Til Stortinget
Kontroll- og konstitusjonskomiteen har i medhold av Stortingets forretningsorden § 12 nr. 9 første ledd bokstav a, jf. Grunnloven § 75 bokstav f, gjennomgått statsrådets protokoller for annet halvår 2010.
Det har vært to dissenser i regjeringen i perioden 1. juli–31. desember
2010.
Utenriksdepartementet tilrådde i statsråd 10. desember
2010:
«At Deres Majestet godkjenner og skriver under et
framlagt forslag til proposisjon til Stortinget om samtykke til
deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av
direktiv 2006/24/EF om lagring av data fremkommet ved bruk av offentlige
elektronisk kommunikasjonstjeneste eller offentlig elektronisk kommunikasjonsnett
(datalagringstjeneste).»
Tilstedeværende statsråder fra Sosialistisk
Venstreparti (statsrådene Halvorsen og Aasland) og tilstedeværende
statsråder fra Senterpartiet (statsrådene Navarsete, Meltveit Kleppa,
Riis-Johansen og Brekk) uttalte:
«Etter en samlet vurdering har vi kommet til at vi ikke
kan gi vår tilslutning til tilrådingen om samtykke til deltakelse
i EØS-komiteens beslutning om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv
2006/24/EF av 15. mars 2006 om lagring av data fremkommet ved bruk
av elektronisk kommunikasjon (datalagringsdirektivet). Vi legger
særlig vekt på at datalagringsdirektivet etter vårt syn er en betydelig
krenkelse av den enkelte borgers personvern.
Vi er
bekymret for at systematisk, mer omfattende lagring av data enn
i dag, kan bidra til å redusere det vern av personlig integritet
som er en del av rettsstatens rammer og som blant annet er forankret
i EMK og personvernlovgivningen. Vi er videre bekymret for at omfattende
lagring av kommunikasjonsdata kan føre til at enkelte legger begrensninger
på sin ytringsfrihet. Med store mengder kommunikasjonsdata lagret
over lang tid, mener vi også at faren øker for at dataene brukes
til andre formål enn de er tiltenkt.
Vi mener dessuten
datalagringsdirektivet ikke er forholdsmessig og stiller spørsmål
ved hvor egnet direktivet er til å nå formålet, og om det svarer
til nytten for politiet. Vi viser til at nytten for politiet er
omdiskutert og kjernen i EU-kommisjonens pågående evaluering av
direktivet. Vi har en prinsipiell motstand mot omfattende lagring av
opplysninger om alle borgere, og at tilbyderne pålegges å lagre
data som de ikke selv har saklig behov for i sin virksomhet.
Vi
vil også vise til at det i regjeringens politiske plattform slås
fast at Sosialistisk Venstrepartis og Senterpartiets statsråder
og stortingsrepresentanter stilles fritt i denne saken.»
Et flertall av regjeringens medlemmer, tilstedeværende
statsråder fra Arbeiderpartiet (statsrådene Støre, Faremo, Johnsen,
Strøm-Erichsen, Storberget, Schjøtt-Pedersen, Huitfeldt, Aasrud
og Berg-Hansen) støttet utenriksministerens tilråding.
Hans Majestet bifalt flertallets tilråding.
Justis- og politidepartementet tilrådde i statsråd 10. desember
2010:
«At Deres Majestet godkjenner og skriver under et
framlagt forslag til proposisjon til Stortinget om lov om endringer
i ekomloven og straffeprosessloven mv. (gjennomføring av EUs datalagringsdirektiv
i norsk rett). »
Tilstedeværende statsråder fra Sosialistisk
Venstreparti (statsrådene Halvorsen og Aasland) og tilstedeværende
statsråder fra Senterpartiet (statsrådene Navarsete, Meltveit Kleppa,
Riis-Johansen og Brekk) uttalte:
«Etter en samlet vurdering har vi kommet til at vi ikke
kan gi vår tilslutning til tilrådingen om gjennomføring av direktiv
2006/24/EF av 15. mars 2006 om lagring av data fremkommet ved bruk av
elektronisk kommunikasjon (datalagringsdirektivet) i norsk rett.
Vi legger særlig vekt på at datalagringsdirektivet etter vårt syn
er en betydelig krenkelse av den enkelte borgers personvern.
