Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett for 2011 opprette en hjertebro til Danmark,
i det omfang som er nødvendig for at ventetidsgarantien for ablasjonspasienter
overholdes.
II
Stortinget ber regjeringen intensivere arbeidet med
å bygge opp tilstrekkelig kapasitet knyttet til ablasjonspasienter
ved Feiringklinikken.»
Forslagsstillerne framholder at det er lange
ventetider knyttet til behandling av pasienter med hjerteflimmer
i Norge. Det påpekes at 70 000 nordmenn har hjerteflimmer, at hjerteflimmer
er den største årsaken til akutte sykehusinnleggelser, at det resulterer
i nesten 3 000 hjerneslag i året, og at det er estimert at antallet
vil vokse med ca. 10 000 årlig. Det er derfor viktig, slik forslagsstillerne
ser det, at det iverksettes forebyggende tiltak samtidig som ventetidene
for behandling av denne pasientgruppen reduseres til det minimale.
Forslagsstillerne mener det tar for lang tid
å bygge opp tilstrekkelig kapasitet i Norge knyttet til denne pasientgruppen,
og at det derfor bør etableres en hjertebro til Danmark som sørger for
at pasienter som lider av hjerteflimmer, får behandling så raskt
som mulig. Det er, slik forslagsstillerne ser det, prisverdig at
det er innført en ventetidsgaranti på 6 måneder for denne pasientgruppen,
men de mener det er grunn til å være bekymret for hvorvidt denne
tidsfristen er mulig å overholde, sett i lys av den manglende kapasitet
og etterslepet som eksisterer for denne pasient-gruppen i det norske
helsevesenet i dagens situasjon. Det framholdes at det er påvist
en rekke ventelistebrudd, og at de regionale helseforetakene ikke
oppfyller sitt «sørge for-ansvar».
Det vises til at HjerteCenter Varde i Danmark hadde
et betydelig antall norske pasienter i 2010, og at finansieringen
knyttet til disse pasientene i all hovedsak har skjedd gjennom helseforsikringer
og privat betaling fra pasientenes side. Forslagsstillerne mener
det derfor er grunn til å hevde at dagens praksis knyttet til denne
pasientgruppen underbygger et klasseskille i det norske helsevesenet.
Forslagsstillerne mener det i denne sammenheng også bør vurderes
en refusjonsordning for de fristbruddpasienter som allerede har betalt
slik behandling med private midler.
Forslagsstillerne viser også til at det i Helsedirektoratets
rapport fra mars 2010 dokumenteres at mange pasienter med rett til ablasjonsbehandling
ikke har blitt eller blir satt på venteliste grunnet mang-lende
kapasitet.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at det
må etableres en hjertebro til Danmark, slik at den vedtatte behandlingsgarantien
blir reell. Det understrekes at dette også vil medføre betydelige inntekter
for samfunnet, gjennom at yrkesaktive pasienter kommer tilbake til
jobb med derav lavere kostnader knyttet til sykepenger og trygdeutbetalinger,
samtidig som skatteinntektene vil øke.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Kari Kjøn-aas
Kjos, Per Arne Olsen og Erlend Wiborg, fra Høyre, lederen Bent Høie, Sonja
Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy,
viser til helse- og omsorgsministerens brev av 18. mai 2011 og støtter
de tiltak for å redusere ventetidene for ablasjonspasienter som der
nevnes.
Komiteen merker seg at helse-
og omsorgsministeren har påpekt overfor de regionale helseforetakene
at de skal sørge for at pasientene tilbys ablasjonsbehandling når
dette anses som nødvendig helsehjelp, og at denne skal tilbys innen
fristen på 6 måneder. Ved fristbrudd skal pasienten gis tilbud om
denne behandlingen enten ved private helseinstitusjoner i Norge
eller i utlandet.
Komiteen merker seg at helse-
og omsorgsministeren følger de regionale helseforetakene tett opp
i denne saken, og at statsråden har fått innspill om hvordan de
vil korte ned den lange ventetiden. Videre merker komiteen seg at
de regionale helseforetakene skal rapportere om tilbudet på ablasjonsbehandlinger
i juni 2011.
Komiteen viser til at helse-
og omsorgsministeren vil følge opp særskilt om de regionale helsefo-re-takene
sørger for et tilfredsstillende tilbud til de pasientene som har
behov for ablasjonsbehandling.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er lite tilfredsstillende
at helse- og omsorgsministeren mener de tiltak som er iverksatt, er
tilstrekkelige. Ventetidene for ablasjonspa-sienter er for høy,
noe som er godt dokumentert av Norsk pasientregister. Det vises
videre til det store antall som i dag allerede har ventet lenger enn
fristen på 6 måneder.
Disse medlemmer mener det er
viktig og riktig at det bygges opp kapasitet i Norge på dette området.
Det er imidlertid slik at denne kapasiteten tar tid å bygge opp.
