Riksrevisjonen skal gjennom revisjon, kontroll og
rettleiing medverke til at statens inntekter kjem inn som føresett,
og at statens midlar og verdiar blir brukte og forvalta på ein økonomisk forsvarleg
måte og i samsvar med Stortingets vedtak og føresetnader. Dei overordna
rammevilkåra går fram av lov og instruks om verksemda i Riksrevisjonen
(lov om Riksrevisjonen av 7. mai 2004 nr. 21 og instruks om Riksrevisjonens
virksomhet av 11. mars 2004).
Riksrevisjonen skal vere kompetent, uavhengig og
objektiv. Internt blir det lagt vekt på lagånd, openheit og respekt,
for å oppnå gode resultat og sikre eit godt arbeidsmiljø. Revisjonen
skal planleggjast, gjennomførast og rapporterast slik lov, instruks
og god revisjonsskikk krev. Revisjonsstandardane er baserte på INTOSAIs
standardar for statleg revisjon og andre nasjonale og internasjonale
revisjonsstandardar. Krava til revisjonsarbeidet er nærmare konkretiserte
i retningslinjer for dei enkelte revisjonstypane.
Riksrevisjonen har ein fireårig strategisk planperiode.
Det blei i 2009 vedteke ein ny strategisk plan som gjeld for perioden
2010–2014. Planen er eit resultat av ein omfattande intern prosess med
brei involvering av medarbeidarar på alle nivå. Det er også innhenta
informasjon frå Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, departementsrådane
og forvaltninga elles. Visjonen for perioden 2010–2014 er å «bidra
effektivt til Stortingets kontroll og fremme god forvaltning». Det
er definert fem strategiske hovudmål for perioden:
Riksrevisjonen har
allmenn tillit, og rolla og oppgåvene er godt kjende i Stortinget
og forvaltninga.
Revisjonen blir gjennomført på ein einskapleg måte
og held høg fagleg kvalitet.
Riksrevisjonen har kompetanse til å gjennomføre
arbeidsoppgåvene på ein effektiv og tilfredsstillande måte.
Riksrevisjonen er ein leiande aktør innanfor
utviklinga av offentleg revisjon internasjonalt.
Riksrevisjonen er ein god arbeidsplass
som trekkjer til seg og held på kompetente og engasjerte medarbeidarar.
For å sikre at revisjonar blir prioriterte ut
frå risiko og kva som er vesentleg, blir det gjennomført ei felles
overordna risikovurdering for kvart enkelt departement med underliggjande
verksemder. Samtidig vurderer Riksrevisjonen sin eigen kompetanse
og kapasitet til å gjennomføre dei prioriterte oppgåvene og set
i verk tiltak for å sikre ein mest mogleg effektiv og god revisjon.
For årsrapporten frå Riksrevisjonen er verk-semdsplanane
for både 2009–2010 og 2010–2011 aktuelle. I verksemdsplanen for
2009–2010 var mislegheiter, IKT-tryggleik og styringa i departementa
(kontroll av disposisjonane, verksemdsstyring og brukarorientering)
prioriterte som felles satsingsområde for rekneskapsrevisjonen.
Revisjonar knytte til effektivitet, IKT og brukarorientering har
vore overordna føring for forvaltningsrevisjonen.
Dei overordna føringane for forvaltningsrevisjon
gjeld også i verksemdsplanen for 2010–2011. I denne planperioden
har tilskotsrevisjon med vekt på feilbudsjettering og manglande
rapportering vore ei gjennomgåande føring for rekneskapsrevisjon
på alle departementsområda. Resultatet av dette arbeidet vil bli
lagt fram ved revisjonsrapporteringa til Stortinget for 2010.
Revisjonsaktivitetane er gitt høgaste prioritet,
og det er sett måltal for kor store ressursar som kan nyttast til
utviklingstiltak i perioden. Prioriteringa av utviklingstiltak er
basert på risikovurdering av dei operasjonelle måla og implementeringsmatrisa
for strategisk plan 2010–2014. Når det gjeld revisjonsfaglege utviklingsprosjekt,
har det særleg vore arbeidd vidare med eit nytt revisjonsstøtteverktøy
og implementering av nye internasjonale revisjonsstandardar. Dette
arbeidet heldt på i heile 2010 og blir ført vidare i dei nærmaste
åra.
Av administrativt utviklingsarbeid har det blant anna
vore vesentleg å gjere ferdig ny kommunikasjonsstrategi, kompetansestrategi
og rekrutteringsstrategi. Vidare er arbeidet med å innføre elektronisk
saksbehandling på alle nivå påbegynt.
Rapporteringa for 2010 viser at planlagde tiltak
i hovudsak er gjennomførte.
Som kontrollorgan for Stortinget legg Riksrevisjonen
stor vekt på Stortingets vurderingar av revisjonsarbeidet. Tilbakemeldingane
frå Stortinget som kjem fram i komitéinnstillingar og stortingsforhandlingar,
er i all hovudsak positive.
Ved måling av resultat er Riksrevisjonen også oppteken
av dei oppfatningane departement og reviderte verksemder har av
kvaliteten på revisjonen og relevansen av det vi gjer. I 2010 er
det gjennomført brukarundersøkingar knytte til den årlege rekneskapsrevisjonen,
forvaltningsrevisjonen og selskapskontrollen. Riksrevisjonen har fått
gode tilbakemeldingar og nyttige innspel frå forvaltninga som kan
medverke til å gjere kvaliteten på revisjonen og dialogen med reviderte
verksemder endå betre.
