Komiteens medlem fra Venstre viser
til at EUs vanndirektiv styrker kravet til helhetlig vannforvaltning. Dette
medlem mener at rent vann og bærekraftig vannforvaltning
må være et særlig prioritert område innen miljøvernet. Dette
medlem vil derfor foreslå å styrke vannforvaltningen med
5,0 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1400 | | Miljøverndepartementet | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 5 000 000 |
| | fra kr 238 905 000
til kr 243 905 000» | |
Det foreslås at 2,5 mill. kroner av bevilgningen på
kap. 1400 post 21 til handlingsplaner for friluftslivet benyttes
til å trekke inn lokale krefter som kommuner, interkommunale friluftsråd
og frivillige organisasjoner i utarbeidelsen av planene. Det foreslås
derfor at bevilgningen reduseres med 2,5 mill. kroner mot tilsvarende økninger
i bevilgningene under kap. 1427 ny post 65 og post 74, jf. omtale
nedenfor. Videre er det bevilget midler til sektorvise klimahandlingsplaner
under kap. 1400 post 21, hvorav 0,5 mill. kroner foreslås benyttet
under kap. 1400 post 76. Det vises til omtale nedenfor. Det foreslås
for øvrig at bevilgningen på 3 mill. kroner på kap. 1400 post 22
overføres til post 21.
Summen av endringene medfører at bevilgningen
på kap. 1400 post 21 foreslås videreført på samme nivå.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Det foreslås å slå sammen kap. 1400 post 21
og 22. Bevilgningen på post 22 foreslås derfor redusert med 3 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås å opprette en ny post 61 for Framtidens
byer med en bevilgning på 19 mill. kroner, mot tilsvarende reduksjon
i bevilgningen under kap. 1400 post 81. Midlene skal gå til prosjektet Framtidens
byer og skal benyttes til de 13 deltakerkommunene i årlig støtte
eller prosjektstøtte. Prosjektet har varighet til og med 2014. Bevilgningsforslaget
omfatter tilskudd gitt til kommunene hittil i 2012, og tilskudd
for resten av året.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås å opprette en ny post 65 for tiltak
i Groruddalen med en bevilgning på 31 mill. kroner, mot tilsvarende
reduksjon i bevilgningen under kap. 1400 post 75. Midlene går til
Groruddalsatsingen og skal betales ut som tilskudd til Oslo kommune.
Groruddalsatsingen varer fram til 2016. Bevilgningsforslaget omfatter
tilskudd hittil i 2012, og tilskudd for resten av året.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 1400
post 75 med 31 mill. kroner mot tilsvarende økning i bevilgningen
under kap. 1400 ny post 65. Se omtale ovenfor.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås å øke bevilgningen for å dekke
økte utgifter til norsk deltakelse i arbeidet med FNs klimapanels
5. hovedrapport, og til å støtte en workshop under OECD om tilpasning
til klimaendringer. Midlene må utbetales som tilskudd. Det foreslås
derfor å øke bevilgningen under kap. 1400 post 76 med 0,5 mill.
kroner mot tilsvarende reduksjon under kap. 1400 post 21. Se også
omtale under kap. 1400 post 21.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås å slå sammen kap. 1400 post 80
og 81. Bevilgningen på post 80 foreslås derfor redusert med 0,6
mill. kroner mot en tilsvarende økning på post 81.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 1400
post 81 med 19 mill. kroner mot tilsvarende økning i bevilgningen
under kap. 1400 ny post 61. Se omtale under kap. 1400 ny post 61. Det
foreslås videre å slå sammen kap. 1400 post 80 og 81. Bevilgningen
på post 81 foreslås derfor økt med 0,6 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon
på post 80. Samlet foreslås kap. 1400 post 81 redusert med 18,4
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Norsk Polarinstitutt har hatt ansvar for driften
av Zeppelinstasjonen i Ny-Ålesund på oppdrag fra Norsk institutt
for luftforskning. Midler til dette er bevilget på Polarinstituttets
budsjett. Fra 2012 skal Norsk institutt for luftforskning finansiere driften
av Zeppelinstasjonen. Det foreslås derfor å øke bevilgningen under
kap. 1410 post 70 med 1,7 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon
i bevilgningen på kap. 1471 post 1. Drift av Zeppelinstasjonen vil
etter dette inngå i Miljøverndepartementets tilskudd til nasjonale oppgaver
hos Norsk institutt for luftforskning.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Statens naturoppsyn vil i 2012 få 0,4 mill.