Vi
er bekymret for at systematisk, mer omfattende lagring av data enn
i dag, kan bidra til å redusere det vern av personlig integritet
som er en del av rettsstatens rammer og som blant annet er forankret
i EMK og personvernlovgivningen. Vi er videre bekymret for at omfattende
lagring av kommunikasjonsdata kan føre til at enkelte legger begrensninger
på sin ytringsfrihet. Med store mengder kommunikasjonsdata lagret
over lang tid, mener vi også at faren øker for at dataene brukes
til andre formål enn de er tiltenkt.
Vi mener dessuten
datalagringsdirektivet ikke er forholdsmessig og stiller spørsmål
ved hvor egnet direktivet er til å nå formålet, og om det svarer
til nytten for politiet. Vi viser til at nytten for politiet er
omdiskutert og kjernen i EU-kommisjonens pågående evaluering av
direktivet. Vi har en prinsipiell motstand mot omfattende lagring av
opplysninger om alle borgere, og at tilbyderne pålegges å lagre
data som de ikke selv har saklig behov for i sin virksomhet.
Vi
vil også vise til at det i regjeringens politiske plattform slås
fast at Sosialistisk Venstrepartis og Senterpartiets statsråder
og stortingsrepresentanter stilles fritt i denne saken.»
Et flertall av regjeringens medlemmer, tilstedeværende
statsråder fra Arbeiderpartiet (statsrådene Støre, Faremo, Johnsen,
Strøm-Erichsen, Storberget, Schjøtt-Pedersen, Huitfeldt, Aasrud
og Berg-Hansen) støttet justisministerens tilråding.
Hans Majestet bifalt flertallets tilråding.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Hans Olav Syversen og fra Venstre, Trine Skei Grande, merker
seg at det har vært to dissenser i regjeringen i den aktuelle perioden.
Stortinget har 31. mai 2011 mottatt følgende
redegjørelse fra Justis- og politidepartementet om benådningssøknader
innvilget i statsråd i perioden 1. juli til 31. desember 2010:
«Stortingets gjennomgåelse av benådningssaker i tiden
fra 1. juli 2010 til 31. desember 2010
Justisdepartementet
viser til referatprotokollen for 2. halvår 2010 med benådningsforedrag
m.v. og skal få gi en tallmessig oppstilling over benådningssaker
for ovennevnte tidsrom.
Vedrørende straff ilagt for
forbrytelse og forseelse mot den alminnelige straffelov og en rekke særlover,
er det i 2. halvår 2010 i statsråd innvilget 12 søknader om benådning
med slik avgjørelse:A. Frihetsstraff: Benådning uten prøvetid | 1 |
Benådning til betinget straff med prøvetid på 2 år, jf.
strl. §§ 52-54 | 7 |
Benådning til løslatelse på prøve hvor soning er påbegynt | 3 |
Benådning til betinget straff med prøvetid + ubetinget
bot | 0 |
| 11 |
B. Bøter: Hel eller delvis benådning eller betinget benådning | 1 |
| 12 |
I henhold til kongelig resolusjon
av 5. juni 1981 om delegasjon av Kongens myndighet etter Grunnlovens
§ 20 til å avslå søknader om benådning til Justisdepartementet,
har departementet i samme tidsrom avslått 50 søknader om benådning
slik:A. Frihetsstraff: | 27 |
B. Bøter: | 23 |
| 50» |
Komiteen har ingen merknader.
Følgende forskrifter er fastsatt, endret eller
opphevet i statsråd i perioden 1. juli til 31. desember 2010:
Forskrift om endringer i forskrift 30. november 1990
nr. 944 om dykking.
Forskrift om årlig regulering av medlemspremien
i pensjonstrygden for fiskere.
Forskrift om opphevelse av forskrift og delegering
fastsatt med hjemmel i lov 16. juni 1972 nr. 47 (markedsføringsloven).
Forskrift om overgangsbestemmelser til lov om endringer
i lov 17. juli 1992 nr. 100 om barneverntjenester mv.
Forskrift om opphevelse av forskrift 26. juni 2003
nr. 865 om statens petroleumsforsikringsfond.
Forskrift om endring i forskrift 13. oktober
2006 nr. 1157 om spesielle tillatelser til å drive enkelte former
for fiske og fangst (konsesjonsforskriften).