Undersøkinga blei send til alle reviderte verksemder,
inkludert departementa. Svarprosenten var 79,1 totalt og omtrent
lik for departement og underliggjande verksemder. På ein skala der
høgast moglege poengsum var 4, oppnådde rekneskapsrevisjonen eit
gjennomsnittleg resultat på over 3 for alle spørsmål. Rekneskapsrevisjonen
skårar svært godt på kommunikasjon og gjennomføring av revisjonsbesøk
og får god tilbakemelding på at revisjonane blir brukte til å betre
verksemdene (3,7 på alle tre spørsmåla). Relativt sett skårar rekneskapsrevisjonen
lågast på spørsmålet om rettleiing (3,2). Enkelte av kommentarane
tyder på at rettleiingsrolla er litt uklar.
Resultata kjem fram av svara frå 23 departement og
verksemder på grunnlag av ni forvaltningsrevisjonsrapportar. Forvaltningsrevisjonen
oppnår best resultat på revisjonsprosessen og noko lågare på det
ferdige produktet. Forvaltningsrevisjonen skårar høgt på kommunikasjon
(3,5) og kontakt med departement og verksemder undervegs i revisjonsprosessen
(3,6). Forvaltningsrevisjonen skårar relativt sett lågast på spørsmål om
i kva grad faktiske forhold blir presenterte på ein balansert og
dekkjande måte (2,6). Enkelte er kritiske til det faglege innhaldet
(fagleg usemje), mens andre meiner pressekonferanse og medium gir
eit skeivt bilete av verksemda.
Resultata er utarbeidde på grunnlag av ni utvida kontrollar.
Totalt er det 21 respondentar, og av dei er ni departement og resten
selskap. Selskapskontrollen oppnår best resultat på dialogen med forvaltninga
(3,5), på relevansen av rapporten (3,1) og på spørsmålet om rapporten
blir brukt til å betre verksemda (3,3). Fleire gir uttrykk for at dei
vil bruke rapporten aktivt i forbetringsarbeidet sitt. Selskapskontrollen
skårar relativt sett lågast på presentasjonen av revisjonsresultata. Enkelte
gir uttrykk for at Riksrevisjonen ikkje har presentert dei faktiske
forholda på ein balansert og dekkjande måte (2,8).
Som Stortingets kontrollorgan er Riksrevisjonen avhengig
av tillit frå allmenta. Opinion AS har derfor på oppdrag frå Riksrevisjonen
gjennomført ei opi-nions-undersøking for å kartleggje kor godt allmenta
kjenner til Riksrevisjonen, og korleis allmenta vurderer omdømmet
vårt. Resultatet av undersøkinga er gjennomgåande godt. Heile 84
pst. meiner Riksrevisjonen «har høy troverdighet og integritet».
Saman med resultata frå Reputation Institutes omdømmeundersøking RepTrak
Offentlig 2010, der Riksrevisjonen blir rangert som nr. 4 av 50
store offentlege verksemder, gir dette ein indikasjon på at allmenta
har tillit til Riksrevisjonens arbeid.
Det er utvikla retningslinjer for kvalitetskontroll av
høvesvis rekneskapsrevisjonen, forvaltningsrevisjonen og selskapskontrollen.
Kontrollane blir normalt gjennomførte årleg, og dei skal sikre at
revisjonen har følgt Riksrevisjonens metodikk og har den nødvendige
kvaliteten. Det blei ikkje gjennomført intern kvalitetskontroll
i 2010. Grunnen til det er at det i 2010–2011 blir gjennomført ei
internasjonal fagfellevurdering av Riksrevisjonen.
Fagfellevurderinga begynte hausten 2010. Det
er ei uavhengig vurdering av verksemda i Riksrevisjonen. Formålet
er først og fremst å vurdere kvaliteten på revisjonen som blir utført,
og støttefunksjonane. Vurderinga er leidd av Den europeiske revisjonsretten
(ECA), med deltaking frå riksrevisjonane i Finland og Austerrike.
Fagfellevurderinga blir sluttført i 2011.
Eit typisk trekk ved samfunns- og forvaltningsstrukturen
er at ulike politikkområde heng saman og påverkar kvarandre. For
å oppnå ein heilskapleg og samordna bruk av verkemidla forvaltninga
rår over, er det nødvendig med god samhandling og informasjonsutveksling
på tvers av sektorar og departementsområde. Dette er eit ansvar
som kviler på kvar enkelt etat. I tillegg har nokre departement
eit særleg ansvar for koordinering og samhandling på sine område eller
mellom fleire departementsområde. Riksrevisjonen har i Dokument
1 (2010–2011) rapportert om manglande oppfølging av dette overordna
koordineringsansvaret i fleire departement. Riksrevisjonen vil følgje
denne utviklinga vidare.
