Jeg viser til brev 7. mai 2012 fra saksordfører Kjell
Ingolf Ropstad i Arbeids- og sosialkomitéen. Ropstad har bedt om
avklaring av følgende synspunkter/problemstillinger som KS fremmet under
den åpne høringen i komitéen 13. april:
«1. Arbeidstid
KS tok opp spørsmålet
om i hvilken grad innleide arbeidstakere skal kunne gå inn i de
arbeidstidsordninger som gjelder for ansatte i innleiebedriften.
Det er viktig både for innleier og utleier at dette er tilfellet
ettersom den innleide skal gå inn og arbeide side ved side med personell
som er ansatt i innleiebedriften.
Bakgrunnen for
bekymringen er at AD i brev til KS datert 27. september 2011 har
uttalt at arbeidsmiljøloven § 10-12 femte ledd ikke gir grunnlag
for å la arbeidstidsordninger i innleievirksomheten omfatte innleide
arbeidstakere. Men i proposisjonen har man lagt til grunn at innleiebedriften
kan gjøre avtaler om gjennomsnittsberegning av arbeidstiden og andre
avtaler om arbeidstiden gjeldende også for innleide arbeidstakere.
I utgangspunktet kan det derfor se ut til at de formuleringer som
følger av proposisjonen 8.3.5 er avklarende på dette felt. Men etter
KS' syn er det nødvendig at det i arbeidsmiljøloven § 10-12 femte
ledd sies uttrykkelig at avtaler om arbeidstidsordninger kan gjøres gjeldene
for innleide arbeidstakere.
2. Forholdet til forskrift
om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter
KS
viser til at i offentlig sektor vil innleie av arbeidskraft være
en offentlig anskaffelse, der oppdragsgiver er forpliktet til å
følge lov og forskrifter om offentlige anskaffelser. Etter forskrift
om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter plikter oppdragsgiver
i kontrakten å stille krav om at arbeidstakere hos leverandøren skal
ha lønn i henhold til allmenngjort tariffavtale eller etter en landsomfattende
tariffavtale innenfor vedkommende bransje.
I Prop.
74 L synes det, etter KS' syn, som om departementet legger til grunn
at
både kravet i forskriften om å angi konkret i
kontrakten hvilken landsomfattende tariffavtale som skal gjelde
og likebehandlingsprinsippet i arbeidsmiljøloven § 14-12 a skal
gjelde parallelt. En slik fortolkning vil innebære at en offentlig
oppdragsgiver vil være forpliktet til å kontraktsfeste at leverandørens
(bemanningsbyråets) arbeidstakere skal ha lønn etter en landsomfattende tariffavtale,
samtidig som oppdragsgiver skal sørge for at vikaren får lønn etter
likebehandlingsprinsippet (og tariffavtalen i det offentlige).
En
slik tolkning mener KS er for uklar, kompliserende og veldig lite
praktisk. For å sikre etterlevelse og å lette kontroll bør reglene
være enkle og lett forståelige på dette feltet.
KS
legger til grunn at likebehandlingsprinsippet i arbeidsmiljøloven
vil gå foran forskriftens krav om lønns- og arbeidsvilkår etter
en gitt tariffavtale i bransjen.
Dersom man beholder
dagens forskrift som den er i dag og legger til grunn at alle som
arbeider innen offentlig sektor har en eller annen tariffavtale,
kan en vurdering være at dette også kan løses på følgende måte:
Ved anbud/tilbud legges de gjeldende tariffavtalene til grunn med
en forutsetning at det legges inn en prisjusteringsklausul i kontrakten
for det tilfelle at det foreligger lokale forskjeller som avviker
fra tariffavtalenes nivå.»
Det vil følge av likebehandlingsreglene i foreslåtte
§ 14-12 a første ledd bokstav a, at utleid arbeidstaker minst skal
sikres de vilkår som ville kommet til anvendelse dersom arbeidstaker hadde
vært ansatt hos innleier for å utføre samme arbeid, blant annet
når det gjelder arbeidstiden lengde og plassering.
