I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen samle
forvaltningen av lovverk for bolig- og bygningspolitikk i ett departement.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om tiltak for å begrense innsigelsesadgangen for statlige myndigheter
som virker hemmende på boligbygging og lokal handlefrihet.
3. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om videreføring av byggekostnadsprogrammet gjennom etablering av
et permanent senter for FoU for bygge-, anleggs- og eiendomsnæringen.
4. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å oppheve forbudet mot lavinnskuddsborettslag.
5. Stortinget ber regjeringen legge frem
en sak om etablering av et avtaleverk mellom kommune og stat for
samarbeid om infrastrukturutbygging etter Nasjonal transportplan.
6. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om etablering av en ordning der de som bygger arbeidsbygg utelukkende
forholder seg til kommunen.
7. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å gi kommunene anledning til å innvilge ansvarlig søker midlertidig
brukstillatelse og opprettholde en ukes frist for kommunen til å
gi ferdigattest.»
Forslagsstillerne understreker i dokumentet
at det er viktig å legge til rette for at folk har et sted å bo,
at det bygges nok boliger og at folk flest får råd til å bo i boligene.
Det vises i dokumentet til tall fra SSB og Boligprodusentenes Forening,
og det pekes på at det bygges for få boliger i Norge sammenlignet med
behovet. Forslagsstillerne ønsker et inntektssystem for kommunene
som gjør det lønnsomt å legge til rette for boligbygging. Forslagsstillerne
peker på at dette også betyr at den offentlige saksgangen bør gå raskere,
og at kommunene ikke hindres unødig av instanser. Forslagsstillerne
mener at unødige reguleringer og byråkrati må fjernes, og gir eksempler
på dette.
Forslagsstillerne viser til byggekostnadsprogrammet,
som ble etablert i 2004 etter et initiativ fra kommunalminister
Erna Solberg og Rådet for bygg-, anleggs- og eiendomsnæringen. Forslagsstillerne
gir uttrykk for at regjeringen dessverre har valgt å ikke videreføre
dette arbeidet.
Det pekes i dokumentet på at forvaltningen av boligpolitikken
i dag i realiteten er spredt på en rekke departementer og statlige
etater, og at listen over instanser som har mulighet til, og gir,
innsigelser som forsinker boligbyggingen, er lang. Ansvaret bør,
ifølge forslagsstillerne, samles i Kommunal- og regionaldepartementet.
Kommunene har samtidig begrensede muligheter for å legge til rette
for rask økning i boligbyggingen, både på grunn av manglende incentiver
i inntektssystemet og på grunn av dagens langvarige planprosesser.
Derfor bør det også åpnes for forenklede og differensierte plan-
og byggesaksprosesser.
Det er viktig for prosjekters økonomiske robusthet,
og dermed muligheten til å oppnå finansiering, at planen varer mer
enn fem år. Forslagsstillerne er av den oppfatning at forlengelsesprosessene
i dag tar tid, samtidig som fristen ikke synes å ha ønsket effekt fordi
utbyggerne er styrt av markedet og ikke av frister for planen. Det
vises i dokumentet til at femårsfristen er krevende og kostnadsdrivende
og vil kunne medføre at en mengde detaljplaner «går ut på dato». Dette
kan utløse et stort, og kanskje unødvendig, planarbeid både for
forslagsstillere og kommunen. Det pekes på at detaljreguleringen
ikke bør ha tidsbegrenset virkning. Gyldighetstiden for innsigelser
bør også utvides til minst 15 år.
Det pekes i dokumentet på at kommunene må slippe
å til stadighet la lokale, demokratiske vedtak overprøves av fylkesmannen.
Videre vil forslagsstillerne understreke viktigheten av nærhetsprinsippet, og
mener kommunen i størst mulig grad må kunne bestemme over hvordan
kommunens arealer forvaltes.
