I representantforslaget fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fastsette regler for ileggelse av parkeringsbøter, der kort tidsoverskridelse
medfører lav bot, og der boten øker proporsjonalt etter hvor lenge
kjøretøyet står parkert over tiden.
2. Stortinget ber regjeringen fastsette
regler for ileggelse av parkeringsbøter, der det ikke gis anledning
til å gi maksimal bot dersom parkeringsregler/markering er svakt
angitt.
3. Stortinget ber regjeringen fastsette
regler slik at parkering kan betales på etterskudd uten bot i spesielle
tilfeller, som ved akutt behov for sykehustjeneste og lignende.
4. Stortinget ber regjeringen endre regelverket slik
at parkeringsselskaper i større grad må følge satsene for gebyr
og tilleggsavgift fastsatt i forskrift om offentlig parkeringsregulering
og parkeringsgebyr.
5. Stortinget ber regjeringen gjennomgå
klageordninger for parkeringsbøter og om nødvendig fastsette generelle
retningslinjer som sikrer uavhengighet i klagenemndene.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for representantforslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Siri Hov
Eggen, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou,
fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide,
viser til Dokument 8:90 S (2011–2012) om graderte parkeringsbøter,
samt vedlagte uttalelse, datert 2. mai 2012, fra Samferdselsdepartementet
v/statsråden.
Komiteen mener gjeldende rammer
for offentlig og privat parkeringsregulering ikke er gode nok. Komiteen viser
til at Samferdselsdepartementet i lengre tid har arbeidet med å
få på plass forslag til endringer. Viktige formål i dette arbeidet
er å gjøre reglene mer brukervennlige, i tillegg til å ivareta konkurransehensyn
mellom offentlige og private aktører og gi større klarhet i kommunenes
ulike roller innen parkering.
Komiteen imøteser regjeringens
forslag til lovendringer som er nødvendige for å gjennomføre et
nytt og bedre regelverk for både offentlig og privat parkeringsvirksomhet. Komiteen forutsetter
at et nytt lovverk vil medføre bedre kvalitet og brukervennlighet
i alle deler av parkeringstjenesten som tilbys.
Komiteen er enig med forslaggsstillerne
i at sanksjonene ofte ikke står i et rimelig forhold til parkeringsovertredelsene. Komiteen mener derfor
departementet bør vurdere hvorvidt det bør innføres et system hvor
sanksjonene differensieres. Komiteen viser til at
representantforslaget skisserer en mulig modell for hvordan det
kan løses i praksis der kjøretøyet har stått over tiden. Komiteen peker
imidlertid samtidig på at et veldig detaljert og finmasket system for
sanksjoner kan gi et uoversiktlig og komplisert system som er lite
brukervennlig.
Komiteen mener det er viktig
å få på plass et regelverk som ivaretar pasienter og pårørendes behov
for parkering utenfor sykehus på en bedre måte enn i dag. I særlige
tilfeller bør det være mulighet for etterskuddsvis betaling. Komiteen vil
videre understreke behovet for å stramme inn overfor ulovlig parkering
på handikapplasser.
Komiteen viser til at mange kommuner, herunder
Trondheim kommune, har innført et system hvor forbrukeren kan betale
parkeringstid fra mobiltelefon, både med SMS og med en egen telefonapplikasjon.
Erfaringene fra Trondheim med SmartPark-app-en er ensidig positive så
langt. Det er nesten 5 000 personer som har lastet ned app-en og
det er solgt over 2 500 billetter hittil. Komiteen mener
dette er et godt eksempel på brukervennlig teknologi som bidrar til
å minimere problemet med tidsoverskridelse. Bedre og mer brukervennlige
teknologiske løsninger som betaling fra mobiltelefon vil bidra sterkt
til en bedre og mer brukervennlig parkeringstjeneste.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, foreslår at representantforslaget vedlegges
protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til brev fra samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa av 2.
mai 2012, der statsråden langt på vei er enig i forslagsstillernes synspunkter. Disse
medlemmer viser til statsrådens omtale av en pågående gjennomgang av
parkeringsregelverket, som riktignok har tatt lang tid, men ser
det som positivt at denne gjennomgangen hevdes å være bredere enn
problemene som er reist i forslaget. Statsråden skriver at siden
prosessen ikke er ferdig, kan hun ikke nå gå i detalj om de forslag
som ventes fremmet, men at dette vil det bli redegjort for i høringen
når den kommer. Disse medlemmer viser videre til
at statsråden skriver at hun derfor på dette tidspunkt ikke kommenterer
de fem forslagene mer konkret. Disse medlemmer vil
derfor for ordens skyld fremme forslagene på nytt, for å sikre at
alle punkter omfattes av nevnte gjennomgang.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fastsette regler
for ileggelse av parkeringsbøter, der kort tidsoverskridelse medfører
lav bot, og der boten øker proporsjonalt etter hvor lenge kjøretøyet
står parkert over tiden.»
