I Norge kjøper offentlig sektor inn varer og
tjenester for rundt 400 mrd. kroner årlig. Lov om offentlige anskaffelser
og tilhørende forskrifter skal bidra til økt verdiskapning i samfunnet
ved å sikre mest mulig effektiv ressursbruk ved offentlige anskaffelser
basert på forretningsmessighet og likebehandling.
Forslagsstillerne har registrert at en mer helhetlig
tilnærming til anbudssystemet er etterlyst av næringen selv. Den
bør si noe om hvordan etatens helhetlige innkjøpspolitikk bør være
for å sikre samfunnsmessig viktige ønsker som mer innovasjon, leverandørutvikling
mv.
Forslagsstillerne mener at innovasjon i for
liten grad er en del av det offentliges helhetlige tenkning ved
de enkelte anskaffelser og prosjekter. Derfor ønskes det en nærmere
utredning av hvordan innovasjonsgrad og nye løsningers nytte kan
dokumenteres.
Innkjøpsperspektivet ved anbud er svært viktig, men
forslagsstillerne mener det også bør ses nærmere på leverandørutviklingsperspektivet.
I NOU 2010:2 Håndhevelse av offentlige anskaffelser, omtales leverandørutvikling
i forbindelse med begrunnelsesplikten. Det uttales at:
«Det understrekes at leverandørutviklingsperspektivet
er spesielt viktig når oppdragsgiver tildeler kontrakter etter mer
skjønnsmessige kriterier.»
Det å styrke norske leverandører er ikke bare viktig
for næringslivet, men også for det offentlige som i årene fremover
møter store utfordringer.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at spørsmålet
om leverandørutvikling også henger nøye sammen med at det i et marked
er en sunn konkurranse.
Gjeldende konkurranselov trådte i kraft 1. mai 2004,
og har som formål å fremme konkurranse for derigjennom å bidra til
effektiv bruk av samfunnets ressurser. Ved anvendelse av loven skal det
tas særlig hensyn til forbrukernes interesser. Konkurransetilsynet
ble etablert 1. januar 1994, samtidig med at konkurranseloven og
pristiltaksloven trådte i kraft. Konkurransetilsynets hovedoppgave
er å håndheve konkurranseloven. Fornyings-, administrasjons- og
kirkedepartementet er klageinstans for tilsynets vedtak og avgjørelser.
Allerede i 2006 fremmet representanter fra Høyre
et forslag om at det etableres en uavhengig konkurransenemnd for
ankebehandling av konkurransesaker, på bakgrunn av at regjeringen Stoltenberg
hadde omgjort Konkurransetilsynets vedtak i samtlige saker som var
anket etter regjeringsskiftet høsten 2005. Forslagsstillerne viser
til at det har gått fire år siden regjeringspartiene avviste å innføre
en konkurransenemnd med den begrunnelse at loven ikke hadde virket lenge
nok, og at erfaringene var for få. Forslagsstillerne mener erfaringsgrunnlaget
for å kreve en uavhengig nemnd er større i dag enn i 2006, og at
erfaringene fra matmarkedet viser både at hensynet til forbrukerne
ikke blir ivaretatt i tilstrekkelig grad, og behovet for en uavhengig
klagebehandling.
Forslagsstillerne er kjent med at det diskuteres om
Konkurransetilsynets saksbehandling bør deles i etterforskning og
vedtak, og at det er en løpende debatt om Klagenemnda for offentlige anskaffelser
(KOFA) som bindende administrativt klageorgan. KOFA er et rådgivende
klageorgan, med myndighet til å ilegge gebyr for ulovlige direktekjøp.
Forslagsstillerne mener det er naturlig at også KOFAs rolle belyses
videre.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«I
Stortinget ber regjeringen gjennomgå anbudsreglene
for offentlige anskaffelser og legge frem en konkret og helhetlig
strategi for Stortinget, som blant annet skal bidra til mer innovasjon
og leverandørutvikling, og at strategien legges frem for Stortinget
innen utgangen av 2011.
II
Stortinget ber regjeringen styrke forbrukerinteressene
ved å innføre en uavhengig konkurransenemnd for ankebehandling av konkurransesaker.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, deler forslagsstillarane
sitt engasjement for betydningen av innovasjon gjennom offentlege
nyskaffinger. Å innrette offentlege innkjøp slik at dei i større
grad resulterer i innovative løysingar, vil kunne medverke til auka
verdiskaping i næringslivet, og betre tenester til innbyggarane.
