Gjennom behandlingen av St.prp. nr. 26 (1999–2000)
ga Stortinget sitt samtykke til delvis bompengefinansiert utbygging
av E6 og E18 i Østfold, inkl. tiltak på eksisterende E18 og sideveger
langs E18. Det ble ikke tatt stilling til framdriften på utbyggingen.
Utbyggingen har siden vært lagt fram for Stortinget i flere omganger.
I Prop. 131 S (2010–2010) legger Samferdselsdepartementet
nå fram forslag om utbygging og finansiering av E18 på strekningen
Melleby–Momarken, inkl. finansiering av tiltak på eksisterende E18
og sideveger langs E18 (sidevegstiltak). Anleggsstart er planlagt
til tidlig 2012 og vegåpning sommeren 2014.
I tillegg skisseres i proposisjonen et samlet
opplegg for hvordan parsellene Riksgrensen–Ørje, Melleby–Momarken
og Knapstad–Akershus grense kan utbygges og finansieres, inklusiv gjenstående
finansiering av sideveistiltak. Opplegget er basert på foreløpige
kostnader og takstnivåer. Det er lokalpolitisk tilslutning til det framlagte
opplegget, jf. omtale av den lokalpolitiske behandlingen i pkt.
4 i proposisjonen.
E6 gjennom Østfold stod ferdig som firefelts
veg i 2008. Bompengeinnkrevingen på E6 startet i 2001. I forbindelse
med behandlingen av opplegget for utbygging og finansiering av prosjektet E18
Krosby–Knapstad ble det vedtatt å forlenge innkrevingsperioden fra
15 til 20 år både på E6 og E18, jf. St.prp. nr. 79 (2006–2007).
Videre utbygging av E18 gjennom Østfold ble behandlet
i forbindelse med Nasjonal transportplan 2002–2011 og 2006–2015.
Stortinget har senere sluttet seg til ulike opplegg for forsering av
enkeltprosjekter. Dette medfører at strekningene Sekkelsten–Krosby,
Momarken–Sekkelsten og Krosby–Knapstad er framskyndet ved at bompengeselskapet
har stilt midler til disposisjon, inkl. forskottering av statlige
midler til prosjektene.
I St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan
2010–2019 legges det opp til at utbyggingen av E18 på strekningen
Melleby–Momarken skal gjennomføres i første fireårsperiode.
Statens vegvesen har i samarbeid med lokale myndigheter
utredet ulike finansieringsalternativer for den videre utbyggingen
av E18 i Østfold. Berørte kommuner og Østfold fylkeskommune behandlet
saken i mars og april 2010, og har sluttet seg til et opplegg for
utbygging og finansiering av E18 på de gjenstående strekningene
Riksgrensen–Ørje, Melleby–Momarken og Knapstad–Akershus grense,
inkl. gjenstående finansiering av sidevegstiltak.
Østfoldpakka har bidratt til at vegstandarden
på den 58 km lange strekningen på E18 gjennom Østfold er blitt vesentlig
bedret de siste årene. E18 er nå bygd ut som tofelts veg mellom
Ørje og Melleby og som firefelts veg fra Momarken til Knapstad.
Det gjenstår dermed utbygging av følgende tre delstrekninger:
– | Riksgrensen–Ørje | 6,6 km |
– | Melleby–Momarken | 8,3 km |
– | Knapstad–Akershus grense | 6,0 km |
Det foreligger ikke planavklaring for strekningen
Riksgrensen–Ørje. Følgelig er det knyttet svært stor usikkerhet
til kostnaden ved utbygging av denne strekningen. For strekningen Melleby–Momarken
foreligger det godkjent reguleringsplan. Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring
(KS2). For strekningen Knapstad–Akershus grense foreligger det godkjent kommunedelplan.
Arbeidet med reguleringsplan pågår.
Det er foreløpig lagt til grunn et samlet kostnadsoverslag
på om lag 2,3 mrd. kroner for utbygging av E18 på delstrekningene
Riksgrensen–Ørje, Melleby–Momarken og Knapstad–Akershus grense,
inkl. gjenstående finansiering av sidevegstiltak.