Forslagsstillerne mener at innsigelsesadgangen til
statlige myndigheter må begrenses til tidlig i planprosessen. Prosjekter
med 250 boliger bør, for en periode, settes som nedre grense for
innsigelsesmyndighetenes adgang til å fremme innsigelse når planforslaget
er i samsvar med overordnede planer. Det må etableres tydelige kriterier
for hva som utgjør nasjonale interesser innen ulike sektorfagfelt.
Statlige myndigheter må trekke i samme retning for å få til raskere
planprosesser. Åpenhet rundt de politiske prosessene er avgjørende
for realiseringen av myndighetenes tiltak.
Forslagsstillerne mener Kommunal- og regionaldepartementet
bør få en sterkere pådriverrolle når det gjelder boligbyggingen.
Forslagsstillerne viser til at det er vanskelig
for unge boligkjøpere å komme inn i dagens boligmarked. Skal unge
boligkjøpere ha mulighet til å spare egenkapital må leiekostnadene
ned. Med et økt krav til egenkapital, vil det være enda viktigere
å gi de unge incentiver til å spare til bolig.
Ordningen med boligsparing for ungdom (BSU) er
en målrettet og populær ordning. Sparepotensialet er likevel langt
høyere enn i dag, og det er viktig å stimulere langsiktig sparing
fremfor kortsiktig forbruk hos ungdom. Forslagsstillerne mener det
er behov for å forbedre ordningen, og vil peke på behovet for å øke
det årlige sparebeløpet og det samlede taket. I tillegg mener forslagsstillerne
at regjeringen må vurdere å øke fradragssatsen fra 20 til 28 pst.
Forslagsstillerne understreker at det ordinære kredittmarkedet
er samfunnets viktigste forutsetning for at vanlige mennesker kan
anskaffe bolig og bli selveiere. Husbanken er et nyttig redskap
gjennom sin funksjon for å supplere det ordinære kredittmarkedet.
I dag er det overveiende gode erfaringer med såkalte startlån, som
formidles gjennom kommunene.
Forslagsstillerne mener at lavinnskuddsboliger kan
være et alternativ i et marked hvor egenkapitalkravet er høyt og
mulighetene til å få lån for noen kan være vanskelig. Ved konkurs
endres andelseierens borett til en tidsubestemt leierett etter husleieloven. Husleien
kan maksimalt settes til gjengs leie, og således sikres rettighetene
til andelseierne.
Forslagsstillerne mener at å sørge for en god
infrastruktur i pressområdene vil virke avlastende og prisutjevnende
på boligmarkedet. Derfor er det viktig å se transport, bolig- og
arealutvikling i et helhetlig perspektiv. Forslagsstillerne mener
at det bør utarbeides et avtaleregelverk for hvordan stat og kommune kan
samarbeide om utbygging og infrastruktur etter Nasjonal transportplan.
Kommunene må kunne få en garanti/avtale som gjør at de kan løfte
saker opp på et høyere nivå allerede i startfasen av en lokal prosess.
Komiteen ba i brev av 29. mars 2012 om kommunal-
og regionalminister Liv Signe Navarsetes vurdering av forslaget.
Statsrådens svarbrev av 4. juni 2012 følger vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Aksel Hagen,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, viser til Representantforslag 72 S (2011–2012)
Tiltak for økt boligbygging.
Komiteen er, som forslagsstillerne,
opptatt av å legge til rette for økt boligbygging. Som følge av den
internasjonale finanskrisen opplevde vi en kraftig nedbremsing i
byggeaktiviteten i Norge. Bunnnivået ble nådd 2. og 3. kvartal 2009
da det i hvert av kvartalene kun ble igangsatt 4 351 nye boliger.
