Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild
Stokkan-Grande og Lene Vågslid, fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig
Kvifte Andresen, og fra Senterpartiet, Christina Nilsson Ramsøy,
vil vise til at den statlige støtten til korpsbevegelsen har økt
betydelig under den rød-grønne regjeringen. Gjennom kulturløftet
er det etablert en ny ordning med tilskudd til instrumentkjøp som
i 2012 er på 10 mill. kroner. I tillegg er det innført egen momskompensasjonsordning
for frivillige organisasjoner og grasrotandel gjennom Norsk Tipping. Flertallet vil
peke på at gjennom disse ordningene har støtten til korpsbevegelsen
økt fra 15 mill. kroner i 2005 til 55 mill. kroner i 2011.
Flertallet er klar over at korpsbevegelsen
står overfor store økonomiske utfordringer, men mener at nivået
på de statlige støtteordningene til korps må vurderes på vanlig
måte i forbindelse med de ordinære budsjettprosessene.
Flertallet er enig i regjeringens
vurdering om at korpsbevegelsens utfordringer er sammensatte og
at statlige midler alene ikke er tilstrekkelig for å opprettholde
medlemstall, samt å styrke korpsene frem mot grunnlovsjubileet i
2014. Nedgang i antall skolekorps er like mye et lokalt problem
for den enkelte skole, kulturskole og kommune, og disse må også
kjenne sitt ansvar.
Flertallet viser for øvrig til
statsrådens brev av 10. april 2012.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind
Korsberg og Ib Thomsen, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at mange korps sliter med rekrutteringen og at det på
landsbasis har blitt 64 færre skolekorps i løpet av de siste ti årene. Dette
flertallet er kjent med at Norges Musikkorpsforbund og Kulturskolen
i Bergen nå samarbeider om et prosjekt som skal styrke skolekorps
i Laksevåg-området, og korpsundervisning i skoletiden kan gi et
stort løft for landets skolekorps. 250 fjerdeklassinger i Bergen
har vært prøvekaniner for dette nye rekrutteringsprosjektet. Dette
flertallet ser at dette opplegget startet ved at Bergen
kommune hadde en levekårsundersøkelse hvor Laksevåg bydel kom dårligst
ut og hadde få tilbud for barn og ungdom.
Dette flertallet ser også at
korpsforbundet er blitt med fordi de har interesse av å løfte opp skolekorpsene,
og at dette er en del av et større nasjonalt prosjekt som de er
med på for å bidra til økt rekruttering til korpsene. Arbeidet som
er gjort med å gå inn i skoletiden med korpsundervisning, har bidratt
til at de har rekruttert flere aspiranter til korpsene.
Dette flertallet vil for øvrig
påpeke at korps er viktig fordi det skaper et fellesskap for barn
og unge. Dette flertallet ser det som positivt at disse
elevene lærer om demokrati gjennom sin deltakelse, men ikke minst
at de først og fremst lærer å spille et instrument.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at de fleste skoler vil kunne oppfylle læreplanens krav i større
grad enn i dag ved å innføre «Korps i skolen», og at «Korps i skolen»
er et effektivt verktøy for å skape flere musikere. Disse
medlemmer viser videre til meget positive erfaringer fra
et samarbeid mellom Nes og Flå kulturskole, Nes barneskole og Nesbyen
skolekorps, der prosjektet ble gjennomført skoleåret 2009/2010. Disse
medlemmer er kjent med at undervisningsopplegget både har
styrket musikkundervisningen på skolen og økt rekrutteringen til
skolekorpset samt til musikk- og kulturlivet for øvrig.
Disse medlemmer viser til erfaringer
fra et samarbeid mellom Nes og Flå kulturskole, Nes barneskole og
Nesbyen skolekorps. «Korps i skolen» ble her innført skoleåret 2009/2010. Disse
medlemmer er kjent med at resultatene viser at erfaringene
fra dette samarbeidet er meget positive. Skolekorpset ble mer enn
doblet allerede etter ett år. Disse medlemmer viser videre
til at «Korps i skolen» etter dette er implementert på flere skoler
rundt om i landet med samme positive effekt og at mange skoler nå
er i ferd med å starte opp med «Korps i skolen» i 2012.