Strekningen Melleby–Momarken har flere kryss og
avkjørsler. Det er lokalisert boliger helt inntil vegen. I perioden
2000–2010 ble det registrert til sammen 35 ulykker på strekningen.
Årsdøgntrafikken (ÅDT) på strekningen varierer i dag mellom 7 000
og 8 000 kjøretøy. I dimensjoneringsåret (20 år etter planlagt trafikkåpning)
forventes en ÅDT på om lag 10 500 kjøretøy, fordelt med om lag 8 000
kjøretøy på ny veg og om lag 2 500 kjøretøy på eksisterende E18.
På den om lag 6 km lange strekningen østover fra
Momarken til Hærland er det planlagt sammenhengende forbikjøringsfelt
på begge sider av vegen. Ved Hærland skal det bygges en 150 m lang
trefelts tunnel. Resten av strekningen fram til Melleby skal bygges
som tofelts veg uten forbikjøringsfelt. Det skal bygges midtrekkverk
på hele strekningen.
Utbyggingen vil gi bedre fremkommelighet, trafikksikkerhet
og miljøforhold langs vegen, samt føre til en mer ensartet standard
på E18 gjennom Østfold.
Samferdselsdepartementet legger til grunn en styringsramme
på 916 mill. 2011-kroner og kostnadsramme på 991 mill. 2011-kroner.
Etter departementets vurdering har Østfold fylkeskommune
og berørte kommune med sine vedtak sluttet seg til et opplegg for
delvis bompengefinansiert utbygging av strekningen Melleby–Momarken
som første etappe på den videre utbyggingen av E18 i Østfold innenfor
de økonomiske rammene i Nasjonal transportplan 2010–2019.
Finansieringsplan for E18
Melleby–Momarken, inkl. finansiering av sidevegstiltak
Mill. 2011-kr |
| 2010–2013 | 2014–2017 | Sum |
Statlige midler | 620 | 150 | 770 |
Bompenger | 196 | 25 | 221 |
Sum | 816 | 175 | 991 |
Forslag til revidert finansieringsopplegg for
videre utbygging av E18 i Østfold (inkl. Melleby–Momarken) går fram
av pkt. 6 i proposisjonen
Det er bl.a. lagt opp til innkreving av bompenger i
fem innkrevingssnitt mellom Riksgrensen og Akershus grense.
Bompengeinnkrevingen på strekningene Riksgrensen–Ørje,
Melleby–Momarken og Knapstad–Akershus grense forutsettes startet
opp etter at utbyggingen av strekningene er fullført. På strekningene
Riksgrensen–Ørje og Knapstad–Akershus grense er det forutsatt bompengeinnkreving
både på ny og gammel E18. På strekningen Melleby–Momarken er det regnet
med at en bomstasjon på gammel E18 vil føre til mye uønsket trafikk
gjennom Mysen sentrum. Dette vil være uheldig både av miljømessige
og trafikksikkerhetsmessige grunner. I innkrevingssnittet ved Ramstad
er det derfor bare forutsatt bompengeinnkreving på ny E18.
I eksisterende bomstasjoner ved Brennemoen/Slitu
og Dalen/Fossum, samt på E6, skal innkrevingen opphøre i 2021, som
tidligere forutsatt. I de nye bomstasjonene er det lagt opp til
15 års innkreving i hver stasjon. Dette innebærer bompengeinnkreving
i to eller flere snitt i perioden 2001–2030, til sammen 29 år.
Gjeldende takster og rabattordninger videreføres i
eksisterende bomstasjoner fram til forutsatt innføring av tovegs
helautomatisk innkreving i 2014.
En foreløpig finansieringsplan for utbygging
av de tre gjenstående strekningene på E18, inkl. gjenstående finansiering
av sidevegstiltak, er vist i tabell 6.2 i proposisjonen. Finansieringsanalysen
er basert på en samlet investeringskostnad på om lag 2,3 mrd. 2011-kroner. Basisforutsetninger
som er lagt til grunn for finansieringsanalysen går fram av pkt.
6.3 i proposisjonen.
Med basisforutsetningene er det beregnet at
den samlede utbyggingen av E6 og E18 i Østfold vil være nedbetalt
i 2030.