Parallelt med redusert byggeaktivitet har befolkningen vokst. I
1. kvartal 2012 passerte vi 5 mill. innbyggere i Norge. Det er grunnleggende
positivt at folk får barn og at norsk økonomi går så godt at vi
tiltrekker oss arbeidskraft fra utlandet, men det fører også til
at behovet for nye boliger øker. Basert på befolkningsframskrivninger
fra Statistisk sentralbyrå anslår Prognosesenteret det årlige behovet
for nybygging til ca. 38 000 boliger. I fjor ble det bygget ca.
28 000 nye boliger i Norge, året før ca. 21 000. Videre viser beregninger
gjort av Prognosesenteret at det siden 2000 årlig har kommet til
om lag 3 000 boliger som følge av ombygging av eksisterende næringsbygg. Det
går riktig vei, men det er fortsatt behov for å bidra til økt boligbygging.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, er opptatt av å få vurdert ulike
tiltak for økt boligbygging i sammenheng, og viser til at representantforslaget
er fremmet på et tidspunkt da det var klart at regjeringen ville
legge fram en helhetlig melding om boligpolitikk for Stortinget. Flertallet er
innstilt på å komme tilbake til drøfting av deler av representantforslaget
i behandlingen av den varslede stortingsmeldingen.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, ønsker
å stimulere til at flere kan eie sin egen bolig. Dette flertallet viser
til at regjeringens boligutvalg anslår at rundt 40 pst. av bostøttemottakerne
som bor i privat leie, kan komme økonomisk bedre ut som eiere. For
bostøttemottakere i kommunale leieboliger anslås eiepotensialet
å være på hele 50 pst. Samlet gjelder dette mer enn 30 000 personer.
Beregningene er statistiske, men gir likevel indikasjoner om et
stort uutnyttet potensial.
Dette flertallet viser til Kristelig
Folkepartis representantforslag Dokument 8:50 S (2010–2011) om å
gjøre «Leie før eie»-ordningen i Fræna kommune til en nasjonal ordning
for å sikre vanskeligstilte en mulighet på boligmarkedet. Forslaget
fikk ikke flertall i Stortinget, men støttes av det regjeringsoppnevnte
Boligutvalget, som uttaler følgende:
«Utvalget foreslår at leasing og andre leie-til-eiemodeller
settes i system og får et betydelig større omfang enn i dag. Husbanken
må være pådriver i et slikt arbeid. Ved fastsettelse av salgspris
bør kommunene ta hensyn til den husleie vedkommende har betalt i sin
tid som leier. Husbankens låne- og tilskuddsordninger må innrettes
slik at eieretablering blir mulig. Økt fleksibilitet i bruken av
de ulike tilskuddsordningene vil støtte opp under kommunenes arbeid
for å få flere i eid bolig. Startlån bør kunne gis til refinansiering
for å muliggjøre boligkjøp.»
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener det er flere og sammensatte grunner til at det ikke bygges
mer. Manglende politisk vilje til fortetting i enkelte presskommuner,
fallende produktivitet og kapasitetsutfordringer i byggenæringen,
for få ferdigregulerte tomter til boligformål i og rundt storbyene
og for lite helhetlig areal- og transportplanlegging er blant årsakene. Dette
flertallet deler ønsket om å fjerne «unødige reguleringer
og byråkrati», men kan ikke se at det fremmes noen konkrete forslag
om endring av unødvendig regelverk.