kroner mer i oppdragsinntekter enn budsjettert. Statens naturoppsyn
har inngått en avtale med Statskog SF om å utføre oppsyn på arealer
som Statskog SF kjøpte i 2010. Statens naturoppsyn får som følge
av avtalen inntekter fra Statskog SF for å holde oppsyn med jakt
og fiske på eiendommene. Kap. 1426 post 1 forelås økt med 0,4 mill. kroner
mot tilsvarende økning under kap. 4426 post 1.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
En rekke verneområdeskilt og informasjonstavler
er skadde eller ødelagte som følge av orkanskader i verneområder
langs kysten. Søppel har drevet i land og trær har blåst ned. Skadene
er rapportert å være størst i Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane,
og Nordland, med mer spredte skader i andre fylker. Det foreslås
derfor at bevilgningen på kap. 1426 post 31 økes med 3 mill. kroner
til opprydding og utbedring av skader i flere verneområder langs
kysten.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Utgiftene til tiltak for bevaring av villaks
i 2012 blir høyere enn anslått. På grunn av nye behandlingsopplegg
i Lærdal og Vefsn, samt svingninger i værforhold og vannføring,
har det vært vanskelig å anslå utgiftene til bekjempelse av lakseparasitten
Gyrodactylus salaris. Videre er det usikkerhet rundt utgifter til
nødvendig bevaring av fiskestammer og andre arter i genbanker mens
behandlingene pågår. Den foreslåtte bevilgningsøkningen skal gå
til bevaring av fiskestammer i genbank og andregangsbehandling av Vefsn-
og Lærdalregionen. På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen
på kap. 1427 post 21 med 35,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre har
merket seg mange organisasjoners bekymring for manglende bevilgninger
til tiltak for bevaring av villak-sen. Levende lakseelver er viktige
for å bevare det biologiske mangfoldet og for reiselivet og turismenæringen
i distriktene. Dette medlem deler denne bekymringen,
og vil understreke at Norge har et særlig ansvar for å forvalte våre
unike villaksstammer. Dette medlem foreslår derfor
en økning for å iverksette ytterligere tiltak ovenfor blant annet
villaks-stammene med 35 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1427 | | Direktoratet for naturforvaltning | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, forhøyes med | 70 500 000 |
| | fra kr 301 263 000
til kr 371 763 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre vil
understreke betydningen av friluftslivet også som et ledd i en styrking
av folkehelsen og arbeidet for en bærekraftig utvikling. Det er
viktig å sikre friluftslivets utfoldelse gjennom arealer for friluftsliv,
rettighet for ferdsel, aktiviteter og liknende. Dette medlem foreslår
derfor å øke bevilgningene til statlige erverv av friluftsområder
til glede for allmennheten med 10 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1427 | | Direktoratet for naturforvaltning | |
| 30 | Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, kan overføres,
forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 36 405 000
til kr 46 405 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre vil
understreke betydningen av friluftslivet også som et ledd i en styrking
av folkehelsen og arbeidet for en bærekraftig utvikling. Det er
viktig å sikre friluftslivets utfoldelse gjennom arealer for friluftsliv,
rettighet for ferdsel, aktiviteter og liknende. Dette medlem foreslår
til sammen en økning av bevilgning til friluftslivstiltak med 20
mill. kroner utover regjeringens forslag.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1427 | | Direktoratet for naturforvaltning | |
| 31 | Tiltak i friluftsområder, kan overføres, forhøyes med
| 20 000 000 |
| | fra kr 24 500 000
til kr 44 500 000» | |
Anslaget for de totale utgiftene til nasjonalparkplanen
er uendret siden omtalen i Prop. 1 S (2011–2012) for Miljøverndepartementet,
men utbetalingstakten har økt. En større del av erstatningsutbetalingene
vil bli utbetalt i 2012 enn tidligere antatt. Det foreslås derfor
å øke bevilgningen på kap. 1427 post 34 med 78,1 mill. kroner. Samtidig
foreslås det å redusere tilsagnsfullmakten på posten med tilsvarende beløp,
jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og V.5 under
kapittel 22 Komiteens tilråding.