Tabell 6.3 i proposisjonen viser samlet finansieringsplan
for utbyggingen av E6 og E18 gjennom Østfold, inkl. tiltak på eksisterende
E18 og på sideveger langs E18. Forslaget er basert på at utbygging
av gjenstående strekninger på E18 blir gjennomført som skissert
i pkt. 6.1–6.3 i proposisjonen.
Samferdselsdepartementet påpeker at det skisserte
utbyggings- og finansieringsopplegget for E18 Riksgrensen–Ørje ikke
innbærer at Regjeringen har tatt stilling til en utbygging av strekningen.
Regjeringen vil ev. komme tilbake med en vurdering av dette i forbindelse
med rulleringen av Nasjonal transportplan.
Østfold fylkeskommune har gjennom fylkestingets
vedtak av 29. april 2010 utvidet sin garanti for et bompengelån
fra tidligere 2 740 mill. kroner til inntil 2 900 mill. kroner.
Maksimal lånegjeld er beregnet til om lag 2 500 mill. kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til proposisjonen som
omfatter forslag til revisjon og sluttføring av Østfoldpakka – Utbygging og
finansiering av prosjektet E18 Melleby–Momarken i Østfold.
Komiteen understreker at E18
i Østfold de senere årene har hatt en årlig trafikkvekst som er 2,5
pst. høyere enn landsgjennomsnittet. Dette skyldes trolig at deler
av E18 har blitt utbygd i denne perioden, at det er etablert et
større kjøpesenter i Sverige, like over landsgrensen, og at næringsliv
og bilister i større grad benytter E18. Komiteen understreker
også at det for mange ikke er andre forutsigbare alternative transportformer
tilgjengelig.
Komiteen forutsetter at tidsplanen
følges med anleggsstart på strekningen Melleby–Momarken tidlig i
2012, og at E18 kan åpnes for trafikk sommeren 2014. Komiteen verdsetter
det positive i at det er lokalpolitisk tilslutning til prosjektene.
Komiteen finner ytterligere grunn
til å understreke at E18 mellom Riksgrensen/Ørje og Oslo er den
viktigste landverts utenlandskorridoren etter E6 mellom Riksgrensen/Svinesund
og Oslo. Nærmere 20 pst. av all internasjonal godstransport til
og fra Norge på veg fraktes på E18 gjennom Østfold.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til det sterke lokale engasjementet
i Østfold for en forsert utbygging av E18 gjennom fylket, og de
ulike vedtak som er gjort de siste årene både lokalt i kommuner
og fylkeskommunen og sentralt på Stortinget, som uttrykker ønske
om å få utbyggingen til.
Flertallet viser til at regjeringen
ønsker å unngå stans i utbyggingen av E18, og har i samarbeid med
Østfold fylkeskommune sett på mulighetene for anleggsstart av parsellen
E18 Melleby–Momarken, med sikte på at parsellen kan åpnes for trafikk
i 2014. Opplegget for dette, slik regjeringen foreslår i proposisjonen,
har fylkestinget i Østfold sluttet seg til i mars og april 2010.
Det samme har berørte kommuner Askim, Eidsberg, Hobøl, Spydeberg,
Trøgstad og Marker kommuner.
Flertallet ser frem til realiseringen
av denne proposisjonen om utbygging og finansiering av E18 på strekningen
Melleby–Momarken, inkl. finansiering av tiltak på eksisterende E18
og sideveger langs E18 (sidevegstiltak).
Flertallet ser positivt på at
det skisseres et samlet opplegg for hvordan parsellene Riksgrensen–Ørje,
Melleby–Momarken og Knapstad–Akershus grense kan utbygges og finansieres,
inklusiv gjenstående finansiering av sideveistiltak. Flertallet har
merket seg at opplegget er basert på foreløpige kostnader og takstnivåer,
og at det er lokalpolitisk tilslutning til det framlagte opplegget.
Omregnet til 2011-prisnivå er styringsrammen 916 mill. kroner og
kostnadsrammen 991 mill. kroner.