Dette flertallet har merket seg
at opposisjonspartiene ønsker å redusere egenkapitalkravet ved kjøp
av bolig, men har ikke registrert at noen ønsker å fjerne kravet
helt. Det er positivt at det er enighet om behovet for at det stilles
et krav om egenkapital. Dette flertallet registrerer
imidlertid at opposisjonen vil overprøve Finanstilsynets vurdering av
hvor grensen skal gå, og vil understreke at kravet er et faglig
fundamentert grep for å sikre stabile finansmarkeder og bidra til
å dempe stadig høyere gjeldsgrad i norske husholdninger. Dette
flertallet deler OECDs bekymring for denne utviklingen. Ikke
bare utgjør den voksende gjelden en risiko for enkeltpersoners og
familiers økonomi, men i sin helhet utgjør den også en trussel mot
stabiliteten i norsk økonomi.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det i 2011 kun
ble bygget 28 000 nye boliger, til tross for at Prognosesenteret
anslår det årlige boligbehovet til ca. 38 000 nye boliger. Disse
medlemmer frykter at den lave boligbyggingen vil føre til
en videre oppheting av et allerede opphetet boligmarked. Disse
medlemmer viser til at administrerende direktør Baard Schumann
i Selvaag Bygg uttalte til Finansavisen 5. mars 2012 at boligprisene
kunne vært 10–20 pst. lavere dersom regjeringen hadde ført en aktiv
boligpolitikk.
Disse medlemmer viser til at
boligprisene har firedoblet seg siden 1993 og nå er høyere enn noen
gang i norsk historie. Denne økningen skyldes ikke bare befolkningsveksten,
men også veksten i norsk økonomi, lav rente og endrede familiemønstre som
har gitt flere enkeltpersonshusholdninger og dermed flere husholdninger
totalt og økt etterspørsel etter boliger.
Disse medlemmer forventer at
den varslede stortingsmeldingen om boligpolitikk vil drøfte behovet
og mulighetene for en mer bærekraftig boligpolitikk, og peker på
at bærekraftighet ikke bare handler om å bygge hus med bærekraftige
materialer, men også om byer og tettsteders design. Disse
medlemmer mener det må tilstrebes en by- og tettstedsutvikling
som i større grad legger til rette for at vi kan bo, arbeide og
handle på samme sted.
Disse medlemmer mener mer må
gjøres for å hjelpe unge inn på boligmarkedet, og at dette må være
en naturlig del av en stortingsmelding om boligpolitikken. Disse
medlemmer viser blant annet til at en samlet opposisjon
på Stortinget, i representantforslaget Dokument 8:1 S (2011–2012),
fremmet forslag om forbedringer i ordningen Boligsparing for Ungdom
(BSU). Dette er særlig viktig i lys av regjeringens nylige skjerping
av egenkapitalkravet til 15 pst. ved kjøp av bolig, som isolert
sett synes mer som et tiltak for å styrke bankene snarere enn å legge
til rette for et mer velfungerende boligmarked.
Disse medlemmer mener BSU-ordningen må
bedres. Disse medlemmer viser til at boligprisene
er doblet på ti år, uten at beløpsgrensene i BSU har hengt med,
og at godt over halvparten av de unge mellom 17 og 34 år mener at
de har behov for 300 000 kroner i oppsparte midler for å kjøpe bolig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil peke på at Representantforslag 72 S (2011–2012)
ble referert i Stortinget 19. mars 2012. Regjeringen har ennå ikke
lagt frem noen helhetlig boligmelding, mer enn et halvt år etter
at dette forslaget ble fremmet.
Disse medlemmer mener det er
av avgjørende betydning at boligmarkedet ikke overopphetes på grunn
av reguleringer som vanskeliggjør og fordyrer boligbygging.