I tillegg kan det offentlege få ei innsparing ved auka effektivitet
og betre tenester. Komiteen viser i samband med dette
til St.meld. nr. 7 (2008–2009) Et nyskapende og bærekraftig Norge,
og St.meld. nr. 36 (2008–2009) Det gode innkjøp. Her vert det slått
fast at regjeringa vil fremme innovasjon gjennom offentlege nyskaffingar.
Komiteens fleirtal,
alle unntatt medlemene frå Framstegspartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti,
vil peike på at denne målsettinga er fulgt opp seinare av mange
fleire tiltak, mellom anna leverandørutviklingsprogram og vidareføring
av Direktoratet for forvaltning og IKT og (Difi) for å utvikle ein
metodikk for korleis ein kan gjera innkjøp meir innovasjonsfremjande.
Komiteen viser til
statsråden sitt svar til komiteen av 18. oktober 2011 (lagt ved
innstillinga), og deler statsråden si påpeiking om at ingen innkjøp
er like, at omsynet til innovasjon ikkje er like relevant ved alle
nyskaffingar, og at ytterlegare behov for fleire tiltak vert vurdert
fortløpande.
Komiteen er oppteken av at konkurransepolitikken
skal være føreseieleg og påliteleg slik også forslagsstillarane
peikar på. Komiteen er også samd i målsettinga om
at aktørane i næringslivet skal ha tillit til at konkurranselova
er åpen, ryddig, rettferdig og forutsjåande.
Komiteens fleirtal,
alle unntatt medlemene frå Framstegspartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti,
viser vidare til at spørsmålet om klagesakshandsaming har vore
handsama i Stortinget fleire gonger, sist i samband med Ot.prp. nr.
35 (2007–2008). Fleirtalet er samd med statsråden
i at det ikkje er kome fram nye opplysningar som gjer at saka bør
takast opp att, og viser til statsråden sitt svarbrev av 18. oktober 2011,
der dette vert grundig vurdert. Fleirtalet har ingen
ytterlegare merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at forslagets bakgrunn
er at offentlig sektor i Norge kjøper inn varer og tjenester for
rundt 400 mrd. kroner årlig, og at målet til lov om offentlige anskaffelser
og tilhørende forskrifter er å bidra til økt verdiskaping i samfunnet
ved å sikre mest mulig effektiv ressursbruk ved offentlige anskaffelser
basert på forretningsmessighet og likebehandling. Disse medlemmer mener det
er positivt at komiteen deler engasjementet for innovasjon gjennom
offentlige anskaffelser, og at komiteen er opptatt av at konkurransepolitikken
skal være forutsigbar og pålitelig. Disse medlemmer mener
det på denne bakgrunn er behov for en mer offensiv holdning til
behovet for justeringer i praksis og regelverk. Disse medlemmer viser
til at EU-kommisjonen nylig har kartlagt hvor mye byråkrati konkurranseutsetting
skaper i alle EU- og EØS-land, i dokumentet Public procurement in
Europe. EU fant at norsk konkurranseutsetting skaper en ekstrautgift
på fire prosent av oppdragsverdien, altså 16 mrd. kroner. Gjennomsnittlig
innkjøpskostnad for Europa ligger på 1,4 pst., mens Norge ligger
på 4,1 pst. Storbritannia, som har lang erfaring med profesjonelle
anskaffelser, bruker bare 0,7 pst. Disse medlemmer viser til
at partileder i Senterpartiet og kommunal- og regionalminister Liv
Signe Navarsete uttalte på denne bakgrunn til Klassekampen 9. september 2011
at regjeringen diskuterer å lempe på konkurransereglene, og at Senterpartiet
ønsker å presse på for å heve anbudsgrensen opp til EU-nivå.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng legge
til at Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) har nøkternt anslått
at det kan effektiviseres med minimum fem prosent, innenfor gjeldende
regelverk, jf. Dagens næringsliv juli 2010. Dette utgjør minst 20
milliarder kroner hvert år til et bedre tjenestetilbud.