Vilkårene skal baseres på de regler, avtaler og ordninger som gjelder
i innleievirksomheten. Dette innebærer at de arbeidstidsordninger
som den innleide ville blitt omfattet av ved en ansettelse, f.eks.
som er fastsatt ved tariffavtale eller ved dispensasjon fra Arbeidstilsynet,
vil vedkommende også med hjemmel i likebehandlingsreglene bli omfattet av.
Jeg mener at § 14-12 a første ledd bokstav a gir tilstrekkelig hjemmelsgrunnlag
for likebehandlingen også mht plassering av arbeidstid og kan ikke
se at det er grunn til eller lovteknisk riktig å ta hjemmelen inn
flere steder i arbeidsmiljøloven.
Etter de foreslåtte reglene om likebehandling plikter
bemanningsforetaket å tilby de utleide arbeidstakerne slike lønns-
og arbeidsvilkår som arbeidstakeren ville ha fått ved ansettelse
i innleievirksomheten. I følge forskriften om lønns- og arbeidsvilkår
i offentlige kontrakter skal offentlige oppdragsgivere i sine innkjøpskontrakter
stille krav om at ansatte hos leverandører og underleverandører
har lønns- og arbeidsvilkår i samsvar med det som følger av allmenngjøringsforskrifter
eller landsomfattende tariffavtaler for den aktuelle bransjen. Den
offentlige oppdragsgiveren skal informere om kravene i starten av en
anbudskonkurranse og kravene skal tas med i kontraktene. Det skal
også tas med i kontraktene at leverandører og underleverandører
på forespørsel skal kunne dokumentere at lønns- og arbeidsvilkårene
er i samsvar med kravene i kontraktene. Oppdragsgiveren skal i kontraktene sikre
seg rett til å sette i verk og gjennomføre nødvendige sanksjoner
dersom leverandører eller underleverandører ikke etterlever kravene
i forskriften.
Forskriften er oppfylt dersom angitte minstesatser
betales til blant annet utleide arbeidstakere. Fordi likebehandlingskravet
i hht de foreslåtte reglene baserer seg på de vilkårene arbeidstaker faktisk ville oppnådd ved en ansettelse
hos innleier, vil det sannsynligvis ofte være slik at likebehandlingsreglene
vil gi et høyere nivå på lønns-vilkårene enn det forskriften om
lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter krever. Dette skyldes
at mange virksomheter lønner noe høyere enn de aktuelle minstesatser.
Men ikke nødvendigvis. Det kan blant annet være tilknyttede underleverandører
til den offentlige kontrakten som ikke er bundet av tariffavtale
og som lovlig vil kunne ha innleide som er lønnet etter minstesatser
i forskrift om allmenngjøring eller landsomfattende tariffavtale.
De to regelsettene gjelder altså i noen grad
parallelt, nemlig for innleie i offentlige kontrakter. Det er ikke
uvanlig eller særegent at flere regelsett gjelder samme forhold.
Jeg kan ikke se at dette er problematisk eller at det foranlediger særskilte
lovgivningstiltak. Selv om likebehandlingsreglene ofte vil gi bedre
rettigheter, vil kravene i forskrift om lønns- og arbeidsvilkår
i offentlige kontrakter uansett innebære en ekstra sikkerhet mot
sosial dumping for den gruppen arbeidstakere denne gjelder. Det
vil etter mitt syn også etter innføring av likebehandlingsreglene
være av verdi at offentlige virksomheter bidrar til at alle arbeidstakerne som omfattes av en
kontrakt sikres et minstenivå. Dersom de innleide gjennom likebehandlingsprinsippet
får mer enn minstesatsene i de aktuelle landsomfattende tariffavtaler,
kan en bare konstatere at forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i
offentlige kontrakter er oppfylt.