Flertallet merker seg at det
med disse forutsetningene er beregnet at bompengeinnkrevingen vil
dekke om lag 5,2 mrd. kroner av investeringskostnadene ved utbygging
av E6 og E18 i Østfold. I tillegg kommer om lag 1,7 mrd. kroner
til å dekke renter og om lag 500 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnader
samt kostnader til drift av bompengeselskapet. Et samlet bompengebidrag
utgjør om lag 7,4 mrd. kroner
Flertallet viser videre til at
for strekningen Melleby–Momarken er det statlige bidraget på 770
mill. kroner av totalt 991 mill. kroner. På de gjenstående strekningene
på E18 i Østfold, er det beregnet at den statlige andelen er på
1,59 mrd. kroner, mens bompengeandelen utgjør litt under halvparten
av dette, og er på 710 mill. kroner.
Flertallet verdsetter at Østfoldpakka
har bidratt til at vegstandarden på den 58 km lange strekningen
er blitt vesentlig bedret de siste årene. E18 er nå bygd ut som
tofelts veg mellom Ørje og Melleby og som firefelts veg fra Momarken
til Knapstad.
Flertallet finner grunn til å
påpeke at det gjenstår utbygging av følgende tre delstrekninger
på E18 i Østfold:
Flertallet merker seg at det
ikke foreligger planavklaring for strekningen Riksgrensen–Ørje.
Følgelig er det knyttet svært stor usikkerhet til kostnaden ved
utbygging av denne strekningen. For strekningen Melleby–Momarken
foreligger det godkjent reguleringsplan. Det er gjennomført ekstern
kvalitetssikring (KS2). For strekningen Knapstad–Akershus grense
foreligger det godkjent kommunedelplan. Arbeidet med reguleringsplan
pågår.
Flertallet vil peke på at etter
dette gjenstår parsellene Knapstad–Akershus grense og Ørje–Riksgrensen. Flertallet har
merket seg at ferdigstillelse av disse strekningene vil bli vurdert
i forbindelse med kommende revisjoner av Nasjonal transportplan.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, understreker
at det ikke er slik statsråden har hevdet i media at traseen Melleby–Momarken
sikrer forløpende utbygging. Det har siden siste traséåpning; strekningen
Krosby–Knapstad i november 2010, vært stillstand i byggearbeidene
på strekningen. Dette flertallet forutsetter at anleggsstart
på strekningen Melleby–Momarken skjer umiddelbart og åpnes 2014.
Dette flertallet har etterlyst
og foreslått flere ganger nye former for helhetlig langsiktig planlegging
over lengre strekninger og med nye finansieringsordninger.
Dette flertallet mener at den
klattvise utbygging som foregår av Norges nest mest trafikkerte stamvei
E18, og som heller ikke er med i denne proposisjonen om 8,3 nye
kilometer, imøtekommer en helhetlig fortløpende utbygging.
Dette flertallet er positiv til
at man kommer i gang med parsellen Melleby–Momarken, men mener at
det er svært utilfredsstillende at det fortsatt ikke er noen planer
for forsering av gjenværende parseller.
Dette flertallet viser til at
regjeringen ikke oppfyller handlingsprogrammene til veiinvesteringer
i Nasjonal transportplan. Dette flertallet konstaterer
at klare lovnader fra regjeringspartiene før valget i 2005 ikke
blir innfridd.
Dette flertallet blir stadig
fra Østfoldsamfunnet minnet om tidligere statsråd Haga sine løfter
ved et tidligere valg: at E18 skulle stå ferdig i 2009.
Dette flertallet mener det er
kritikkverdig at det ikke foreligger verken ferdige planer for forsering
av gjenværende parseller, eller noen signaler om når en sammenhengende
E18 gjennom Østfold vil kunne være ferdigstilt.
Dette flertallet peker på at
samferdselsministeren har skapt ytterligere usikkerhet om når en sammenhengende
E18 kan ferdigstilles ved at hun tidligere åpnet for utredning av
et helt nytt traséalternativ gjennom Akershus (Sørmarka-alternativet),
stikk i strid med Vegvesenets anbefalinger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
årsdøgntrafikken (ÅDT) på strekningen Melleby–Momarken i dag varierer
mellom 7 000 og 8 000 kjøretøy. I dimensjoneringsåret (20 år etter
planlagt trafikkåpning) forventes en ÅDT på om lag 10 500 kjøretøy,
fordelt med om lag 8 000 kjøretøy på ny veg og om lag 2 500 kjøretøy
på eksisterende E 18.
