16. Miljøverndepartementet

16.1 Kap. 1400 Miljøverndepartementet

16.1.1 Post 1 Driftsutgifter

Komiteens medlem fra Venstre viser til at EUs vanndirektiv styrker kravet til helhetlig vannforvaltning. Dette medlem mener at rent vann og bærekraftig vannforvaltning må være et særlig prioritert område innen miljøvernet. Dette medlem vil derfor foreslå å styrke vannforvaltningen med 5,0 mill. kroner.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1400

Miljøverndepartementet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

5 000 000

fra kr 238 905 000 til kr 243 905 000»

16.1.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Det foreslås at 2,5 mill. kroner av bevilgningen på kap. 1400 post 21 til handlingsplaner for friluftslivet benyttes til å trekke inn lokale krefter som kommuner, interkommunale friluftsråd og frivillige organisasjoner i utarbeidelsen av planene. Det foreslås derfor at bevilgningen reduseres med 2,5 mill. kroner mot tilsvarende økninger i bevilgningene under kap. 1427 ny post 65 og post 74, jf. omtale nedenfor. Videre er det bevilget midler til sektorvise klimahandlingsplaner under kap. 1400 post 21, hvorav 0,5 mill. kroner foreslås benyttet under kap. 1400 post 76. Det vises til omtale nedenfor. Det foreslås for øvrig at bevilgningen på 3 mill. kroner på kap. 1400 post 22 overføres til post 21.

Summen av endringene medfører at bevilgningen på kap. 1400 post 21 foreslås videreført på samme nivå.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

16.1.3 Post 22 Spesielle driftsutgifter knyttet til lokalt miljøvern og universell utforming, kan overføres

Sammendrag

Det foreslås å slå sammen kap. 1400 post 21 og 22. Bevilgningen på post 22 foreslås derfor redusert med 3 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.1.4 Post 61 (Ny) Framtidens byer, kan overføres

Sammendrag

Det foreslås å opprette en ny post 61 for Framtidens byer med en bevilgning på 19 mill. kroner, mot tilsvarende reduksjon i bevilgningen under kap. 1400 post 81. Midlene skal gå til prosjektet Framtidens byer og skal benyttes til de 13 deltakerkommunene i årlig støtte eller prosjektstøtte. Prosjektet har varighet til og med 2014. Bevilgningsforslaget omfatter tilskudd gitt til kommunene hittil i 2012, og tilskudd for resten av året.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.1.5 Post 65 (Ny) Groruddalen, kan overføres

Sammendrag

Det foreslås å opprette en ny post 65 for tiltak i Groruddalen med en bevilgning på 31 mill. kroner, mot tilsvarende reduksjon i bevilgningen under kap. 1400 post 75. Midlene går til Groruddalsatsingen og skal betales ut som tilskudd til Oslo kommune. Groruddalsatsingen varer fram til 2016. Bevilgningsforslaget omfatter tilskudd hittil i 2012, og tilskudd for resten av året.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.1.6 Post 75 Miljøvennlig byutvikling, kan overføres

Sammendrag

Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 1400 post 75 med 31 mill. kroner mot tilsvarende økning i bevilgningen under kap. 1400 ny post 65. Se omtale ovenfor.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.1.7 Post 76 Støtte til nasjonale og internasjonale miljøtiltak, kan overføres

Sammendrag

Det foreslås å øke bevilgningen for å dekke økte utgifter til norsk deltakelse i arbeidet med FNs klimapanels 5. hovedrapport, og til å støtte en workshop under OECD om tilpasning til klimaendringer. Midlene må utbetales som tilskudd. Det foreslås derfor å øke bevilgningen under kap. 1400 post 76 med 0,5 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon under kap. 1400 post 21. Se også omtale under kap. 1400 post 21.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.1.8 Post 80 Tilskudd til universell utforming og tilgjengelighet for alle, kan overføres, kan nyttes under post 22

Sammendrag

Det foreslås å slå sammen kap. 1400 post 80 og 81. Bevilgningen på post 80 foreslås derfor redusert med 0,6 mill. kroner mot en tilsvarende økning på post 81.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.1.9 Post 81 Byutvikling, lokalt miljøvern og universell utforming, kan overføres

Sammendrag

Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 1400 post 81 med 19 mill. kroner mot tilsvarende økning i bevilgningen under kap. 1400 ny post 61. Se omtale under kap. 1400 ny post 61. Det foreslås videre å slå sammen kap. 1400 post 80 og 81. Bevilgningen på post 81 foreslås derfor økt med 0,6 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon på post 80. Samlet foreslås kap. 1400 post 81 redusert med 18,4 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.2 Kap. 1410 Miljøvernforskning og miljøovervåking

