Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S |
| | | |
Utgifter i hele
kroner |
Kommunal- og regionaldepartementet |
571 | | Rammetilskudd til
kommuner | 115 083 469 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 18 900 000 |
| 60 | Innbyggertilskudd | 109 678 586 000 |
| 61 | Distriktstilskudd Sør-Norge | 373 080 000 |
| 62 | Nord-Norge- og Namdalstilskudd | 1 446 422 000 |
| 63 | Småkommunetilskudd | 929 742 000 |
| 64 | Skjønnstilskudd, kan
nyttes under kap. 572 post 64 | 2 175 000 000 |
| 66 | Veksttilskudd | 60 233 000 |
| 67 | Storbytilskudd | 401 506 000 |
572 | | Rammetilskudd til
fylkeskommuner | 28 402 803 000 |
| 60 | Innbyggertilskudd | 27 316 533 000 |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 577 270 000 |
| 64 | Skjønnstilskudd, kan
nyttes under kap. 571 post 64 | 509 000 000 |
575 | | Ressurskrevende tjenester | 5 850 000 000 |
| 60 | Toppfinansieringsordning, overslagsbevilgning | 5 850 000 000 |
| | Sum utgifter rammeområde
18 | 149 336 272 000 |
| | Netto rammeområde
18 | 149 336 272 000 |
Kommunesektorens frie inntekter anslås til om lag
304 mrd. kroner i 2013. Det er inntekter som kommuner og fylkeskommuner
kan disponere fritt, uten andre føringer fra staten enn gjeldende
lover og regelverk. De frie inntektene består av rammetilskudd (47
pst.) og skatteinntekter (53 pst.), og utgjør sammen med momskompensasjonen
om lag 80 pst. av kommunesektorens samlede inntekter.
Det overordnede formålet med utgifts- og skatteutjevningen
i inntektssystemet er å sikre utjevning av de økonomiske forutsetningene
for å kunne gi et likeverdig tjenestetilbud over hele landet.
Gjennom utgiftsutjevningen i inntektssystemet skal
kommunene i prinsippet fullt ut kompenseres for variasjoner i etterspørsel
og kostnader ved tjenesteytingen, som de selv ikke kan påvirke.
Kostnadsnøkkelen er den mekanismen i inntektssystemet som i praksis
sørger for dette og som fordeler tilskudd til kommunene etter deres
varierende behov. Gjennom kostnadsnøkkelen og et oppdatert sett
med kriteriedata beregnes utgiftsbehovet for den enkelte kommune.
Gjennom skatteutjevningen i inntektssystemet blir
forskjeller i løpende skatteinntekter delvis utjevnet. Det skatteutjevnende
trekket eller tilskuddet fordeles i hvert av de ti terminbeløpene,
etter hvert som skatteinngangen foreligger.
Rammetilskuddet til kommuner og fylkeskommuner
fordeles gjennom inntektssystemet. Fordelingen er presentert i særskilt
vedlegg til Prop. 1 S (2012–2013) Berekningsteknisk dokumentasjon
til Prop. 1 S Grønt hefte (H-2275 N). Rammetilskuddet til kommuner
og fylkeskommuner blir utbetalt gjennom ti årlige terminbeløp.
Det samlede rammetilskuddet til kommunene for 2013
blir bevilget over åtte ulike poster på kap. 571 i statsbudsjettet.
Det samlede rammetilskuddet til fylkeskommunene for 2013 blir bevilget
over tre ulike poster på kap. 572 i statsbudsjettet.
I Kommunal- og regionaldepartementets budsjettproposisjon,
programkategori 13.70, er inntektssystemet og de ulike postene nærmere
omtalt. I sammendragene nedenfor blir kun regjeringens budsjettforslag
for 2013 gjengitt.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Det foreslås en bevilgning på 18,9 mill. kroner
i 2013. Dette er en økning på 5 mill. kroner i forhold til 2012.
Disse midlene er overført fra kap. 571, post 64 Skjønnstilskudd,
og gjelder forskning og utredninger som tidligere ble finansiert
over denne posten.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås at 109,7 mrd. kroner bevilges over post
60 Innbyggertilskudd i 2013.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
å bevilge 98 669 696 000 kroner på post 60. Disse medlemmer foreslår
å tilbakeføre selskapsskatten til kommunene, og foreslår derfor
å redusere posten med 11 mrd. kroner. Disse midlene overføres til
post 69 Kommunal selskapsskatt. Disse medlemmer foreslår
full likebehandling av offentlige og private barnehager fra 1. august
2013. Dette innebærer en tilleggsbevilgning på posten. Disse
medlemmer bevilger også midler til å sikre opptak for barn
født etter 1. september 2012. Disse medlemmer foreslår videre
å opprettholde kontantstøtten for toåringer. Dette medfører reduksjon
i utgifter til barnehageutbygging.
Disse medlemmer viser til at
Kommune-Norge har en samlet gjeld på rundt 420 mrd. kroner. Selv
om kommunene er sikre betalere med staten i ryggen, vektes de likevel
med risiko når de skal ta opp lån. Dette følger av bestemmelser
fastsatt av Finansdepartementet. Disse medlemmer viser
til at i Sverige er kommunenes risikovekting satt til null.
