Brev fra Arbeidsdepartementet v/statsråden til arbeids- og sosialkomiteen, datert 11. mai 2012

Vedr. Prop. 74 L (2011-2012) Endringer i arbeidsmiljøloven og tjenestemannsloven mv. Svar på spørsmål fra Arbeids- og sosialkomitéen

Jeg viser til brev 7. mai 2012 fra saksordfører Kjell Ingolf Ropstad i Arbeids- og sosialkomitéen. Ropstad har bedt om avklaring av følgende synspunkter/problemstillinger som KS fremmet under den åpne høringen i komitéen 13. april:

«1. Arbeidstid

KS tok opp spørsmålet om i hvilken grad innleide arbeidstakere skal kunne gå inn i de arbeidstidsordninger som gjelder for ansatte i innleiebedriften. Det er viktig både for innleier og utleier at dette er tilfellet ettersom den innleide skal gå inn og arbeide side ved side med personell som er ansatt i innleiebedriften.

Bakgrunnen for bekymringen er at AD i brev til KS datert 27. september 2011 har uttalt at arbeidsmiljøloven § 10-12 femte ledd ikke gir grunnlag for å la arbeidstidsordninger i innleievirksomheten omfatte innleide arbeidstakere. Men i proposisjonen har man lagt til grunn at innleiebedriften kan gjøre avtaler om gjennomsnittsberegning av arbeidstiden og andre avtaler om arbeidstiden gjeldende også for innleide arbeidstakere. I utgangspunktet kan det derfor se ut til at de formuleringer som følger av proposisjonen 8.3.5 er avklarende på dette felt. Men etter KS' syn er det nødvendig at det i arbeidsmiljøloven § 10-12 femte ledd sies uttrykkelig at avtaler om arbeidstidsordninger kan gjøres gjeldene for innleide arbeidstakere.

2. Forholdet til forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter

KS viser til at i offentlig sektor vil innleie av arbeidskraft være en offentlig anskaffelse, der oppdragsgiver er forpliktet til å følge lov og forskrifter om offentlige anskaffelser. Etter forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter plikter oppdragsgiver i kontrakten å stille krav om at arbeidstakere hos leverandøren skal ha lønn i henhold til allmenngjort tariffavtale eller etter en landsomfattende tariffavtale innenfor vedkommende bransje.

I Prop. 74 L synes det, etter KS' syn, som om departementet legger til grunn at

både kravet i forskriften om å angi konkret i kontrakten hvilken landsomfattende tariffavtale som skal gjelde og likebehandlingsprinsippet i arbeidsmiljøloven § 14-12 a skal gjelde parallelt. En slik fortolkning vil innebære at en offentlig oppdragsgiver vil være forpliktet til å kontraktsfeste at leverandørens (bemanningsbyråets) arbeidstakere skal ha lønn etter en landsomfattende tariffavtale, samtidig som oppdragsgiver skal sørge for at vikaren får lønn etter likebehandlingsprinsippet (og tariffavtalen i det offentlige).

En slik tolkning mener KS er for uklar, kompliserende og veldig lite praktisk. For å sikre etterlevelse og å lette kontroll bør reglene være enkle og lett forståelige på dette feltet.

KS legger til grunn at likebehandlingsprinsippet i arbeidsmiljøloven vil gå foran forskriftens krav om lønns- og arbeidsvilkår etter en gitt tariffavtale i bransjen.

Dersom man beholder dagens forskrift som den er i dag og legger til grunn at alle som arbeider innen offentlig sektor har en eller annen tariffavtale, kan en vurdering være at dette også kan løses på følgende måte: Ved anbud/tilbud legges de gjeldende tariffavtalene til grunn med en forutsetning at det legges inn en prisjusteringsklausul i kontrakten for det tilfelle at det foreligger lokale forskjeller som avviker fra tariffavtalenes nivå.»

