Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Mic--haelsen og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Elizabeth Skogrand, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
viser til Prop. 47 L (2011–2012) Endringer i personopplysningsloven,
og slutter seg til regjeringens forslag om lovendringer.
Komiteen viser til at personopplysningsloven trådte
i kraft 1. januar 2001. Det ble da understreket at lovverket, som
anvendes på en teknologi som stadig er i utvikling, ville stille særlig
krav til utforming av reglene, og at det derfor burde foretas en
etterkontroll av regelverket etter noen år for å tilpasse det dagens
forhold. Bakgrunnen for forslaget om endringer i personopplysningsloven
er altså en gjennomgang av lovverket tilpasset dagens utfordringer.
Komiteen er kjent med at det
foregår en revisjon av EUs personverndirektiv. Denne revisjonen
har gått parallelt med vår regjerings etterkontroll av personopplysningsloven. Komiteen har
forståelse for regjeringens dilemma med hensyn til om man bør avvente
resultatene fra EUs gjennomgang før man reviderer Norges lovverk
på området, eller om man skal iverksette de endringene man mener
er nødvendig her til lands før EU er ferdig med sin prosess. Komiteen støtter
regjeringens konklusjon om at det er mest hensiktsmessig å fremme
et lovforslag nå, men at det begrenses til det mest nødvendige og til
de viktigste regelendringene som mest sannsynlig ikke vil bli påvirket
av EUs direktiv senere.
Komiteen viser til at det er
særlig fire hovedområder lovendringene berører:
1. Forholdet mellom
personvernet og ytringsfriheten.
2. Behov for særskilte regler for beskyttelse
av barns personvern.
3. Forslag om at Datatilsynet på skjønnsmessig grunnlag
skal kunne gjøre unntak fra dagens konsesjonsordning etter personopplysningsloven
§§ 33–35, da disse er omfattende og ressurskrevende for Datatilsynet.
Forutsetningen for en slik mulighet er at de personopplysningene det
gjelder, ikke representerer noen reell trussel mot personvernet.
4. Regelverket for kameraovervåking foreslås også
endret med både en oppdatering og modernisering av gjeldende regler,
men også noen nye bestemmelser.
Komiteen viser spesielt
til den betydelige økningen av bruk av Internett og ulike sosiale medier.
Dette har både medført en betydelig økt tilgang på informasjon,
og muligheter for å nå ut til atskillig flere personer. Komiteen har
også registrert at i kjølvannet av denne utviklingen har omfanget
av sjikane på nett blitt et betydelig samfunnsproblem som igjen
gir personvernmessige utfordringer.
Komiteen støtter regjeringens
forslag til lovendringer, og viser også til at forslaget er i tråd
med Medieansvarsutvalgets utredning NOU 2011:12 Ytringsfrihet og
ansvar i en ny mediehverdag.
Komiteen viser til
de siste årenes utvikling i samfunnet hvor barns personvern i mange
sammenhenger har vært satt under et hardt press. Komiteen har
registret at blant annet foreldre, som eksempelvis er i konflikt
med myndighetene eller med hverandre, har lagt ut sensitive opplysninger
om sine barn og sine familieforhold på nett. Dette er naturligvis
en krenkelse av det enkelte barn, og oppleves som en stor belastning
for barna det gjelder. Slike problemstillinger er spesielt drøftet
i NOU 2009:1 Personvern i det digitale samfunnet – individ og integritet.
Komiteen viser til at dagens
personopplysningslov ikke har egne regler om behandling av mindreåriges
personopplysninger. Utgangspunktet er at barn og voksne har samme
rettigheter etter personopplysningslova. Men når det gjelder mindreårige,
så er det den som har foreldreansvaret som opptrer på vegne av barna. Spørsmålet
om det bør innføres særskilte regler om beskyttelse av barns personopplysninger
ble reist i departementets høringsbrev. Høringen viste en generell
oppslutning om å gi egne regler som styrker barns personvern. Komiteen støtter
regjeringens forslag om en særskilt regel om beskyttelse av barns
personvern.
Komiteen viser til
regjeringens forslag og har ingen ytterligere kommentarer.
Komiteen viser til
den enorme økningen av antall kameraer montert i det offentlige
rom. Følelsen av overvåking er stor hos mange. Samtidig kan kameraovervåking
i flere tilfeller bidra til å oppklare kriminalitet, og dermed bidra
til økt trygghet. Utviklingen innebærer etter komiteens syn
betydelige personvernmessige utfordringer, også fordi kameraovervåkingen oftere
innebærer opptak av lyd og bilde. Med bakgrunn i blant annet disse
bekymringene støtter komiteen regjeringens forslag
til lovendringer.