Samfunnsutviklinga tilseier at tiltak for å
sikre førebygging og beredskap på området samfunnstryggleik også
i tida framover vil vere ei svært viktig oppgåve. Riksrevisjonen
har gjennom tidlegare revisjonar peikt på veikskapar i oppfølginga
av samfunnstryggleiksarbeidet på ei rekkje sektorområde. Riksrevisjonen
vil derfor også i det vidare arbeidet setje søkjelys på dette.
Den teknologiske utviklinga medfører stadig større
krav til oppgradering og vedlikehald av dei elektroniske informasjonssystema
i forvaltninga. Manglande oppfølging av dette gir auka risiko for
uønskt spreiing, endring eller sletting av opplysningar. Uønskt
inntrenging i informasjonssystema til forvaltninga kan gi negative
konsekvensar både for enkeltmenneske og for samfunnstryggleiken
generelt.
I tillegg til den nødvendige sikringa mot uønskt inntrenging
i informasjonssystema til forvaltninga er det viktig at forvaltninga
sørgjer for alltid å ha IKT-system som er dimensjonerte og tilpassa dei
oppgåvene kvar enkelt etat har ansvar for. Særleg Nav og politiet
står i fare for ikkje å kunne løyse oppgåvene sine tilstrekkeleg
effektivt som følgje av manglande utvikling av informasjonssystema.
Utfordringa for forvaltninga er å sørgje for å gjennomføre dei strakstiltaka
som trengst for å bøte på den manglande datatryggleiken, samtidig
som ein klarer å halde kontinuerleg fokus på å etablere og vidareutvikle robuste
informasjonssystem.
Helse- og omsorgstilbodet har stor innverknad på
levekåra og livsutfaldinga for den enkelte og er ein viktig føresetnad
for eit godt samfunn. Det er eit offentleg ansvar å sikre nødvendige
helse- og omsorgstenester, og nasjonale helsepolitiske mål skal
blant anna nåast gjennom samhandlingsreforma, som tek til å gjelde
1. januar 2012. Gjennom reforma blir det lagt til rette for at fleire
sjukdommar skal førebyggjast og behandlast i kommunehelsetenesta,
eventuelt i samarbeid med spesialisthelsetenesta. Samhandlinga mellom
kommunehelsetenesta og spesialisthelsetenesta skal bli betre gjennom
å leggje til rette for tydelegare prioriteringar og bruk av kompetansen
i spesialisthelsetenesta. Regjeringa har løyvd til saman 580 mill.
kroner til samhandlingstiltak i 2011, og 133 av desse millionane
er øyremerkte til lokale samhandlingstiltak.
Det aller viktigaste for styringa av helsetilbodet er
likevel resultatet i behandlinga, og kvalitet og pasient-tryggleik
er derfor sentrale element i helse- og omsorgsarbeidet. Riksrevisjonen
har gjennom ei rekkje revisjonar avdekt manglar i kvaliteten på
ulike tenesteområde og peikt på at kvaliteten på informasjon om
tilstanden i helseregionane ikkje er tilfredsstillande når det gjeld
fleire styringskrav og sentrale kvalitetsindikatorar. Det er no
sett i gang eit arbeid med å utvikle nasjonale kvalitetsindikatorar,
og regjeringa har signalisert at det i 2012 vil bli fremma ei stortingsmelding
om kvalitet og pasienttryggleik. Riksrevisjonen vil derfor også
i det vidare arbeidet rette stor merksemd mot helse- og omsorgssektoren.
Pensjonsreforma tok til å gjelde 1. januar 2011. Ho
skal sikre eit pensjonssystem som er økonomisk berekraftig også
med den befolkningsutviklinga vi får i framtida. Med det nye pensjonssystemet
er det innført reglar om alleårsopptening, levealdersjustering og
fleksibelt uttak av pensjon i alderen 62–75 år. Det er òg mogleg
å ta ut gradert pensjon og kombinere arbeid og pensjon fritt utan
avkorting av pensjonen. Dei utfordringane forvaltninga får i tilknyting
til reforma, blir å sikre at både organisering og støttesystem er
tilstrekkeleg tilpassa det nye regelverket.
Kommunane har ansvaret for å yte ei rekkje lovpålagde
tenester, som barnevern, sjukeheim, helsetenester, barnehage og
skule. I statsbudsjettet for 2011 er 29 mrd. kroner overførte frå øyremerkte
ordningar til rammetilskot til kommunane. Dette er den mest omfattande
omlegginga frå øyremerking til rammetilskot sidan innføringa av
inntektssystem for kommunesektoren i 1986. Formålet med omlegginga
er å oppnå ein meir effektiv bruk av dei kommunale midlane. Utfordringa
for forvaltninga er å sørgje for at den reduserte øyremerkinga ikkje
går ut over dei grunnleggjande, lovpålagde tenestene for den enkelte
innbyggjaren i kommunane. Dette stiller krav til statens regulerings-,
rettleiings- og tilsynsansvar.
I Gul bok for 2010 orienterte Finansdepartementet
om kontoplan og føringsprinsipp for rekneskapen i statlege verksemder,
og om erfaringar frå utprøvinga av verksemdsrekneskap ført etter
periodiseringsprinsippet. På grunnlag av desse erfaringane har Finansdepartementet
gitt Senter for statleg økonomistyring i oppgåve å utvikle eit tenestetilbod
tilpassa ein ny standard kontoplan og verksemdsrekneskap basert
på kontant- eller periodiseringsprinsippet, og å forvalte dei statlege
rekneskapsstandardane. Formålet med oppdraget er å standardisere
og vidareutvikle rekneskapsføringa i statlege verksemder og i departementa.