Som det fremgår av St.meld. nr. 16 (2008–2009),
er det behov for forbikjøringsfelt på deler av strekningen. Disse
medlemmer er derfor tilfredse med at det skal bygges midtrekkverk
på hele strekningen, at det er planlagt sammenhengende forbikjøringsfelt
på begge sider av veien på den om lag 6 km lange strekningen østover
fra Momarken til Hærland, og at det skal bygges en 150 m lang trefelts
tunnel ved Hærland.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på at modernisering av de to hovedveiene E6 og E18 gjennom
Østfold er en viktig nasjonal oppgave. Norge er blitt et rikt land
og blir stadig rikere. Det er etter Fremskrittspartiets mening en
klok disponering av rikdommen at deler av avkastning fra oljeformuen
investeres i nasjonal infrastruktur. Disse medlemmer mener
derfor at det er unødvendig at en slik nasjonalt viktig investering
finansieres ved hjelp av en omfattende ekstra transportskatt som
partiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre alle godkjenner og omtaler
som bompenger.
Disse medlemmer ønsker at gjenstående prosjekter
på E6 og E18 gjennomføres så snart som mulig, basert på full firefelts
motorvei og med statlig finansiering. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative forslag til NTP for 2010–2019.
Disse medlemmer viser til at
med denne saken har Stortinget fra 1. oktober 2009 behandlet 15
saker som omhandler finansiering av samferdselsprosjekt med bruk
av bompenger. Disse medlemmer viser til at samlet
investeringsbeløp er 20 mrd. kroner, og at samlet bompengebidrag
for å finansiere dette er nesten 11 mrd. kroner, som tilsvarer 55
pst. Disse medlemmer har videre merket seg at bilistene
i tillegg også skal betale nesten 5,6 mrd. kroner i finansieringskostnader
og 1,5 mrd. kroner i innkrevingskostnader. Den samlede regningen
for bilistene blir derved over 18 mrd. kroner, som tilsvarer 91
pst. av den samlede investeringssummen.
Disse medlemmer registrerer at
bruk av bompenger under denne regjeringen og som økte kraftig i
perioden 2005–2009, fortsetter med full kraft i denne perioden.
Den omfattende bruk av bompenger omfatter også
at innbetalingene i økende grad også brukes til andre formål enn
veibygging og trafikksikringstiltak. Disse medlemmer peker
på at den omfattende bompengebruken også har tilslutning fra Stortingets
øvrige partier Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, og at Fremskrittspartiet
fortsatt er det eneste partiet i Stortinget som avviser bruk av
bompenger til finansiering av samferdselsprosjekt.
Disse medlemmer understreker
at etter Fremskrittspartiets oppfatning skal infrastruktur som veier
finansieres av veieier og som i det alt vesentlige er offentlig
myndighet. Disse medlemmer minner spesielt om at
både fylkesveier og store deler av fylkesveinettet etter Fremskrittspartiets
mening bør finansieres med statlige midler og at Fremskrittspartiet
ønsker å reversere forvaltningsreformen.
Disse medlemmer viser til statsbudsjettet
for 2011 der det fremkommer at anslaget for oljefondet ved utgangen
av 2010 var på 3 018 mrd. kroner. Disse medlemmer understreker
at nettopp investering i gode veier i eget land er en forsvarlig
og fornuftig disponering av oljepenger også i et generasjonsperspektiv.
Nye, gode veier varer i 50–70 år. Modernisering av det norske veinettet
slik Fremskrittspartiet har foreslått i Fremskrittspartiets alternative
NTP for 2010–2019, jf. Innst. S. nr. 300 (2008–2009), vil derfor også
være en investering for kommende generasjoner. Bruk av bompengefinansiering
anser disse medlemmer som en fullstendig unødvendig
ekstraskatt på transport.