Komiteen viser til
UNESCO-undersøkelsen som slår fast at dårlig undervisning i kulturfag har
en direkte negativ effekt på barns kreativitet og selvtillit. Det
denne undersøkelsen ettertrykkelig slår fast er at god undervisning
i kunst og kultur har store positive effekter hos barn og unge i
skolen. Komiteen påpeker at slik undervisning i kulturfag
bidrar til økt selvtillit, mindre fravær og bedre lese- og skriveferdigheter
blant barn og unge. Estetisk undervisning med god kvalitet og av
kompetent personale har klare positive effekter på barn og unges
helse og generelle tilfredshet og motivasjon. Estetisk undervisning
har påvirkning på barn og unge, på læringsmiljøet, lokalsamfunnet
og på elevenes motivasjon og selvtillit.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen, og fra
Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke, viser også til at
mange skoler i dag i liten grad oppfyller læreplanen på dette området, at
musikktimer har blitt en salderingspost på skolene, og at hvem som
er musikklærer mange steder er helt tilfeldig fremfor basert på
kompetanse.
Disse medlemmer mener det trengs
tiltak for å møte de utfordringene korpsbevegelsen nå står overfor.
Skolekorpsene sliter med medlemsnedgang, kostnadene øker og den
relative støtten fra det offentlige går ned. Disse medlemmer viser
til at en hundreårig folkebevegelse nå er i rask tilbakegang. Disse
medlemmer vil sikre at Norge også i fremtiden har en bred
og aktiv korpsbevegelse. Disse medlemmer viser til
at norske musikkorps arrangerer og inviterer til 17 000 konserter
i løpet av et år. Hvert år arrangeres det norgesmesterskap for skolekorps,
voksenkorps, drillkorps, solister og ensembler. Arrangementene samler
15 000 små og store musikere, og 5 000 barn og unge deltar på sommerkurs
hvert år.
Disse medlemmer peker på at mange
profesjonelle musikere har startet sin musikalske karriere i korps.
For noen er korps en hobby, for andre varer musikkopplæringen livet
ut.
Disse medlemmer mener det er
viktig å sette inn tiltak nå, også for å styrke korpsene frem mot grunnlovsjubileet
i 2014. Det er viktig å ta vare på norsk musikkorpstradisjon. Tradisjonen
må forvaltes godt. Korpsmusikken må fornyes, styrkes og videreutvikles
inn i en ny tid.
Komiteen vil vise
til at Norge har ratifisert UNESCO-konvensjonen om vern av immateriell arv.
Arbeidet er nå igangsatt for å implementere konvensjonen, og en
viktig del av dette er å lage en oversikt over den immaterielle
kulturarven og vurdere hva som har behov for vern.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er kjent med at Norsk kulturråd har fått i oppdrag å utarbeide prosedyrer
for hvordan dette skal skje. Når disse prosedyrene er på plass,
vil man være klar for å vurdere hva som er aktuelt å melde inn fra
Norge og dermed vurdere korps som en del av vår immaterielle arv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er glad for at forslagsstillerne
fremhever at den norske skolekorpstradisjonen er unik på verdensbasis,
og er en viktig del av vår nasjonale kulturarv. Disse medlemmer mener
Norge derfor bør søke å få den norske korpstradisjonen etablert
på UNESCOs liste over immateriell kulturarv. For disse medlemmer er
det viktig å ta vare på vår kulturarv, og skolekorps er blant vår fremste
kulturarv. Norge er det land i verden som har flest korpsmusikere
per innbygger. For disse medlemmer er det viktig
å satse på breddekultur, og at vi gir flest mulig glede av de kronene
vi bruker på kultur, noe som henger godt sammen med det å satse
på korpsbevegelsen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det i 1997 var lovfestet at alle kommuner skulle ha et kulturskoletilbud,
og siden den gang har kulturskolen hatt stor vekst. Det gjør at
kulturskolen har et stort ansvar i lokalsamfunnet for å gi et likt
og rettferdig tilbud. Disse medlemmer viser til at
innholdet i kulturskolen er rektors ansvar. En stor del av undervisningstilbudet