Dette vil leggje til rette for samanlikningar på tvers i statsforvaltninga
og gi eit betre grunnlag for å vurdere rekneskapsinformasjonen i
staten samla sett. Arbeidet med utgreiing og gjennomføring av utvik-lingstiltaka
vil halde på fram mot 2014. Ny standard kontoplan for statlege verksemder
er innført som ei frivillig ordning frå 1. januar 2011 og med sikte
på obligatorisk innføring i 2014.
Regjeringa har som mål at Statens pensjonsfond utland
skal vere det best forvalta fondet i verda. Dette inneber at ein
skal identifisere og strekkje seg mot leiande praksis internasjonalt
i alle delar av forvaltninga. Finansdepartementet har ansvar for
å fastsetje overordna rammer for forvaltninga av SPU, medrekna ein
overordna investeringsstrategi og etiske retningslinjer, og å følgje opp
den operative forvaltninga av fondet. I 2010 blei det tillate å
investere inntil fem prosent av fondskapitalen i eigedom.
Noregs Bank som forvaltar skal søkje å oppnå høgast
mogleg avkastning av fondets kapital innanfor rammer fastsette av
Finansdepartementet. Rammene blei restrukturerte ved årsskiftet 2010–2011,
då det kom nye føresegner og fleire føresegner blei konsoliderte.
I tillegg til Finansdepartementets krav skal Noregs Bank fastsetje supplerande
risikorammer for forvaltninga for å fange opp risiko som det erfaringsmessig
ikkje er teke nok høgd for. Rammene skal leggjast fram for Finansdepartementet.
Vidare er rekneskapsføringa av SPU omfatta av den nye forskrifta
om årsrekneskap m.m. for Noregs Bank, som tok til å gjelde 1. januar
2011. Ifølgje denne skal rekneskapsrapporteringa for SPU utarbeidast
i samsvar med internasjonale rekneskapsstandardar (IFRS).
Riksrevisjonen og Noregs Banks representantskap
underteikna 1. desember 2010 «Retningslinjer for informasjonsutveksling
og koordinering av revisjon og tilsyn mellom Riksrevisjonen og Norges
Banks representantskap vedrørende Statens pensjonsfond utland».
Auka globalisering og raskare og enklare måtar for
økonomiske transaksjonar gjer at risikobiletet knytta til økonomisk
kriminalitet er i stadig endring. Av trusselvurderinga for økonomisk kriminalitet
og miljøkriminalitet som ØKOKRIM har utarbeidd for perioden 2011–2012,
går det blant anna fram at skattekriminalitet, trygdekriminalitet
og korrupsjon representerer ein svært høg risiko for det norske samfunnet.
Det er også høg risiko knytta til avgiftskriminalitet, subsidiebedragerier, konkurransekriminalitet,
piratkopierte produkt og merkevareforfalsking, heleri og kvitvasking, verdipapirkriminalitet
og konkurskriminalitet. Utfordringane i kampen mot slik kriminalitet
er å syte for godt samarbeid mellom ulike kontrollorgan, stadig
utvikling av metodar for kontroll og etterforsking og effektive
sanksjonar.
Regjeringa la den 15. mars 2011 fram ein handlingsplan
mot økonomisk kriminalitet. Hovudmålet med planen er å betre den
samla innsatsen mot økonomisk kriminalitet og gjere innsatsen meir
effektiv og synleg. Det er planlagt ei rekkje tiltak som involverer
mange departement og etatar. Tiltaka skal gjennomførast i løpet
av dei neste tre åra. Til kvart av tiltaka er det knytta eit ansvarleg
departement, som skal se til at tiltaka blir følgde opp. Riksrevisjonen
vil ha denne oppfølginga for auge i tida framover.
Eit gjennomgåande funn i rekneskapsrevisjonen var
mangelfull informasjonsflyt og samhandling mellom ulike sektorar
i forvaltninga. Revisjonen avdekte også store veikskapar knytte
til informasjonstryggleik. Til liks med tidlegare år peikte Riksrevisjonen
på fleire brot på anskaffingsregelverket. Dessutan viste revisjonen
at dei ulike tiltakspakkane frå regjeringa i samband med finansuroa
i all hovudsak har verka etter formålet.
Kontrollen avdekte at fleire departement ikkje har
følgt opp selskapa i samsvar med prinsippa i statens eigarpolitikk.
Dette gjeld føringar om samfunnsansvar og leiarlønn, og at den enkelte ikkje
har innretta oppfølginga i samsvar med formålet med statens eigarskap.
Mange av selskapa har i svært lita grad integrert i styringa dei delane
av samfunnsansvaret dei sjølv vurderer som relevante.
Riksrevisjonen følgjer opp alle forvaltningsrevisjonar
som er behandla i Stortinget, for å sjå til at forvaltninga set
i verk tiltak for å rette opp påviste veikskapar. Dette skjer normalt
tre år etter stortingsbehandlinga.