Frem til tilstrekkelig kapasitet er på plass, mener derfor disse
medlemmer det er behov for å opprette en reell hjertebro
til Danmark, slik at pasienter som allerede har ventet lenger enn
seks måneder, blir gitt behandling så raskt som mulig.
Disse medlemmer viser til at
denne pasientgruppen ofte mottar ulike ytelser fra det offentlige,
samt den nedsatte livskvaliteten sykdommen medfører. Det er derfor,
slik disse medlemmer ser det, hensiktsmessig både
for pasientene og samfunnet at det etableres en hjertebro til Danmark
så raskt som mulig. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen så snart som mulig opprette
en hjertebro til Danmark, i det omfang som er nødvendig for at ventetidsgarantien
for ablasjonspasienter overholdes.»
«Stortinget ber regjeringen intensivere arbeidet med
å bygge opp tilstrekkelig kapasitet knyttet til ablasjonspasienter
ved Feiringklinikken, samt utnytte denne kapasiteten.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen så snart som mulig
opprette en hjertebro til Danmark, i det omfang som er nødvendig
for at ventetidsgarantien for ablasjonspasienter overholdes.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen intensivere arbeidet med
å bygge opp tilstrekkelig kapasitet knyttet til ablasjonspasienter
ved Feiringklinikken, samt utnytte denne kapasiteten.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:131 S (2010–2011) – representantforslag
fra Per Arne Olsen, Kari Kjønaas Kjos og Jon Jæger Gåsvatn om opprettelse
av en hjertebro til Danmark for ablasjonspasienter – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev datert 28. april 2011 fra
helse- og omsorgskomiteen der den ber om min uttalelse til ovenfor
nevnte representantforslag. De konkrete forslagene er:
”Forslag I:
Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011 opprette en hjertebro
til Danmark, i det omfang som er nødvendig for at ventetidsgarantien
for ablasjonspasienter overholdes.
Forslag II:
Stortinget ber regjeringen
intensivere arbeidet med å bygge opp tilstrekkelig kapasitet knyttet
til ablasjonspasienter ved Feiringklinikken.”
Det framgår av representantforslaget at man
er kjent med de tiltak som er igangsatt fra regjeringens side for
å sikre at pasienter med behov for ablasjonsbehandling får et adekvat
behandlingstilbud. Representantene ønsker ytterligere tiltak. Jeg
vil her redegjøre for min vurdering.
Ifølge Helsedirektoratets rapport fra mars 2010 bør
om lag 4% av pasientene som lider av hjerteflimmer tilbys ablasjonsbehandling
som hovedtiltak. Disse pasientene vil, i tråd med pasientrettighetsloven
og prioriteringsforskriften, etter en individuell vurdering ha rett
til nødvendig helsehjelp og således en frist for når behandlingen
senest skal starte. Helsedirektoratet har anbefalt tidsfrister for
hjerteflimmerpasienter som er aktuelle for ablasjonsbehandling.
Helse- og omsorgsdepartementet har derfor i brev til regionale helseforetak (RHF)
29. juni 2010 pålagt RHF å utvide tilbudet til denne pasientgruppen.
Mitt klare utgangspunkt er at denne pasientgruppen skal sikres et tilbud
i tråd med sine rettigheter og behov, og jeg har fulgt opp saken
tett i forhold til de regionale helseforetakene.
Selv om regionale helseforetak utarbeidet planer for
å øke kapasiteten, var departementets vurdering at det i en mellomperiode
ville være for dårlig kapasitet i det offentlige helsevesen. Inntil
vi har oppnådd tilstrekkelig kapasitet lokalt og nasjonalt, skal
de regionale helseforetakene sørge for at pasientene som har behov
for slik behandling tilbys dette i eget helseforetak eller gjennom
avtaler med andre tjenesteleverandører slik at forsvarlighetskravet
ivaretas (jf. brev av 27. oktober 2010).
De regionale helseforetakene skal sørge for
at pasienten tilbys ablasjonsbehandling når dette anses som nødvendig
helsehjelp. Slik behandling skal tilbys innen et tidsrom som ut
fra en individuell helsefaglig vurdering anses forsvarlig og i tråd
med anbefalte retningslinjer fra Helsedirektoratet. Dette gjelder
uavhengig av om pasienten har fått fastsatt en frist for rett til nødvendig
helsehjelp i form av ablasjon (avklart tilstand) eller om ablasjon
er en konsekvens av et lengre utrednings- og behandlingsforløp (uavklart
forløp).
Dette betyr at dersom pasienten er vurdert til
å ha behov for slik behandling, skal denne tilbys innen den fristen
Helsedirektoratet anbefaler (6 måneder). Det skal gjøres en individuell
vurdering som kan medføre at behandlingen må utføres raskere ut
fra et forsvarlighetshensyn. Jeg har også presisert overfor de regionale
helseforetak at alle pasienter med behov for ablasjon skal vurderes
i forhold til prioriteringsforskriften og forsvarlighetskravet.
