Jeg viser til Arbeids- og sosialkomiteens brev
5. mai 2011, med anmodning om min vurdering av Representantforslag
138 S (2010-2011) fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande
og Borghild Tenden om endring av regelverket for yrkesskadeforsikring.
Representantforslag 138 S (2010-2011) er todelt.
For det første fremmes det forslag om at Stortinget ber regjeringen
utrede endringer i § 11 første ledd bokstav c i lov 16. juni 1989
nr. 65 om yrkesskadeforsikring (yrkesskadeforsikringsloven). Yrkesskadeforsikringsloven
hører under Justisdepartementet.
For det andre fremmes det forslag om at Stortinget
ber regjeringen om å endre forskrift 11. mars 1997 nr. 220 om yrkessykdommer,
klimasykdommer og epidemiske sykdommer som skal likestilles med
yrkesskade (yrkessykdomsforskriften). Denne forskriften, som er
gitt med hjemmel i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
§ 13-4 første ledd, hører under Arbeidsdepartementet. Yrkessykdomsforskriften
er imidlertid gjort gjeldende for yrkesskadeforsikringsloven, jf.
dens § 11 første ledd bokstav b.
Bakgrunnen for representantforslaget synes å være
Høyesteretts dom 16. mars 2011, hvor kuldeskade ikke ble ansett
for å falle inn under yrkesskadeforsikringsloven § 11 første ledd
bokstav c. Høyesterett bemerker i sin avgjørelse at “hvis tilfeller
som det foreliggende skal omfattes av forsikringsdekningen, må det
skje ved en regelendring”, jf. domspremissene (51).
Det pågår allerede et arbeid med å gjennomgå yrkesskadelovgivningen
generelt, herunder yrkesskadeforsikringsloven, med sikte på å se nærmere
på regelverket samt organiseringen av systemet for yrkesskader og
yrkessykdommer. Arbeidet, som berører ansvarsområdene til henholdsvis
Justisdepartementet og Arbeidsdepartementet, pågår i regi av Arbeidsdepartementet.
I dag er den enkelte arbeidstaker sikret økonomisk
kompensasjon ved yrkesskader og yrkessykdommer dels gjennom folketrygden
og dels gjennom en lovpålagt yrkesskadeforsikring. Dagens ordning
har vært kritisert. Dette har dels bakgrunn i at ordningen reguleres
av ulike regelsett og forvaltes i to ulike organisatoriske løp, og
dels bakgrunn i uenighet om innholdet i de materielle reglene om
hva som gir rett til erstatning.
Regjeringen Stoltenberg I oppnevnte i 2001 et offentlig
utvalg for å vurdere hvordan yrkesskadesystemet bør organiseres
for å møte framtidens utfordringer. I Yrkesskadeutvalgets utredning
NOU 2004: 3 Arbeidsskadeforsikring, som ble avgitt 30. januar 2004,
ble det foreslått at dagens to lover slås sammen til én arbeidsskadeforsikringslov
i en ren forsikringsbasert ordning. Forslaget hadde imidlertid ikke
støtte fra verken arbeidsgiver- eller arbeidstakersiden. Regjeringen
har søkt å finne fram til en samlende løsning på organiseringsspørsmålet.
Arbeidsdepartementet sendte i mai 2007 på høring en skisse til mulig
omforent organisatorisk løsning, som innebærer at det opprettes
en uavhengig enhet (arbeidsskadeenhet) som skal behandle saker etter
en ny arbeidsskadeforsikringslov. Høringen viste at det var grunnlag
for å arbeide videre med en slik modell, men også at det var behov
for en utdyping.
Regjeringen nedsatte høsten 2007 et medisinsk ekspertutvalg
som fikk i mandat å utrede, vurdere og foreslå eventuelle endringer
i forskriften om sykdommer som kan godkjennes som yrkessykdom (yrkessykdomslisten).
Yrkessykdomsutvalget la den 24. juni 2008 frem utredningen NOU 2008:
11 Yrkessykdommer. Utredningen inneholder forslag til ny yrkessykdomsliste,
visse føringer når det gjelder utformingen av nye yrkessykdomsregler
samt organiseringen av behandlingen av yrkessykdomssaker. Kuldeskader
omfattes av dagens yrkessykdomsliste, men bare i forbindelse med kulde
og lav temperatur i ishavsstrøk, jf. dens § 2 A. I framlegget til
ny liste foreslås inkludert “[f]ølger av arbeid i ekstreme temperaturforhold”,
jf. punkt K.7.
I desember 2008 sendte Arbeidsdepartementet på
høring et utdypet forslag til ny organisatorisk modell og et forslag
til nye yrkessykdomsregler. NOU 2008: 11 Yrkessykdommer ble sendt
på høring parallelt. Det var ulike syn blant høringsinstansene,
blant annet i spørsmålet om organisering og ny yrkessykdomsliste.
Arbeidsdepartementet arbeider for tiden med oppfølgningen av høringen.
Representantforslaget synes å berøre sentrale deler
av det pågående arbeidet vedrørende den framtidige innretningen
av regelverket for yrkesskader og yrkessykdommer. Etter mitt syn vil
det være uheldig å foreta enkeltstående endringer i yrkesskadeforsikringsloven
og yrkessykdomsforskriften før utfallet av den bredere og helhetlige
gjennomgangen av yrkesskadelovgivningen foreligger. Jeg viser i denne
forbindelse til at forslaget til endring i ordlyden i yrkesskadeforsikringsloven
§ 11 første ledd bokstav c er meget vidt formulert. Den foreslåtte
endringen kan vise seg å være mer vidtrekkende enn tilsiktet. Det
synes derfor nærliggende å vurdere spørsmålet om kuldeskader skal
kvalifisere som yrkesskade og dekkes av ordningen med yrkesskadeforsikring
som ledd i den bredere vurderingen av dagens regler.
I forlengelse av dette nevner jeg at Forsvarsdepartementet
i brev 4. mai 2011 til Arbeidsdepartementet har bedt om at problematikken
omkring kuldeskader belyses i forbindelse med det pågående arbeidet
med en ny yrkesskadeordning. Forsvarsdepartementet har særskilt
anmodet om at kuldeskader vurderes som en aktuell framtidig listesykdom.