«Stortinget ber regjeringen fastsette regler
for ileggelse av parkeringsbøter, der det ikke gis anledning til
å gi maksimal bot dersom parkeringsregler/markering er svakt angitt.»
«Stortinget ber regjeringen fastsette regler
slik at parkering kan betales på etterskudd uten bot i spe-sielle
tilfeller, som ved akutt behov for sykehustjeneste og lignende.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre regelverket slik
at parkeringsselskaper i større grad må følge satsene for gebyr
og tilleggsavgift fastsatt i forskrift om offentlig parkeringsregulering
og parkeringsgebyr.»
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå klageordninger
for parkeringsbøter og om nødvendig fastsette generelle retningslinjer
som sikrer uavhengighet i klagenemndene.»
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
understreke viktigheten av å ha et klart og ryddig regelverk i offentlig
forvaltning av parkeringsplasser. Disse medlemmer imøteser
økt bruk av prismekanismen når det gjelder offentlige parkeringsplasser.
Konsekvensen av mer effektiv prising vil være bedre allokering av parkeringsplassene.
En mest mulig effektiv ressursallokering er en forutsetning for
et høy velferdsnivå, og markedet for parkering bør til en viss grad
være underlagt dette effektivitetskravet. Disse medlemmer mener
forslaget er et steg i denne retningen, og mener derfor det er positivt
at forslagsstillerne ønsker dette behandlet. Det er positivt at
bileier gis et insentiv til å flytte bilen raskest mulig etter at
parkeringstiden har gått ut. Det er også positivt med et sanksjonsnivå
som står i forhold til den parkeringsovertredelse som har funnet
sted. Disse medlemmer vil understreke at forslagene
krever klare og tydelige definisjoner for å kunne operasjonaliseres. Disse
medlemmer vil påpeke at konsekvensen av noen av forslagene
vil være en styrking av rettighetene til enkeltmennesker. Disse
medlemmer vil også understreke at forflytningshemmedes parkeringsbehov
bør tas hensyn til i utforming av parkeringsregler. Disse
medlemmer er i dag tilfredse med parkeringsklagenemndens
sammensetning, men vil følge nøye med på situasjonen i den private
delen av parkeringsbransjen. Disse medlemmer vil
videre understreke at felles parkeringsregler for offentlige og
private aktører må ta hensyn til vernet om den private eiendomsretten.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fastsette regler
for ileggelse av parkeringsbøter, der kort tidsoverskridelse medfører
lav bot, og der boten øker proporsjonalt etter hvor lenge kjøretøyet
står parkert over tiden.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fastsette regler
for ileggelse av parkeringsbøter, der det ikke gis anledning til
å gi maksimal bot dersom parkeringsregler/markering er svakt angitt.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen fastsette regler
slik at parkering kan betales på etterskudd uten bot i spe-sielle
tilfeller, som ved akutt behov for sykehustjeneste og lignende.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen endre regelverket
slik at parkeringsselskaper i større grad må følge satsene for gebyr
og tilleggsavgift fastsatt i forskrift om offentlig parkeringsregulering
og parkeringsgebyr.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen gjennomgå klageordninger
for parkeringsbøter og om nødvendig fastsette generelle retningslinjer
som sikrer uavhengighet i klagenemndene.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:90 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen,
Christian Tybring-Gjedde og Jørund Rytman om graderte parkeringsbøter
– vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 17. april 2012 fra transport og
kommunikasjonskomiteen med forespørsel om uttalelse fra Samferdselsdepartementet
til Dokument 8:90 S (2011-2012) om graderte parkeringsbøter.
Gjeldende rammer for offentlig og privat parkeringsregulering
er ikke gode nok. Samferdselsdepartementet har derfor i lengre tid
arbeidet med å få på plass forslag til endringer. Viktige formål i
dette arbeidet er å gjøre reglene mer brukervennlige, i tillegg
til å ivareta konkurransehensyn mellom offentlige og private aktører
og gi større klarhet i kommunenes ulike roller innen parkering.
