Jeg viser til brev av 10. januar 2012 fra Energi- og
miljøkomiteen vedlagt representantforslag 40 S (2011-2012). Representantforslaget
gjelder forslag om å legge frem for Stortinget evalueringen fra
2005 av forsøksprosjektet med ny forvaltningsordning for motorferdsel
i utmark i åtte kommuner, samt forslag om at regjeringen fremmer
forslag om endringer i lov om motorferdsel i utmark slik at kommunene
får økt myndighet, med grunnlag i erfaringene fra forsøksprosjektet.
På bakgrunn av forslag fra Direktoratet for naturforvaltning
til nytt motorferdselregelverk i 2008, gjennomførte Regjeringen
i juni 2009 flere endringer i forskrift 15. mai 1988 nr 356 for bruk
av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag. Av endringene
kan nevnes utvidelse av adgangen til bruk av motorkjøretøy ved transport
av materiell og utstyr til utmarksnæring, til gruppeturer med snøscooter
for beboere på helse- og omsorgsinstitusjoner m.v. og for kommunalt
organiserte akuttiltak for å redusere påkjørselsrisiko for elg og
annet hjortevilt ved vei eller jernbane.
Regjeringen besluttet også at det ikke skulle gjøres
endringer i reglene for bruk av motorkjøretøy på snødekt mark i
Finnmark og Nord-Troms eller i regelverket for bruk av snøscooter
mellom bilvei og hytte som ligger mer enn 2,5 kilometer fra brøytet
bilvei. Når det gjaldt bruk av kjøretøy på barmark i Finnmark, mente
regjeringen at det var behov for innstramming. Miljøverndepartementet
satte derfor i gang barmarksprosjektet i Finnmark i januar 2010.
Rapport med forslag til tiltak ble avgitt 15. februar 2011.
I år 2000 startet et forsøksprosjekt med ny
forvaltningsordning for motorferdsel i utmark i åtte kommuner. Prosjektet
ble evaluert av Norsk institutt for naturforskning (NINA) i 2005
(NINA rapport 90). Rapporten er offentlig tilgjengelig. Da Direktoratet
for naturforvaltning i 2008 fremmet forslag til nytt motorferdselregelverk for
Miljøverndepartementet, utgjorde erfaringene fra forsøksprosjektet
en del av underlagsmaterialet.
Regjeringen skal vurdere om det er behov for justeringer
eller endringer, ut over det som ble gjennomført sommeren 2009.
Det gjenstår blant annet å avklare om det skal åpnes for rekreasjonskjøring
sør for Nord-Troms. Når dette er avklart, vil regjeringen ha grunnlag
for å vurdere om det skal foreslås flere justeringer eller endringer
i regelverket knyttet til motorferdsel i utmark.