EØS-komiteen besluttet 30. mars 2012 (beslutning
nr. 60/2012) å endre EØS-avtalens vedlegg XIII (Transport) kapittel
V (sjøtransport) ved innlemmelse av direktiv 2011/15/EU om endring
av direktiv 2002/59/EF om opprettelse av et trafikkovervåkings-
og informasjonssystem for skipsfarten.
Direktiv 2011/15/EU innebærer blant annet at myndighetenes
mulighet til å gripe inn ved havari eller fare for havari blir klarere.
Formålet med denne endringen er å bidra til økt sikkerhet for fartøy
og mennesker i situasjoner hvor det benyttes slepebåt- og hjelpemannskap,
samt å redusere risikoen for skade ved forurensning fra skip.
Fiskeri- og kystdepartementet tilrår godkjennelse
av EØS-komiteens beslutning nr. 60/2012 av 30. mars 2012 om innlemmelse
i EØS-avtalen av direktiv 2011/15/EU om et trafikkovervåkings- og
informasjonssystem for skipsfarten. Utenriksdepartementet slutter
seg til dette.
I og med at gjennomføringen av direktivet nødvendiggjør
lovendringer, er Stortingets samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning
nødvendig iht. Grl. § 26 annet ledd.
Direktiv 2011/15/EU endrer blant annet kravene til
hvilke fartøy som skal ha automatiske identifikasjonssystemer (AIS)
og systemer for registrering av reisedata (VDR). Kretsen av skip
som skal ha VDR utvides.
Direktiv 2011/15/EU endrer vedlegg IV til direktiv
2002/59/EF. Endringen gjelder tiltak en kyststat kan iverksette
for å avverge skader ved skipshavari eller fare for havari. Den
sier at dersom et skip berges i henhold til en bergings- eller redningsavtale,
kan de tiltak som er truffet av vedkommende myndigheter i en medlemsstat
i henhold til bokstav a) og d), også omfatte de involverte hjelpe-,
rednings- og bergingstjenestene.
I bokstavene a og d er det opplistet hvilke
tiltak og pålegg en medlemsstat skal kunne iverksette. I nærmere
angitte situasjoner kan den kompetente myndigheten i medlemsstaten,
innenfor rammene av folkeretten:
Adgangen til å iverksette tiltak overfor fartøy
i fare er regulert i havne- og farvannsloven § 38.
Fiskeri- og kystdepartementet legger parallelt frem
en lovproposisjon med de nødvendige lovendringene, jf. Prop. 115
L (2011–2012). Videre må forskrift 13. juni 2000 nr. 660 endres slik
at den er i samsvar med kravene som følger av direktiv 2011/15/EU.
De nødvendige endringer vil bli foretatt av Nærings- og handelsdepartementet/Sjøfartsdirektoratet.
Gjennomføringen av direktivet kan medføre at myndigheten
til å gi pålegg blir noe utvidet i de tilfellene der skipet representerer
en sikkerhetstrussel, men det antas at endringen ikke vil medføre
nevneverdige økonomiske og eller administrative konsekvenser for
det offentlige.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Siri Hov
Eggen, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, frå Framstegspartiet, Jan-Henrik
Fredriksen, Åshild Karoline Haugland, Bård Hoksrud og Arne Sortevik,
frå Høgre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, frå
Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, frå Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og frå Kristeleg Folkeparti, leiaren Knut Arild
Hareide, har merka seg at føremålet med endringa er å medverka
til auka tryggleik for fartøy og menneske i situasjonar der det
vert nytta slepebåt og hjelpemannskap, og å redusera risikoen for
skade ved forureining frå skip.
Komiteen registrerer at Utanriksdepartementet sluttar
seg til Fiskeri- og kystdepartementet si tilråding om å godkjenna
EØS- komiteen si avgjerd om innlemming av direktivet om eit trafikkovervåkings-
og informasjonssystem for skipsfarten i EØS-avtalen.
Komiteen vil spesielt peika på
at det nå vert endra krav til kva fartøy som skal ha automatiske identifikasjonssystem
(AIS), og at krinsen av skip med system for reisedata (VDR), vert
utvida. I ak-tuelle situasjonar vil medlemsstaten også kunna gje
påbod om skipet sine rørsler og påleggja kapteinen å søka naudhamn
eller gje påbod om losing eller slep av skipet.
Komiteen viser til at det parallelt
vert fremja ein lovproposisjon frå Fiskeri- og kystdepartementet
med dei naudsynte lovendringane. Naudsynte endringar av forskriftene
vil bli gjort av Nærings- og handelsdepartementet/Sjøfartsdirektoratet
som forvaltar dei.
Komiteen har merka seg at gjennomføringa
av direktivet kan medføra at mynde til å gje pålegg vert noko utvida
i dei tilfella der skipet representerer ein tryggleiksrisiko, men
at endringa ikkje vil innebera nemneverdige økonomiske og/eller administrative
konsekvensar for det offentlege.
Utanriks- og forsvarskomiteen gir slik fråsegn
i brev datert 6. juni 2012:
«Utenriks- og forsvarskomiteen viser til transport-
og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling datert 5. juni
2012 og til de respektive partiers merknader vedrørende Prop 116
S (2011-2012) Samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning
nr. 60/2012 av 30. mars 2012 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2011/15/EU
om opprettelse av et trafikkovervåknings- og informasjonssystem
for skipsfarten.
Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer slutter
seg til transport- og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling
til Prop 116 S (2011-2012) og har ingen ytterligere merknader.»
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjennelse av
EØS-komiteens beslutning nr. 60/2012 av 30. mars 2012 om innlemmelse
i EØS-avtalen av direktiv 2011/15/EU om opprettelse av et trafikkovervåkings-
og informasjonssystem for skipsfarten.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 7. juni 2012
Knut Arild Hareide |
Magne Rommetveit |
leiar |
ordførar |