ulike vis har omsorg for mindreårige
i aktivitetar knytte til skolen. Komiteen er einig
i dei forslaga og avgrensingane av dette som går fram av proposisjonen.
Komiteen viser til at Utdanningsdirektoratet
i høyringsinnspelet sitt meiner det bør innførast krav om politiattest
for personar som blir tilsette for å gje spesialpedagogisk hjelp
til barnehagebarn, når dette finn stad utanfor barnehagen.
Komiteen ber regjeringa kome
attende til Stortinget og fremje forslag om å innføre eit slikt lovfesta
krav på eigna måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at flere høringsinstanser, blant annet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), er tydelige
på at det generelle yrkesforbudet for personer som har anmerkning
om seksuelle overgrep mot barn, også må gjelde for arbeid i videregående
opplæring.
Disse medlemmer mener at hensynet
til elevene, uansett alder, har stor betydning, og finner at argumentene
som kommer frem for å innføre et generelt yrkesforbud også i videregående
utdanning, er høyst relevante. Elever i videregående skole er fremdeles
i en sårbar alder og oppfatter ofte de voksne som arbeider der, som
autoritetspersoner i forhold til elevene. Derfor er det viktig at
elevene er trygge på at ingen av de som arbeider i videregående
skole, er dømt for seksuelle overgrep mot mindreårige.
Grunnen til ikke å ville innføre et generelt
yrkesforbud i videregående utdanning for personer som har anmerkning
om seksuelle overgrep mot barn, oppgis å være at tilsettingsmyndigheten gjennom
intervju og andre undersøkelser kan gjøre seg kjent med bakgrunnen
til den som blir tilbudt en stilling. Disse medlemmer er
av den oppfatning at det i noen tilfeller ikke er like enkelt å
få frem slike opplysninger gjennom intervju og ved utspørring av
tidligere arbeidsgivere. Samtidig er det viktig å påpeke at en politiattest
i seg selv ikke garderer mot fare for seksuelt misbruk. Men krav
om attest viser at det stilles spesielle krav til yrkesutøvere også
i videre-gående utdanning.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«I opplæringslova skal § 10-9 tredje ledd lyde:
Personar som er dømde for seksuelle overgrep mot
mindreårige, kan ikkje tilsetjast fast eller mellombels i grunnskolen,
i vidaregåande skole eller i musikk- og kulturskolen, i skolefritidsordninga,
for å gi leksehjelp eller i skoleliknande aktivitetstilbod som nemnd
i første ledd. I andre tilfelle må konsekvensane av merknader på
politiattesten vurderast konkret.»
Komiteens medlem fra Venstre viser,
når det gjelder justering av reglene om politiattest, til følgende
generelle merknad om politiattester i skolesammenheng fra Innst.
279 L (2009–2010) om endringer i opplæringslova og privatskolelova:
«Komiteens medlem fra Venstre deler de prinsipielle
betenkningene bl.a. Datatilsynet fremfører vedrørende forslaget
om å innføre krav om politiattest ved musikk- og kulturskoler, og
som er gjengitt i proposisjonen. Dette medlem deler også betraktningen
fra samme instans om at det kan være «uheldig og ulogisk å ikke
oppstille samme vern på dette område for elever ved musikk- og kulturskoler,
som ved ansettelse i grunnskolen, videregående skole og skolefritidsordningen».
Dette medlem vil imidlertid understreke at det er sannsynlig at
få, om noen, overgrep stoppes ved en politiattest alene.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at både KS og skoleeiere i mange tilfeller peker på at de lovbruddene
som er påvist etter at tilsynsmyndigheten har utført tilsyn, fremstiller
bruddene som lite viktige og at avvik og merknader bare gjelder
bagateller. Dette kan føre til en generell svekking av alvoret ved
avdekkede lovbrudd, og dermed gjøres det mindre fra skoleeiers side
for å rette opp i dette.
Disse medlemmer viser til at
avvik blir definert som mangel på oppfylling av krav fastsatt i eller
i medhold av lov eller forskrift. Merknad gjelder på sin side forhold
som ikke blir omfattet av definisjonen for avvik, men som fylkesmannen
mener det er nødvendig å påpeke, slik at kommunen kan bedre forholdene.
Selv om definisjonen på de ulike begrepene tydeliggjør
innholdet i begrepene, mener disse medlemmer det
er behov for en klarere tilbakemelding til skoleansvarlig for å
tydeliggjøre enda bedre forskjellen på avvik og merknad.