16.2.1 Post 70 Nasjonale oppgaver ved miljøforskningsinstituttene

Sammendrag

Norsk Polarinstitutt har hatt ansvar for driften av Zeppelinstasjonen i Ny-Ålesund på oppdrag fra Norsk institutt for luftforskning. Midler til dette er bevilget på Polarinstituttets budsjett. Fra 2012 skal Norsk institutt for luftforskning finansiere driften av Zeppelinstasjonen. Det foreslås derfor å øke bevilgningen under kap. 1410 post 70 med 1,7 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon i bevilgningen på kap. 1471 post 1. Drift av Zeppelinstasjonen vil etter dette inngå i Miljøverndepartementets tilskudd til nasjonale oppgaver hos Norsk institutt for luftforskning.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.3 Kap. 1426 Statens naturoppsyn

16.3.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Statens naturoppsyn vil i 2012 få 0,4 mill. kroner mer i oppdragsinntekter enn budsjettert. Statens naturoppsyn har inngått en avtale med Statskog SF om å utføre oppsyn på arealer som Statskog SF kjøpte i 2010. Statens naturoppsyn får som følge av avtalen inntekter fra Statskog SF for å holde oppsyn med jakt og fiske på eiendommene. Kap. 1426 post 1 forelås økt med 0,4 mill. kroner mot tilsvarende økning under kap. 4426 post 1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.3.2 Post 31 Tiltak i naturreservat og utvalgte kulturlandskap i jordbruket, kan overføres

Sammendrag

En rekke verneområdeskilt og informasjonstavler er skadde eller ødelagte som følge av orkanskader i verneområder langs kysten. Søppel har drevet i land og trær har blåst ned. Skadene er rapportert å være størst i Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, og Nordland, med mer spredte skader i andre fylker. Det foreslås derfor at bevilgningen på kap. 1426 post 31 økes med 3 mill. kroner til opprydding og utbedring av skader i flere verneområder langs kysten.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.4 Kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning

16.4.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Utgiftene til tiltak for bevaring av villaks i 2012 blir høyere enn anslått. På grunn av nye behandlingsopplegg i Lærdal og Vefsn, samt svingninger i værforhold og vannføring, har det vært vanskelig å anslå utgiftene til bekjempelse av lakseparasitten Gyrodactylus salaris. Videre er det usikkerhet rundt utgifter til nødvendig bevaring av fiskestammer og andre arter i genbanker mens behandlingene pågår. Den foreslåtte bevilgningsøkningen skal gå til bevaring av fiskestammer i genbank og andregangsbehandling av Vefsn- og Lærdalregionen. På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen på kap. 1427 post 21 med 35,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre har merket seg mange organisasjoners bekymring for manglende bevilgninger til tiltak for bevaring av villak-sen. Levende lakseelver er viktige for å bevare det biologiske mangfoldet og for reiselivet og turismenæringen i distriktene. Dette medlem deler denne bekymringen, og vil understreke at Norge har et særlig ansvar for å forvalte våre unike villaksstammer. Dette medlem foreslår derfor en økning for å iverksette ytterligere tiltak ovenfor blant annet villaks-stammene med 35 mill. kroner.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1427

Direktoratet for naturforvaltning

21

Spesielle driftsutgifter, forhøyes med

70 500 000

fra kr 301 263 000 til kr 371 763 000»

16.4.2 Post 30 Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, kan overføres

Komiteens medlem fra Venstre vil understreke betydningen av friluftslivet også som et ledd i en styrking av folkehelsen og arbeidet for en bærekraftig utvikling. Det er viktig å sikre friluftslivets utfoldelse gjennom arealer for friluftsliv, rettighet for ferdsel, aktiviteter og liknende. Dette medlem foreslår derfor å øke bevilgningene til statlige erverv av friluftsområder til glede for allmennheten med 10 mill. kroner.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1427

Direktoratet for naturforvaltning

30

Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, kan overføres, forhøyes med

10 000 000

fra kr 36 405 000 til kr 46 405 000»

16.4.3 Post 31 Tiltak i friluftsområder, kan overføres

Komiteens medlem fra Venstre vil understreke betydningen av friluftslivet også som et ledd i en styrking av folkehelsen og arbeidet for en bærekraftig utvikling. Det er viktig å sikre friluftslivets utfoldelse gjennom arealer for friluftsliv, rettighet for ferdsel, aktiviteter og liknende. Dette medlem foreslår til sammen en økning av bevilgning til friluftslivstiltak med 20 mill. kroner utover regjeringens forslag.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1427