Enkelte forvaltningsrevisjonar har funn av mindre
alvorleg karakter og blir derfor ikkje sende over til Stortinget
som eigne saker. Dei blir trykte i ein administrativ rapportserie
og sende til kontroll- og konstitusjonskomiteen, den aktuelle fagkomiteen
og dei departementa det gjeld, til orientering. I 2010 blei det
utarbeidd éin slik administrativ rapport: Administrativ rapport
1 2010 Riksrevisjonens undersøkelse av forvaltningspraksis ved tildeling
av utvinningstillatelser i petroleumssektoren.
To forvaltningsrevisjonar blei avslutta etter
for-analysen. Desse handla om HMS i petroleumsverksemda og gjennomføring
og måloppnåing i konkurransepolitikken. Gjennom foranalysane blei
det ikkje avdekt indikasjonar på vesentlege feil og veikskapar i
måten dei respektive departementa følgde opp ansvaret sitt på desse
områda.
Riksrevisjonen skal gjennom revisjonen også medverke
til å førebyggje og avdekkje mislegheiter og feil, jf. lov om Riksrevisjonen
§ 9. Som i 2009 blei det også i 2010 lagt ned store ressursar i
denne oppgåva. Arbeidet med å vurdere kor eksponerte verksemdene
er for mislegheiter, blei ført vidare, og det blei lagt endå større
vekt på oppfølging med tilpassa revisjonshandlingar.
Riksrevisjonen har lagt til rette for mottak
og einskapleg behandling av tips og førespurnader frå allmenta om
mislegheiter. For å sikre at relevante og konkrete tips kjem til
nytte i revisjonsarbeidet, er det kompetansegruppa som behandlar
tipsa i første omgang. I 2010 mottok Riksrevisjonen 220 tips. Rundt
30 av desse gav grunnlag for eigne undersøkingar, og mange av dei
andre gav verdifulle innspel til planlegginga og gjennomføringa
av den ordinære revisjonen.
Riksrevisjonen har også i 2010 i stor grad sett søkjelyset
på IKT-revisjon, og då særleg revisjon av informasjonstryggleiken
i statsforvaltninga. Kompetansegruppa for IKT-revisjon i Riksrevisjonen
har eit særleg ansvar for å drive langsiktig kompetanseoppbygging
og gjennomføre IKT-revisjonar. Ved å utveksle erfaringar skal gruppa
medverke til å vidareutvikle metodikk og kompetanse på området for
IKT-revisjon. For å styrkje dette arbeidet blei det i 2010 etablert
eit lukka nettverk for testing av verktøy og revisjonsprogram for
IKT-revisorar i Riksrevisjonen.
I revisjonsåret 2009–2010 leidde kompetansegruppa
ein større revisjon av arbeidet med informasjonstryggleiken i alle
departement og ei rekkje underliggjande verksemder. Riksrevisjonen
har i etterkant av revisjonen fått mange førespurnader om å halde
foredrag og drøfte informasjonstryggleik. Dette har Riksrevisjonen, som
ein del av rettleiingsrolla, prioritert for viktige aktørar i statsforvaltninga.
Riksrevisjonen legg vekt på at kommunikasjonen
med reviderte verksemder skal vere god gjennom heile revisjonsprosessen.
Det blir gjennomført kontaktmøte mellom Riksrevisjonen og departementa/verksemdene
der ein blant anna gjennomgår revisjonsfunn, risikovurderingar og planar
for kommande revisjonsår. Dette gir leiinga i dei ulike verksemdene
betre forståing av revisors arbeid, og ein får understreka kva ansvar leiinga
har for styring og kontroll. Møta gir dessutan Riksrevisjonen nyttige
inn-spel til revisjonsarbeidet, og revisorane får betre kunnskap
om kva oppgåver verksemdene har, og korleis dei løyser dei.
Riksrevisjonen rettleier reviderte verksemder både
undervegs i revisjonen og ved å delta som observatør i aktuelle
utviklingsprosjekt i forvaltninga.
Hausten 2010 vedtok kongressen for den internasjonale
organisasjonen av riksrevisjonar (INTOSAI) nye internasjonale standardar
for finansiell revisjon, kontroll av disposisjonane og forvaltningsrevisjon.
Riksrevisjonen har aktivt medverka i arbeidet med å utvikle desse
standardane gjennom deltaking i INTOSAIs komitear og arbeidsgrupper.
Riksrevisjonen deltek òg i andre relevante nasjonale og internasjonale
forum som arbeider med metodeutvikling. Gapanalysar viser at Riksrevisjonens
noverande standardar og praksis på dei fleste områda er i tråd med
dei nye standardane. Det er sett i gang ein prosess for å tilpasse
interne retningslinjer og andre relevante dokument til krava i dei
internasjonale standardane. Riksrevisjonen tek sikte på å implementere
og ta i bruk dei nye standardane i 2012.
I 2010 tok Riksrevisjonen i bruk nye retningslinjer
for selskapskontrollen. Retningslinjene skil no blant anna klart
mellom årlege kontrollar og utvida undersøkingar. Formålet med den
årlege kontrollen er å gjere revisor i stand til å konstatere og
dokumentere eventuelle avvik i forvaltninga av selskapet, særleg
knytte til etterleving av lover, reglar og vedtak og til korrekt
informasjon til Stortinget og Riksrevisjonen. Formålet med dei utvida
undersøkingane er å undersøkje om statens eigarinteresser blir forvalta
på ein god måte, særleg når det gjeld ivaretaking av samfunnsoppgåver
og sektorpolitiske mål og ei effektiv og økonomisk forsvarleg drift.