Med bakgrunn i den fremstilling mange skole-eiere
og KS gir i forbindelse med avdekkede lovbrudd, fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide tydeligere tilbakemeldingsbegrep
til skoleansvarlig i forbindelse med avvik og merknad som er avdekket etter
tilsyn utført av tilsynsmyndighet.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at det i den foreutgående høringsprosessen
knyttet til denne proposisjonen også har vært drøftet hvorvidt man
skal innføre krav til relevant fagkompetanse hos læreren for å undervise
i de enkelte fag, jf. høringsnotat datert 19. oktober 2010. Imidlertid
er dette forslaget droppet i selve proposisjonen, og utsatt i påvente
av at departementet skal gå «noen runder til» om denne saken, jf. svar
fra statsråd Kristin Halvorsen i Stortinget 27. april 2011. Disse
medlemmer beklager at forslaget om innføring av relevante
fagkrav for å undervise således er utsatt, og ikke er en del av behandlingen
av denne proposisjonen.
Disse medlemmer viser til at
det er bred enighet om at lærernes kompetanse er det som er aller
viktigst for elevenes læring. Etter disse medlemmers mening
kan det ikke lenger være slik at lærere underviser i fag som de
ikke har noen utdanning i. Det er derfor helt avgjørende at en setter
tydelige krav til at lærere skal ha en faglig bakgrunn i fagene
som de underviser i, og at Stortinget snarest mulig innfører krav
om dette.
Disse medlemmer mener at alle
lærere fra og med ungdomstrinnet skal ha en faglig bakgrunn tilsvarende
60 studiepoeng i sine undervisningsfag. Innføringen av et slikt
krav til kompetanse må også sees i sammenheng med disse partiers
ønske om å gradvis sikre videreutdanning for alle lærere i alle
fag.
Forslag frå Framstegspartiet og Høgre:
Forslag 1
I opplæringslova skal § 10-9 tredje ledd lyde:
Personar som er dømde for seksuelle overgrep mot
mindreårige, kan ikkje tilsetjest fast eller mellombels i grunnskolen,
i vidaregåande skole eller i musikk- og kulturskolen, i skolefritidsordninga,
for å gi leksehjelp eller i skoleliknande aktivitetstilbod som nemnd
i første ledd. I andre tilfelle må konsekvensane av merknader på
politiattesten vurderast konkret.
Forslag frå Framstegspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen utarbeide tydeligere tilbakemeldingsbegrep
til skoleansvarlig i forbindelse med avvik og merknad som er avdekket etter
tilsyn utført av tilsynsmyndighet.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadane og rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
om endringar i opplæringslova og privatskolelova (politiattest
m.m.)
I
I lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande
opplæringa blir det gjort desse endringane:
§ 1-2 andre ledd skal lyde:
Lova gjeld også for grunnskoleopplæring i private
grunnskolar som ikkje får statstilskott etter privatskolelova, og
for privat heimeopplæring i grunnskolen.
§ 1-2 nytt fjerde ledd skal lyde:
Etter søknad frå fylkeskommunen kan departementet
gi løyve til at fylkeskommunen kan stå ansvarleg for vidaregåande
opplæring i utlandet som har som formål at elevane skal få norsk
vitnemål ved fullført og bestått opplæring. Opplæringslova gjeld
for opplæringa. Så langt det er forsvarleg og nødvendig, kan departementet
likevel gjere unntak frå føresegner i lova og forskrifter til lova.
Departementet kan endre vilkåra når tilhøva tilseier det, og kan
om nødvendig også kalle tilbake det løyvet som er gitt.
Kapittel 10 overskrifta skal lyde:
Kapittel 10 Personalet i skolen m.m.
§ 10-9 skal lyde:
§ 10-9 Politiattest
Den som skal tilsetjast fast eller mellombels i grunnskolen
eller i vidaregåande skole, i musikk- og kulturskolen etter
§ 13-6, i skolefritidsordninga etter § 13-7 eller for å gi leksehjelp
etter § 13-7 a, må leggje fram politiattest med
tilsvarande innhald som er nemnd i politiregisterlova § 39 første
ledd. Kravet gjeld også for personar som skal
tilsetjast fast eller mellombels i skoleliknande aktivitetstilbod.
Skoleliknande aktivitetstilbod vil seie aktivitetstilbod i regi
av skoleeigaren med tilknyting til skolen, og som har karakter av
opplæring.
Skoleeigaren kan også krevje politiattest som nemnd
i politiregisterlova § 39 første ledd av andre personar
som regelmessig oppheld seg i grunnskolen, i vidaregåande
skole eller i tilbod som nemnd i første ledd.