Komiteens medlem fra Venstre har
merket seg at regjeringen i sitt budsjettforslag ikke gir mulighet
for ytterlige skogvernprosjekter. Dette er beklagelig, og er et
skritt i gal retning. Det finnes store verneverdier som bør beskyttes, og
det haster med å trappe opp innsatsen innenfor dette området. Dette
medlem foreslår på denne bakgrunn å bevilge 10 mill. kroner
til nytt skogvern.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1427 | | Direktoratet for naturforvaltning | |
| 35 | Statlig erverv, nytt skogvern, kan overføres, forhøyes
med | 10 000 000 |
| | fra kr 119 981 000
til kr 129 981 000» | |
Det foreslås å opprette en ny post 65 under
kap. 1427 med en bevilgning på 2 mill. kroner til utarbeidelse av
handlingsplaner for friluftslivet i regi av kommuner og interkommunale
friluftsråd. Det foreslås en tilsvarende innsparing under kap. 1400
post 21, jf. omtale ovenfor.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 1427 post
74 med 0,5 mill. kroner til utbetaling av tilskudd til utarbeidelse
av handlingsplaner for friluftslivet. Bevilgningen under kap. 1400
post 21 foreslås redusert tilsvarende. Se også omtale under kap.
1400 post 21.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Forventede inntekter på kap. 4429 post 2 og
post 9 er nedjustert med 3,9 mill. kroner. Kap. 1429 post 1 foreslås
derfor redusert med 3,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre vil
ytterligere understreke viktigheten av å ivareta vår kulturarv.
Kulturminner – både i immateriell og materiell form – er sporene
av våre forfedres liv og virke som fortsatt kan sees og oppleves
i dagens samfunn. Vi har en forpliktelse til å bringe kunnskapen
om vår fortid videre. Staten er en stor eier av kulturminner, og
har et spesielt ansvar for å ta vare på disse. Dette medlem vil derfor
foreslå å øke grunnkapitalen i Norsk kulturminnefond med 200 mill.
kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1432 | | Norsk kulturminnefond | |
| 90 | (Ny) Fondskapital, bevilges med | 200 000 000» |
Det tar lengre tid å gjennomføre sertifiseringsordningen
for F-gasser enn tidligere antatt. Det er mottatt nye prognoser
fra sertifiseringsorganet, og det foreslås at bevilgningen på kap.
1441 post 1 nedjusteres med 5,5 mill. kroner. Dette medfører en
tilsvarende nedjustering av kap. 4441 post 4.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Post 39 går til å dekke utgifter til undersøkelser og
gjennomføring av oppryddingstiltak i grunn og sjøbunn som er forurenset
med farlige miljøgifter. Posten dekker blant annet tiltak i vannområder
med særskilte miljøutfordringer som Vansjø, Jæren og Haldenvassdraget.
Prinsippet om at forurenser skal betale ligger til grunn for arbeidet
med opprydding av forurenset sjøbunn. Så langt det er rimelig vil
pålegg etter forurensningsloven bli benyttet som virkemiddel for
å sikre opprydding i forurenset grunn og sjøbunn. Det vil likevel
være ulike situasjoner der det er aktuelt at miljøforvaltningen
dekker deler av utgiftene til undersøkelser, opprydding eller andre
tiltak.