Direktoratet for naturforvaltning

31

Tiltak i friluftsområder, kan overføres, forhøyes med

20 000 000

fra kr 24 500 000 til kr 44 500 000»

16.4.4 Post 34 Statlige erverv, nasjonalparker, kan overføres

Sammendrag

Anslaget for de totale utgiftene til nasjonalparkplanen er uendret siden omtalen i Prop. 1 S (2011–2012) for Miljøverndepartementet, men utbetalingstakten har økt. En større del av erstatningsutbetalingene vil bli utbetalt i 2012 enn tidligere antatt. Det foreslås derfor å øke bevilgningen på kap. 1427 post 34 med 78,1 mill. kroner. Samtidig foreslås det å redusere tilsagnsfullmakten på posten med tilsvarende beløp, jf. forslag til romertallsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og V.5 under kapittel 22 Komiteens tilråding.

16.4.5 Post 35 Statlig erverv, nytt skogvern

Komiteens medlem fra Venstre har merket seg at regjeringen i sitt budsjettforslag ikke gir mulighet for ytterlige skogvernprosjekter. Dette er beklagelig, og er et skritt i gal retning. Det finnes store verneverdier som bør beskyttes, og det haster med å trappe opp innsatsen innenfor dette området. Dette medlem foreslår på denne bakgrunn å bevilge 10 mill. kroner til nytt skogvern.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1427

Direktoratet for naturforvaltning

35

Statlig erverv, nytt skogvern, kan overføres, forhøyes med

10 000 000

fra kr 119 981 000 til kr 129 981 000»

16.4.6 Post 65 (Ny) Handlingsplaner for friluftslivet

Sammendrag

Det foreslås å opprette en ny post 65 under kap. 1427 med en bevilgning på 2 mill. kroner til utarbeidelse av handlingsplaner for friluftslivet i regi av kommuner og interkommunale friluftsråd. Det foreslås en tilsvarende innsparing under kap. 1400 post 21, jf. omtale ovenfor.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.4.7 Post 74 Tilskudd til friluftslivstiltak, kan overføres

Sammendrag

Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 1427 post 74 med 0,5 mill. kroner til utbetaling av tilskudd til utarbeidelse av handlingsplaner for friluftslivet. Bevilgningen under kap. 1400 post 21 foreslås redusert tilsvarende. Se også omtale under kap. 1400 post 21.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.5 Kap. 1429 Riksantikvaren

16.5.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Forventede inntekter på kap. 4429 post 2 og post 9 er nedjustert med 3,9 mill. kroner. Kap. 1429 post 1 foreslås derfor redusert med 3,9 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.6 Kap. 1432 Norsk kulturminnefond

16.6.1 Post 90 Fondskapital

Komiteens medlem fra Venstre vil ytterligere understreke viktigheten av å ivareta vår kulturarv. Kulturminner – både i immateriell og materiell form – er sporene av våre forfedres liv og virke som fortsatt kan sees og oppleves i dagens samfunn. Vi har en forpliktelse til å bringe kunnskapen om vår fortid videre. Staten er en stor eier av kulturminner, og har et spesielt ansvar for å ta vare på disse. Dette medlem vil derfor foreslå å øke grunnkapitalen i Norsk kulturminnefond med 200 mill. kroner.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1432

Norsk kulturminnefond

90

(Ny) Fondskapital, bevilges med

200 000 000»

16.7 Kap. 1441 Klima- og forurensnings-direktoratet

16.7.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Det tar lengre tid å gjennomføre sertifiseringsordningen for F-gasser enn tidligere antatt. Det er mottatt nye prognoser fra sertifiseringsorganet, og det foreslås at bevilgningen på kap. 1441 post 1 nedjusteres med 5,5 mill. kroner. Dette medfører en tilsvarende nedjustering av kap. 4441 post 4.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.7.2 Post 39 Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 69 og 79

Sammendrag

Post 39 går til å dekke utgifter til undersøkelser og gjennomføring av oppryddingstiltak i grunn og sjøbunn som er forurenset med farlige miljøgifter. Posten dekker blant annet tiltak i vannområder med særskilte miljøutfordringer som Vansjø, Jæren og Haldenvassdraget. Prinsippet om at forurenser skal betale ligger til grunn for arbeidet med opprydding av forurenset sjøbunn. Så langt det er rimelig vil pålegg etter forurensningsloven bli benyttet som virkemiddel for å sikre opprydding i forurenset grunn og sjøbunn. Det vil likevel være ulike situasjoner der det er aktuelt at miljøforvaltningen dekker deler av utgiftene til undersøkelser, opprydding eller andre tiltak.

