I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber
regjeringen fremme nødvendige forslag for å få en betydelig større
grad av fagkonsentrasjon og spissing av kunnskapen allerede fra
første år i videregående opplæring for yrkesfag.
2. Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige forslag
for å gjøre omfanget av teori i læreplanene for yrkesfag mer praksis-
og yrkesrettet.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tor Bremer, Svein Gjelseth, Stine Renate Håheim, Hadia Tajik, Truls
Wickholm og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Mette Hanekamhaug,
Tord Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker, Svein
Harberg og Eivind Nævdal-Bolstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi
Sørensen, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Kristelig Folkeparti,
Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til representantforslaget og deler forslagsstillernes bekymring
for andelen elever som enten ikke fullfører, eller som bruker leng-re
tid enn normert på yrkesfaglige studieprogram.
Komiteen har tidligere uttrykt
bekymring for problemstillingen og kommentert behovet for å iverksette
tiltak for å snu utviklingen. Årsakene til det høye frafallet er
sammensatt og må møtes med ulike tiltak og virkemidler.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringen har igangsatt en rekke tiltak for å motvirke frafall.
Som eksempel vises det til at skoledagen er utvidet og timer til
basisfag er styrket for å gi elevene gode basisferdigheter allerede
fra grunnskolen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre er uenige i at utvidet skoledag på barnetrinnet
er et tiltak som motvirker frafall i videregående opplæring. Disse medlemmer mener
regjeringen de siste årene gjennomgående har prioritert feil gjennom
å bruke milliarder på flere undervisningstimer for de aller minste,
og at dette har gått på bekostning av innsatsen mot frafall i videregående
opplæring. Disse medlemmer vil ha en ny kurs i skolepolitikken
hvor det i stedet for flere timer satses på flere og enda bedre
lærere, en bedre ungdomsskole og kamp mot frafallet i videregående.
Komiteen viser til
at mangel på grunnleggende ferdigheter i grunnskolen er en viktig
årsak til frafall. Komiteen viser videre til at gjennomføringsprosjektet
Ny GIV allerede begynner å gi resultater. En kartlegging gjennomført
av NOVA viser at elevene som deltar i prosjektet har blitt flinkere
og at rundt halvparten opplever økt motivasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener dette viser behovet for en mer differensiert
undervisning i skolen slik Ny GIV legger opp til. Den ekstra oppfølgingen
og tilpassede opplæringen som nå kommer inn i siste halvdel av 10. trinn,
har vist seg positiv for deltakerne, men det viser også at dette
er et tiltak som kommer for sent. Disse medlemmer er
positive til en slik differensiert undervisning og mener dette må
komme mye tidligere i utdanningsløpet, allerede andre halvdel av 8. trinn.
Komiteen mener det
er avgjørende for samfunnet og for den enkelte at flest mulig fullfører
og består videregående opplæring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er tilfreds med at regjeringen har fulgt opp de fleste av forslagene i
NOU 2008:18 Fagopplæring for framtida, herunder forskriftsfesting
av praksis- og yrkesretting, styrking av Utdanningsvalg og Arbeidslivsfag,
gjennomgang av kompetansemålene i fellesfagene og utvidelse av forsøkene
med praksisbrevordningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har hele tiden vært
opptatt av en praksis- og yrkesretting av programfagene. Disse medlemmer peker
på at noe av hovedutfordringen innenfor dagens system er å tilpasse skolen
og innholdet i skolen til også de elevene som er mer praktisk enn
teoretisk anlagt. Det finnes mange argumenter for å gjøre skolen
mer differensiert slik at det blir tatt utgangspunkt i den enkelte
elevs fortrinn. Ved mer differensiering øker man læreevnen til middels
og lite teoriinteresserte elever ved at man i større grad mobiliserer
deres interesser og ferdigheter. Ved mer differensiering tidligere
vil man også øke disse elevenes følelse av mestring tidligere enn innenfor
dagens brede system, og dette vil virke styrkende på deres motivasjon
og kan hindre frafall.
En elev vil oppleve det som mer motiverende
om eksempelvis fellesfaget engelsk rettes mer direkte inn mot vedkommendes
fagretning. En som ønsker å bli elektriker eller mekaniker, vil
få et bedre forhold til engelsk språk og en bedre mestringsfølelse
hvis man som en del av engelskundervisningen får lære om fagets
engelske begrepsapparat, får lære å lese og forstå brukermanualer
for motorer på engelsk og så videre.