Formålet med postene 69 og 79 er det samme som
for post 39. Bevilgningen foreslås fordelt på disse postene ut fra
hvem som er mottaker av utbetalingene. Prinsippet om at forurenser
skal betale ligger til grunn for alle postene. Forslaget om å dele
opp bevilgningen på denne måten er en oppfølging av Riksrevisjonens
merknader i Dokument 1 (2011–2012) og Innst. 211 S (2011–2012) fra
kontroll- og konstitusjonskomiteen. Bevilgningen på kap. 1441 post
39 foreslås redusert med 41,1 mill. kroner. Postene 69 og 79 foreslås
i sum økt tilsvarende.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre er
bekymret for miljøtilstanden i mange av landets fjorder, havner
og innsjøer med hensyn på høye konsentrasjoner av miljøgifter. Mye
er historisk forurensning som representerer en betydelig belastning
for naturmiljøet. Regjeringen har bebudet økt innsats for å rydde
opp i denne forurensningen. Dette løftet følges ikke tilstrekkelig opp. Dette
medlem foreslår å øke bevilgningene til oppryddingstiltak
for forurenset grunn og sjøbunn med 25 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1441 | | Klima- og forurensningsdirektoratet | |
| 39 | Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene
69 og 79, nedsettes med | 16 100 000 |
| | fra kr 64 760 000
til kr 48 660 000» | |
Posten skal benyttes til å dekke utgifter som kommunene
har til undersøkelse og gjennomføring av oppryddingstiltak i grunn
og sjøbunn som er forurenset med farlige miljøgifter. I de prioriterte
tiltaksplanområdene for forurenset sjøbunn vil ofte kommunen stå
for forberedelse og gjennomføring av oppryddingstiltak. Posten skal
benyttes til delfinansiering av oppryddingsprosjekter i kommunal
regi, og hvor flere aktører er med på å finansiere tiltaket. Kommunen
må normalt også selv bidra med midler. I perioden 2012/2013 er det
ventet oppstart av oppryddingstiltak for sjøbunnen i Harstad og
Trondheim havn i regi av kommunene. Post 69 foreslås opprettet med
en bevilgning på 37,3 mill. kroner. Se også omtale under kap. 1441
post 39.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det er vanskelig å beregne hvor mye som vil
bli levert inn av brukt gass og hvor mye som dermed kan sendes til
destruksjon hvert år. På grunn av redusert kapasitet for destruksjon
i 2011 vil tre tanker med gass som ble samlet inn i 2011, bli destruert
og gjenstand for refusjon i 2012. Refusjonsbeløpet blir derfor ekstra
høyt i 2012 og bevilgningen på posten foreslås økt med 10 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre vil
peke på at det er et problem med mange gamle og utdaterte båter,
campingvogner og tyngre kjøretøy (lastebiler og busser) som burde
vært levert inn til destruksjon. Dette medlem foreslår
derfor å innføre pant for båter, campingvogner og tyngre kjøretøy
(lastebiler og busser) på 2 000 kroner. Dette vil utgjøre en bevilgning
på 15,5 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1441 | | Klima- og forurensningsdirektoratet | |
| 77 | (Ny) Utbetaling av pant for båter, campingvogner og tyngre kjøretøy,
bevilges med | 15 500 000» |
Posten skal benyttes til å dekke utgifter som kommunale
og interkommunale selskaper/bedrifter, private bedrifter og privatpersoner
har til undersøkelser og gjennomføring av oppryddingstiltak i grunn
og sjøbunn som er forurenset med farlige miljøgifter. Posten skal
benyttes til delfinansiering av utrednings- og oppryddingskostnader.
