Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i voldsoffererstatningsloven og
straffeprosessloven
I
I lov 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker
gjøres følgende endringer:
§ 93 c nytt andre ledd skal lyde:
Dersom antallet fornærmede og etterlatte gjør
at gjennomføring av rettsmøtet ellers ville medføre uforholdsmessige
omkostninger eller vil måtte skje i lokale som ellers ikke er egnet,
kan retten beslutte at fornærmede, etterlatte og deres representanters
deltakelse skal skje ved fjernmøte eller ved at de mottar lyd- og
bildeoverføring fra rettslokalet på nærmere angitt sted. Før beslutning
om at deltakelse skal skje som nevnt i første punktum, skal de fornærmede
og etterlatte, eller deres representanter, og forsvareren gis anledning
til å uttale seg. Kongen kan gi nærmere regler i forskrift om gjennomføring
av deltakelse som nevnt i første punktum. Rettens beslutning kan
ikke ankes eller brukes som ankegrunn.
I kapittel 9 a skal ny § 107 h lyde:
Dersom antallet fornærmede og andre med bistandsadvokat
og sakens omfang og kompleksitet for øvrig gjør at det anses hensiktsmessig,
kan retten oppnevne en eller flere koordinerende bistandsadvokater
i saken.
Koordinerende bistandsadvokat skal, så langt det
er mulig, samordne bistandsadvokatenes syn på spørsmål som oppstår
under etterforskningen og forberedelsen av hovedforhandlingen og
bidra til en hensiktsmessig gjennomføring av saken i samarbeid med
øvrige aktører. Dersom det er nødvendig for en hensiktsmessig gjennomføring
av saken, kan retten beslutte at spørsmål som den enkelte bistandsadvokat
ønsker stilt under etterforskning, bevisopptak og hovedforhandling
til andre enn egen klient, jf. § 271 andre ledd andre punktum og
§ 291 a, skal samordnes og stilles av koordinerende bistandsadvokat.
Rettens oppnevning av en bestemt koordinerende bistandsadvokat
kan ikke ankes eller brukes som ankegrunn.
II
I lov 20. april 2001 nr. 13 om erstatning fra staten for
personskade voldt ved straffbar handling m.m. gjøres følgende endringer:
§ 1 andre ledd skal lyde:
Voldsoffererstatning kan dessuten ytes ved personskade
som har oppstått
a) i forbindelse med hjelp til politiet
eller andre med politimyndighet under arrestasjon, i forbindelse med
avverging eller forsøk på avverging av en straffbar handling eller
i forbindelse med lovlig pågripelse eller forsøk på dette, eller
b) i forbindelse med hjelp til ofre for en straffbar handling
som krenker liv, helse eller frihet, eller for å avverge eller begrense
skadefølgene av den straffbare handlingen.
§ 11 første ledd skal lyde:
For hvert enkelt skadetilfelle ytes det ikke høyere voldsoffererstatning
enn 60 ganger grunnbeløpet i folketrygden, jf.
folketrygdloven § 1-4. I særlige tilfeller kan den øvre
grensen fravikes.
§ 14 nytt sjette ledd skal lyde:
Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om saksbehandlingen.
I kapittel 3 skal ny § 17 a lyde:
§ 17 a Domstolsprøving av oppreisningskrav
Når Erstatningsnemnda for voldsofres vedtak om voldsoffererstatning
bringes inn for domstolene for overprøving, avsier domstolen dom
for oppreisningserstatningen dersom det er nedlagt påstand om det. Dette
gjelder likevel bare dersom det er gjennomført straffesak mot skadevolder
uten at oppreisningskravet er blitt avgjort.
III
Loven trer i kraft straks.
Endringene i voldsoffererstatningsloven § 1
og § 11 gjelder for de tilfeller der det søkes om voldsoffererstatning
på grunn av handlinger som har funnet sted 1. januar 2011 eller
senere. Ny § 17 a gjelder der søksmålet reises etter ikrafttredelsen.
Endringene i straffeprosessloven gjelder også for
verserende saker.