Disse medlemmer viser til at
en nullvekting av Kommune-Norge vil medføre at norske kommuner i
gjennomsnitt får bedre rentebetingelser. Grunnen til dette er at
bankene må binde opp mindre kapital for hver krone de låner ut.
Anslagsvis vil Kommune-Norge kunne spare en milliard kroner eller
mer på nullvekting.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre vektingen
av kommunene til null ved låneopptak slik at kommunene kan låne
til en lavere rente.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknader under rammeområde 18 i Innst. 2 S (2012–2013). Disse
medlemmer foreslår på denne bakgrunn å bevilge 91 659 386 000
kroner på post 60, som er en reduksjon på 18 019 200 000 kroner
i forhold til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til merknader under rammeområde 18 i Innst. 2 S (2012–2013), der dette
medlem foreslår at kap. 571 post 60 settes til 108 493 786 000
kroner, som er en reduksjon i forhold til regjeringens forslag på
1 184 800 000 kroner.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Innst. 2 S (2012–2013) hvor det framgår at dette medlem foreslår
en omprioritering fra økt timetall innført i 2010, forslaget om
å lovfeste plikt for kommunene å tilby en gratis uketime med kulturskoletilbud
og gratis leksehjelp i grunnskolen til en gjennomført satsing på
bedre og flere lærere. Dette medlem er ikke nødvendigvis
prinsipielt imot å utvide timetallet, en times gratis kulturskole
eller det som framstår som en noe uklar leksehjelpsordning i grunnskolen,
men mener det blir en helt feil prioritering når det mangler kvalifiserte
lærere. Etter dette medlems mening er mangelen på
lærere den største utfordringen norsk skole står overfor i årene
som kommer. Dette medlem savner vilje fra regjeringens
side til å ta dette spørsmålet tilstrekkelig på alvor.
Dette medlem viser i denne sammenheng
til Dokument nr. 8:68 (2006–2007), jf. Innst. S. nr. 239 (2006–2007),
om å utarbeide forpliktende nasjonale rekrutteringsplaner for å
sikre tilstrekkelig antall kvalifiserte lærere i grunn- og videregående
skole. Ovennevnte representantforslag viser til at halvparten av
lærerne i videregående skole er over 50 år, mens det i grunnskolen
er 37 pst. i samme aldersgruppe. Samtidig vises det til at gjennomsnittsalderen
for ansatte i den videregående skolen er 49 år. I løpet av en tiårsperiode
vil derfor trolig et ikke ubetydelig antall lærere i den videregående
skolen måtte erstattes. Tilsvarende gjelder også for grunnskolen. Parallelt
med dette øker antallet elever. Dette medlem foreslår
derfor å bruke ca. 500 mill. kroner til å styrke videreutdanning
og rekruttering av lærere, og om lag 300 mill. kroner på øvrige
tiltak i grunn- og videregående skole, heller enn å bruke penger
på å utvide timetallet, kulturskole og obligatorisk leksehjelp.
Ved siden av den kommende lærermangelen er frafall
den største utfordringen norsk skole står overfor. Dette
medlem viser i denne forbindelse til Representantforslag
4 S (2009–2010) om forsterket innsats mot frafall i skolen. I tråd
med representantforslaget foreslår dette medlem flere
konkrete tiltak i statsbudsjettet for kommende år som vil bidra til
en forsterket innsats mot frafall.
Dette medlem viser til at det
er behov for flere spesialpedagoger i norsk skole, og at det synes hensiktsmessig
at spesialpedagogene arbeider så tett på elevene og skolene som
mulig. Det fordrer større spesialpedagogtetthet. Dette medlem foreslår derfor
å bevilge 50 mill. kroner over kommunerammen til flere spesialpedagoger
i kommunene f.o.m. høsten 2013, noe som vil kunne finansiere ca.
200 flere spesialpedagoger gitt en kostnad på 750 000 kroner per
spesialpedagog.
Dette medlem går videre imot
regjeringens opplegg for gratis frukt og grønt i skolen, jf. bl.a. Venstres
merknader i Innst. S. nr. 230 (2006–2007), og vil avvikle dagens
ordning f.o.m. høsten 2013. Dette medlem mener at
det vil være mye mer målrettet og hensiktsmessig å foreta en omlegging
av mva.-systemet som fritar frukt og grønt fra moms, jf. omtale
under kapittel 4.4.2 i denne innstilling. Dette vil gagne hele befolkningen,
også elevene, og er et viktig helse- og forbrukerpolitisk grep. Dette medlem viser
videre til at mange kommuner heller ikke ønsker den lovpålagte ordningen
om frukt og grønt i skolen.
Dette medlem viser til representantforslag fra
stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden om
å overføre oppgaver fra Barne-, ungdoms- og familieetatens regionskontorer
til den kommunale barnevernstjenesten (Representantforslag 16 S
(2009–2010)). I forslaget vises det til en Fafo-rapport (rapport
2009:41), hvor det kommer fram at det kommunale og statlige barnevernet
har store samarbeidsproblemer, og at Barne-, ungdoms- og familieetaten
(Bufetat) er i ferd med å bli en byråkratisk, ressurskrevende organisasjon
som ikke på langt nær bidrar godt nok til at de mest sårbare barna får
hjelpen de bør og har krav på. Dette medlem er bekymret
over at barnevernet i dag ikke klarer å sikre at barn og unge som
lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får
nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. Dette medlem mener kommunene
må få et helhetlig ansvar for barnevernet, og er av den oppfatning
at nedleggelse og overføring av Bufetats oppgaver regionalt må vurderes. På
denne bakgrunn foreslår dette medlem å kutte 100
mill. kroner i det statlige, regionale barnevernet og omfordele
midlene til det kommunale barnevernet.