i kulturskolen er aktiviteter som tidligere har vært drevet av frivillige lag
og organisasjoner, som for eksempel korpsopplæring. Det er problematisk
om kulturskolen overkjører lokalsamfunnet, istedenfor å samarbeide
tettere. Kulturskolen er, etter disse medlemmers mening,
pliktig til å samarbeide med lokale krefter, men innenfor dagens regelverk
er det rom for stort skjønn. Disse medlemmer mener
det er for tilfeldig hvordan den enkelte rektor styrer kulturskolen
overfor frivillige organisasjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at den norske skolekorpstradisjonen skriver
seg fra 1901 og er unik på verdensbasis. Ingen andre land i verden
har en slik tradisjon. Denne virksomheten er en viktig del av vår
nasjonale kulturarv og har en sentral plass i den nasjonale grunnlovsfeiringen
17. mai. Disse medlemmer mener Norge derfor bør søke
å få den norske korpstradisjonen etablert på UNESCOs liste over
immateriell verdensarv. Disse medlemmer understreker
at den norske skolekorpsbevegelsen vil være svært aktuell innenfor
de kriterier som gjelder for å oppnå en plass på denne listen, og disse
medlemmer mener regjeringen derfor bør bidra inn i det arbeidet
som nå gjøres av blant andre Norges Musikkorps Forbund.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen, senest i statsbudsjettet
for 2013, legge frem forslag til en strategi for å styrke norsk
korpsbevegelse.»
«Stortinget ber regjeringen bidra til at skolekorpsbevegelsen
kan tas inn på UNESCOs verdensarvliste over immateriell kulturarv.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at forslagsstillerne understreker at det er nødvendig å øke
støtteordningen til innkjøp av musikkinstrumenter betydelig. Disse medlemmer viser
til at mange korpsmusikere er konservative i så måte og sverger
til de gamle kjente merkene som også er dyrere enn gode alternativer. Disse
medlemmer vet at nye og rimeligere instrumenter i mange
tilfeller holder god standard for spill på skolekorpsnivå. Disse medlemmer viser
til at en satsing på korpsbevegelsen vil medføre at man også må
kjøpe flere instrumenter, men at det dyreste ikke er nødvendig for
å dekke behovet.
Disse medlemmer merker seg at
forslagsstillerne tar opp at mange korps har trang økonomi, og at
forslagsstillerne mener det er helt urimelig at nødvendige innkjøp,
slik som for eksempel uniformer og instrumenter, pålegges moms. Disse
medlemmer hører ofte at man har penger, men ingen musikanter
å bruke dem på, og det er åpenbart store forskjeller rundt om i landet. Disse
medlemmer mener at satsingen ikke først og fremst handler
om kroner og øre, men om å legge gode rammer for at dette skal inn i
skolen og kulturskolen som en del av undervisningen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at skolekorpsene i dag bruker 85 mill.
kroner på innkjøp av musikkinstrumenter. I et skolekorps er det
instrumentverdier for 1 mill. kroner i gjennomsnitt. Dette
medlem mener bevilgningen til innkjøp av musikkinstrumenter i
korps og skoleorkestre må økes. Dette medlem viser
til at det i statsbudsjettet for 2012 ble avsatt 10 mill. kroner
i støtte, noe som kun dekker 20 pst. av behovet. Det er derfor nødvendig
å øke støtteordningen til innkjøp av musikkinstrumenter betydelig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Norsk musikkråds akustikkprosjekt, hvor det selvfølgelig er
viktig at kommunene stiller tilfredsstillende lokaler til disposisjon,
samt plass til lagring av instrumenter. Det er etter disse
medlemmers syn viktig at dette sikres prioritet og kvalitet
i kommunale planer og budsjetter.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at gode og tilpassede lokaler gir bedre
musikkaktivitet i form av mer effektive øvelser, større trivsel
og bedre konserter. Særlig viktig er helse, miljø og sikkerhet. Dette
medlem mener at musikklokaler bør, på linje med idrettsanlegg,
sikres prioritet og kvalitet i offentlige planer og budsjetter.
