Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet, lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold , og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til komiteens vedtak av 20. mars 2012 om å åpne sak om INFOFLYT-registeret.

Komiteen viser til at INFOFLYT-registeret er et system for gjensidig utveksling av informasjon mellom Kriminalomsorgen og politiet/påtalemyndigheten. Komiteen viser til at INFOFLYT ble etablert i 2005 og er omhandlet i Justisdepartementets rundskriv G-3/2005. Registeret omhandler innsatte og dømte og personkretsen rundt disse i særlig alvorlige saker og saker med særlig høy risiko. INFOFLYT benyttes blant annet til å lage trusselvurderinger for eksempel hvor den innsatte inngår som en del av et organisert kriminelt nettverk. Komiteen viser til at ca. 190 domfelte har vært registrert i registeret. INFOFLYT-registeret kommer i tillegg til det ordinære registeret KOMPIS, hvor opplysninger om innsatte under kriminalomsorgen blir registrert.

Komiteen viser til at Datatilsynet og Sivilombudsmannen har stilt kritiske spørsmål om straffegjennomføringsloven har hatt tilstrekkelig klar lovhjemmel for ordningen med informasjonsutveksling mellom kriminalomsorgen og politiet. Ifølge Datatilsynet må behandling av personopplysninger eksplisitt fremgå av særloven. Sivilombudsmannen fant det oppsiktsvekkende at personopplysninger har blitt behandlet i INFOFLYT med uendret saksbehandlingsinstruks etter at kriminalomsorgen ble kjent med at Datatilsynet vurderte lovligheten av registreringene som tvilsom og ba om en rekke avklaringer. Etter Sivilombudsmannens vurdering burde de personmessige sidene ved INFOFLYT ha vært avklart før systemet ble tatt i bruk og ikke i ettertid.

Komiteen har videre fått Stortingets utredningsseksjon til å utrede hjemmelsgrunnlaget for INFOFLYT-registeret. Utredningen konkluderer med at det ikke har foreligget noen klar hjemmel for INFOFLYT-registeret. Utredningen er vedlagt innstillingen.

Komiteen viser til at det er gode grunner for å etablere INFOFLYT, men finner det kritikkverdig at registeret ble etablert uten at det forelå tilstrekkelige lovhjemler. Komiteen viser til at det i utgangspunktet kreves konsesjon fra Datatilsynet for å behandle sensitive personopplysninger etter personopplysningsloven § 33, men at konsesjon ikke er nødvendig for statlige og kommunale organer når behandlingen av personopplysningene har hjemmel i egen lov.

Komiteen viser til at Justis- og beredskapsdepartementet fant grunnlag for å foreta en omfattende gjennomgang av alle sider av systemet og legge dette frem for Stortinget til behandling, jf. Innst. 58 L (2010–2011) og Prop. 151 L (2009–2010). Lovforslaget ble vedtatt av Stortinget 16. og 23. november 2010, jf. Innst. 58 L (2010–2011) og gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Bestemmelsene i kapittel 1 a, §§ 4a til 4e, har ennå ikke trådt i kraft.

Justisminister Grete Faremo har i brev av 6. desember 2011 til kontroll- og konstitusjonskomiteen opplyst at det må utarbeides detaljerte forskrifter før bestemmelsene kan tre i kraft. Blant annet må forskriften ses i sammenheng med pågående forskriftsarbeid i tilknytning til den nye politiregisterloven. Utlevering av opplysninger fra politiet til kriminalomsorgen er regulert i politiregisterloven og vil bli ytterligere presisert i forskriften til politiregisterloven.

Komiteen mener det er viktig at hjemmelsgrunnlaget for INFOFLYT-registeret kommer på plass uten videre opphold slik at en ikke må stanse bruken av registeret i påvente av hjemmel.

På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen snarest mulig sørge for at hjemmelsgrunnlaget for INFOFLYT-registeret blir brakt i orden.»