Dette medlem viser til at regjeringen
har lagt fram en ambisiøs plan om at det norske samfunnet skal være
universelt utformet innen 2025. For å oppnå dette må eksisterende
bygg, anlegg, uteområder m.m. oppgraderes. Regjeringen har signalisert
at undervisningsbygg har førsteprioritet i denne prosessen. Det
er en prioritering dette medlem støtter helhjertet.
Allerede våren/sommeren 2008 antydet regjeringen at den innen utgangen
av året ville fastsette en forskrift med tidsfrister for universell
utforming av skoler og undervisningsbygg. Det er 4 1/2 år siden.
Ingen ting har skjedd.
Dette medlem mener at universell
utforming er et gode for alle og en helt nødvendig forutsetning for
at funksjonshemmede barn og ungdom skal få samme mulighet som andre
til å gå på nærskolen, og til å velge fag og skoler etter interesser
og evne. Dessverre viser det seg at svært mange av landets undervisningsinstitusjoner
i stor grad er utilgjengelige for funksjonshemmede. 80 pst. av grunnskolene
har betydelige mangler, 96 pst. av landes videregående skoler er
utilfredsstillende. Skal en i overskuelig framtid nå målet om et
samfunn som gir likeverdige muligheter for alle mennesker, må det
satses betydelig på å øke tilgjengeligheten i eksisterende bygningsmasse.
En oppgradering av alle landets grunnskoler til universell utforming
er ifølge Vista og Multiconsult, ved å bruke 10 år på det, beregnet
til 4,25 mrd. kroner. Det er etter dette medlems syn
en helt nødvendig investering, og det haster med å komme i gang. Dette
medlem foreslår derfor å bevilge 225 mill. kroner til å
starte prosessen med universelt utformede undervisningsbygg, fordelt
med 150 mill. kroner til kommunene og 75 mill. kroner til fylkeskommunene.
Dette medlem viser til at Venstres
liberale ideologi tar utgangspunkt i det enkelte mennesket. Alle
skal ha frihet til å bruke sine evner til beste for seg selv og
samfunnet – men like selvsagt er det at de som virkelig trenger
samfunnets hjelp til å leve et verdig liv, skal få det. Frie samfunn
har gode fellesskapsinstitusjoner og et sosialt sikkerhetsnett for
alle. Dette medlem ønsker derfor en stat som bekjemper
sosial urettferdighet. Fattigdom rammer enkeltmennesker – ofte uventet
og tilfeldig, og av sammensatte årsaker. En del mennesker er varig
ute av stand til å skaffe seg en inntekt de kan leve av. De skal
ha et støttenivå som gir mulighet til et verdig liv. Støtteordninger
som er avgjørende for barns livsvilkår, skal være rause. Dette
medlems førsteprioritet vil være å bekjempe fattigdom og
helseproblemer hos barn og barnefamilier. For vi starter ikke med blanke
ark og like muligheter når vi kommer til verden, og ingen velger
sin barndom.
Det er i dag store forskjeller fra kommune til kommune
når det gjelder satsene for sosialhjelp og hvorvidt kontantstøtte
og barnetrygd regnes inn i inntektsgrunnlaget. Paradokset er at
forskning viser at lave sosialhjelpssatser gir flere langtidsbrukere, mens
høye sosialhjelpssatser får folk videre i livet.
Dette medlem foreslår derfor
en økt bevilgning på 850 mill. kroner bevilget over rammeområde 18,
for å innføre en opptrapping til en nasjonal minstenorm for sosialhjelp
med virkning fra 1. januar 2013. I første omgang foreslår dette
medlem å øke de veiledende satsene i sosialhjelpen med 20
pst. eller tilsvarende en økning på 1 095 kroner pr. måned for en
enslig sosialhjelpsmottaker.
Dette medlem mener at innføringen
av makspris for oppholdsbetaling i barnehager har vært uheldig av
flere grunner, men særlig fordi dette grepet faktisk har ført til
at flere lavinntektsfamilier har fått økte utgifter til barnehageplass.
Mens kommunene har redusert de høyeste barnehagesatsene ganske kraftig,
har flere av dem satt opp satsene for familier med de laveste inntektene.
Færre kommuner enn tidligere graderer nå betalingen ut ifra foreldrenes
inntekt. Det samme gjelder for oppholdsbetaling når det gjelder
SFO. Svært få kommuner har inntektsdifferensiert betaling når det
gjelder SFO. Det koster det samme uansett om man er rik eller fattig.
Dette medlem mener at inntektsgradert
foreldrebetaling gir god fordelingsvirkning, og dermed er et viktig
grep for å bekjempe fattigdom. Dette medlem foreslår
derfor å innføre inntektsgradert foreldrebetaling i barnehage og
SFO. Som det framgår av tabellene under vil det innebære en noe
økt foreldrebetaling for de familiene med høyeste husstandsinntekt
(over 750 000 kroner), og en betydelig lettelse for de med lav (under
300 000 kroner).
