Regjeringen foreslår i proposisjonen å anskaffe nye
moderne allværs søk- og redningshelikoptre i 10–20 tonns klassen
til Fastlands-Norge, som erstatning for dagens Sea King redningshelikoptre.
Anskaffelsesløsningen omfatter i hovedsak følgende
tiltak:
1. Kjøp av inntil 16
redningshelikoptre som skal fungere innenfor et flerbrukskonsept
med oppgaver som søk, redning og luftambulanse, samt andre viktige
samfunnsoppgaver som bistand til politiet.
2. Vedlikeholdsavtale som omfatter kjøp
av reservedelslager, verktøy og bakkeutstyr til basene. Etablering
av en vedlikeholdsavtale med leverandør av helikopter for periodisk
og mellomtungt vedlikehold samt deleforsyning.
3. Bygningsmessige tilpasninger til valgt
helikoptertype ved flere baser.
4. Tilpasning av landingsmulighetene ved
sykehus som benyttes av dagens redningshelikoptre.
5. Tilpasning av utstyr ved Hovedredningssentralen
(HRS) for å sikre en god kommunikasjon mellom helikopteret og redningsleder
til enhver tid.
6. Opsjon på ytterligere inntil seks helikoptre
for en eventuell fremtidig ny base i Nord-Norge, for et eventuelt
fremtidig behov på Svalbard, samt for å kompensere for usikkerhet
i vedlikeholdsutførelse. En eventuell utløsning av opsjonen vil
legges fram for Stortinget.
7. Videreføre anbudsprosess av en tjenesteleveranse
for Sysselmannens helikopter på Svalbard med to redningshelikoptre
av tilsvarende størrelse som det største helikopteret Sysselmannen disponerer
i dag, med tjenestestart 1. april 2014.
Løsningen vil også omfatte en anskaffelse for
Island i tråd med inngått samarbeidsavtale av 30. november 2007,
men uten at dette medfører økonomiske forpliktelser for Norge.
Arbeidet med anskaffelsen ledes av Justis- og politidepartementet,
som ansvarlig for redningstjenesten, men gjøres i samarbeid med
Forsvarsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet. Det er
etablert et prosjekt for redningshelikopteranskaffelsen med styringsgruppe
bestående av de tre departementer.
Det antas en byggetid for helikoptrene på 3–3,5 år.
De første to helikoptrene planlegges levert i 2016. Første base
innfases i 2017, og de andre basene følger med én base pr. halvår
fram til det siste helikoptret en innfaset i 2020.
Redningshelikopteranskaffelsen har vært underlagt
ekstern kvalitetssikring i henhold til retningslinjer for kvalitetssikring
av store statlige investeringsprosjekter. Ekstern kvalitetssikrer (EKS)
har kommet med en rekke anbefalinger som er nøye vurdert og vil
bli fulgt opp.
Redningshelikoptrene vil bli anskaffet i henhold til
regelverket for offentlige anskaffelser. Et viktig virkemiddel i
anskaffelsen er å sikre en best mulig konkurranse om ytelse og pris,
med lav risiko i forhold til den etterfølgende gjennomføring av
avtalen. De framtidige helikoptrene vil være i størrelsen 10–20
tonn og ha bedre allværsegenskaper, høyere hastighet og langt bedre rekkeviddekapasitet
enn dagens Sea King. De vil kunne tilby større trygghet på land
og sjø, spesielt for fiskere og andre som beveger seg langt ute
fra kystlinjen, og nytt og bedre søkeutstyr vil legge til rette
for at folk kan oppspores raskere.
Dagens praksis med at redningshelikoptrene utfører
luftambulanseoppdrag videreføres med vekt på oppdrag der helsetjenestens
eget materiell ikke er egnet eller tilstrekkelig.
Forsvaret skal fortsette som operatør av de
nye redningshelikoptrene og vil avhengig av hvilken helikoptertype
som blir valgt, måtte gjennomgå en omstilling av sin operative og
vedlikeholdsmessige virksomhet.
For å sikre en fortsatt god tjeneste og tilstrekkelig
beredskap fram til de nye helikoptrene er på plass, vil dagens Sea
King helikoptre ha behov for noe oppgradering og det er nødvendig
å anskaffe et reservedelslager for å ta høyde for høy alder og et
økende vedlikeholdsbehov. Det kan bli behov for å etablere reserveløsninger
for fortsatt å ha beredskap dersom det oppstår havari, større vedlikeholdsutfordringer
eller for å gjennomføre øvelser. Det arbeides med tiltak for å sikre
videre drift av dagens fastlandsbaserte redningshelikopterflåte
med Sea King helikoptre frem til nye helikoptre er på plass.
Dagens tjenestekjøpsavtale med sivil helikopteroperatør
på Svalbard går ut i 2014. Regjeringen foreslår å videreføre en
anbudsprosess om en tjenestekjøpavtale for Svalbard fram til 2020, med
mulighet til forlengelse. Dagens ordning med ett stort helikopter
(Super Puma) og ett mellomstort helikopter erstattes av en ordning
med to store helikoptre. To store helikoptre vil gi større sikkerhet
til de fiskerne som har sin virksomhet i Svalbardsonen og området
øst i Barentshavet.
Utgiftene i forbindelse med å følge opp anskaffelsen
dekkes av regjeringens forslag til bevilgning under Justis- og politidepartementets budsjettområde,
med unntak av enkelte elementer som bevilges over budsjettene til
Forsvaret og helsesektoren.
Regjeringen legger til grunn en kostnadsramme inkludert
usikkerhetsavsetninger (p 85) knyttet til anskaffelse av inntil
16 redningshelikoptre, reservedeler, utstyr, infrastrukturtiltak
og gjennomføringskostnader m.m., på 16 800 mill. kroner. Kostnadsrammen
er beregnet av ekstern kvalitetssikrer (EKS). Statens egne utgifter
til ledelse og gjennomføringen av anskaffelsesprosessen og innføring
av helikoptrene i Forsvarets organisasjon, er inkludert i beløpet.
De totale levetidskostnadene (samlede investerings-
og driftsutgifter) for tiltaket er av ekstern kvalitetssikrer beregnet
til mellom 27 000 og 41 000 mill. kroner fra 2011 og frem til 2050, dvs.
ca. 30 år etter innfasing. Kostnadsvurderingene over omfatter alle
kostnader knyttet til å anskaffe og sette nytt materiell i drift.
Dette gjelder helikopter med nødvendig redningsutstyr, oppdragsutstyr
(søkekamera, radar, m.m.) deler, verktøy og utstyr, samt hangarfasiliteter,
tilstedevaktbygg, nødvendig oppgradering av landingsplasser ved
sykehus, opplæring og trening, m.m. Investeringene er lagt til grunn
å påløpe frem til 2021, når nytt materiell er ferdig innfaset.
I tillegg til investeringene som løper frem
til 2021, skal det anskaffes en løsning for mellomtungt vedlikehold
for femten år (ti år etter innfasing av helikoptrene), samt en avtale
om deleforsyning og delevedlikehold for samme tidsrom. Forsvaret
skal utføre det daglige vedlikehold på operasjonsbasene. Helikoptervedlikehold
utover dette vil bli utført ved vedlikeholdsbase og konkurranseutsatt
i forbindelse med anskaffelsen.
Justis- og politidepartementet vil komme tilbake i
de årlige budsjettproposisjonene med årlige budsjettbehov knyttet
til driftsutgifter og anskaffelsen.