Disse medlemmer peker på at bompengefinansiering
er en svært dyr finansieringsform for bilistene. De store ekstrakostnadene
knyttet til finansiering og innkreving er betydelig underkommunisert. Disse
medlemmer finner grunn til å tro at for folk flest og for
bilistene i sin alminnelighet, er det lite kjent hvor store ekstrakostnader
som må betales når Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i Stortinget
godkjenner bruk av bompengefinansiering. Disse medlemmer finner
også grunn til å minne om at det er i Stortinget vedtak om bompengefinansiering
fattes. At det i noen kommuner og i noen fylker gjennom politisk
utpressing fattes politiske vedtak som anmoder om bompengefinansiering,
endrer ikke på dette forholdet. Disse medlemmer finner
også grunn til å minne om at ingen bompengeprosjekter i Norge er
lagt frem for innbyggerne lokalt eller regionalt gjennom bruk av
bindende folkeavstemming slik Fremskrittspartiet anser som rimelig
når det innføres lokal eller regional transportskatt for å dekke
manglende samferdselsbevillinger fra offentlig myndighet.
Disse medlemmer reagerer også
på at en lang rekke enkeltprosjekter som omfatter bruk av bompengefinansiering
vedtas enkeltvis uten at det jevnlig legges frem samlet oversikt
over omfanget av bompengebruken. Disse medlemmer har
merket seg at regjeringen henviser til rullering av NTP når det
gjelder oversikt over bompengebruken. Disse medlemmer mener slik
oversikt bør fremlegges langt oftere. Regjeringen oppfordrer til
bruk av bompengefinansiering og bruker bompengefinansiering for
å bygge veier som staten selv ikke vil betale, til tross for at
denne regjeringen har mer penger enn noen annen regjering. Disse
medlemmer mener regjeringen – og også de øvrige partiene Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre som alle godkjenner bruk av bompenger
i stedet for statlige midler til finansiering av nye veier – av
hensyn til bilistene, bør fremvise langt tydeligere aktivitet for
å sikre oversikt og kontroll over innbetale bompenger og langt tydeligere
og hyppigere oversikt og over omfanget av den ekstra transportskatten
som bruk av bompenger representerer.
Disse medlemmer registrerer at
Høyre også i denne saken støtter bruk av ekstra transportskatt gjennom
godkjenning av bompengefinansiering. Disse medlemmer minner
om at Høyre i valgkampen i Østfold foran stortingsvalget i 2009 lovet
finansiering av riksveier i Østfold uten bruk av ekstraskatt gjennom
bompenger.
Disse medlemmer peker på at det
i proposisjonen er vist den foreløpige finansieringsplanen for sluttføring
av Østfoldpakken slik:
«Tabell 6.3 Foreløpig finansieringsplan
for sluttføring av Østfoldpakka
Mill. 2011-kr |
| 2001-2005 | 2006-2009 | 2010-2013 | 2014-2017 | Sum |
E6 | | | | | |
Statlige midler | 600 | 480 | 80 | | 1 160 |
Bompenger | 1 220 | 1 510 | 50 | | 2 780 |
Sum | 1 820 | 1 990 | 130 | | 3 940 |
E18 | | | | | |
Statlige midler | 290 | 800 | 1 500 | 710 | 3 300 |
Bompenger | 600 | 1 040 | 390 | 410 | 2 440 |
Sum | 890 | 1 840 | 1 890 | 1 120 | 5 740 |
Sum E6 og E18 | | | | | |
Statlige midler | 890 | 1 280 | 1 580 | 710 | 4 460 |
Bompenger | 1 820 | 2 550 | 440 | 410 | 5 220 |
Sum | 2 710 | 3 830 | 2 020 | 1 120 | 9 680 |
Basert på disse forutsetningene er det beregnet
at bompengeinnkrevingen vil dekke om lag 5,2 mrd. kr av investeringskostnadene
ved utbygging av E6 og E18 i Østfold. I tillegg kommer om lag 1,7
mrd. kr til å dekke renter og omlag 500 mill. kr til å dekke innkrevingskostnader samt
kostnader til drift av bompengeselskapet. Dette gir et samlet bompengebidrag
på om lag 7,4 mrd. kroner. Beregningene viser at den foreslåtte
utvidelsen av bompengeopplegget vil føre til at samlet bompengebidrag
økes med om lag 1,32 mrd. kr, fordelt med om lag 710 mill. kroner
til utbygging, om lag 410 mill. kroner til å dekke renter og om
lag 200 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnader samt drift
av bompengeselskapet.»