Forskrift om endring av forskrift 13. oktober 2006
nr. 1157 om spesielle tillatelser til å drive enkelte former for
fiske og fangst (konsesjonsforskriften), forskrift 7. november 2003
nr. 1309 om spesielle kvoteordninger for kystfiskeflåten og forskrift
4. mars 2005 nr. 193 om strukturkvoteordning mv. for havfiskeflåten.
Forskrift om endring i forskrift 13. oktober
2006 nr. 1157 om spesielle tillatelser til å drive enkelte former
for fiske og fangst.
Forskrift om registrering som kjøper av fangst.
Forskrift om endring av forskrift 7. april 2006
nr. 402 om offentlige anskaffelser.
Forskrift om endring av forskrift 7. april 2006
nr. 403 om innkjøpsregler i forsyningssektorene (vann- og energiforsyning,
transport og posttjenester).
Forskrift om mellombels unnatak frå konkurranseloven
for avtaler om klinisk veterinærvakt.
Forskrift om endring i forskrift 7. november 2003
nr. 1323 om pensjonsordning for sametingsrepresentanter.
Forskrift om endring i forskrift 29. april 2005
nr. 367 om unntak fra konkurranseloven § 10 for samarbeid ved omsetning
av bøker.
Forskrift om objektsikkerhet.
Forskrift om utskrivning og verneplikt (vernepliktsforskriften).
Forskrift om strålevern og bruk av stråling.
Forskrift om en verdig eldreomsorg (verdighetsgarantien).
Forskrift om endring i forskrift 18. desember 2009
nr. 1640 om registre for administrering og samordning av syketransport
(syketransportregisterforskriften).
Forskrift om endringer i forskrift 11. oktober 1985
nr. 1810 om postforkynning.
Forskrift om forlengelse av prøveordningen med narkotikaprogram
med domstolskontroll.
Forskrift om endring i forskrift 20. desember 1996
nr. 1161 (advokatforskriften).
Forskrift om endring av forskrift 28. juni 1985 nr.
1679 om ordningen av påtalemyndigheten (påtaleinstruksen).
Forskrift om endring av forskrift om at passloven
§ 6 annet ledd og § 6a skal omfatte diplomatpass, spesialpass og
tjenestepass mv.
Forskrift om endring i forskrift 3. september 2010
om ikraftsetting av lov 3. september 2010 nr. 54 om endringer i
burettslagslova mv.
Forskrift om endringer i forskrift 28. februar 1997
nr. 153 om kringkasting til kringkastingsloven (lov 4. desember
1997 nr. 127).
Forskrift om endring i forskrift 27. februar
2009 nr. 238 om grasrotandel.
Forskrift om likeverdig behandling ved tildeling av
offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager.
Forskrift om endring i forskrift 18. mars 2005
nr. 242 om forvaltning av rovvilt.
Forskrift om fredning av Sør-Gjæslingan kulturmiljø.
Forskrift om overgangsbestemmelser etter naturmangfoldloven
§ 77 i forbindelse med erstatning ved vedtak om vern av område som
nasjonalpark eller landskapsvernområde etter den tidligere naturvernloven.
Forskrift om fredning av Jan Mayen naturreservat.
Forskrift om endring i to forskrifter om verneområder
på Svalbard.
Verneforskrifter for 26 områder i fylkene Nord-Trøndelag,
Sør-Trøndelag, Sogn og Fjordane, Oslo og Akershus, Vestfold, Telemark,
Aust-Agder og Vest-Agder.
Forskrift om endring av forskrift 25. juni 1976 nr.
05 om fastsetting av normpriser.
Forskrift om gjennomføring i norsk rett av EØS-avtalen
vedlegg XIII nr. 4a (forordning (EF) nr. 1370/2007) om offentlig
persontransport med jernbane og på vei og om oppheving av rådsforordning
(EØF) nr. 1191/69 og 1107/70
Komiteen viser til forskriftene
som er fastsatt i statsråd i perioden 1. juli til 31. desember
2010. Komiteen viser videre til at departementene rutinemessig
oversender oversikt over forskrifter gitt ved delegert fullmakt.
