I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette en gjennomgang
av forskrifter tilhørende plan- og bygningsloven, med sikte på å
gjøre det enklere å leie ut del av egen bolig og å øke det kommunale
handlingsrommet i forbindelse med godkjenning av slike utleieenheter.»
Forslagsstillerne mener det må bli enklere å
leie ut del av egen bolig i tilfeller hvor utleier selv bor i samme
hus og hvor mindre enn halvparten av boarea-let i huset blir leid
ut. Slik regelverket for slik utleie fremstår i dag, er det etter forslagsstillernes
mening urimelig komplisert og firkantet, og bidrar heller ikke til
å løse boligmangelen i mange av landets byer. Målet med en slik
gjennomgang av regelverket som foreslås i dokumentet, må være å
øke antallet utleieenheter i byene og avbyråkratisere dagens godkjenningsordning.
Det vises i dokumentet til at trenden med stor
etterspørsel og økte utleiepriser i byene har vært stabil det siste
året, og det antas at økt krav til egenkapital samt utviklingen
på eiendomsmarkedet for øvrig kan bidra til en ytterligere økning
i utleieprisene i tiden som kommer. Å kjøpe bolig blir stadig dyrere.
Videre er det hver eneste høst boligkrise blant studenter, blant
annet grunnet for lav dekningsgrad av studentboliger. Forslagsstillerne
peker på at dette bidrar til å legge ytterligere press på et allerede
opphetet leiemarked.
Forslagsstillerne viser til at det viktigste
tiltaket man fra statlig hold kan bidra med for å møte den økte
etterspørselen etter utleieboliger, er at man stimulerer til at
flere kan leie ut deler av egen bolig som de selv bebor.
Forslagsstillerne peker på at dagens forskrifter til
plan- og bygningsloven legger en rekke føringer ved etablering av
utleieenhet i egen bolig. Disse listes opp i dokumentet.
Forslagsstillerne mener det er fornuftig at
det settes krav til nybygg hvor det skal etableres utleiedel, men
peker, gjennom eksempler, på at regelverket for godkjenning av utleieenheter
i egen bolig burde reflektere ulike behov på en bedre måte enn i
dag.
Videre har forslagsstillerne stor forståelse
for at eiere av hus av eldre årgang – dog ikke nødvendigvis eldre
enn 10–20 år – vil se på det som relativt uoverkommelig, byråkratisk
og kostbart å sette i gang en større ombygningsprosess med tanke
på å leie ut deler av egen bolig på godkjent måte.
Forslagsstillerne viser også til at definisjonen
av ulike utleieenheter (eksempelvis «selvstendig boenhet», «familieleilighet»
og «hybel») for mange kan fortone seg noe uklar.
Etter forslagsstillernes syn bør regelverket
for å få godkjent en utleiedel ideelt sett være så enkelt at man
raskt og uten for mye byråkrati selv skal kunne fastslå at en del
av en bolig tilfredsstiller kravene for utleie dersom den oppfyller
visse minstekrav, og at prosessen med godkjenning må kunne oppfylles
gjennom en enkel innmelding til kommunen.
Forslagsstillerne har som utgangspunkt at så lenge
krav om rømningsveier, brannsikkerhet og grunnleggende fasiliteter
(kjøkken, bad) er oppfylt, bør det være større grad av avtalefrihet
mellom utleier og leietaker enn hva tilfellet er i dag.
Forslagsstillerne mener videre at kommunene bør
gis større handlingsrom som godkjenningsinstans ved søknad om godkjenning
av utleiedel.
Forslagsstillerne viser i denne forbindelse
til situa-sjonen i Stavanger kommune. Det vises for øvrig til dokumentet
for en nærmere beskrivelse av forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Aksel Hagen,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, er tilfreds med at det reises forslag
som bidrar til å poengtere mulige utfordringer rundt tilgangen på
boliger i markedet. Komiteen er enig i at større
etterspørsel enn tilbud på markedet presser prisene opp og således
ekskluderer og vanskeliggjør boligtilgangen for mange. Komiteen er
godt kjent med at en stor andel av utleieboligene er deler av privat
bolig og at endringer i rammebetingelsene for å kunne leie ut deler
av egen bolig, lett kan bidra til at disse blir tatt ut av markedet.
Komiteen vil understreke at boligspørsmål
er en sammensatt problemstilling som trenger en bred og grundig
tilnærming og viser til NOU 2011:15 Rom for alle, der en rekke utfordringer rundt
boligmarkedet og boligsosiale spørsmål belyses på en grundig måte.
Videre vil komiteen vise til regjeringens varslede
boligmelding som forventes å se nærmere på flere sider av boligspørsmål
på både eie- og leiemarkedet og mulige tiltak for å bedre situasjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti slutter seg til konklusjonen
om at nye offentlige krav kan slå uheldig ut på tilgangen til leieboliger.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:46 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden
om en gjennomgang av forskrifter tilhørende plan- og bygningsloven,
med sikte på å gjøre det enklere å leie ut del av egen bolig – vedlegges
protokollen.
