Jeg viser til forslaget fra representantene
Kenneth Svendsen, Ketil Solvik-Olsen, Jørund Rytman og Christian
Tybring-Gjedde om at Regjeringen legger fram en plan om et langsiktig
avgiftsregelverk for kjøretøy basert på ny teknologi.
Representantene viser til at det skjer en betydelig utvikling
av teknologi innen bilmotor som drives på gass, strøm og hydrogen.
Representantene mener det hersker stor usikkerhet om hvor lenge
avgiftsfritakene for slike kjøretøy vil gjelde. Det vises videre
til at flere miljø- og bilorganisasjoner har tatt til orde for langsiktighet
i fritakene for elbiler frem til 2020. Representantene mener myndighetene
må bidra til at en slik langsiktighet i rammeverket etableres og
foreslår følgende:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en plan om
et langsiktig avgiftsregelverk for kjøretøy basert på ny teknologi,
deriblant el-biler.»
Jeg viser til at Regjeringen har gjennomført
store endringer i bilavgiftene for å bidra til lavere CO2-utslipp. I 2007 ble slagvolum erstattet
av CO2-utslipp som et av beregningsgrunnlagene
i engangsavgiften. Det er lagt større vekt på CO2-utslipp
i avgiften i årene etter 2008. I tillegg ble det innført NOX-utslipp i engangsavgiften fra 1. januar
i år. Endringene i engangsavgiften er en av faktorene som har bidratt
til en vesentlig nedgang i gjennomsnittlig CO2-utslipp fra
nye personbiler de siste årene. Det gjennomsnittlige utslippet er
redusert med 24 pst. i løpet av fem år, fra 177 g/km i 2006 til
134 g/km i 2011. For perioden januar til mai i år er gjennomsnittlig
utslipp fra nye personbiler på 131 g/km.
Når det gjelder avgiftsfordelene for elbiler
ble det i statsbudsjettet for 2012 varslet at Regjeringen ikke har
konkrete planer om å endre disse nå. Det ble imidlertid varslet
at helheten i rammebetingelsene for elbiler må vurderes i årene
framover på bakgrunn av utviklingen i salget av slike kjøretøy.
I forbindelse med behandlingen av Klimameldingen i Stortinget har
alle partiene, unntatt FrP, blitt enige om å fremme forslag om at
dagens avgiftsfordeler for kjøp og bruk av rene nullutslippsbiler
videreføres ut neste stortingsperiode (2017), så fremt antallet
rene nullutslippsbiler ikke overstiger 50 000.
På bakgrunn av den forutsigbarheten som nå er etablert
rundt avgiftsregimet for nullutslippsbiler, ser jeg ikke behov for
å lage ytterligere planer for et langsiktig avgiftsregelverk for
elbiler og lignende.