Det offentlige har for liten oppmerksomhet rundt lokalets betydning for
musikkutøvelse, og det er beskjedne midler til gjennomføring av
tiltak og prosjekter for å bedre situasjonen. Dette medlem viser
til at det ikke er bestemt nasjonale kjøreregler for å kvalitetssikre
av bruken av offentlige midler til bygging og tilrettelegging av
musikklokaler. Dette medlem viser i den forbindelse
til at Norsk Musikkråd har, i samarbeid med fagakustikere, utvik-let
veiledende normer for romakustikk i musikk-lokaler. Dette
medlem mener det er viktig at det offentlige bidrar til
at det bygges bedre musikklokaler blant annet ved hjelp av den kunnskap
en har gjennom Norsk Musikkråds akustikkprosjekt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg også at forslagsstillerne mener tilgang på dirigenter og dirigentenes
kompetanse er viktige vilkår for videre utvikling av korpsbevegelsen.
Tidligere ble skolekorpsene dirigert av korpsforeldre, men nå har
kulturskolene og pedagogene i stor grad overtatt rollen – på godt
og vondt. Disse medlemmer mener det mange steder
har gått så langt at det ikke lenger oppleves som at det er noen
frihet til å velge. Kulturskolens rolle har mange steder blitt for sterk,
og disse medlemmer føler at korpsdireksjonen mer
og mer er blitt akademisert. Disse medlemmer anser
dette som en særlig utfordring i sentrale strøk, mens en i distriktene tilsynelatende
er mer åpen for løsninger. Disse medlemmer er enige
i at god direksjon er vesentlig for en vekst i korpsbevegelsen,
men da er det også viktig å bruke de ressursene man har lokalt også
utenfor det akademiske miljøet. Disse medlemmer mener
at en omskolert tidligere musiker også kan fungere som dirigent.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at økende utgifter til
dirigenter, instruktører, noter, musikkinstrumenter og reiser gjør
at mange korps har trang økonomi. Disse medlemmer mener
det er helt nødvendig at det offentlige legger til rette for vekst
og utvikling, og at staten verdsetter korpsbevegelsens behov. Det
er i dette bildet helt urimelig at nødvendige innkjøp, slik som
for eksempel uniformer og instrumenter, pålegges moms. Inntil en
fritaksmodell er på plass, mener disse medlemmer at
momskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner må økes.
Disse medlemmer vil understreke
at tilgang på dirigenter og dirigentenes kompetanse er viktige vilkår
for videre utvikling av korpsbevegelsen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil i likhet med forslagsstillerne vise til Stortingets
behandling av Kristelig Folkepartis forslag om profesjonalisering
og utvikling av kor- og vokalmusikken i Norge, og følgende merknad
i Innst. 135 S (2011–2012):
«Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet
og Høyre, er positiv til tiltak og støtteordninger som f.eks. kan
øke kompetansen og kvaliteten på norske dirigenter. Dette flertallet
vil understreke at det her ikke er snakk om en dirigentlønnsordning,
men at vi må finne tiltak som blant annet kan sikre flere kvalifiserte
dirigenter. Dette kan være for eksempel stipendordninger for å ta
dirigentutdannelse, eller støtte til utdanningsinstitusjoner for
å tilrettelegge deltidsstudier for kommende dirigenter. Her kan
det finnes flere løsninger. Dette flertallet vil også at det vurderes
en ordning som kan sikre at studenter som tar direksjon har øvingskor.
Dette kan f.eks. gjøres gjennom at man en lager en ordning der korene
får betalt for slike oppdrag etter gitte satser. Dette flertallet
viser til at regjeringen vil be Norsk Kulturråd utrede flere muligheter,
og regner med at regjeringen legger opp til nær dialog med alle
korforbundene, Norges Korpsforbund og Norsk Musikkråd, for å komme
frem til best mulig tiltak.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener i likhet med forslagsstillerne
at en støtteordning for kordirigenter kan være et bidrag til å øke
kompetansen og styrke utvikingen i korfeltet.»
Dette medlem mener oppfølgingen
av dette vil være viktig også for korpsbevegelsen.