Stortingets utredningsseksjon har på oppdrag
fra komiteen gjennomgått forskrift 9. juli 2010 nr. 1087 om kompensasjon
ved restriksjoner i bruk av utmarksbeite på grunn av rovvilt og
forskrift 17. desember 2010 om samordnet behandling mot lakselus
vinteren og våren 2011. Siktemålet har vært å undersøke om forskriftene
er utformet i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger. Komiteen har
på bakgrunn av den gjennomgangen som er foretatt, ikke funnet grunnlag
for merknader til de forskrifter som er fastsatt i perioden 1. juli
til 31. desember 2010.
Komiteen viser til at en ved
to tilfeller har funnet etterfølgende retting av saker som er behandlet
i statsråd. Rettingen er skjedd ved ett tilfelle av skrivefeil og
ett tilfelle av feil henvisning. Komiteen viser til
sitt brev av 6. juni 2011 til statsminister Jens Stoltenberg, hvor
en ber om statsministerens kommentar til de to håndskrevne rettingene.
I statsministerens svar til komiteen bekrefter han at i tilfeller
hvor det oppdages feil i tilrådningsposten, er hovedregelen at feilen
rettes ved at det fremmes en ny kongelig resolusjon. Statsministeren
viser imidlertid til at det er etablert en praksis for at åpenbare
skrivefeil og lignende i en viss utstrekning kan rettes uten at
det må fremmes en ny kongelig resolusjon. Korrespondansen følger
som vedlegg til innstillingen.
Komiteen viser til at det er
den kongelige resolusjonen som uttrykker statsrådets egentlige vilje
og er enig med statsministeren i at en må utvise særlig stor grad
av varsomhet dersom en foretar rettinger i vedtatte kongelige resolusjoner uten
ny behandling i statsråd.
Komiteen viser til
at Stortingets grunnlovsfestede rett og plikt til å kontrollere
den utøvende myndighet, forutsetter at Stortinget har tilgang til
relevant informasjon. Som en del av Stortingets kontroll med forvaltningen
gjennomgås statsrådsprotokollene. Her refereres blant annet utevning
av norske ambassadører.
Komiteen viser til at ambassadører
som hovedregel skal utnevnes av Kongen i statsråd. Ambassadør i
særlig oppdrag skal også utnevnes av Kongen, jf. utenriksinstruksen
kapittel 2 § 16 første ledd, med mindre det gjelder «spesielle og meget
kortvarige oppdrag, særlig av seremoniell karakter» hvor slik utnevning
kan foretas av Utenriksdepartementet, jf. utenriksinstruksen kapittel
2 § 16 annet ledd. Det er en vanlig forutsetning at bruken av tittelen
begrenses til tidsrommet for oppdragets varighet som så vidt mulig
bør angis i det enkelte tilfelle.
Komiteen har i brev til utenriksministeren
datert 24. mai 2011 bedt om å få opplysninger knyttet til bruken
av den fullmakt Utenriksdepartementet er gitt i medhold av Utenriksinstruksen
kapittel 2 § 16 annet ledd. Utenriksministeren har opplyst at det
er utnevnt seks ambassadører uten behandling i statsråd i perioden
1. juli til 31. desember 2010. Samtlige titler er tildelt fra en
bestemt dato og inntil videre.
Utenriksministeren har videre opplyst at det
i tillegg var 12 personer som var tildelt tittel som ambassadør
i særlig oppdrag, uten behandling i statsråd. Av disse var 8 personer
tildelt tittelen fra en bestemt dato og inntil videre. Av de tildelte
titler med bestemt sluttdato varte utnevningen for samtlige mer
enn 16 måneder. En av oppnevningene skjedde i 2004, uten definert sluttdato
og for et oppdrag av svært lang varighet.
Komiteen finner grunn til å vise
til at ambassadør i særlig oppdrag skal oppnevnes av Kongen i utgangspunktet
for et nærmere avgrenset tidsrom. I helt spesielle tilfeller, når
oppdraget gjelder spesielle og meget kortvarige oppdrag, særlig
av seremoniell karakter, kan slik oppnevning foretas av Utenriksdepartementet. Komiteen viser
til at den praksis Utenriksdepartementet har etablert ved utnevning
av ambassadør i særlig oppdrag synes å være langt videre enn Utenriksinstruksen
gir rom for, og praksisen kan derfor bidra til å gjøre Stortingets
kontrolloppdrag vanskeligere enn nødvendig. Komiteen ber
utenriksministeren gjennomføre endringer som bringer disse prosessene
innenfor rammen av Utenriksinstruksen. Komiteen viser
for øvrig til korrespondansen vedlagt innstillingen.