Tabell: DIFFERENSIERT OPPHOLDSBETALING BARNEHAGER,
per måned
| Inntekt til og med
kr 164 244 (2 G) | Inntekt mellom
kr 164 245 og
kr 300 000 | Inntekt mellom
kr 300 001 og
kr 750 000 | Inntekt over
kr 750 001 |
| | | | |
1. barn | kr 500 (kr 700) | kr 1 500 (kr 2 140) | kr 2 330 (kr 2 330) | kr 2 700 (kr 2 330) |
2. barn (30
pst.) | kr 500 (kr 700) | kr 1 050 (kr 1 498) | kr 1 631 (kr 1 631) | kr 1 890 (kr 1 631) |
3. barn (50
pst.) | kr 500 (kr 700) | kr 750 (kr 1 070) | kr 1 165 (kr 1 165) | kr 1 350 (kr 1 165) |
Til sammenligning er dagens satser for Oslo kommune
(som er en av bare 94 kommuner som har differensiert oppholdsbetaling)
satt inn med kursiv og i parentes.
Det er for regnestykket (76,5 mill. kroner i
økt kompensasjon til kommunene) det lagt til grunn at dette blir
veiledende satser i alle kommuner, og at kommunene får overføringer
tilsvarende disse prisene.
Tabell: DIFFERENSIERT OPPHOLDSBETALING SFO,
per måned
| Inntekt til og med kr 164 244 (2 G) | Inntekt mellom
kr 164 245 og
kr 300 000 | Inntekt mellom
kr 300 001 og
kr 750 000 | Inntekt over
kr 750 001 |
| | | | |
Heldag | kr 550 (kr 2 085) | kr 1 000 (kr 2 085) | kr 2 085 (kr 2 085) | kr 2 400 (kr 2 085) |
Halvdag | kr 350 (kr 1 290) | kr 650 (kr 1 290) | kr 1 290 (kr 1 290) | kr 1 625 (kr 1 290) |
Til sammenligning er dagens gjennomsnittlige oppholdsbetaling
satt inn med kursiv og i parentes. Det er verd å merke seg at enkelte
kommuner tilbyr gratis SFO, mens prisen i den dyreste kommunen var 3 192
kroner for heldags plass per måned. Det er svært få kommuner som
opererer med inntektsdifferensiering når det gjelder SFO.
Til grunn for regnestykket (47,2 mill. kroner
i økt kompensasjon til kommunene) er det lagt til grunn at dette
blir veiledende satser i alle kommuner og at kommunene får overføringer
tilsvarende disse prisene.
Alle beregninger når det gjelder differensiert oppholdsbetaling
er gjort med utgangspunkt i SSBs rapport 34/2011: Barnefamiliers
tilsynsordning og SSBs rapport 26/2012: Simulering av effekter av endringer
i foreldrebetaling i barnehager og skolefritidsordning.
Dette medlem foreslår på denne
bakgrunn å bevilge 123,7 mill. kroner til inntektsgradert foreldrebetaling
i barnehager og SFO.
Dette medlem vil understreke
sin motstand mot den svært urettferdige praksisen knyttet til at barns
fødselstidspunkt på året skal avgjøre hvorvidt vedkommende får rett
til plass i barnehage eller ikke. Dette medlem foreslår
derfor å bevilge 143,8 mill. kroner til 2000 flere barnehageplasser,
noe som vil muliggjøre at langt flere barn født etter 1. september
får rett til barnehageplass.
Dette medlem er en varm forsvarer
av intensjonene i og prinsippene bak samhandlingsreformen som innebærer
at flest mulig skal få adekvat behandling så nært som mulig sitt
hjemsted og at en betydelig del av virkemidlene for å oppnå dette
tilføres kommunesektoren. Dette medlem skal la debatten
om kommunestruktur ligge i denne omgang, men vil understreke at
det er svært viktig at samhandlingsreformen blir en suksess. Det
er utvilsomt mange ubesvarte spørsmål og uløste problemstillinger
som vil dukke opp i løpet av 2013. For å kompensere for uforutsette
utslag av reformen for enkeltkommuner, foreslår dette medlem å
opprette en skjønnstilskuddspost på 100 mill. kroner som skal kunne
kompensere kommuner for uforutsette kostnader som følge av implementeringen
av samhandlingsreformen.
Dette medlem viser videre til
at rehabilitering er helt avgjørende for å lykkes med samhandlingsreformen.
På tross av det er det ingen økt satsing på rehabilitering i regjeringens
forslag til statsbudsjett for 2013. Rehabilitering er avgjørende
for å forhindre forverring av sykdom og kan hindre langvarig sykefravær
og uførhet. Kommunene tar imot utskrivningsklare pasienter, men
har i liten grad et godt rehabiliteringstilbud til disse. Et manglende
tilbud får konsekvenser for enkeltpasienters helsesituasjon og svekker
muligheten til å mestre eget hverdagsliv. Dette medlem mener
det er nødvendig med en helhetlig og forpliktende opptrappingsplan
for rehabilitering og habilitering i kommunene og foreslår at det
i første omgang bevilges 30 mill. kroner for å komme i gang med
dette arbeidet.