Disse medlemmer mener det ikke
er riktig å fordele all skyld for manglende regulering av boligareal
på kommuner i pressområdene rundt de store byene. Disse medlemmer viser
til at plan- og arealregime og innsigelsesrett er regulert på nasjonalt
nivå, og får konsekvenser lokalt. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til en rapport fra Asplan Viak og Agenda Kaupang
(Kilde: KS http://www.ks.no/PageFiles/25668/114014_Innsigelsesinstituttet_rapport.pdf
), gjort på oppdrag av KS. Rapporten viser at statlige organer med
innsigelseskompetanse fremmer innsigelse i 94 pst. av alle plansaker
i et forsøk på å komme i dialog med kommunene, og misbruker dermed
innsigelsesretten til å fremme egne sektorinteresser, selv om disse
ikke nødvendigvis er av vesentlig nasjonal eller regional betydning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at det meste av befolkningsveksten det norske samfunnet har
fått i de senere år er innvandringsdrevet, og tendensen ser ut til
å forsterke seg. Disse medlemmer mener den faktiske
årlige vekstraten er av en slik karakter at den får avgjørende betydning
for all samfunnsplanlegging, og at bolig- og bygningspolitikkens
utforming ikke holder tritt med utviklingen. Disse medlemmer viser
til Representantforslag 29 S (2011–2012), jf. Innst. 245 S (2011–2012),
som viste til en rekke konkrete utfordringer som både vanskeliggjør og
fordyrer boligbygging, samt hindrer kommuner fra å være gode og
effektive arealplanleggere og samfunnsplanleggere. Disse
medlemmer viser til at SSB i sine befolkningsfremskrivninger
har beregnet et HHMH-alternativ som viser at befolkningen kommer
til å passere 6 millioner innbyggere innen 2022 (SSB: http://www.ssb.no/emner/02/03/folkfram/). Disse
medlemmer har også merket seg at hvis man legger den faktiske
vekstraten for årene 2007–2011 til grunn, ligger denne i overkant av
nevnte fremskrivningsalternativ.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti deler
forslagsstillernes bekymringer om at det bygges for få boliger i
Norge, sammenliknet med behovet. Dette medlem mener
regjeringen ikke fører en aktiv boligpolitikk, og er positiv til at
det er varslet en stortingsmelding om boligpolitikken.
Dette medlem mener det er behov
for nye grep for å få flere boliger, samtidig som det er viktig å
unngå byspredning av hensyn til klima, jordvern og sosial kapital.
Norges bolig- og byutviklingspolitikk er ikke bærekraftig. Dette
medlem viser til at det aldri har vært en høyere befolkningsvekst
enn nå, med en vekst i 2011 på 65 000 personer eller 1,3 pst. Dette
medlem viser til at befolkningen i 2012 passerte 5 millioner
innbyggere, og at omtrent fire av fem nordmenn bor i byer og tettsteder. Dette medlem viser
til at det er i byer og tettsteder veksten er sterkest.
Dette medlem mener at dette kravet
vil føre til at flere unge, innvandrere og andre med svak økonomi
får enda større problemer med å komme inn på boligmarkedet. Regelen
kan presse unge over i leiemarkedet og øke spekulasjonen der. Dette
medlem mener det er behov for å senke egenkapitalkravet
fra 15 til 10 pst., dvs. til det nivået som gjaldt før den nylige
økningen. Dette medlem understreker imidlertid at
en grundig individuell vurdering av låntakeres økonomi må ligge
til grunn for boliglånsopptak.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti for inneværende budsjettår foreslo økte beløpsgrenser
til 300 000 kroner for totalt sparebeløp, 25 000 kroner for årlig
sparebeløp og økt fradrag til 28 pst. Dette medlem forventer
at BSU-ordningen blir omtalt i den varslede stortingsmeldingen om
boligpolitikken.
Når det gjelder forslagene (1–7) som fremmes, viser komiteen til
brev fra kommunal- og regionalministeren datert 4. juni 2012.
Komiteen understreker at opprettelse
og nedleggelse av departementer og saksfordelingen mellom dem er
blant det som etter statsforfatningen regnes som et prerogativ for
regjeringen. Det vises her til Grunnloven § 12 tredje ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre deler forslagsstillernes oppfatning om at dagens
deling av forvaltningen av bolig- og bygningspolitikken i flere
departementer er uheldig, og at regjeringen bør benytte sin enerett
til å organisere departementene slik at bolig- og bygningspolitikken
samordnes i ett departement.
Når det gjelder innsigelsesadgangen, viser komiteen til
at det er kommunenes ansvar å ivareta nasjonale og regionale hensyn
i sine planer. Innsigelsesadgangen er en forutsetning for at kommunene som
hovedregel har myndighet til å vedta arealplaner med endelig virkning.