Svar på spørsmål 1:

Det vil følge av likebehandlingsreglene i foreslåtte § 14-12 a første ledd bokstav a, at utleid arbeidstaker minst skal sikres de vilkår som ville kommet til anvendelse dersom arbeidstaker hadde vært ansatt hos innleier for å utføre samme arbeid, blant annet når det gjelder arbeidstiden lengde og plassering. Vilkårene skal baseres på de regler, avtaler og ordninger som gjelder i innleievirksomheten. Dette innebærer at de arbeidstidsordninger som den innleide ville blitt omfattet av ved en ansettelse, f.eks. som er fastsatt ved tariffavtale eller ved dispensasjon fra Arbeidstilsynet, vil vedkommende også med hjemmel i likebehandlingsreglene bli omfattet av. Jeg mener at § 14-12 a første ledd bokstav a gir tilstrekkelig hjemmelsgrunnlag for likebehandlingen også mht plassering av arbeidstid og kan ikke se at det er grunn til eller lovteknisk riktig å ta hjemmelen inn flere steder i arbeidsmiljøloven.

Svar på spørsmål 2:

Etter de foreslåtte reglene om likebehandling plikter bemanningsforetaket å tilby de utleide arbeidstakerne slike lønns- og arbeidsvilkår som arbeidstakeren ville ha fått ved ansettelse i innleievirksomheten. I følge forskriften om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter skal offentlige oppdragsgivere i sine innkjøpskontrakter stille krav om at ansatte hos leverandører og underleverandører har lønns- og arbeidsvilkår i samsvar med det som følger av allmenngjøringsforskrifter eller landsomfattende tariffavtaler for den aktuelle bransjen. Den offentlige oppdragsgiveren skal informere om kravene i starten av en anbudskonkurranse og kravene skal tas med i kontraktene. Det skal også tas med i kontraktene at leverandører og underleverandører på forespørsel skal kunne dokumentere at lønns- og arbeidsvilkårene er i samsvar med kravene i kontraktene. Oppdragsgiveren skal i kontraktene sikre seg rett til å sette i verk og gjennomføre nødvendige sanksjoner dersom leverandører eller underleverandører ikke etterlever kravene i forskriften.

Forskriften er oppfylt dersom angitte minstesatser betales til blant annet utleide arbeidstakere. Fordi likebehandlingskravet i hht de foreslåtte reglene baserer seg på de vilkårene arbeidstaker faktisk ville oppnådd ved en ansettelse hos innleier, vil det sannsynligvis ofte være slik at likebehandlingsreglene vil gi et høyere nivå på lønns-vilkårene enn det forskriften om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter krever. Dette skyldes at mange virksomheter lønner noe høyere enn de aktuelle minstesatser. Men ikke nødvendigvis. Det kan blant annet være tilknyttede underleverandører til den offentlige kontrakten som ikke er bundet av tariffavtale og som lovlig vil kunne ha innleide som er lønnet etter minstesatser i forskrift om allmenngjøring eller landsomfattende tariffavtale.

De to regelsettene gjelder altså i noen grad parallelt, nemlig for innleie i offentlige kontrakter. Det er ikke uvanlig eller særegent at flere regelsett gjelder samme forhold. Jeg kan ikke se at dette er problematisk eller at det foranlediger særskilte lovgivningstiltak. Selv om likebehandlingsreglene ofte vil gi bedre rettigheter, vil kravene i forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter uansett innebære en ekstra sikkerhet mot sosial dumping for den gruppen arbeidstakere denne gjelder. Det vil etter mitt syn også etter innføring av likebehandlingsreglene være av verdi at offentlige virksomheter bidrar til at alle arbeidstakerne som omfattes av en kontrakt sikres et minstenivå. Dersom de innleide gjennom likebehandlingsprinsippet får mer enn minstesatsene i de aktuelle landsomfattende tariffavtaler, kan en bare konstatere at forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter er oppfylt.