Komiteen viser til at det er
etablert en praksis med oversendelse av utvidede søkerlister i forbindelse
med redegjørelsen for embetsutnevnelser. Komiteen registrerer
likevel at enkelte departementer, til tross for tidligere anmerkninger,
senest i Innst. 123 S (2009–2010), bare har oversendt offentlige
søkerlister, der søkere som ikke vil ha sitt navn offentliggjort,
er skjermet fra Stortingets innsyn. Komiteen vil understreke
at dersom Stortinget skal kunne danne seg en begrunnet oppfatning
av prosedyrene ved embetsutnevnelser, er det nødvendig at utvidede
søkerlister følger med oversendelsen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Statsrådets protokoller for tidsrommet
1. juli–31. desember 2010 vedkommende:
Statsministerens kontor
Arbeidsdepartementet
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
Finansdepartementet
Fiskeri- og kystdepartementet
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
Forsvarsdepartementet
Helse- og omsorgsdepartementet
Justis- og politidepartementet
Kommunal- og regionaldepartementet
Kulturdepartementet
Kunnskapsdepartementet
Landbruks- og matdepartementet
Miljøverndepartementet
Nærings- og handelsdepartementet
Olje- og energidepartementet
Samferdselsdepartementet
Utenriksdepartementet og
Utenriksdepartementet - utviklingssaker – vedlegges
protokollen.
Kontroll- og komiteen gjennomgår for tiden statsrådets
protokoller for perioden 1. juli til 31. desember 2010.
Komiteen har merket seg at både statsrådssak
nr. 914 og nr. 926 som ble behandlet 17. desember 2010, i ettertid
er rettet i henhold til en håndskrevet påtegning på den Kongelige
resolusjonen. Tilfellene gjelder retting av henholdsvis skrivefeil
og retting av feil henvisning. Komiteen har ikke indikasjoner på
at den etterfølgende rettingen endrer realitetsinnholdet i den Kongelige resolusjonen,
men mener en slik praksis kan ha prinsipielle sider som bør avklares.
Komiteen ber om statsministerens kommentar til den
fremgangsmåten som her beskrives og som innebærer endringer etter
at en sak er behandlet i statsråd, uten behandling i nytt statsråd.
Det vises til brev fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
for perioden 1. juli til 31. desember 2010.
Komiteen har merket seg at to statsrådsaker
i ettertid er rettet ved en håndtegnet påtegning på den kongelige
resolusjonen. Tilfellene gjelder retting av henholdsvis skrivefeil
og retting av feil henvisning. Komiteen har ikke indikasjoner på
at den etterfølgende rettingen endrer realitetsinnholdet i den kongelige
resolusjonen, men mener en slik praksis har prinsipielle sider som
bør avklares. Komiteen ber på denne bakgrunn om Statsministerens
kontors kommentar til den fremgangsmåten som her beskrives og som innebærer
endringer etter at en sak er behandlet i statsråd, uten behandling
i nytt statsråd.
Dersom det etter at kongelig resolusjon er fremmet
i statsråd oppdages en feil i tilrådingsposten, er hovedregelen
at feilen rettes ved at det fremmes en ny kongelig resolusjon.
Det er likevel etablert praksis for at åpenbare skrivefeil
og lignende i en viss utstrekning kan rettes uten at det må fremmes
en ny kongelig resolusjon. Fremgangsmåten som da følges er at feilen
rettes gjennom en påtegning på original versjonen av den kongelige
resolusjonen. Samtidig skal det påføres en kort forklaring om årsaken
til rettingen. Deretter sendes den kongelige resolusjonen til Statsministerens
kontor, slik at statsrådssekretæren kan føre rettingen av feilen inn
i protokollen.
Denne fremgangsmåten ble benyttet i begge de nevnte
tilfeller, og rettingene er ført inn i vedtaksprotokollene av statsrådssekretæren.
