I proposisjonen fremjas det forslag til endringar i:
lov 28. juli 1949
nr. 26 om Statens pensjonskasse
midlertidig lov 29. juni 1951 nr. 34 om
tillegg til lover av 13. desember 1946 om 1) Krigspensjonering for
hjemmestyrkepersonell og sivilpersoner og 2) Krigspensjonering for
militærpersoner
lov 14. desember 1951 nr. 11 om pensjonsordning
for statsråder
lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av
pensjons- og trygdeytelser
lov 12. desember 1958 nr. 10 om yrkesskadetrygd
lov 22. juni 1962 nr. 12 om pensjonsordning
for sykepleiere
lov 12. juni 1981 nr. 61 om pensjonsordning
for stortingsrepresentanter
lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd.
Etter at ny fleksibel alderspensjon i folketrygda blei
innført frå 1. januar 2011 med dei tilhøyrande tilpassingane av
tenestepensjon og AFP i offentleg sektor, har det vist seg nødvendig
å klargjere enkelte føresegner i dei nemnde lovene.
Endringane som er foreslått, er dels klargjering av
gjeldande rett og dels rein oppfølging av det endra regelverket
i folketrygda og dei offentlege tenestepensjonsordningane frå 2011.
Vidare er det foreslått ei rekkje språklege og lovtekniske opprettingar.
Departementet ser det derfor slik at det ikkje har vore nødvendig
å sende forslaga på alminneleg høyring.
Det visas til proposisjonens kapittel 2 hvor
det gjeras greie for bakgrunnen for lovforslaga og kapittel 10 hvor
det gjeras greie for merknader til dei enkelte føresegnene i lovforslaget.
For å ha rett til alderspensjon må ein ha minst
tre års trygdetid. For flyktningar er det gjort unntak frå kravet
om tre års trygdetid i § 19-2 andre ledd. Personar som har rett
til uførepensjon på grunn av ein yrkesskade, men som ikkje har minst
tre års trygdetid, får i dag uførepensjon livet ut. Det foreslåas
å endre desse reglane, slik at også denne gruppa går over på alderspensjon
når dei har fylt 67 år.
Det foreslåas vidare å presisere at kravet om
tre års trygdetid for å få rett til alderspensjon heller ikkje gjeld
for personar som har rett til pensjon til attlevande ektefelle.
For rett til garantipensjon må ein anten vere medlem
i folketrygda eller ha minst 20 års trygdetid i Noreg. For å ha
rett til garantipensjon etter særlege regler for flyktningar, må
ein også vere medlem av trygda. Ved endringar i medlemskapen må
garantipensjonen derfor bli rekna om. Det foreslåas ein forskriftsheimel
for å kunne gje nærmare reglar om omrekninga.
Det foreslåas elles nokre språklege opprettingar i
folketrygdlova. Det gjeld tilvisingar til ny alderspensjon (nytt
kapittel 20), oppheving av reglar om feilutbetaling av alderspensjon
på grunn av for høg inntekt og presiseringar i kapittel 3 som følgje
av at minstepensjon og særtillegg for alderspensjonistar er erstatta
av minste pensjonsnivå og pensjonstillegg.
Frå 2011 skal grunnbeløpet fastsetjast av Kongen
og ikkje vedtakast av Stortinget som før. I tråd med denne endringa
foreslåas det ei oppretting i reglane for minstekrav til inntekt
for å ha rett til dagpengar.
Vidare foreslåas det ei oppretting i reglane
for barnetillegg etter §§ 3-25 og 3-26 som følgje av at ordninga
med tidsavgrensa uførestønad blei oppheva og arbeidsavklaringspengar
innførte frå 1. mars 2010. Det er gjeve eigne føresegner om barnetillegg
til arbeidsavklaringspengar i folketrygdlova kapittel 11.
Det foreslåas også ein språkleg oppretting i reglane
for opptening av inntektspensjon for uførepensjonistar.
Forslaget vil isolert sett gje ei innsparing
sjølv om den er svært marginal, då det er yttarst få personar som
får uførepensjon etter særreglane i § 12-18 fjerde ledd (mellom
0 og 5 personar kvart år). Forslaga har elles ikkje nemneverdige økonomiske
eller administrative konsekvensar.
Det foreslås enkelte endringar i lov om samordning
av pensjons- og trygdeytelser i samband med at det frå 1. januar
2011 er innført enkelte nye tillegg (minstenivåtillegg) til alderspensjonen
og uførepensjonen i folketrygda. Tillegga skal sikre at pensjonen
til kvar tid er på det nivået som i folketrygdlova § 19-8 er definert
som minste pensjonsnivå, alt etter sivilstand og inntekta og pensjonen
til ein eventuell ektefelle. Som dei andre komponentane i pensjonane
frå folketrygda skal desse tillegga vere samordningspliktige. Det
følgjer av bruttosystemet i offentleg sektor som er ført vidare
frå 2011. Det foreslåas likevel at tillegga blir nemnde eksplisitt
i samordningslova. Tillegga til alderspensjonen i folketrygda blir
gjevne som eit kronetillegg til pensjonen og blir ikkje levealdersjusterte.
Det foreslåas derfor at heller ikkje samordningsfrådraga for desse tillegga
blir levealdersjusterte.
Det leggas til grunn at endringane over ikkje
har økonomiske eller administrative konsekvensar.
Opptening av tilleggspensjon i folketrygda for åra
ein person fyller 67, 68 eller 69 år, etter uttak av heil tenestepensjon,
skal etter gjeldande reglar haldast utanfor samordning. Fordi ein
frå 1. januar 2010 kan tene opp tilleggspensjon til og med det året
ein fyller 75 år, foreslåas det å endre føresegna om samordningsfritak
i samsvar med endringa i folketrygda.