Disse medlemmer peker på at samlet
regning til bilistene for hele pakken vil bli på 7 420 mill. kroner
for å bidra med 5 220 mill. kroner til finansieringen av investeringen.
Dette innebærer også at samlet investeringskostnad ikke er 9 680 mill.
kroner, men hele 11 380 mill. kroner.
Også i denne aktuelle saken blir regningen til bilistene
gjennom innbetaling av bompenger betydelig større enn bompengebidrag. Disse medlemmer har
merket seg Samferdselsdepartementets beregning som er gitt i brev
datert 6. juni 2011, der det fremkommer følgende:
«Spørsmål 5:
«Hva er finanskostnader(renter)
og innkrevingskostnader som betales av bilistene knyttet til prosjektet
E18 Melleby–Momarken i tillegg til bompengebidraget?»
Svar:
Prosjektet
Melleby – Momarken inngår som en del av Østfoldpakka. Dette innebærer
at bompengeopplegget er utformet som del av det samlede opplegget
for utbygging og finansiering av E18 og E6 i Østfold. Det er derfor
i utgangspunktet ikke lagt opp til å skille ut finansieringskostnader
og innkrevingskostnader for Melleby – Momarken uavhengig av den
samlede pakka.
For å regne på finansierings- og
innkrevingskostnader for Melleby – Momarken isolert, er det lagt
til grunn at bompengeinnkrevingen foregår i en bomstasjon på den
aktuelle strekningen. For å nedbetale prosjektet i løpet av 15 år,
er det forutsatt en gjennomsnittstakst på 23 kr. Med de samme forutsetninger
som i Prop. 131 S ellers, anslås finansieringskostnadene til 156
mill. kr. Innkrevingskostnadene anslås til 60 mill. kr. Med forutsatt
bompengebidrag til investeringer på 221 mill. kr, inkl 75 mill.
kr til sidevegstiltak, tilsier regnestykket at trafikantene vil
betale totalt 437 mill. kr i bompenger for Melleby – Momarken, inkl.
sidevegstiltak.»
Disse medlemmer har merket seg
fra proposisjonen at det på en strekning som i alt er 8,3 km lang,
foreslås tre ulike veityper; tofeltsvei med forbikjøringsfelt på
begge sider av veien, trefelts tunnel og tofelts vei uten forbikjøringsfelt. Disse
medlemmer har merket seg at Statens veivesen omtaler dette
som en slags «nyvinning» som omtales som «en moderne tofelts vei
med midtdeler som vil oppleves som en firefelts motorvei». Disse
medlemmer avviser en slik løsning. Disse medlemmer understreker
at når det bygges ny vei, spesielt ny europavei og riksvei, skal
det etter Fremskrittspartiets oppfatning dimensjoneres for fremtidens
og ikke fortidens transportbehov. Disse medlemmer mener
Norge skal bygge veier som faktisk er fysisk også er brede, sikre
og miljøvennlige motorveier. Disse medlemmer ønsker
derfor at dette prosjektet bygges som full firefelts – og ikke smal
firefelts – vei og med dobbel tunnel med to felt i hver retning.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget samtykker i at utbygging av E18
på strekningen Melleby–Momarken, inkl. sideveistiltak, bygges som
omtalt i Prop. 131 S (2010–2011), og som full firefeltsvei med dobbel
tunnel med to felt i hver retning. Stortinget samtykker videre i
at prosjektet i sin helhet finansieres av staten. Stortinget legger
til grunn at staten om nødvendig forskutterer midler for å holde
planlagt fremdrift, og at endelig finansiering legges inn i sluttsalderingen
for budsjettet for 2011.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at gjennom behandlingen
av St.prp. nr. 26 (1999–2000) ga Stortinget sitt samtykke til delvis
bompengefinansiert utbygging av E6 og E18 i Østfold, inkl. tiltak
på eksisterende E18 og sideveger langs E18. Det ble ikke tatt stilling
til framdriften på utbyggingen. Samferdselsdepartementet forutsatte
at dette ville bli vurdert i forbindelse med kommende revisjoner
av Nasjonal transportplan og ved behandlingen av de årlige statsbudsjetter. Utbyggingen
har siden vært lagt fram for Stortinget i flere omganger.