Dette medlem viser til at en
ved samhandlingsreformen skal innføre finansieringsmekanismer for
rusbehandling og psykisk helsevern. Tilskudd til kommunalt rusarbeid
er derfor i regjeringens budsjettforslag flyttet fra egen post på
helsedepartementets budsjett til kommunerammen. Dette medlem er
ikke uenig i at pengene på sikt bør inn i kommunerammen, men inntil
det er kommet på plass gode økonomiske insentiver innenfor rus og
psykiatri, mener dette medlem at tilskuddet for kommunalt
rusarbeid må beholdes. Dette er penger som er med på å sikre at
kommunene prioriterer ruspasienter, selv om de gjennom samhandlingsreformen har
fått økonomiske insentiver til å prioritere somatiske pasienter. Dette
medlem ønsker derfor å beholde ordningen med øremerking
for ruspasienter i kommunene til det er kommet gode økonomiske insentiver
også innenfor rus og psykiatri. På denne bakgrunn foreslår dette
medlem å omfordele midler fra kommunerammen til kommunale
rustiltak med 330 mill. kroner.
Dette medlem mener det er viktig
at kommunene får beholde deler av selskapsskatten lokalt. Det vil
motivere kommunene til å føre en positiv og fremtidsrettet næringspolitikk,
og med flere små og store bedrifter vil kommunene få høyere skatteinntekter
som kan brukes til lokal velferd. Regjeringen har fratatt kommunene
denne muligheten til å påvirke egne skatteinntekter og velferd. Dette
medlem vil omgjøre dette vedtaket slik at kommunene får
beholde en andel av selskapsskatten. Dette standpunktet ble støttet
av både Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Kommunenes Sentralforbund (KS)
i høringen i forbindelse med nytt inntektssystem. Dette medlem foreslår
derfor at 4,25 pst. av selskapsskatten tilbakeføres til kommunene.
Samlet foreslår dette medlem videre
følgende konkrete endringer når det gjelder kap. 571 post 60 (i
mill. kroner):
Kap.Post | Tekst | Bokført | Påløpt |
| | | |
571.60 | Flere spesialpedagoger og skolehelsepersonell
| 50,0 | 50,0 |
571.60 | Øke de statlige veiledende satsene i
sosialhjelpen med 20 pst. | 850,0 | 850,0 |
571.60 | Kommunalt barnevern | 100,0 | 100,0 |
571.60 | Differensiert foreldrebetaling (maks-pris)
i barnehager | 76,5 | 76,5 |
571.60 | Differensiert foreldrebetaling i SFO
| 47,2 | 47,2 |
571.60 | 2000 flere barnehageplasser | 143,8 | 167,0 |
571.60 | Rehabilitering og habilitering i kommunene
| 30,0 | 30,0 |
571.60 | Universell utforming av alle skoler.
| 150,0 | 150,0 |
571.60 | Avvikling av gratis frukt og grønt i
ungdomsskolen | -101,8 | -244,5 |
571.60 | Reversering av lovfestet og -pålagt
kommunal leksehjelp
(omfordeles til frivillig) | -204,0 | -489,7 |
571.60 | Reversering av timetallsutvidelse 2010
| -72,0 | -172,9 |
571.60 | Gå mot forslaget om å lovfeste plikt
for kommunen til å tilby en gratis uke time med kulturskoletilbud
i skole/SFO-tiden på barnetrinnet (1.– 4. trinn) | -72,0 | -172,8 |
571.60 | Beholde «øremerking» av penger til rusavhengige
| -330,0 | -330,0 |
572.60 | Endre dagens ordninger med ikke-behovsprøvd
utstyrsstipend, med et
behovsprøvd stipend på 600 kroner pr. md. | -337,2 | -337,2 |
571.60 | Kommunal selskapsskatt (intern omfordeling
mellom budsjettposter) | -11000,0 | -11000,0 |
Det foreslås at 373,1 mill. kroner bevilges
under post 61 Distriktstilskudd Sør-Norge i 2013.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås at 1 446,4 mill. kroner bevilges
under post 62 Nord-Norge- og Namdalstilskudd i 2013.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås at 929,7 mill. kroner bevilges
under post 63 Småkommunetilskudd i 2013.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås at 2 175 mill. kroner bevilges
under post 64 Skjønnstilskudd i 2013.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre understreker at eiendomsskatt er
en frivillig skatt som hver kommune selv bestemmer om de vil innføre.
Tildeling av skjønnsmidler er ikke bundet direkte opp mot innføring
av eiendomsskatt eller ikke. Likevel ser en at kommuner i en vanskelig
økonomisk situasjon i realiteten er blitt pålagt å ilegge eiendomsskatt
for å få tildelt skjønnsmidler. Disse medlemmer mener
derfor det mest hensiktsmessige burde være at Kommunal- og regionaldepartementets
retningslinjer slik de var formulert fram til 2006 om at «Fylkesmannen
skal ikke stille krav om innføring av eiendomsskatt som forutsetning
for å få skjønnstilskudd», gjeninnføres, men er åpne for å se på
andre måter å sikre at det ikke er en praksis at tildeling av skjønnsmidler
gjøres avhengig av innføring av eiendomsskatt.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre at kommuner som
ikke krever inn eiendomsskatt, ikke straffes økonomisk for dette
ved tildeling av skjønnsmidler.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser videre til den gryende erkjennelsen
både i kommunene og blant partiene om at dagens kommunestruktur ikke
er tilpasset de store og viktige oppgavene kommunene har innen barnevern,
omsorg og skole. Disse medlemmer viser til at det
var stor oppslutning blant landets lokalpolitikere rundt samarbeidsprosjektet
mellom regjeringen Bondevik II og KS-prosjektet «Fremtidens kommunestruktur».