En bredt sammensatt arbeidsgruppe nedsatt av Samferdselsdepartementet
foreslo i 2006 at dagens forskjellige ordninger innen offentlig
og privat virksomhet erstattes med en felles parkeringsordning som
skal gjelde for alle som vil tilby parkering til allmennheten, enten mot
betaling eller på andre vilkår.
Samferdselsdepartementet har arbeidet videre med
saken og en ny, bredt sammensatt arbeidsgruppe har hjulpet Samferdselsdepartementet
i utarbeidelsen av konkrete forslag til hvordan en slik ordning
kan gjennomføres. Jeg vil så snart nødvendige avklaringer er gjort
med berørte departementer, sende forslag på høring.
Det ligger i dette at jeg mener det er for snevert å
begrense seg til å se på reaksjonene som ilegges ved brudd på parkeringsreglene,
slik forslagsstillerne i hovedsak gjør. Publikum som parkerer har
grunn til gjennomgående å vente bedre kvalitet og brukervennlighet
i alle deler av parkeringstjenesten som tilbys. Dette gjelder alt fra
skilting, oppmerking og betalingsordninger til håndheving, klagemuligheter,
inndriving m.v.
De problemstillinger som forslagsstillerne er opptatt
av er i all hovedsak vurdert i det arbeid som nå gjøres, og de hensyn
som ligger bak forslagene er søkt ivaretatt, om enn til dels på
en noe annen måte. Siden prosessen ikke er ferdig kan jeg ikke nå
gå i detalj om de forslag som ventes fremmet. Dette vil det bli
redegjort for i høringen når den kommer. Jeg kan derfor på dette
tidspunkt ikke kommentere de fem forslagene mer konkret.
Jeg vil likevel generelt peke på at det i dag
kun er den offentlige parkeringsvirksomheten som er særskilt regulert,
altså den virksomhet som utøves av kommuner ved bruk av offentlige
skilt. Privat parkeringsvirksomhet er ikke særskilt regulert. En
felles regulering av offentlig og privat parkeringsvirksomhet vil
derfor forutsette lovendringer. Det arbeides med forslag til nødvendige
lovendringer, særlig endringer i vegtrafikkloven. Jeg vil derfor
etter at høring er gjennomført komme til Stortinget med forslag
til lovendringer som er nødvendige for å gjennomføre et nytt og
bedre regelverk for offentlig og privat parkeringsvirksomhet. Regjeringen
kan derfor ikke uten lovendringer fastsette en del av de endringer
som det foreslås at Stortinget skal be regjeringen om å fastsette.
Jeg vil også presisere at reaksjoner ved overtredelser
av parkeringsreglene ikke er bøter, slik begrepet brukes i strafferetten.
Reaksjonene er avkriminaliserte og er således ikke straff. Det
er derfor noe misvisende når det i forslaget brukes begrepet «parkeringsbot».
Beskrivelsen av de ulike reaksjoner er heller ikke helt dekkende.
Innen det offentlige regulerte systemet kan det ilegges «tilleggsavgift»
ved overtredelse av reglene knyttet til avgiftsparkering, jf. parkeringsforskriften
(forskrift 1. oktober 1993 nr. 921 om offentlig parkeringsregulering
og parkeringsgebyr) § 13. Det vil typisk være manglende betaling,
utløpt billett, parkering i strid med oppmerking eller billett ligger
ikke synlig for kontroll. Det offentlige kan også ilegge «parkeringsgebyr»,
jf parkeringsforskriften § 14. Dette ilegges typisk ved overtredelser
av skiltede parkerings- og stanseforbud eller ved overtredelser av
trafikkreglenes alminnelige regler for stans og parkering.
Jeg vil i den forbindelse understreke at det
er reglene knyttet til parkering mot betaling eller på andre vilkår
som har vært vurdert av de arbeidsgrupper som er nevnt. Dagens regler
for håndheving av parkerings- og stanseforbud, som sanksjoneres
med gebyr, er i svært liten grad berørt. I lys av det arbeidet som
nå gjøres, vil det imidlertid være aktuelt også å gå gjennom reglene
for gebyrhåndheving.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 21. mai 2012
Knut Arild Hareide |
leder og ordfører |