Som det vises til i brevet fra kontroll- og konstitusjonskomiteen,
innebar ikke noen av disse rettingene en endring av realitetsinnholdet
i de kongelige resolusjonene.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen gjennomgår for
tiden statsrådets protokoller for perioden 1. juli til 31. desember
2010.
Utnevnelser av ambassadører som er foretatt
i statsråd fremgår av Utenriksdepartementets referatprotokoll. Etter
hva komiteen er kjent med, skal det imidlertid være hjemmel for
utnevnelse av kortvarige ambassadørposter i forbindelse med konkrete
oppdrag i forhandlinger eller oppdrag av seremoniell karakter mv.
Disse utnevnelsene foretas av Utenriksdepartementet i henhold til
Utenriksinstruksen.
For å lette Stortingets kontroll med utnevnelser av
ambassadører som ikke er utnevnt i statsråd, ber komiteen om en
oversikt over de utnevnelser som er foretatt i annet halvår 2010,
over de departementsutnevnte ambassadører som har vært i virksomhet
annet halvår 2010, samt en oversikt for hvert enkelt tilfelle over
hvor lang funksjonstiden har vært/eventuelt er ment å være. I den grad
det foreligger begrunnelse for at utnevnelsen skjer uten behandling
i statsråd, bes det om at dette fremkommer for det enkelte tilfelle.
Av hensyn til komiteens videre behandling bes det
om rask behandling og at svar er oss i hende senest mandag 30. mai
2011.
Jeg viser til Kontroll- og konstitusjonskomitéens brev
av 24. d.m.
Komitéens spørsmål kan besvares slik:
1. Utnevnelse i embete
som ambassadør (stasjonssjef) skjer eksklusivt av Kongen i statsråd.
2. Oppnevning av ambassadør i særlig oppdrag foretas
likeledes av Kongen i statsråd, jf. Utenriksinstruksen (fastsatt
ved kgl. res. 13.12.02) 2§16 første punkt.
3. Når det gjelder oppnevning av ambassadør
for kortere oppdrag, særlig av seremoniell karakter, kan oppnevning
foretas av Utenriksdepartementet, jf. Utenriksinstruksen 2§16 annet
punktum.
Oppnevning som ambassadør i særlig oppdrag anses ikke som utnevnelse
i ”embete” i den forstand at Grunnlovens vanlige regler om utnevnelser
kommer til anvendelse. Oppnevning som nevnt under pkt. 2 og 3 foran
er for øvrig ikke foretatt i perioden 1. juli til 31. desember 2010.
4. Utenriksinstruksen åpner i 2§16 (kommentarene,
annet avsnitt) likeledes for bruk av tittelen ambassadør i forbindelse
med viktige forhandlingsoppdrag og ved deltakelse i større internasjonale
konferanser av betydning for ivaretakelse av norske interesser.
Adgang til bruk av ambassadør-tittelen som nevnt i dette punkt,
har vært innarbeidet praksis i flere tiår og er for øvrig i fullt
samsvar med vel innarbeidet internasjonal praksis.
Følgende medarbeidere i Utenriksdepartementet er
blitt meddelt anledning til å nytte ambassadør-tittelen som nevnt
under dette punkt i perioden 1. juli til 31. desember 2010:
Carola Bjørklund (seniorrådgiver.
Adgang til å benytte tittelen ambassadør under oppdrag som koordinator
for Europarådet siden juli 2010. Adgang gitt inntil videre).
Leiv Lunde (spesialrådgiver/
energi og klima. Adgang til å benytte tittelen ambassadør siden 9.8.2010
og inntil videre. Tittelen benyttes ved et meget begrenset antall
anledninger internasjonalt).
Hilde Skorpen (seniorrådgiver/
nedrustningsrådgiver. Adgang siden 9.8.2010 til å bruke tittelen
ambassadør i internasjonale møter og kontakter med andre lands representanter
innenfor nedrustningsområdet. Adgang gitt inntil videre).
Espen Rikter-Svendsen (spesialrepresentant
for Haiti siden 24.8.2010. Adgang til å benytte tittel ambassadør
mot internasjonale kontakter gitt inntil videre).
Hans Jacob Biørn Lian (spesialrepresentant
for europeisk sikkerhet og rustningskontroll. Adgang til å benytte
tittel ambassadør gitt fra 1.9.2010 og inntil videre).