Disse medlemmer registrerer at
statsråden i sitt svarbrev til Stortinget av 18. oktober 2011 uttaler
at det nå er et tydelig skille i konkurranseloven mellom den normale
faglige behandlingen av klagesaker og de sakene der konkurransepolitiske
hensyn må vike for andre hensyn. Disse medlemmer viser
til at også i tidligere lovverk skulle konkurransehensynet veies
mot andre samfunnshensyn. Slik disse medlemmer ser
det må dette også selvfølgelig fremover være tilfellet, men at en
slik avveining bør skje på et faglig grunnlag. Disse medlemmer registrerer
videre at statsråden mener regjeringen er bedre egnet til å foreta
avveininger mellom ulike politiske mål enn en uavhengig nemnd. Disse
medlemmer viser til at den løsning statsråden argumenterer
for åpner for partipolitikk, og mener en uavhengig nemnd vil være
bedre egnet til å foreta en faglig god avveining mellom ulike politiske
mål.
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne med dette forslaget satte fokus på innovasjon
og leverandørutvikling i anbudsprosessene, og vil understreke betydningen
av at regjeringens positive formuleringer til forslagets intensjon
på disse punkter følges opp i handling fremover.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen 11. november 2011 foreslo at adgangen til å ilegge bøter
flyttes fra Klagenemnda for offentlige anskaffelser til domstolene. Disse
medlemmer registrerer at regjeringen i en pressemelding
samme dag mener dette innebærer en «skjerpet håndhevelse av offentlige
anskaffelser». Disse medlemmer registrerer at næringslivet
frykter at det motsatte vil bli resultatet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen gjennomgå anbudsreglene
for offentlige anskaffelser og legge frem en konkret og helhetlig
strategi for Stortinget, som blant annet skal bidra til mer innovasjon
og leverandørutvikling, og at strategien legges frem for Stortinget
innen utgangen av 2011.
II
Stortinget ber regjeringen styrke forbrukerinteressene
ved å innføre en uavhengig konkurransenemnd for ankebehandling av konkurransesaker.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen gjennomgå anbudsreg-lene
for offentlige anskaffelser og legge frem en konkret og helhetlig
strategi for Stortinget, som blant annet skal bidra til mer innovasjon
og leverandørutvikling, og at strategien legges frem for Stortinget
innen utgangen av 2011.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen styrke forbrukerinteressene
ved å innføre en uavhengig konkurransenemnd for ankebehandling av konkurransesaker.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:151 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Svein Flåtten, Harald T. Nesvik og
Abid Q. Raja om en helhetlig anbudsstrategi som bl.a. skal oppnå mer
innovasjon og leverandørutvikling og styrke forbrukerinteressene
ved å innføre en uavhengig konkurransenemnd – bifalles ikke.
Jeg viser til brev fra Næringskomiteen av 6. oktober
d.å. om ovennevnte forslag. Komiteen har bedt om min vurdering av
forslaget.
"Stortinget ber regjeringen
gjennomgå anbudsreglene for offentlige anskaffelser og legge frem
en konkret og helhetlig strategi for Stortinget, som blant annet
skal bidra til mer innovasjon og leverandørutvikling, og at strategien legges
frem for Stortinget innen utgangen av 2011."
Jeg deler forslagsstillernes engasjement for
betydningen av innovasjon gjennom offentlige anskaffelser. Dersom
vi kan innrette offentlige innkjøp slik at de i større grad resulterer
i innovative løsninger, vil det kunne bidra til økt verdiskapning
på flere måter – økt verdiskapning i næringslivet, bedre tjenester
til innbyggerne og innsparing for det offentlige ved at varer og
tjenester leveres bedre og mer effektivt. Samtidig er ingen anskaffelser
like, og hensynet til innovasjon er ikke like relevant ved alle
anskaffelser.
I St.meld. nr. 7 (2008-2009) Et
nyskapende og bærekraftig Norge og i St.meld. nr. 36 (2008-2009) Det gode innkjøp slås det fast at regjeringen
ønsker å fremme innovasjon gjennom offentlige anskaffelser.
Målsettingen er senere blitt fulgt opp av flere
tiltak. Nærings- og handelsdepartementet (NHD) har blant annet bevilget
midler til Direktoratet for forvaltning IKT og (Difi) for å utvikle
en metodikk for hvordan anskaffelser kan gjøres mer innovasjonsfremmende
og for å gjennomføre tiltak for å spre denne kompetansen. Dette prosjektet
er nå videreført. Mitt departement og NHD har også bevilget midler
til leverandørutviklingsprogrammet i regi av KS og NHO. Dette prosjektet
har kommet godt i gang, og departementene har tildelt prosjektet
ytterligere støtte.