Forslagsstillerne peker på innretningen og oppbyggingen
av de ulike yrkesfaglige studieprogrammene som en annen mulig årsak
til at mange elever mister motivasjonen og dropper ut av yrkesopplæringen. Komiteen viser
til at dagens struktur innen yrkesfagopplæringen er resultat av
omleggingen av tilbudsstrukturen gjennom Reform 94 og Kunnskapsløftet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg at mange
elever før Reform 94 gikk fra grunnkurs til grunnkurs uten å oppnå
sluttkompetanse, samtidig som mange fylkekommuner ikke greide å
tilby alle grunnkurs og dermed manglet tilbud og utdanningsløp innen
viktige utdanninger. Selv etter reduksjonen i antall grunnkurs gjennom
Reform 94 ble det reist kritikk om at for sterk spesialisering innen
VK1-strukturen var til hinder for rekrutteringen. Med høy grad av
spesialisering tidlig i utdanningsløpet var kritikken både fra næringslivet
og de øvrige partene i arbeidslivet at daværende struktur var til
hinder for rekruttering til en rekke yrker. Med innføringen av Kunnskapsløftet
ble tilbudsstrukturen ytterligere forenklet gjennom å erstatte daværende 102
VK1-tilbud med i underkant det halve antallet nye Vg2-tilbud.
Komiteen peker på
at det har vist seg å være en utfordring å finne et riktig balansepunkt
mellom grad av spesialisering og hensynet til å sikre rekruttering
gjennom brede kurs som kvalifiserer til flere utdanninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
på det faktum at mange elever opplever de brede utdanningsprogrammene
som lite relevante. I dag lærer man eksempelvis om så ulike ting
som konditorkunst, kjøttskjæring og baking på førsteåret i restaurant-
og matfag. Dette virker lite hensiktsmessig. Disse medlemmer mener
at en kommende fagarbeider med motivasjonsproblemer først og fremst
bør få mulighet til å lære om sitt eget fag. Ikke minst bør det
han/hun lærer i beslektede fag være med utgangspunkt i fagarbeiderens
behov. Disse medlemmer mener derfor at fagopplæringen må
ha som hovedmål at elevenes kompetanse primært skal utvikles i ett
fag allerede på VG1. VG1 bør få en større grad av fagkonsentrering. Det
vil si at opplæringen konsentreres om ett eller noen få fag, i motsetning
til en opplæring som blir en smakebit av alle fagene som utdanningsprogrammet
eller programområdet utdanner til.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil samtidig peke
på viktigheten av at statusen til yrkesfagene ikke skal svekkes.
Ved å praksisrette mer av teorien ønsker man å gjøre den mer relevant
for eleven og elevens framtidige yrke, ikke senke de generelle kompetansekravene. Disse
medlemmer understreker at norsk skole ikke bare skal utdanne
elever og kandidater til morgendagens næringsliv, men til næringslivet
i 2060. Dagens unge må derfor utrustes til et så høyt nivå at de blir
lærende arbeidstakere som ikke bare forstår teorien bak sin egen
virksomhet, men som kan bruke sin kunnskap til samhandling både
med andre fag-disipliner og andre deler av samfunnet.
Disse medlemmer mener en skal
være stolt av at norske fagarbeidere har vært og fortsatt er av
de beste i verden. Norske fagarbeidere har evne til selvstendighet,
egenforståelse og refleksjon. I tillegg har man kort sosiokulturell
avstand mellom fagarbeidere og for eksempel ingeniører. Det er en
fordel på norske arbeidsplasser at arkitekter, designere, ingeniører,
murere og sveisere snakker samme språk.
Komiteen har merket
seg kritikken fra enkelte hold om at gjeldende tilbudsstruktur har
ført til at noen Vg1-tilbud er blitt så omfattende at opplæringen
blir springende og elevene får liten tid til det enkelte programfag.
Resultatet kan være at elevene ikke får nok tid til det fordypningsfaget de
har valgt før de kommer ut i lære etter to år. Dette blir nevnt
som en av flere mulige årsaker til at mange elever mister motivasjonen
og slutter.
Som eksempel kan nevnes at elever som går Bygg-
og anleggsfag i dag må innom 22 lærefag det første året. På Teknisk
og industriell produksjon skal elevene stifte bekjentskap med over
60 lærefag. Med et slikt omfang i ulike fagområder kan det stilles
spørsmål ved om elevene får tilstrekkelig tid til fordypning og
kunnskap om det lærefaget som skal forberede elevene på læretiden.
Komiteen viser til at kunnskapsministeren
på NHO-konferansen «Yrkesfag 2012» tidligere i år varslet en stortingsmelding
som vil bygge på en særlig evaluering av yrkesfagene der en gjennomgang
og vurdering av struktur og innhold i Vg1 vil inngå.