Personar som er dømde for seksuelle overgrep mot mindreårige,
kan ikkje tilsetjast fast eller mellombels i
grunnskolen eller i musikk- og kulturskolen, i skolefritidsordninga,
for å gi leksehjelp eller i skoleliknande aktivitetstilbod som nemnd
i første ledd. I andre tilfelle må konsekvensane av merknader på
politiattesten vurderast konkret.
Departementet gir nærmare forskrifter.
§ 13-6 andre ledd skal lyde:
For krav om politiattest gjeld reglane i § 10-9.
§ 13-7 sjette ledd skal lyde:
For krav om politiattest gjeld reglane i § 10-9.
§ 13-7 a tredje ledd skal lyde:
For krav om politiattest gjeld reglane i § 10-9.
Kapittel 14 skal lyde:
Kapittel 14 Tilsyn m.m.
§ 14-1 Statleg tilsyn
Fylkesmannen fører tilsyn med at kommunane og fylkeskommunane
oppfyller dei pliktene dei er pålagde i eller i medhald av opplæringslova
kapittel 1-16 (kommunepliktene). Reglane i kommunelova kapittel 10
A gjeld for denne tilsynsverksemda.
Departementet fører tilsyn med at andre plikter
i eller i medhald av opplæringslova enn kommunepliktene blir oppfylte.
Reglane i kommunelova §§ 60 c og 60 d gjeld tilsvarande for tilsynsverksemd
etter dette leddet.
§ 14-2 Statleg råd og rettleiing
Departementet gir råd og rettleiing i spørsmål som
gjeld verksemder etter denne lova, og skal elles samarbeide med
kommunar, fylkeskommunar og eigarar av private skolar for å sikre
eit godt og likeverdig opplæringstilbod i samsvar med lov og forskrifter.
§ 14-3 Kommunalt tilsyn med
heimeopplæring
Kommunen fører tilsyn med den pliktige opplæringa
for barn og unge som ikkje går på skole, og kan òg kalle dei inn
til særskilde prøver. Kommunen skal krevje at barnet eller den unge
skal gå i skole dersom dei krava lova her med forskrifter stiller
til heimeopplæringa, ikkje er oppfylte.
§ 14-4 Informasjonsinnhenting
og evaluering
Departementet kan gi forskrifter som pålegg dei ansvarlege
for opplæringsverksemd etter denne lova og dei som mottar slik opplæring,
å gi opplysningar og delta i evalueringar og rapportere om forhold som
er av betydning for evaluering av opplæringsverksemda som er omfatta
av denne lova.
II
I lov 4. juli 2003 nr. 84 om private skolar med rett til
statstilskot blir det gjort desse endringane:
§ 3-3 fjerde ledd skal lyde:
Opplæringslova § 3-1 fjerde ledd om omval og § 3-1
femte ledd om opplæring i inntil to år ekstra gjeld tilsvarande så
langt dei passar for elevar i vidaregåande skolar som
er godkjende etter denne lova. Heimfylket gjer vedtak.
Kapittel 4 overskrifta skal lyde:
Kapittel 4 Personalet i skolen m.m.
§ 4-3 skal lyde:
§ 4-3 Politiattest
Den som skal tilsetjast fast eller mellombels i grunnskolen
eller i vidaregåande skole eller for å gi leksehjelp etter
§ 7-1 e, må leggje fram politiattest med tilsvarande
innhald som er nemnd i politiregisterlova § 39 første ledd. Kravet
gjeld også for personar som skal tilsetjast fast eller mellombels
i skoleliknande aktivitetstilbod. Skoleliknande aktivitetstilbod
vil seie aktivitetstilbod i regi av skoleeigaren med tilknyting
til skolen, og som har karakter av opplæring.
Skolen kan også krevje politiattest som
nemnd i politiregisterlova § 39 første ledd av andre personar som
regelmessig oppheld seg i grunnskolen, i vidaregåande skole
eller i tilbod etter første ledd.
Personar som er dømde for seksuelle overgrep mot mindreårige,
kan ikkje tilsetjast fast eller mellombels i
grunnskolen eller i skoleliknande aktivitetstilbod eller
for å gi leksehjelp etter § 7-1 e. I andre tilfelle må konsekvensane
av merknader på politiattesten vurderast konkret.
Departementet gir nærmare forskrifter.
§ 7-1 e nytt tredje ledd skal lyde:
For krav om politiattest gjeld reglane i § 4-3.
III
Lova blir sett i verk på det tidspunkt Kongen bestemmer.
Dei enkelte føresegnene kan setjast i verk på ulike tidspunkt.
Oslo, i kyrkje-, utdannings- og forskingskomiteen, den 24. mai 2011
Marianne Aasen |
leiar og ordførar |