Forslagsstillerne foreslår en gjennomgang av regelverket
om offentlige anskaffelser for å sikre mer innovasjon. Regelverket
om offentlige anskaffelser er imidlertid ikke til hinder for å ivareta
hensynet til innovasjon. Innenfor regelverkets prosessuelle krav
er det fullt mulig for offentlige innkjøpere å stimulere til at
leverandørene kommer frem med nye eller forbedrede varer, prosesser
og tjenester.
Kompetansehevende tiltak er mer aktuelle. Flere slike
tiltak er allerede igangsatt og besluttet videreført. Behovet for
ytterligere tiltak blir fortløpende vurdert.
"Stortinget ber regjeringen
styrke forbrukerinteressene ved å innføre en uavhengig konkurransenemnd
for ankebehandling av konkurransesaker."
Jeg ser at forslagsstillerne er opptatt av en
forutsigbar og pålitelig konkurransepolitikk, og av at aktørene
i næringslivet har tillit til at konkurranseloven praktiseres på
en åpen, ryddig, rettferdig og forutberegnelig måte. Forslagsstillerne
vil oppnå dette ved å opprette en uavhengig konkurranseklagenemnd.
Jeg er helt enig i målsetningene, og særlig i at tilliten til klagebehandlingen
er viktig for respekten for reglene i konkurranseloven og for Konkurransetilsynet
som tilsynsorgan. Men jeg er ikke enig i at erfaringene med klagesaksbehandlingen
tilsier at det bør opprettes en egen klagenemnd for konkurransesaker.
Selv om det er behandlingen av klager over Konkurransetilsynets
inngrep mot fusjoner og oppkjøp (foretakssammenslutninger) som har fått
størst oppmerksomhet, vil jeg for oversiktens skyld påpeke at departementet
også behandler klager over Konkurransetilsynets vedtak om pålegg
om opphør av lovstridig adferd iht. § 12, og Konkurransetilsynets
avgjørelser om å legge saker til side iht § 12 tredje ledd. Departementets rolle
som overordnet organ for Konkurransetilsynet er imidlertid begrenset
ved at all overprøving av vedtak om overtredelsesgebyr ved brudd på
loven skal skje ved domstolene, slik som i den nylig avgjorte Tine-saken.
Spørsmålet om klagenemnd er derfor først og fremst knyttet til vedtak
etter fusjonskontrollreglene.
Spørsmålet om hvordan man bør organisere klagebehandlingen
har vært behandlet av Stortinget flere ganger, sist i forbindelse
med Ot. prp. nr. 35 (2007-2008) med forslag til endringer i konkurranseloven
§ 21 om saker vedrørende foretakssammenslutninger av prinsipiell
og stor samfunnsmessig betydning. Et representantforslag om opprettelse
av en uavhengig nemnd ble, som forslagsstillerne nevner, fremmet
av representanter fra Høyre og behandlet i 2006. Stortinget besluttet
den gang at man ikke ville gå videre med forslaget.
Jeg kan ikke se at forslagsstillerne i denne
omgangen bringer frem nye argumenter i forhold til det tidligere
behandlede forslaget. Bakgrunnen for forslaget er at departementet
i visse tilfeller har opphevet eller endret Konkurransetilsynets vedtak
etter klage til departementet. Siden forannevnte dok. 8 forslag
i 2006 ble behandlet i Stortinget har mitt departement fattet vedtak
på konkurransefaglig grunnlag etter konkurranseloven § 20 fjerde
ledd, jf. § 16 i fire saker der Konkurransetilsynets vedtak om inngrep
mot en foretakssammenslutning var påklaget. I to saker ble Konkurranse-tilsynets
vedtak opprettholdt. I en sak ble forbud mot foretakssammenslutningen
omgjort slik at det ble satt vilkår for gjennomføring og i en sak
ble tilsynets vedtak omgjort på faglig grunnlag.
Departementet har ikke anledning til å ta andre enn
rent konkurransefaglige hensyn etter krrl. § 16 ved behandling av
klagesaker. Videre er det slik at der lovens inngrepsvilkår er oppfylt,
er departementet forpliktet til å opprettholde vedtaket. Departementet
har med andre ord ikke anledning til å legge vekt på andre hensyn
enn de konkurranserettslige hensynene Konkurransetilsynet legger
til grunn. Departe-mentets eneste mål i klagesaksbehandlingen er
å fatte et korrekt faglig vedtak.
At det etter klager har skjedd omgjøring av Konkurransetilsynets
vedtak, er resultatet av en normal klagesaksbehandling etter forvaltningsloven,
som skal ivareta partenes rettssikkerhet. Når et førsteinstansvedtak
av og til blir omgjort, er det etter mitt syn, et tegn på at klageordningen virker.