Disse medlemmer har ved flere
anledninger påpekt og fremmet forslag om en helhetlig planlegging
og utbygging av traseen E18 Riksgrensen–Vinterbro.
Disse medlemmer mener at den
etappevise utbyggingen regjeringen foretar av landets nest mest
trafikkerte og betydningsfulle utenlandskorridor, er fordyrende
for reisende, næringsliv og for kostnader knyttet til planlegging
og utbygging.
Disse medlemmer har merket seg
at det fremgår av proposisjonen at det er behov for forbikjøringsfelt
på deler av strekningen Melleby–Momarken. På den om lag 6 km lange
strekningen østover fra Momarken til Hærland er det planlagt sammenhengende
forbikjøringsfelt på begge sider av vegen. Ved Hærland skal det
bygges en 150 m lang trefelts tunnel. Resten av strekningen fram
til Melleby skal bygges som tofelts veg uten forbikjøringsfelt.
Det skal bygges midtrekkverk på hele strekningen.
Disse medlemmer mener at regjeringen
bygger for fortiden ved ikke å bygge firefelts motorvei og dobbel
tunnel med to felt i hver retning på strekningen. Disse medlemmer mener
at dette er av de forhold – som det på en av hovedstamveiene med
særlig stor trafikkbelastning og trafikkvekst med 2,5 pst. høyere
enn landsgjennomsnittet – burde vært gjennomgått og revurdert på
nytt i proposisjonen i lys av de senere vurderinger gjort av Statens
veivesen.
Disse medlemmer mener dette vil
tjene trafikksikkerheten og brukere av stamveien. Trafikkbildet
er preget av en høy andel lang- og tungtransport, og peker på at
dette er én av to hovedveier til og fra Europa, Stockholm og Baltikum.
Disse medlemmer viser til merknader
om offentlig-privat samarbeid (OPS) i Budsjett-innst. S. nr. 13
(2006–2007).
Disse medlemmer vil ha mer av
offentlig-privat samarbeid for å sikre fullfinansiering fra start.
Dette vil sikre en sammenhengende veiutbygging og fremtidig vedlikehold
på en bedre måte. Det vil også gi bedre kvalitetssikring i prosjektet
ny E18.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen realisere fortløpende og
ferdig utbygging av E18 Vinterbro–Sverige/Riksgrensen finansiert
gjennom offentlig privat samarbeid (OPS).»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget samtykker i at utbygging av E18 på strekningen
Melleby–Momarken, inkl. sideveistiltak, bygges som omtalt i Prop.
131 S (2010–2011), og som full firefeltsvei med dobbel tunnel med
to felt i hver retning. Stortinget samtykker videre i at prosjektet
i sin helhet finansieres av staten. Stortinget legger til grunn
at staten om nødvendig forskutterer midler for å holde planlagt
fremdrift, og at endelig finansiering legges inn i sluttsalderingen
for budsjettet for 2011.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen realisere fortløpende og
ferdig utbygging av E18 Vinterbro–Sverige/Riksgrensen finansiert
gjennom offentlig privat samarbeid (OPS).
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
1. Stortinget samtykker i at bompengeselskapet får
tillatelse til å kreve inn bompenger til delvis bompengefinansiering
av utbyggingen av E18 på strekningen Melleby–Momarken i Østfold. Vilkårene
fremgår av Prop. 131 S (2010–2011) og Innst. 411 S (2010–2011).
2. Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå avtale med
bompengeselskapet og fastsette nærmere regler for finansieringsordningen.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 8. juni 2011
Knut Arild Hareide |
Ingjerd Schou |
leder |
ordfører |