Jeg viser til Kommunal- og forvaltningskomiteens
brev av 20. januar 2012 om representantforslag Dokument 8:46 S (2011-2012)
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden.
I brevet blir jeg bedt om å gi en vurdering av deres forslag om
en gjennomgang av forskrifter tilhørende plan- og bygningsloven,
med sikte på å gjøre det enklere å leie ut del av egen bolig.
Forslagsstillerne mener det må bli enklere å
leie ut del av egen bolig i tilfeller hvor utleier selv bor i samme
hus. I denne forbindelse vil jeg vise til at del av eksisterende
boligareal fritt kan leies ut uten godkjenning fra kommunen. Det
stilles ingen krav om ombygging, bruksendring eller etablering av
ny bruksenhet for at deler av en bolig skal kunne leies ut. Byggtekniske
krav etter plan- og bygningsloven slår først inn ved ombygging og
bruksendring av eksisterende bolig, for eksempel dersom en bod skal
endres til boligareal. Kravene gjelder da kun for den delen som bruksendres
eller bygges om. De byggtekniske kravene skal da i utgangspunktet
følges. Kravene er gitt for å ivareta hensynet til helse, miljø
og bygnings- og brannsikkerhet, og det er viktig at det ikke tilbys
uegnede boliger og at det spekuleres i utleie med for lav standard.
I enkelte tilfeller kan det imidlertid være behov for unntak fra
byggtekniske krav, og kommunene er i gjeldende plan- og bygningsloven
gitt en viss skjønnsmessig adgang til å gi unntak og til å dispensere
fra kravene.
Representantene viser til at definisjonen av
ulike utleieenheter som "selvstendig boenhet", "familieleilighet"
og "hybel" kan fortone seg noe uklar. Jeg nevner i denne sammenheng
at plan- og bygningsloven skiller mellom utleie av areal i egen
boenhet og utleie av en selvstendig boenhet. Med "selvstendig boenhet",
"bruksenhet" eller "bolig" siktes det til en enhet som kan anvendes
som egen bolig. Det vil si at den har de fasiliteter som er nødvendig
for at enheten i seg selv kan bebos. Enheten må ha nødvendig inventar
som kjøkken og toalett, og den må ha egen inngang. I en bolig kan
imidlertid del av arealet leies ut uten at dette innebærer at det
oppstår en ny boenhet. Etablering av flere bad eller kjøkken medfører
i seg selv heller ikke at det etableres en ny selvstendig boenhet.
Er det snakk om en tomannsbolig som brukes av to familier eller
husstander, foreligger det normalt to selvstendige boenheter i plan-
og bygningslovens forstand. Grensedragningen mellom en og to boenheter kan
særlig være vanskelig å bestemme for eneboliger med sekundærleiligheter.
Departementet har derfor gitt veiledning til spørsmålet om når bygningsmyndighetene
kan kreve at en del av egen bolig må etableres som en ny og selvstendig
boenhet. I en uttalelse fra 2003 har departementet sagt at bygningsmyndighetene
må kunne påvise at ny bruk av eiendommen er av mer omfattende eller
annerledes karakter enn for det opprinnelige godkjente antall boenheter. Vurderingen
bygningsmyndighetene bygger avgjørelsen på må begrunnes i kommunal
plan eller bygningsmessige forhold av betydning.
I representantforslaget pekes det på at det
er komplisert å leie ut del av egen bolig i tilfeller hvor utleier
selv bor i samme hus fordi dagens forskrifter til plan- og bygningsloven
legger en rekke føringer. Representantene stiller spørsmål ved om
alle kravene for nybygg er nødvendige når det skal etableres en
utleie-del, og foreslår en gjennomgang av forskrifter tilhørende
plan- og bygningsloven med sikte på forenkling. Jeg viser i denne
sammenheng til at regjeringen den 9. november 2011 sendte et lovforslag
om endringer i lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan-
og bygningsloven) på høring med høringsfrist 16. desember 2011.
Høringen tar opp problemstillinger knyttet til hvilke krav som skal
stilles ved søknadspliktige tiltak på eksisterende bygg. Forslag
til lovendring skal gi forskriftshjemmel for å avklare hvilke krav
som skal stilles ved tiltak på eksisterende bebyggelse. Med sikte
på en hensiktsmessig regulering av tekniske krav ved arbeider på
eksisterende bebyggelse mener jeg det er behov for forskriftshjemmel
for i forskrift å avklare hvilke krav som skal stilles.
Regjeringen tar sikte på å sende proposisjonen
til Stortinget i vårsesjonen 2012.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 18. april 2012
Aksel Hagen |
Åge Starheim |
leder |
ordfører |