Prinsippet om at forurenser betaler ligger til grunn ved vurdering
av om det skal gis tilskudd. I Tromsø er omfattende opprydding av forurenset
sjøbunn i regi av Tromsø Havn KF godt i gang og vil bli avsluttet
inneværende år. Posten foreslås opprettet med en bevilgning på 3,8
mill. kroner. Det vises til omtale under kap. 1441 postene 39 og
69.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre vil
peke på at det er mangelfull informasjon om miljøtilstanden i Norge,
spesielt i havområdene. Dette medlem foreslår derfor
ytterligere 5 mill. kroner til miljøkartlegging.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1465 | | Statens kartverk, arbeid med tinglysing og nasjonal geografisk
infrastruktur | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med
| 5 000 000 |
| | fra kr 436 486 000
til kr 441 486 000» | |
Jordobservatoriet i Ny-Ålesund er en del av
et verdensomspennende forskningsnettverk som kartlegger bevegelser
i jordoverflaten, jordas rotasjon og nøyaktige plassering i verdensrommet. Det
globale nettverket sørger for at observasjonene gir et felles, stabilt
utgangspunkt for målinger av landheving, klima, havnivå, flom, ras,
jordskjelv og issmelting. Dette er også et referansegrunnlag for
satellitters plassering i verdensrommet.
På grunn av teknologikrav og gamle deler må nåværende
utrustning fornyes. Gjennomføringen vil ta 5 år fra oppstart til
ny antenne står klar. Deretter trengs tre års overlapp i målingene
for å sikre tidsserier før den gamle infrastrukturen kobles ut.
Spesialprodusert utstyr må bestilles og har flere års leveringstid.
Det foreslås at kap. 1465 ny post 30 opprettes med en bevilgning
på 23,1 mill. kroner for å igangsette anbud og bestilling. Samlede
prosjektkostnader for hele perioden er på 219,1 mill. kroner og
det foreslås derfor en bestillingsfullmakt på 196 mill. kroner, jf.
forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og IV under kapittel
22 Komiteens tilråding.
Fra 2012 skal Norsk institutt for luftforskning
finansiere driften av Zeppelinstasjonen. Det foreslås å redusere
bevilgningen under kap. 1471 post 1 med 1,7 mill. kroner mot en
tilsvarende økning på kap. 1410 post 70. Se omtale under kap. 1410
post 70.
Forskningsfartøyet RV Lance vil beholdes lengre
i drift enn planlagt og det er behov for å gjennomføre ekstra vedlikehold.
Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 1471 post 1 med 1,4 mill.
kroner for å sikre videre drift av Lance.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I slutten av januar ble forskningsstasjonen
Troll i Antarktis rammet av en kraftig orkan, og stasjonens mobile
bomodul ble påført omfattende skader. I tillegg ble en større plasthall
på flyplassen ødelagt. Bevilgningen under kap. 1471 post 21 foreslås
økt med 0,9 mill. kroner for å utbedre skadene.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Grunnet nye estimater foreslås bevilgningen
på kap. 1472 post 50 oppjustert med 0,55 mill. kroner. Bevilgningen
på kap. 5578 post 70 foreslås økt tilsvarende.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Kap. 4426 post 1 forelås økt med 0,4 mill. kroner på
grunn av økte oppdragsinntekter. Se omtale under kap. 1426 post
1.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Forventede inntekter på posten er nedjustert
og kap. 4429 post 2 foreslås redusert med 2,6 mill. kroner mot en
tilsvarende reduksjon på kap. 1429 post 1.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Forventede inntekter på posten er nedjustert
og kap. 4429 post 9 foreslås redusert med 1,2 mill. kroner mot en
tilsvarende reduksjon på kap. 1429 post 1.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten foreslås redusert med 5,5
mill. kroner. Se omtale under kap. 1441 post 1.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Grunnet nye estimater foreslås bevilgningen
på kap. 5578 post 70 oppjustert med 0,55 mill. kroner. Bevilgningen
på kap. 1472 post 50 foreslås økt tilsvarende.
I tillegg foreslås en økning på posten på 0,025 mill.
kroner som en følge av at kap. 4472 Svalbard miljøvernfond post
70 Diverse inntekter utgår fra og med 2012-budsjettet. Ved en feil
ble det ikke lagt inn en økning av inntektene under kap. 5578 post
70 i 2012-budsjettet.
Samlet foreslås derfor bevilgningen på kap. 5578
post 70 økt med 0,575 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.