Meldingen gir en bred gjennomgang av ungdomstrinnet
i grunnopplæringen. Regjeringen gjør opp status og foreslår tiltak
med sikte på å gjøre opplæringen mer praktisk og variert, og dermed
mer motiverende og relevant for elevene.
Regjeringen ser noen områder som særlig sentrale
for å få til en fornyelse og styrking av ungdomstrinnet. Disse handler
om å øke valgfriheten og fleksibiliteten, å legge grunnlaget for
god klasseledelse for å styrke læringen og læringsmiljøet, samt
å få en bedre opplæring i regning og lesing.
Regjeringen vil gi meldingen og tiltakene en bred
forankring i sektoren og peker derfor ut en strategi for gjennomføring
av tiltakene. I en slik strategi vil Kunnskapsdepartementet trekke
inn ulike samarbeidspartnere.
Målet i meldingen er å gi elevene på ungdomstrinnet
økt motivasjon for styrket læring og bedre læringsresultater. Regjeringen
understreker motivasjonens betydning for god læring og for elevenes
læringsmiljø. Videre understrekes at skolen skal være en møteplass
for alle elever, uavhengig av bakgrunn og forutsetninger, og at den
skal sikre at elevene så langt det er mulig får likeverdig innhold
og kvalitet i opplæringen.
Meldingen peker på kompetanseutvikling for lærere
som dokumentert viktig for kvalitetsutvikling i opplæringen og foreslår
nye satsingsområder. PISA-resultatene viser særlige utfordringer
mht. tallregning og at gutter har særlig svake resultater i lesing.
Regjeringen mener det trengs målrettet kompetanseutvikling på disse
to områdene og vil komme tilbake til omfanget og innretningen av
tiltakene i forbindelse med de årlige forslagene til statsbudsjett.
Regjeringen vil innføre større valgfrihet innenfor
fellesskolens rammer, ikke ved spesialklasser eller elitetilbud.
Skolene skal kunne disponere tiden noe friere og valgfag innføres.
Tilbudet skal gi alle elever faglige utfordringer. Valgfagene skal
utvikles som tverrfaglige temaer med utgangspunkt i læreplanene
for fag. Nasjonale læreplaner skal utarbeides. Entreprenørskap og ungdomsbedrift
kan inngå. Forsøket med arbeidslivsfag fortsetter fram til 2013,
og alle skoler skal kunne delta i dette forsøket. Valgfag kan også
brukes til å ta fag fra videregående opplæring.
Regjeringen regner med at innføring av valgfag vil
fordre ca. 25 pst. høyere lærertetthet i forhold til ordinære timer,
og tar sikte på en gradvis innfasing over tre år. Totalkostnaden
vil bli i overkant av 470 mill. kroner.
Regjeringen understreker flere steder i meldingen
betydningen av lærerens evne til å motivere og være en god leder,
og setter klasseledelse sentralt i sin gjennomføringsstrategi, ved
siden av veiledning og annen kvalifisering av lærere.
Meldingen legger videre opp til en særskilt satsing
på å styrke ferdighetene i regning og matematikk. Lesesatsingen
skal videreføres, med særlig innretning mot gutter. Dette må sees i
sammenheng med overgangsprosjektet i Ny GIV, som særlig gjelder
de elever med svakest resultater på 10. trinn.
Andre tiltak i meldingen gjelder læringsstøttende
aktiviteter, tilpasset opplæring og differensiering, samt overgangen
mellom trinnene. Opplæringen skal være virkelighetsnær og variert,
både i praktiske og i estetiske fag, og som arbeidsmåte i andre
fag. Meldingen behandler læring gjennom IKT, kultur for tilbakemeldinger og
andre faktorer som er viktige for læringsmiljøet og læringen på
ungdomstrinnet. Endelig vil departementet vurdere hvordan en kan
øke kunnskapen om hva gode lekser er, med hjelp fra de nasjonale
sentrene, og vurdere ressurser avsatt til leksehjelp. Regjeringen
vil komme tilbake til dette i budsjettsammenheng.