Ture Lundh (seniorrådgiver/
spesialrepresentant. Adgang siden 2.7.2010 og inntil videre til å
benytte tittel ambassadør i forbindelse med fredsprosessen på Filippinene).
-------------
Når det gjelder de medarbeidere – i tillegg
til de ovennevnte - som i annet halvår 2010 var i virksomhet som
medførte bruk av ambassadørtittel, vises det til følgende oversikt:
Anne Merchant (fagdirektør.
Adgang til å benytte tittel ambassadør for menneskerettigheter siden
1.4.2009 og inntil videre).
Dag Nylander (seniorrådgiver.
Adgang siden 19.3.2010 og inntil videre til å benytte tittel spesialrepresentant/
ambassadør i forbindelse med oppgaver knyttet til fredsprosessen
i Colombia).
Fredrik Arthur (seniorrådgiver/
ambassadør for kvinners rettigheter. Adgang til å benytte tittelen
siden 1.9.2008 og inntil videre).
Jostein Leiro (avdelingsdirektør.
Adgang til å benytte tittel ambassadør siden 1.12.2008 og inntil
videre i rollen som delegasjonsleder i definerte forhandlingsprosesser
i utlandet – herunder Rio+20-prosessen - og i forbindelse med humanitær
nedrustning).
Ingrid Schulerud (fagdirektør.
Adgang siden 2004 og inntil videre til å benytte tittelen ambassadør
i kontakt mot utenlandske parter i arbeidet med EØS-finansieringsordningene).
Dag Briseid (seniorrådgiver.
Adgang til å benytte ambassadørtittel i forbindelse med oppdrag som
formann for Embetskomiteen under det norske formannskapet i Østersjørådet.
Formannskapsperioden går fram til 1.7.2011).
Jon Hanssen-Bauer (seniorrådgiver/
spesialrepresentant for Midt-Østen. Adgang til å benytte ambassadørtittel
gitt pr. 13.1.2009 og inntil videre).
Tore Toreng (spesialrepresentant
. Adgang til å benytte tittel ambassadør i forbindelse med engasjement
1.1.2010 – 30.6.2011 knyttet til fredsprosessen i Nepal).
Janis Bjørn Kanavin (spesialrepresentant
Afghanistan/ Pakistan. Adgang til å benytte tittel ambassadør under
oppdrag i utlandet og i kontakt med andre lands myndigheter gitt
pr. 19.4.2010 og inntil videre).
Tom Vraalsen (spesialrepresentant
Sudan. Engasjementet er knyttet til overgangsperioden i fredsavtalen
for Sudan og gjelder for perioden 5.3.2010 til 31.7.2011. Adgang
til å benytte tittel ambassadør gjelder for tilsvarende periode).
Haakon B. Hjelde (seniorrådgiver.
Siden 2007 tilsatt i engasjement som forhandlingsleder – med adgang
til å benytte tittel ambassadør – knyttet til handelsavtaleforhandlingene
med Kina. Hjelde går av med pensjon pr. 1.7.2011).
Hans Wilhelm Longva (spesialrådgiver.
Siden 1.9.2008 og inntil videre ambassadør på særskilt oppdrag tilknyttet
kontinentalsokkelprosjektet).
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 14. juni 2011
|
Anders Anundsen |
|
|
leder og ordf. for Statsministerens kontor, Kunnskaps-departementet og Nærings- og handelsdepartementet |
|
Jette F. Christensen |
Per-Kristian Foss |
Trine Skei Grande |
ordf. for Fiskeri- og kystdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet |
ordf. for Landbruks- og matdepartementet og Olje- og energidepartementet |
ordf. for Kulturdepartementet |
Ulf Erik Knudsen |
Martin Kolberg |
Per Olaf Lundteigen |
ordf. for Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet og Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet |
ordf. for Finansdepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet |
ordf. for Forsvarsdepartementet og Miljøverndepartementet |
Marit Nybakk |
Hans Olav Syversen |
Øyvind Vaksdal |
ordf. for Arbeidsdepartementet og Utenriksdepartementet, utviklingssaker |
ordf. for Justis- og politidepartementet |
ordf. for Samferdselsdepartementet og Utenriksdepartementet |