Statens pensjonskasse anslår at gjeldande samordningsfritak
for økt opptening av folketrygd etter uttak av heil tenestepensjon
for aldersgruppa 67–70 år utgjer ein meirutgift opp mot 5 mill.
kroner i året. For aldersgruppa 70–75 år føreligg det førebels ingen
data. Sjølv om dette er ei større aldersgruppe, er det rimeleg å
leggje til grunn at forslaget til samordningsfritak for denne gruppa
vil gje om lag dei same årlege meirutgiftene som for aldersgruppa
67–70 år, då yrkesaktiviteten er vesentleg lågare etter 70 år.
Det foreslås ei presisering når det gjeld fastsetjing
av pensjonsgrunnlaget i etterlatnepensjonen i Statens pensjonskasse
når den avdøde medlemmen har teke ut alderspensjon eller avtalefesta
pensjon og døyr før fylte 67 år.
Forslaget har ikkje vesentlege økonomiske eller administrative
konsekvensar. Den omrekninga som etter forslaget skal gjerast på
dødsfallstidspunktet, ville elles ha blitt gjord ved fylte 67 (65)
år i alderspensjonen til den avdøde. Statens pensjonskasse har berekna
kostnadene av forslaget til å kunne utgjere opp mot 5 mill. kroner
i året.
Det foreslåas at den særskilde etterreguleringa av
pensjonsgrunnlaget som etter gjeldande føresegner skal gjerast ved
fylte 67 år (65 år) for alderspensjonistar og AFP-pensjonistar,
i staden skjer på dødsfallstidspunktet dersom pensjonisten døyr
før omrekningstidspunktet, når etterlatnepensjonen skal bereknast.
Forslaget har ikkje vesentlege økonomiske eller administrative
konsekvensar. Den omrekninga som etter forslaget skal gjerast på
dødsfallstidspunktet, ville elles ha skjedd ved fylte 67 år (65 år)
i alderspensjonen til den avdøde.
Det foreslåas at den særskilde etterreguleringa av
pensjonsgrunnlaget som etter gjeldande føresegner skal gjerast ved
fylte 67 år for alderspensjonistar, i staden skjer på dødsfallstidspunktet dersom
pensjonisten døyr før omrekningstidspunktet, når pensjonen skal
bereknast.
Forslaget har ikkje vesentlege økonomiske eller administrative
konsekvensar, og Statens pensjonskasse anslår kostnadene å være
heilt marginale. Den omrekninga som etter forslaget skal gjerast
på tidspunktet for dødsfallet, ville elles ha blitt gjord ved fylte
67 år i alderspensjonen til den avdøde.
Det foreslåas at den særskilde etterreguleringa av
pensjonsgrunnlaget som etter gjeldande føresegner skal gjerast ved
fylte 67 år for alderspensjonistar, i staden skjer på dødsfallstidspunktet dersom
pensjonisten døyr før omrekningstidspunktet, når pensjonen skal
bereknast.
Forslaget har ikkje vesentlege økonomiske eller administrative
konsekvensar, og Statens pensjonskasse anslår kostnadene å være
heilt marginale. Den omrekninga som etter forslaget skal gjerast
på dødsfallstidspunktet, ville elles ha blitt gjord ved fylte 67
år i alderspensjonen til den avdøde.
Det foreslåas ei mindre endring i personskadetrygdene,
det vil seie i lovene om krigspensjonering og lov om yrkesskadetrygd.
I samsvar med dei nye reguleringsprinsippa i folketrygda og for offentleg
tenestepensjon foreslår departementet at den særskilde føresegna
om første gongs regulering av uføre- og etterlatnepensjon etter
fylte 67 år også skal gjelde for personskadetrygd.
Forslaga har verken økonomiske eller administrative
konsekvensar.
Det foreslåas at endringane i lov om Statens
pensjonskasse, tilleggslov om krigspensjonering, lov om pensjonsordning
for statsråder, lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser,
lov om yrkesskadetrygd, lov om pensjonsordning for sykepleiere og
lov om pensjonsordning for stortingsrepresentanter trer i kraft
straks og får verknad frå 1. januar 2011.
Endringa i lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser
§ 23 nr. 2 femte ledd bokstav b har likevel verknad frå 1. januar
2010, som er verknadstidspunktet for nye oppteningsreglar i folketrygden.
Det foreslåas at endringane i folketrygdloven trer
i kraft straks. Reglane for inntektsprøving av alderspensjon blei
oppheva 1. januar 2010, og endringane i folketrygdloven §§ 21-6
og 22-16 har derfor verknad frå 1. januar 2010. Dei nye reglane
for opptening av inntektspensjon etter § 20-7 a hadde verknad frå
1. januar 2010. Endringa i § 20-7 a har derfor verknad frå 1. januar 2010.
Endringane i folketrygdloven §§ 3-1, 3-4, 3-30, 4-4 og 20-10 har
verknad frå 1. januar 2011. Endringane i folketrygdloven §§ 12-18
og 19-2 har verknad frå 1. januar 2012. Uførepensjon til personar
over 67 år blir rekna om til alderspensjon med verknad frå 1. januar
2012. Ved denne omrekninga skal forholdstalet 1,005 nyttast for
personar fødde i 1944 og forholdstalet 1,000 for personar fødde
i 1943. Er uførepensjonisten fødd i 1942 eller tidligare skal det
ikkje nyttas forholdstal.