Det innebærer at de regionale helseforetakene må gjennomgå ventelistene. I
årets oppdragsdokument har jeg bedt om at det rapporteres særskilt
om dette arbeidet innen 1. tertial 2011. Rapporteringen vil bli
gjennomgått og fulgt opp i rapporteringsmøter med regionale helseforetak
i juni.
Jeg har i forbindelse med representantforslaget bedt
om innspill fra regionale helsefore-tak. Helse Midt-Norge RHF skal
etter planen nå sitt mål om 210 ablasjoner i 2011. Helse Nord RHF har
på en tilsvarende måte økt kapasiteten for å imøtekomme behovet
for ablasjonsbehandling i sin region. I Helse Vest RHF har man,
i tråd med anbefalingene i Helsedirektoratets rapport, utvidet sin
kapasitet til 280 ablasjonsbehandlinger pr. år. På grunn av at ventelistene
for ablasjonsbehandling har vært lang i Helse Vest, er det etablert
en dugnad i regi av Helse Bergen HF, Haukeland universitetssykehus,
som skal gi ytterligere 240 pasienter behandling i løpet av 2011.
Når det gjelder Helse Sør-Øst RHF så har man her utvidet kapasiteten
betydelig. Målet for inneværende år er 800 ablasjonsbehandlinger. Helse
Sør-Øst melder at Oslo universitetssykehus HF trolig vil kunne nå
1000 behandlinger i år. Fra 2012 er målet 1400 slike behandlinger.
I tillegg har Helse Sør-Øst RHF også inngått avtale med Feiringklinikken
på 200 ablasjonsbehandlinger.
Retten til å få dekket utgifter til ablasjonsbehandling
foretatt på et privat sykehus, enten i Norge eller i utlandet, omfatter
pasienter hvor individuelt fastsatt frist for ablasjonsbehandling
er brutt. Denne fristen skal settes etter en helsefaglig vurdering
av hva som er forsvarlig for den enkelte pasient. Ved et eventuelt
fristbrudd vil HELFO kunne bistå disse pasientene og sørge for behandling
enten privat i Norge eller i utlandet. Derfor har mitt departement
pålagt de regionale helseforetakene å gjennomgå sine ventelister
på nytt (jf. brevet av 27.10.2010). Det er de regionale helseforetakene,
som har sørge-for-ansvaret, som må vurdere om pasienter kan få dekket eventuelle
utlegg.
”Forslag I:
Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011 opprette en hjertebro
til Danmark, i det omfang som er nødvendig for at ventetidsgarantien
for ablasjonspasienter overholdes.”
Stortinget har delegert ansvaret for å sørge
for spesialisthelsetjenester til befolkningen til regionale helseforetak,
jfr. pasientrettighetsloven § 2-1 a. Som helse- og omsorgsminister
er det mitt ansvar at dette blir fulgt opp. Budskapet mitt her er
entydig: Regionale helseforetak skal sørge for at pasienter med
behov for ablasjonsbehandling tilbys denne behandlingen, enten i
offentlig regi eller gjennom bruk av andre tjenesteytere i Norge
eller i utlandet. Regionale helseforetak skal prioritere økt behandlingskapasitet
for denne pasientgruppen, samtidig som jeg legger til grunn at de
løpende vurderer behovet for kjøp av tilleggskapasitet fra andre
tjenesteytere. Det er etter min vurdering derfor ikke behov for
ytterligere tiltak i form av en ”hjertebro” til Danmark eller andre
land.
Fristbruddsavtalen mellom HELFO Pasientformidling
og HjerteCenter Varde i Danmark gir en god sikkerhet for norske
pasienter dersom det fremover skulle oppstå fristbrudd. Jeg er kjent med
at avtalen så langt er lite benyttet, både HELFO og helse-foretakene
arbeider derfor for å gjøre denne bedre kjent for pasienter og fagfolk.
Forslag II:
Stortinget ber regjeringen
intensivere arbeidet med å bygge opp tilstrekkelig kapasitet knyttet
til ablasjonspasienter ved Feiringklinikken.”
Som jeg tidligere har redegjort for i Stortingets spørretime
6. april 2011, har Helse Sør-Øst RHF inngått avtale med Feiringklinikken
om ablasjonsbehandling. Avtalen er begrenset til 200 behandlinger
i 2011 og vil ifølge Helse Sør-Øst sørge for et tilstrekkelig tilbud
i foretakets opptaksområde. Jeg legger til grunn at de andre regionale
helseforetakene gjør en tilsvarende vurdering av behovet for ablasjonsbehandlinger og
sørger for tilstrekkelig kapasitet.
Som nevnt vil den forestående rapportering om tilbudet
på ablasjonsbehandling bli gjennomgått i rapporteringsmøter med
regionale helseforetak i juni. Jeg vil understreke at dersom det
skulle vise seg at regionale helseforetak ikke sørger for et tilfredsstillende
tilbud til de pasienter som har behov for ablasjonsbehandling, vil
dette bli fulgt opp særskilt i forhold til det aktuelle foretak.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 9. juni 2011
Bent Høie |
Wenche Olsen |
leder |
ordfører |