Jeg mener det ville være større grunn til bekymring dersom Konkurransetilsynets
vedtak aldri ble omgjort.
Kongen i statsråd kan imidlertid avgjøre saker etter
krrl. § 21 etter en prioritering av andre politiske mål opp mot
de hensyn konkurranseloven skal sikre. Siden 1. mai 2004, da nåværende konkurranselov
trådte i kraft, har dette skjedd i to klagesaker av totalt ni. I
Prior/Nordgården (10.02.06) omgjorde Kongen i statsråd vedtaket etter
konkurranseloven § 21 fordi ervervet av Nordgården hadde betydning
for landbrukspolitikkens mål om å opprettholde norsk produksjon av
egg og inntekter til eggprodusentene. I Statkraft Holding AS/Trondheim
Energiverk (TEV)(23.11.05) opphevet Kongen i statsråd, med hjemmel
i konkurranseloven § 21, jf. fvl. 35 annet ledd, departementets
vedtak om å opprett-holde Konkurransetilsynets reversering av Statkrafts
erverv av TEV. Vedtaket ble begrunnet i hensynet til gode industrielle
løsninger i kraftsektoren. Det ville bl.a. annet virke til å utveksle
kompetanse og spre innovasjon. I tillegg ble det lagt vekt på at
Statnett hadde plikt til å investere i overføringsnettet etter samfunnsøkonomiske
kriterier. Dermed vil "flaskehalsene" i strømnettet etter hvert
forsvinne. Slike politiske vedtak er i overensstemmelse med lovens
system.
Som det fremgår, er det et tydelig skille i konkurranseloven
mellom den normale faglige behandlingen av klagesaker og de sakene
der konkurransepolitiske hensyn må vike for andre hensyn. Både hjemmel
for vedtaket, organet som er beslutningstaker og begrunnelsen for
klagevedtaket viser tydelig når en omgjøring skjer på politisk grunnlag.
Dette er forskjellig fra 1993-loven, der departementet i klagebehandlingen
kunne samordne hensynet til konkurranse med andre allmenne hensyn
uten at dette i alle tilfeller kom klart frem av vedtaket. Det er
derfor etter min mening ikke relevant å vise til vedtak etter den
gamle loven som begrunnelse for opprettelse av en nemnd.
Selv om det skulle bli opprettet en konkurransenemnd
vil man likevel ikke kunne komme fra at det også i fremtiden vil
komme klager i saker der politiske hensyn vil være i strid med det
som følger av en ren konkurransefaglig behandling av saken. Jeg
mener at regjeringen er bedre egnet til å foreta avveininger mellom
ulike politiske mål enn en uavhengig nemnd.
Til slutt vil jeg påpeke at dersom en ser på
saksmengden fra 2004 til i dag, er det naturlig å anta at den aktuelle
nemnda vil få relativt få saker til behandling. Det er langt fra
klart at sakstilfanget kan forsvare opprettelse og drift av et slikt
organ.
Jeg vil dessuten nevne at konkurranseloven for tiden
gjennomgås av et lovutvalg med et omfattende mandat. Utvalget ledes
av prof.dr. juris Erling Hjelmeng. Utvalget skal gjennomgå konkurranseloven
og fremme forslag til eventuelle lovendringer innen 1. februar 2012.
Mandatet inkluderer også vurdering av lovens regler for kontroll
med foretakssammenslutninger, men det er ikke lagt opp til at utvalget
skal drøfte organisatoriske spørsmål.
Dok.8-forslaget omtaler også Klagenemnd for offentlige
anskaffelser (KOFA), og det oppfordres til at "KOFAs rolle belyses
videre". Når det gjelder dette spørsmålet, viser jeg til utredning fra
det offentlige utvalget som har utredet og anbefalt hvordan et nytt
EU-direktiv om håndheving av reglene om offentlige anskaffelser
bør gjennomføres i norsk rett (NOU 2010:2 Håndhevelse
av offentlige anskaffelser). Regjeringen vil fremme en lovproposisjon
som følger opp utredningen. Departementet vil dessuten i 2012 foreta
en gjennomgang av Klagenemnda for offentlige anskaffelser for å
se om det er behov for endringer i nemndas innretning og rammevilkår, jf.
Prop. 1 S (2011-2012).
Oslo, i næringskomiteen, den 7. desember 2011
Terje Aasland |
Ingrid Heggø |
leder |
ordfører |