Formålet med postene 69 og 79 er det samme som for post 39. Bevilgningen foreslås fordelt på disse postene ut fra hvem som er mottaker av utbetalingene. Prinsippet om at forurenser skal betale ligger til grunn for alle postene. Forslaget om å dele opp bevilgningen på denne måten er en oppfølging av Riksrevisjonens merknader i Dokument 1 (2011–2012) og Innst. 211 S (2011–2012) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen. Bevilgningen på kap. 1441 post 39 foreslås redusert med 41,1 mill. kroner. Postene 69 og 79 foreslås i sum økt tilsvarende.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.7.3 Post 39 Oppryddingstiltak, kan overføres

Komiteens medlem fra Venstre er bekymret for miljøtilstanden i mange av landets fjorder, havner og innsjøer med hensyn på høye konsentrasjoner av miljøgifter. Mye er historisk forurensning som representerer en betydelig belastning for naturmiljøet. Regjeringen har bebudet økt innsats for å rydde opp i denne forurensningen. Dette løftet følges ikke tilstrekkelig opp. Dette medlem foreslår å øke bevilgningene til oppryddingstiltak for forurenset grunn og sjøbunn med 25 mill. kroner.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1441

Klima- og forurensningsdirektoratet

39

Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 69 og 79, nedsettes med

16 100 000

fra kr 64 760 000 til kr 48 660 000»

16.7.4 Post 69 (Ny) Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 39 og 79

Sammendrag

Posten skal benyttes til å dekke utgifter som kommunene har til undersøkelse og gjennomføring av oppryddingstiltak i grunn og sjøbunn som er forurenset med farlige miljøgifter. I de prioriterte tiltaksplanområdene for forurenset sjøbunn vil ofte kommunen stå for forberedelse og gjennomføring av oppryddingstiltak. Posten skal benyttes til delfinansiering av oppryddingsprosjekter i kommunal regi, og hvor flere aktører er med på å finansiere tiltaket. Kommunen må normalt også selv bidra med midler. I perioden 2012/2013 er det ventet oppstart av oppryddingstiltak for sjøbunnen i Harstad og Trondheim havn i regi av kommunene. Post 69 foreslås opprettet med en bevilgning på 37,3 mill. kroner. Se også omtale under kap. 1441 post 39.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.7.5 Post 76 Refusjonsordninger, overslags-bevilgning

Sammendrag

Det er vanskelig å beregne hvor mye som vil bli levert inn av brukt gass og hvor mye som dermed kan sendes til destruksjon hvert år. På grunn av redusert kapasitet for destruksjon i 2011 vil tre tanker med gass som ble samlet inn i 2011, bli destruert og gjenstand for refusjon i 2012. Refusjonsbeløpet blir derfor ekstra høyt i 2012 og bevilgningen på posten foreslås økt med 10 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.7.6 Post 77 (Ny) Utbetaling av pant for båter, campingvogner og tyngre kjøretøy

Komiteens medlem fra Venstre vil peke på at det er et problem med mange gamle og utdaterte båter, campingvogner og tyngre kjøretøy (lastebiler og busser) som burde vært levert inn til destruksjon. Dette medlem foreslår derfor å innføre pant for båter, campingvogner og tyngre kjøretøy (lastebiler og busser) på 2 000 kroner. Dette vil utgjøre en bevilgning på 15,5 mill. kroner.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1441

Klima- og forurensningsdirektoratet

77

(Ny) Utbetaling av pant for båter, campingvogner og tyngre kjøretøy, bevilges med

15 500 000»

16.7.7 Post 79 (Ny) Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 39 og 69

Sammendrag

Posten skal benyttes til å dekke utgifter som kommunale og interkommunale selskaper/bedrifter, private bedrifter og privatpersoner har til undersøkelser og gjennomføring av oppryddingstiltak i grunn og sjøbunn som er forurenset med farlige miljøgifter. Posten skal benyttes til delfinansiering av utrednings- og oppryddingskostnader. Prinsippet om at forurenser betaler ligger til grunn ved vurdering av om det skal gis tilskudd. I Tromsø er omfattende opprydding av forurenset sjøbunn i regi av Tromsø Havn KF godt i gang og vil bli avsluttet inneværende år. Posten foreslås opprettet med en bevilgning på 3,8 mill. kroner. Det vises til omtale under kap. 1441 postene 39 og 69.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.8 Kap. 1465 Statens kartverk, arbeid med tinglysing og nasjonal geografisk infrastruktur

16.8.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres

Komiteens medlem fra Venstre vil peke på at det er mangelfull informasjon om miljøtilstanden i Norge, spesielt i havområdene. Dette medlem foreslår derfor ytterligere 5 mill. kroner til miljøkartlegging.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1465