Komiteen vil understreke betydningen
av at opplæringen i Vg1 kvalifiserer elevene tilstrekkelig for læretida
og som framtidige yrkesutøvere. Komiteen vil også
understreke at karrierevalg er en krevende beslutning for mange
16-åringer. Det er derfor viktig at første året i fag- og yrkesopplæringen
fortsatt gir innblikk i forskjellige yrker og fagfelt, slik at elevene får
et best mulig utgangspunkt for videre spesialisering.
Komiteen mener at fellesfagene
må være praksisnære og yrkesrettes slik at de oppfattes som relevante. Komiteen viser
i denne sammenheng til arbeidet som allerede er gjort på dette området,
blant annet gjennom Ny GIV der det er etablert egne nettverk av
fellesfagslærere, koordinert av ulike nasjonale kompetansesentre
for å få til en bedre yrkesretting. Vider merker komiteen seg
at det fra høsten 2010 er fastlagt ved forskrift at fellesfagene
skal tilpasses de ulike opplæringsprogram. Dette er gjort samtidig
med at læreplanene i fellesfagene er gjennomgått slik at kompetansemålene
i størst mulig grad skal kunne tilpasses det enkelte utdanningsprogram.
Komiteen viser i den forbindelse
til tidligere merknader, i Innst. S. nr. 192 S (2009–2010), jf. St.meld.
44 (2008–2009) Utdanningslinja.
Komiteen viser til at dagens
oppbygging med to år i skole og to år i praksis er hovedmodellen i
fag- og yrkesopplæringen. For mange elever fungerer dette godt.
Regelverket hindrer imidlertid ikke bruk av mer fleksible opplæringsløp, for
eksempel at noen elever kan begynne direkte i bedrift etter ungdomsskolen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er viktig
å evaluere hele strukturen for de yrkesspesialiserende utdanningsprogrammene,
deriblant den såkalte 2+2-modellen og fordeling av programområder
på ulike utdanningsområder, med sikte på å møte både yrkeslivets
og elevenes behov for opplæring på en bedre og mer hensiktsmessig
måte.
Komiteen viser i den
forbindelse til behandlingen av Meld. St. 13 (2011–2012) Utdanning
for velferd, da Stortinget ga tilslutning til å innføre en helt
ny modell for helsefag- og sosialfagarbeiderutdanningen i videregående
opplæring. I stedet for to år i skole og to år i praksis skal det prøves
ut en modell der teori og praksis går om hverandre gjennom hele
utdanningen – en vekslingsmodell. Dette vil gi en tettere kopling
mellom teori og praksis og en tidligere spesialisering inn mot de
yrkene som elevene møter i praksisopplæringen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det
er varslet en stortingsmelding på bakgrunn av evalueringen av Kunnskapsløftet,
herunder en gjennomgang av fag- og yrkesopplæringen.
Komiteen mener det
er naturlig å vurdere de tiltak som nevnes i representantforslaget
i forbindelse med den kommende stortingsmeldingen, slik statsråden
nevner i sitt svar til komiteen, jf. brev datert 13. april 2012.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at denne koblingen
mellom teori og praksis, det en lærer på skolen og i bedrift, er svært
viktig. En spissing av førsteåret vil gi et betydelig kompetanseløft. Disse
medlemmer registrerer at mange lærebedrifter har problemer med
at lærlingene kan altfor lite når de begynner i lære. Et spissere
utdanningsprogram vil løfte elevenes kompetanse på eget område og
gjøre dem bedre egnet for lærebedriftene. Dette er også viktig med
tanke på å gjøre det mer attraktivt for bedriftene å ta imot lærlinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener at naturlige konsekvenser
av et spissere første-år sannsynligvis også vil være at en del smale
utdanningsprogrammer, som i dag utgjør svært små miljøer, vil utnytte
de stadig bedre mulighetene som ligger innenfor nettbasert læring for
å sikre bred geografisk tilgang til utdanningene, samt at man får
større, mer robuste og kompetansetunge fagmiljøer. Dette er til
det beste for elevene, som vil få bedre opplæring, og for samfunnet
som helhet. En slik utvikling er ressurseffektiv og vil bidra både
til høye-re kompetanse og lavere frafall.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:83 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bente Thorsen, Mette Hanekamhaug og
Siv Aida Rui Skattem om behovet for en spissing av opplæringstilbudet
som gis første året i videregående opplæring – vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 7. juni 2012
Marianne Aasen |
Anne Tingelstad Wøien |
leder |
ordfører |