Riksrevisjonens strategiske mål for det internasjonale
engasjementet sitt er å vere ein leiande aktør innanfor utvikling
av offentleg revisjon internasjonalt.
Som ein leiande aktør innanfor utvikling av
offentleg revisjon internasjonalt har Riksrevisjonen som strategisk
målsetjing å søkje oppdrag som ekstern revisor i internasjonale
organisasjonar som er viktige for Noreg. I tråd med INTOSAIs prinsipp
ønskjer vi gjennom dette arbeidet å påverke til større openheit
og betre forvaltning i dei mange internasjonale organisasjonane
som Noreg er medlem av.
Riksrevisjonen hadde 13 internasjonale revisjonsoppdrag
i 2010.
Riksrevisjonen har som intensjon å ha kontinuerleg
5–8 oppdrag som ekstern revisor i internasjonale organisasjonar.
Ved utgangen av 2010 har Riksrevisjonen levert tilbod på ytterlegare
eitt oppdrag som ekstern revisor i ein internasjonal organisasjon
som tilhøyrer FN-systemet. Riksrevisjonen er ein av tre kandidatar
som står igjen når sluttprosessen har starta.
Peer reviews, eller fagfellevurderingar på norsk, er
blitt eit stadig meir utbreidd verktøy for riksrevisjonar for å
få gjennomført revisjonsfaglege og institusjonelle vurderingar av
revisjonspraksis og eigen organisasjon. Team som er samansette av
andre riksrevisjonar, kan gi nyttige vurderingar og tilrådingar
som ein riksrevisjon kan bruke for å betre sin revisjon og for å
få meir effektive og målretta organisasjonar. Den norske riksrevisjonen
er ein av dei som ofte er blitt bedt om å delta i og også leie slike
fagfellevurderingar, og har no opparbeidd seg verdifull erfaring
på området. Det har også vist seg at dei revisorane som deltek i
slike institusjonsgjennomgangar, oppnår stort fagleg utbytte og
læring.
I 2010 avslutta Riksrevisjonen, som del av to
internasjonale team, fagfellevurderingar av den kanadiske og den
tanzanianske riksrevisjonen. Riksrevisjonen deltok i 2010 også i
ei internasjonal fagfellevurdering av den mongolske riksrevisjonen.
Hausten 2010 fekk Riksrevisjonen førespurnad om å leie to nye internasjonale
fagfellevurderingar, av den amerikanske og den finske riksrevisjonen.
Norske leiarar og deltakarar i dei to teama er rekrutterte internt.
Fagfellevurderinga av den amerikanske riksrevisjonen begynte i november/desember
2010 og skal vere sluttført i september 2011, mens oppstart for
den finske gjennomgangen først skjer i 2011.
Hospiteringar i utlandet er eit viktig tiltak
for nettverksbygging og utveksling av kompetanse over landegrensene.
Som ein del av personalpolitikken reknar Riksrevisjonen hospitering
i utlandet som eit aktuelt og viktig kompetanseutviklingstiltak
for dyktige medarbeidarar som ønskjer ein vidare karriere i etaten.
I 2010 er det gjort avtalar om hospiteringar/ekspertutvekslingar
med ECA – European Court of Auditors, ESA – EFTAs overvakingsorgan
i Brussel, riksrevisjonen i New Zealand og IDI – INTOSAI Development
Initiative.
Riksrevisjonen er medlem av INTOSAI (International
Organization of Supreme Audit Institutions) og den regionale underorganisasjonen
for Europa, EUROSAI (European Organisation of Supreme Audit Institutions).
INTOSAI er etablert for å vere ein møteplass for utveksling av idear
og erfaringar mellom riksrevisjonar. Organisasjonen skal medverke
til å fremme den faglege utviklinga av revisjonsfaget i offentleg revisjon.
Riksrevisjonen speler i dag ei framtredande
rolle i INTOSAI, og riksrevisor er medlem av INTOSAIs styre og sit
i finans- og administrasjonskomitéen i organisasjonen.
I inneverande strategiske periode er Riksrevisjonens
INTOSAI-engasjement derfor retta mot arbeidet med å implementere
INTOSAIs standardar og retningslinjer i riksrevisjonar i utviklingsland.
Vi skal òg delta på område der vi har størst behov for å utvik-le
Riksrevisjonens eigen kompetanse.
Riksrevisjonen deltek også i fleire komitear
og grupper under INTOSAI.
Det nordiske samarbeidet omfattar riksrevisjonane
i Danmark, Sverige, Finland, Færøyane, Island og Noreg. Samarbeidet
skjer på både riksrevisor- og ekspertnivå. I 2010 var temaet for riksrevisorane
erfaringar med revisjon av offentlege oppgåver som er blitt konkurranseutsette,
og riksrevisjonane si rolle som internasjonale aktørar.