Statens kartverk, arbeid med tinglysing og nasjonal geografisk infrastruktur

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med

5 000 000

fra kr 436 486 000 til kr 441 486 000»

16.8.2 Post 30 (Ny) Geodesiobservatoriet i Ny-Ålesund, kan overføres

Sammendrag

Jordobservatoriet i Ny-Ålesund er en del av et verdensomspennende forskningsnettverk som kartlegger bevegelser i jordoverflaten, jordas rotasjon og nøyaktige plassering i verdensrommet. Det globale nettverket sørger for at observasjonene gir et felles, stabilt utgangspunkt for målinger av landheving, klima, havnivå, flom, ras, jordskjelv og issmelting. Dette er også et referansegrunnlag for satellitters plassering i verdensrommet.

På grunn av teknologikrav og gamle deler må nåværende utrustning fornyes. Gjennomføringen vil ta 5 år fra oppstart til ny antenne står klar. Deretter trengs tre års overlapp i målingene for å sikre tidsserier før den gamle infrastrukturen kobles ut. Spesialprodusert utstyr må bestilles og har flere års leveringstid. Det foreslås at kap. 1465 ny post 30 opprettes med en bevilgning på 23,1 mill. kroner for å igangsette anbud og bestilling. Samlede prosjektkostnader for hele perioden er på 219,1 mill. kroner og det foreslås derfor en bestillingsfullmakt på 196 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og IV under kapittel 22 Komiteens tilråding.

16.9 Kap. 1471 Norsk Polarinstitutt

16.9.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Fra 2012 skal Norsk institutt for luftforskning finansiere driften av Zeppelinstasjonen. Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 1471 post 1 med 1,7 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap. 1410 post 70. Se omtale under kap. 1410 post 70.

Forskningsfartøyet RV Lance vil beholdes lengre i drift enn planlagt og det er behov for å gjennomføre ekstra vedlikehold. Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 1471 post 1 med 1,4 mill. kroner for å sikre videre drift av Lance.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.9.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres

Sammendrag

I slutten av januar ble forskningsstasjonen Troll i Antarktis rammet av en kraftig orkan, og stasjonens mobile bomodul ble påført omfattende skader. I tillegg ble en større plasthall på flyplassen ødelagt. Bevilgningen under kap. 1471 post 21 foreslås økt med 0,9 mill. kroner for å utbedre skadene.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.10 Kap. 1472 Svalbard miljøvernfond

16.10.1 Post 50 Overføring til Svalbard miljøvernfond

Sammendrag

Grunnet nye estimater foreslås bevilgningen på kap. 1472 post 50 oppjustert med 0,55 mill. kroner. Bevilgningen på kap. 5578 post 70 foreslås økt tilsvarende.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.11 Kap. 4426 Statens naturoppsyn

16.11.1 Post 1 Ymse inntekter

Sammendrag

Kap. 4426 post 1 forelås økt med 0,4 mill. kroner på grunn av økte oppdragsinntekter. Se omtale under kap. 1426 post 1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.12 Kap. 4429 Riksantikvaren

16.12.1 Post 2 Refusjoner og diverse inntekter

Sammendrag

Forventede inntekter på posten er nedjustert og kap. 4429 post 2 foreslås redusert med 2,6 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon på kap. 1429 post 1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.12.2 Post 9 Internasjonale oppdrag

Sammendrag

Forventede inntekter på posten er nedjustert og kap. 4429 post 9 foreslås redusert med 1,2 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon på kap. 1429 post 1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.13 Kap. 4441 Klima- og forurensningsdirektoratet

16.13.1 Post 4 Gebyrer

Sammendrag

Bevilgningen på posten foreslås redusert med 5,5 mill. kroner. Se omtale under kap. 1441 post 1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

16.14 Kap. 5578 Sektoravgifter under Miljøverndepartementet

16.14.1 Post 70 Sektoravgifter under Svalbard miljøvernfond

Sammendrag

Grunnet nye estimater foreslås bevilgningen på kap. 5578 post 70 oppjustert med 0,55 mill. kroner. Bevilgningen på kap. 1472 post 50 foreslås økt tilsvarende.

I tillegg foreslås en økning på posten på 0,025 mill. kroner som en følge av at kap. 4472 Svalbard miljøvernfond post 70 Diverse inntekter utgår fra og med 2012-budsjettet. Ved en feil ble det ikke lagt inn en økning av inntektene under kap. 5578 post 70 i 2012-budsjettet.

Samlet foreslås derfor bevilgningen på kap. 5578 post 70 økt med 0,575 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.