Et flertall av deltakerne mente at det var behov for endringer i
kommunestrukturen, og mange kommuner var inne i positive prosesser
for å finne frem til gode lokale løsninger. Dette arbeidet har stoppet
opp etter regjeringsskiftet. Kommuner som anser dagens struktur
som et problem for å løse de oppgavene de har ovenfor sine innbyggere,
opplever at det ikke er noen drahjelp fra sentrale myndigheter for
å sette denne problemstillingen på dagsordenen. Tvert imot har regjeringen
fjernet de stimuleringsmidlene som tidligere kunne brukes for å
få til positive og frivillige prosesser. For igjen å få satt fokus
på de utfordringene dagens kommunestruktur gir og stimulere kommuner
til frivillig sammenslåing, vil disse medlemmer foreslå
å avsette 250 mill. kroner på Kommunal- og regionaldepartementets
budsjett i tilsagnsfullmakt til dette formålet. Pengene skal kunne
gis til kommuner som frivillig slår seg sammen. De skal brukes til
infrastrukturtiltak som kan oppveie eventuelle negative konsekvenser
av sammenslåing. Det kan f.eks. være veier og broer som fører til
at kommunene knyttes bedre sammen, bredbåndsutbygging eller etablering
av servicekontorer som sikrer nærhet til de viktige kommunale tjenestene.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Kommunal- og regionaldepartementet kan i 2013
gi tilsagn om tilskudd til kommuner som frivillig slår seg sammen,
med inntil 250 mill. kroner. Midlene skal benyttes til infrastrukturtiltak
som kan oppveie eventuelle negative konsekvenser av sammenslåing.»
Komiteens medlem fra Venstre er
en varm forsvarer av intensjonene i og prinsippene bak samhandlingsreformen
som innebærer at flest mulig skal få adekvat behandling så nært
som mulig sitt hjemsted, og at en betydelig del av virkemidlene
for å oppnå dette tilføres kommunesektoren. Dette medlem skal
la debatten om kommunestruktur ligge i denne omgang, men vil understreke
at det er svært viktig at samhandlingsreformen blir en suksess.
Det er utvilsomt mange ubesvarte spørsmål og uløste problemstillinger
som vil dukke opp i løpet av 2013. For å kompensere for uforutsette
utslag av reformen for enkeltkommuner, foreslår dette medlem å
opprette en ekstraordinær skjønnstilskudds-post på 100 mill. kroner
som skal kunne kompensere kommuner for uforutsette kostnader som
følge av implementeringen av samhandlingsreformen.
Det foreslås at 60,2 mill. kroner bevilges over post
66 Veksttilskudd i 2013.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås at 401,5 mill. kroner bevilges
over post 67 Storbytilskudd i 2013.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at Kristiansand kommune tidligere fikk tildelt storbytilskudd, noe
som ble fjernet av den sittende regjering under henvisning til at
Kristiansand ikke var noen storby, dvs. har under 100 000 innbyggere. Det
kan sikkert føres en akademisk diskusjon om Kristiansand per definisjon
er en storby eller ikke, men med henvisning til Kristiansands rolle
i regionen og geografiske plassering som et knutepunkt mot deler
av Europa mener dette medlem at Kristiansand bør
innlemmes i ordningen. Satsen for storbytilskuddet i 2013 er 340
kroner per innbygger, noe som ville gitt Kristiansand 28,3 mill.
kroner i storbytilskudd. Dette medlem foreslår derfor
en merbevilgning på posten tilsvarende Kristiansands andel på 28,3
mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener det er viktig at kommunene får beholde
deler av selskapsskatten lokalt. Det vil motivere kommunene til å
føre en positiv og fremtidsrettet næringspolitikk, og med flere
små og store bedrifter vil kommunene få høyere skatteinntekter som
kan brukes til lokal velferd. Regjeringen har fratatt kommunene
denne muligheten til å påvirke egne skatteinntekter og velferd. Disse
medlemmer vil omgjøre dette vedtaket slik at kommunene får
beholde en andel av selskapsskatten. Dette standpunktet ble støttet
av både Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Kommunenes Sentralforbund
(KS) i høringen i forbindelse med nytt inntektssystem. Disse
medlemmer foreslår derfor at 4,25 pst. av selskapskatten
tilbakeføres til kommunene. Dette er beregnet til å utgjøre 11 000
mrd. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta en helhetlig gjennomgang
av inntektssystemet for kommunene for å stimulere kommunene til
å legge til rette for verdiskaping. Et element er å øke andelen
av kommunenes inntekter som kommer fra egne skatteinntekter. Samtidig
skal minsteinntektsgarantien for kommunene beholdes slik at det
ikke blir brå endringer fra ett år til et annet.»
Det foreslås at 27,3 mrd. kroner bevilges over post
60 Innbyggertilskudd i 2013.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
å bevilge 26 316 533 000 kroner på post 60. Disse medlemmer foreslår
å begynne avviklingen av fylkeskommunen, og foreslår et kutt i denne
budsjettposten spesielt rettet mot fylkeskommunenes administrasjonsutgifter.
