Jeg viser til brev av 31. mai fra Stortingets
transport- og kommunikasjonskomité med utfyllende spørsmål i overnevnte
sak. Spørsmålet besvares nedenfor.
i) Er departementet
kjent med om det i Statens vegvesen Vegdirektoratet foreligger en
rapport fra Sintef fra 1993 om saltets innvirkning på dekkenes veigrep,
og som ev dokumneterer at bildekk som er kjørt på våt, saltet vei,
har opp til 40 pst lavere friksjon på is enn bildekk som kun har
vært kjørt på usaltet vei?
ii) Om det foreligger en slik rapport,
kan det opplyses om hvem som var oppdragsgiver, og når ble rapporten
fremlagt?
iii) Om det foreligger en slik rapport
– har Statens vegvesen Vegdirektoratet på noen måte fulgt den opp
etter den ble laget og/eller unntatt den fra offentlig?
Undersøkelsen det vises til ble utført i samarbeid mellom
Statens vegvesen og Sintef i 1990 - 1992, og den ble finansiert
av Statens vegvesen. Rapporten er utarbeidet av Sintef og er datert 15.mai
1992.
Bakgrunnen for undersøkelsen var at det ble
".. hevdet at salting forårsaker belegg på dekkene, og at det dermed
blir verre å kjøre på det usaltede vegnettet."
Konklusjonen i rapporten er at de utførte undersøkelser
ikke gir grunnlag for å hevde at salting fører til belegg på dekkene
og reduserte friksjonsegenskaper.
Rapporten ligger på: http://www.vegvesen.no/_attachment/184961/binary/358423
og er offentlig tilgjengelig.
Rapporten er kjent intern i Statens vegvesen
og ut fra konklusjonen har ikke denne rapporten påvirket vegvesenets
saltpolicy. I FOU-prosjektet Salt SMART er det også foretatt en
enklere undersøkelse med mer moderne piggfrie vinterdekk hvor det
heller ikke ble funnet ulike friksjonsegenskaper om dekkene var
kjørt på saltet eller usaltet veg. Denne ligger på http://www.vegvesen.no/_attachment/120382/binary/224189.