Det nordisk-baltisk-polske samarbeidet omfattar riksrevisjonane
i Danmark, Sverige, Finland, Noreg, Estland, Litauen, Latvia og
Polen. Hovudtema i samarbeidet i 2010 har vore: 1) bruk av dataverktøy
og modellar i forvaltningsrevisjon, 2) selskapskontroll og 3) korleis
finanskrisa påverkar revisjonstema og revisjonsplanlegging.
Riksrevisjonens utviklingssamarbeid begynte
i 2007. Riksrevisjonen hjelper riksrevisjonar i utviklingsland og
i overgangsland med sikte på å fremme godt styresett. Riksrevisjonen
bruker dei internasjonale standardane for offentleg revisjon og
regionale velfungerande eksempel som referanse for dette arbeidet.
Tilsette i Riksrevisjonen driv opplæring og rettleiing innanfor
ulike revisjonsformer og medverkar til å styrkje institusjonane.
Riksrevisjonen har i samband med utviklingsarbeidet
innrapportert 10 087 471 kroner som hjelpemidlar (DAC-midlar) til
OECD via NORAD i 2010. I 2009 var dette talet 9 963 000 kroner.
Riksrevisjonen hadde i 2010 institusjonelt samarbeid
med riksrevisjonane i Malawi, Zambia, Mongolia, Serbia og Nepal.
I Malawi og i Zambia har Riksrevisjonen relativt breie prosjekt både
for å støtte riksrevisjonane som samfunnsaktør og for å styrkje
ulike revisjonsformer. Riksrevisjonen har langtidsrådgivarar stasjonerte
i dei to landa.
Riksrevisjonen har også hatt eit samarbeid med AFROSAI-E,
sekretariatet for den afrikanske regionen av engelsktalande riksrevisjonar,
i form av kortidsrådgivarar frå Riksrevisjonen som har vore instruktørar
på fleire av AFROSAI-Es forvaltningsrevisjonskurs.
Riksrevisjonen hadde også eit samarbeid med den
slovakiske riksrevisjonen om opplæring i forvaltningsrevisjon. I
tillegg førte Riksrevisjonen vidare eit avgrensa samarbeid med den palestinske
riksrevisjonen med hjelp/konsultasjon i samband med gjennomført
rekneskapsrevisjon.
Ei styrking av dei legale rammevilkåra og den organisasjonsmessige
kapasiteten til ein riksrevisjon kan vere avgjerande for å få effekt
av auka revisjonsfagleg kompetanse. Ein riksrevisjons arbeid heng
blant anna nøye saman med relasjonane til parlamentet i landet og
kva kapasitet parlamentet har. Dette er forhold som Riksrevisjonen
legg auka vekt på overfor fleire av samarbeidslanda sine. Riksrevisjonen
ønskjer derfor eit tettare samarbeid med Stortingets kontroll- og
konstitusjonskomité på dette området.
Riksrevisjonens utviklingssamarbeid skal vere tett
kopla til arbeidet som blir gjort av IDI (INTOSAIs Development Initiative)
for å byggje opp kapasitet i riksrevisjonar på regional basis. Dei
gode samarbeidsrelasjonane med IDI blei utvikla vidare i 2010.
Den øvste leiinga Riksrevisjonen er eit kollegium
samansett av fem riksrevisorar. Dei er valde av Stortinget for ein
periode på fire år frå 1. januar 2010 til 31. desember 2013. Kollegiet har
denne samansetjinga:
Leiar: Jørgen Kosmo
Varamedlem: Eirin Faldet
Nestleiar: Arve Lønnum
Varamedlem: Liv Zazzera
Medlem: Annelise Høegh
Varamedlem: Martin Engeset
Medlem: Per J. Jordal
Varamedlem: Heidi Grande Røys
Medlem: Synnøve Brenden
Varamedlem: Asmund Kristoffersen
Det blei halde ni kollegiemøte i 2010.
Riksrevisjonen er organisert med ei administrasjonsavdeling,
fire rekneskapsrevisjonsavdelingar og to forvaltningsrevisjonsavdelingar.
Selskapskontrollen er organisert saman med forvaltningsrevisjonen.
To revisjonsstøtteeiningar arbeider med metodeutvikling og kvalitetskontroll
for høvesvis rekneskapsrevisjon og forvaltningsrevisjon/selskapskontroll.
Riksrevisjonen har hovudkontor i Oslo. Det er regionkontor
i Bergen, Bodø, Hamar, Kristiansand, Stavanger, Tromsø og Trondheim.
I tillegg arbeider 17 medarbeidarar i andre byar. Desse arbeidsstadene
skal over tid avviklast ved naturleg avgang.
Riksrevisjonens rekneskap er revidert av Ernst &
Young AS ved statsautorisert revisor Suzanne M. Amundsen, oppnemnd
av Stortingets presidentskap. Rekneskapen for 2010 med notar og revisjonsmelding
er send til Stortingets presidentskap.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Terje Halleland, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til at Riksrevisjonens rapportering til Stortinget er relativt omfattende.
Stortinget mottar hvert år en rapport om regnskapsrevisjonen og
kontrollen med forvaltningen. Videre en årlig rapport om selskapskontrollen
og i tillegg løpende rapporter om gjennomførte forvaltningsrevisjoner.