På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer å redusere
denne posten med om lag 3,7 prosent i forhold til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at fylkeskommunene har hatt en god inntektsutvikling. Disse
medlemmer foreslår derfor å redusere rammetilskuddet med
500 mill. kroner. Dette kan spares inn gjennom effektivisering av
egen drift.
Frafall er en viktig utfordring i den videregående opplæringen.
Utfordringer er spesielt til stede i yrkesfagene, og i overgangen
fra skole til læreplass. Dette kan skyldes at overgangen fra teori
til praksis blir for stor for noen elever, eller at de avslutter
utdanningen hvis de ikke får tilbud om lærlingeplass. Disse
medlemmer understreker nødvendigheten av flere tiltak som
oppfordrer bedrifter til å ta inn lærlinger. Disse medlemmer foreslår
å bevilge 50 mill. kroner over denne posten til opptrapping av tilskuddet
til bedrifter som tar inn nye lærlinger.
Disse medlemmer styrker bevilgningen
til fylkesveier over Samferdselsdepartementets budsjett med 200
mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til behovet for å bekjempe frafallet i videregående skole og styrke
mulighetene for elever som tar yrkesrettet utdanning til å få lærlingeplass
etter endt skolegang. Dette medlem foreslår derfor
å bevilge 50 mill. kroner ekstra for å øke lærlingetilskuddet, slik
at flere bedrifter kan ta inn nye lærlinger.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Innst. 2 S (2012–2013) hvor det framgår at dette medlem er
enig i intensjonen om gratis læremidler i den videregående skolen,
men mener at den eksisterende ordningen ikke er god nok, og i praksis
er blitt en byråkratisk utlånsordning som er ressurskrevende for
administrasjonen og upraktisk for elevene. Dette medlem går
derfor imot de foreslåtte bevilgningene til gratis læremidler, og
foreslår heller å innføre behovsprøvd stipend for læremidler i videregående skole.
Maksimalt stipend økes til 600 kroner pr. måned, og er et mer målrettet
tiltak som vil hjelpe dem som trenger det mest.
Dette medlem viser til at nesten
50 prosent av yrkesfagelever ikke får lærlingeplass. Så langt i
år har 22 000 personer søkt om lærlingeplass i Norge. Bare halvparten
av dem har fått. Løsningen på det viktige problemet er ikke å lovfeste
plass, men et bredt spekter av tiltak for å stimulere bedrifter
både i privat og offentlig sektor til å ta inn flere lærlinger. Dette
medlem foreslår derfor både å øke lærlingtilskuddet med
5 700 kroner per ny lærlingekontrakt, eller tilsvarende 50 mill.
kroner over statsbudsjettet og innføre et varig fritak av arbeidsgiveravgift
for lærlinger slik dette medlem foreslår i denne
innstilling og i Innst. 4 L (2012–2013). Samlet vil disse tiltakene
medføre et økonomisk incitament for næringslivet på 292 mill. kroner
bokført i 2013.
Dette medlem ønsker på sikt å
innføre en offentlig finansiert tannhelse, etter modell fra Sverige. Som
et ledd i en slik omlegging foreslår dette medlem å
utvide ordningen med gratis tannhelse til også å gjelde aldersgruppen
18–20 år, tilsvarende en økt bevilgning på 40 mill. kroner i rammetilskuddet til
fylkeskommunene.
Dette medlem viser videre til
forslag om å sørge for at alle undervisningsbygg blir universelt
utformet innen 10 år, nærmere omtalt under kapittel 2.3.2 i denne
innstilling, noe som medfører et forslag om økte bevilgninger til
fylkeskommunene med 75 mill. kroner.
Det foreslås at 577,3 mill. kroner bevilges
over post 62 Nord-Norge-tilskudd.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås at 509 mill. kroner bevilges over post
64 til skjønnstilskudd i 2013.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
å bevilge 1 210 000 000 kroner på post 60. Disse medlemmer legger
til grunn at det er en stor mangel på driftsmidler i kommunal eldreomsorg
i forhold til det faktiske behovet. Inntil Fremskrittspartiets alternative
system som innebærer behovsstyrt statlig finansiering av grunnleggende
velferdstjenester innføres, velger fraksjonen å sette av driftsmidler
spesifikt relatert til pleie og omsorg iht. forslag fremmet i forbindelse
med kommuneproposisjonen 2013.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
å bevilge 200 000 000 kroner på post 61. Disse medlemmer mener
det er stor mangel på driftsmidler i grunnskolen i forhold til det
faktiske behovet. Inntil Fremskrittspartiets alternativ som innebærer
behovsstyrt statlig finansiering av grunnleggende velferdstjenester
innføres, velger fraksjonen å sette av driftsmidler spesifikt relatert til
grunnskolene iht. forslag fremmet i forbindelse med kommuneproposisjonen
2013.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
å bevilge 200 000 000 kroner på post 62. Disse medlemmer viser
til at det i flere år har vært et mål å likebehandle offentlige og
private barnehager. Likevel registrerer disse medlemmer at
regjeringen heller ikke i sitt statsbudsjett for 2013 legger opp
til en slik likebehandling, og disse medlemmer viser
derfor til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2013,
hvor det foreslås full økonomisk likebehandling av offentlige og
private barnehager fra 1. august 2013.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til felles
forslag om å opprettholde øremerkingen av rustiltak i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
å bevilge 330 000 000 kroner på post 63. Disse medlemmer understreker
hvor viktig ettervernet er for en god rusbehandling. Disse
medlemmer mener derfor at ettervernet bør være rettighetsfestet
fra dag én etter avsluttet behandling. Disse medlemmer vil
pålegge kommunene å sørge for dette. Videre foreslås det å innføre
en ordning med en individuell behandlingskoordinator. Disse
medlemmer forutsetter at denne ordningen bidrar til at oppfølgingen
av den enkelte blir tilpasset den enkeltes behov. Disse medlemmer mener
derfor at ettervernet bør være rettighetsfestet fra dag én etter
avsluttet behandling. Disse medlemmer vil pålegge
kommunene å sørge for dette. Videre foreslås det å innføre en ordning
med en individuell behandlingskoordinator. Disse medlemmer forutsetter
at denne ordningen bidrar til at oppfølgingen av den enkelte blir
tilpasset den enkeltes behov.
Disse medlemmer mener det er
stor mangel på driftsmidler i kommunal rusomsorg og psykiatri i forhold
til det faktiske behovet. Inntil Fremskrittspartiets alternativ,
som innebærer behovsstyrt statlig finansiering av grunnleggende
velferdstjenester, innføres, velger disse medlemmer å
sette av driftsmidler spesifikt relatert til rus og psykiatri iht.
forslag fremmet i forbindelse med kommuneproposisjonen 2013.
Det budsjetteres med 5 850 mill. kroner i 2013, som
er en økning på om lag 500 mill. kroner i forhold til saldert budsjett
2012. Forslaget til bevilgning for 2013 tar utgangspunkt i saldert
budsjett for 2012 på 5 350 mill. kroner. Det er videre lagt til
grunn en økning i antall tjenestemottakere på 4,2 pst. og en reell vekst
i utgifter per tjenestemottaker på 0,8 pst. fra 2011 til 2012. Prisjusteringen
som ligger til grunn for den reelle veksten i kommunenes utgifter
er lønnsveksten i kommunene for 2012 som er anslått til 4,1 pst.
Kompensasjonsgraden foreslås videreført på 80 pst.
i 2013. Innslagspunktet foreslås justert opp med anslått lønnsvekst
i kommunesektoren for 2012 på 4,1 pst. Innslagspunktet blir derfor
på 975 000 kroner for 2013.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
å bevilge 500 000 000 kroner mer enn regjeringens forslag på post
60. Disse medlemmer legger til grunn at mange kommuner
får store uforutsette kostnader pga. brukere med behov for ressurskrevende
tjenester. Disse medlemmer ønsker å øke kompensasjonsgraden
for kommunenes egne netto lønnsutgifter fra 80 til 85 prosent, og
med et lavere innslagspunkt enn regjeringen legger til grunn, med
fokus på at dette innslagspunktet skal reduseres til 400 000 kroner.
På denne bakgrunn forhøyes denne posten med 8,5 prosent i forhold
til regjeringens forslag.
Tabellen angir kun fraksjonenes avvik fra regjeringens
forslag:
Utgifter (i hele tusen kroner) |
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S | A, SV, Sp | FrP | H | KrF | V |
| | | | | | | | |
571 | | Rammetilskudd til
kommuner | | | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 18 900 | | | | | |
| 60 | Innbyggertilskudd | 109 678 586 | | -11 008 890 | -18 019 200 | -1 184 800 | -10 332 300 |
| 61 | Distriktstilskudd
Sør-Norge | 373 080 | | | | | |
| 62 | Nord-Norge- og
Namdalstilskudd | 1 446 422 | | | | | |
| 63 | Småkommunetilskudd | 929 742 | | | | | |
| 64 | Skjønnstilskudd | 2 175 000 | | | | | |
| 65 | Skjønnstilskudd,
samhandlingsreformen | 0 | | | | | +100 000 |
| 66 | Veksttilskudd | 60 233 | | | | | |
| 67 | Storbytilskudd | 401 506 | | | | | +28 300 |
| 69 | Kommunal selskapsskatt | 0 | | +11 000 000 | +11 000 000 | | +11 000 000 |
572 | | Rammetilskudd til
fylkeskommuner | | | | | | |
| 60 | Innbyggertilskudd | 27 316 533 | | -1 000 000 | -450 000 | +50 000 | -172 200 |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 577 270 | | | | | |
| 64 | Skjønnstilskudd | 509 000 | | | | | |
573 | | Øremerkede midler
til kommunene | | | | | | |
| 60 | Driftsmidler til pleie og omsorg | 0 | | +1 210 000 | | | |
| 61 | Driftsmidler til
grunnskolen | 0 | | +200 000 | | | |
| 62 | Likebehandling av private og offentlige
barnehager | 0 | | +200 000 | | | |
| 63 | Tiltak for rusavhengige | 0 | | +330 000 | | | |
575 | | Ressurskrevende
tjenester | | | | | | |
| 60 | Toppfinansieringsordning | 5 850 000 | | +500 000 | | | |
| | Sum utgifter | 149 336 272 | | +1 431 110 | -7 469 200 | -1 134 800 | +623 800 |
| | Sum inntekter | 0 | | | | | |
| | Sum netto | 149 336 272 | | +1 431 110 | -7 469 200 | -1 134 800 | +623 800 |