I 2010 behandlet Stortinget i alt 11 forvaltningsrevisjonsrapporter
fra Riksrevisjonen. Dokumentet som her ligger til behandling – Riksrevisjonens årsmelding
– gir etter komiteens oppfatning et nyttig overblikk
over virksomheten og prioriteringene til Stortingets største eksterne
kontrollorgan.
Komiteen har spesielt merket
seg at Riksrevisjonen på en rekke måter har satt fokus på sin egen
virksomhet. Årsmeldingen oppsummerer blant annet resultatene fra
bruker- og omdømmeundersøkelser. Videre kommer det frem at Riksrevisjonen
har tatt initiativ til at det gjennomføres en fagfellevurdering,
der andre lands riksrevisjoner evaluerer den norske Riksrevisjonens
arbeid. Komiteen ser positivt på denne typen tiltak
og har tro på at dette kan bidra til å forbedre Riksrevisjonen.
Komiteen ser at både brukerundersøkelsene
og omdømmeundersøkelsen i all hovedsak konkluderer med at Riksrevisjonens
arbeid nyter stor respekt. Dette er en oppfatning komiteen deler. Samtidig
har komiteen merket seg at noen av resultatene tyder
på at ikke alle er like fornøyd med den måten Riksrevisjonen presenterer
sine undersøkelser på. Flere som har besvart brukerundersøkelsene,
har blant annet hevdet at Riksrevisjonens pressekonferanser ikke
alltid gir et balansert og dekkende inntrykk av revisjonsresultatene. Komiteen ser
at det er en innebygget utfordring her, siden en av Riksrevisjonens
mest sentrale oppgaver er å avdekke misligheter og feil; noe som
aldri er behagelig for dem som er ansvarlige. Komiteen mener
likevel Riksrevisjonen må være seg bevisst hvordan de presenterer
sine resultater og funn. Komiteen har merket seg
at Riksrevisjonen ferdigstilte en ny kommunikasjonsstrategi i 2010,
og forutsetter at resultatene fra brukerundersøkelsene blir brukt
i arbeidet med videreutvikling av denne strategien.
Når det gjelder regnskapsrevisjon, viser brukerundersøkelsen
at Riksrevisjonens veiledningsrolle fremstår som noe uklar. Komiteen vil vise
til at veiledningsrollen er en av Riksrevisjonens sentrale oppgaver. Komiteen kan
se at balansegangen mellom revisjon og veiledning kan være utfordrende,
men mener det er Riksrevisjonens plikt å ta tak i disse utfordringene,
i samarbeid med departementene og deres underliggende virksomheter.
Riksrevisjonen får gjennom sitt arbeid en unik oversikt
over norsk forvaltning. Det er viktig at Riksrevisjonen bruker denne
oversikten til å bidra til at forvaltningen utvikler seg i riktig
retning og i tråd med de vedtak som er fattet i Stortinget. Komiteen setter
særlig pris på at Riksrevisjonen følger med på utfordringer som gjelder
på tvers av flere sektorer. Årsmeldingen varsler blant annet fokus
på slike områder, herunder på tverrsektoriell samhandling, samfunnssikkerhet
og IKT-sikkerhet. Videre synes komiteen det er viktig
at Riksrevisjonen har blikket rettet mot de store reformene og satsingene
som er iverksatt innenfor områder som helse og omsorg, pensjon,
kriminalitetsbekjempelse mv.
Årsmeldingen dokumenterer det omfattende internasjonale
arbeidet Riksrevisjonen deltar i. Komiteen er svært
tilfreds med at Riksrevisjonen bidrar til institusjonsutvikling
av riksrevisjoner i andre land. Etter komiteens oppfatning er
en oppegående og uavhengig riksrevisjon et sentralt element i ethvert
velfungerende demokrati. Bistand til å få denne viktige institusjonen
til å fungere i flere land er, slik komiteen ser
det, vel anvendt ressursbruk. I årsmeldingen vises det til at forholdet
til parlamentet er viktig for at et lands riksrevisjon skal ha nødvendig gjennomslagskraft.
Riksrevisjonen gir uttrykk for et ønske om tettere samarbeid med
kontroll- og konstitusjonskomiteen på dette området. Dette er et
fokus komiteen er enig i.
Komiteen vil også i år fremheve
det viktige samarbeidet mellom riksrevisjonene i Norge og Russland.
Parallellrevisjonene om forvaltningen av fiskeressursene i Barentshavet
og Norskehavet, og om strålingssikkerhet og beskyttelse av miljøet
mot radioaktiv forurensning, ser ut til å bære frukter og bidrar
til en positiv utvikling i våre felles nordområder.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
er en aktiv aktør i INTOSAI og EUROSAI, og ser positivt på at Riksrevisjonen
påtar seg en rekke internasjonale revisjonsoppdrag og har deltatt
i flere fagfellevurderinger av andre lands riksrevisjoner.
Gjennom det brede tilfanget av rapporter fra Riksrevisjonen
gis Stortinget mulighet til å utøve en god kontroll med forvaltningen. Komiteen viser
til at Riksrevisjonens årsmelding gir et bilde av en solid institusjon
i god utvikling. Komiteen er tilfreds med det arbeidet Riksrevisjonen
utfører.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 2 (2010–2011) – om Riksrevisjonens melding
om verksemda i 2010 – vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 31. mai 2011
Anders Anundsen |
Martin Kolberg |
leder |
ordfører |