Komiteen viser i denne sammenheng
til merknadene fra en samlet komité til meldingen om forholdet mellom
stat og kommune, jf. Innst. 270 S (2011–2012), jf. Meld. St. 12
(2011–2012) Stat og kommune – styring og samspel:
«Komiteen vil peke på at en i alle deler av landet blir
møtt med misnøye over det kommunene oppfatter som en omfattende
innsigelsesadgang fra statlige etaters side mot kommunale planforslag.
Noe under halvparten av kommuneplaner som er utarbeidet de siste
fem årene, er møtt med innsigelser fra statlige og regionale myndigheter.
Komiteen ber på bakgrunn av dette om bedre samordning av statlige
innsigelser, slik at kommunene mottar innsigelser fra en bedre koordinert
stat.»
Komiteen er på denne bakgrunn
positive til at Miljøverndepartementet vil utrede praktiseringen
og konsekvensene av innsigelsesordningen. Komiteen viser
dessuten til de begrensningene i innsigelsesadgangen som ble vedtatt
i forbindelse med ny plan- og bygningslov (jf. §§ 5-4 og 5-2) og
mener at Miljøverndepartementets gjennomgang også bør omfatte en
kartlegging av i hvilken grad de nye bestemmelsene er kjent og blir
brukt av planmyndigheter og instanser med innsigelsesrett.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at fylkesmannen eller statlige fagorganer ikke kan overprøve kommunestyrenes
planvedtak. Denne myndigheten ligger hos Miljøverndepartementet
og brukes kun i ca. 2 pst. av alle plansaker. Mange av disse vedtakene
er i tråd med kommunestyrets beslutning. Årlig kommer 40–50 saker
til Miljøverndepartementet etter mekling hos fylkesmannen. De øvrige
2 000–3 000 reguleringsplanene som vedtas hvert år, vedtas av kommunestyrene
med endelig virkning.
Flertallet mener det er viktig
at staten gjennom innsigelsesinstituttet har mulighet til å sikre langsiktige,
nasjonale og regionale behov som fremtidige vei- og jernbanetraseer,
natur- og kulturminner og annet, men deler forslagsstillernes bekymring
for at innsigelser kan forsinke planprosessene.
Flertallet viser til at det samtidig
er behov for å etterlyse noe større saklighet i omtalen av innsigelsesinstituttet. Flertallet viser
her f.eks. til påstander framsatt i media om at hensynet til «hekkende hubro»
er årsak til at det ikke bygges flere boliger i Norge. En gjennomgang
Miljøverndepartementet har gjort, viser at hubro ikke har stoppet
en eneste reguleringsplan de siste tre årene.
Flertallet registrerer at forslagsstillerne
ikke fremmer forslag om å frata noen innsigelsesinstans myndighet
til å fremme innsigelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener kommunenes rolle som lokal plan- og arealmyndighet
vanskeliggjøres gjennom den omfattende bruken av innsigelser i plan-
og arealsaker. Disse medlemmer mener lokalt selvstyre
i mange saker overkjøres av statlige organer med innsigelseskompetanse,
og at disse innsigelsene forhindrer kommunene fra å virke som sine
innbyggeres tjenere.
Disse medlemmer deler forslagsstillernes oppfatning
av at innsigelsesadgangen for statlige myndigheter virker hemmende
på boligbygging og lokal handlefrihet. Disse medlemmer viser
til plan- og bygningsloven § 5-4 første ledd som lyder:
«Berørt statlig og regionalt organ kan fremme innsigelse
til forslag til kommuneplanens arealdel og reguleringsplan i spørsmål
som er av nasjonal eller vesentlig regional betydning, eller som
av andre grunner er av vesentlig betydning for vedkommende organs
saksområde.»
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag til endringer i plan- og bygningsloven slik at berørt statlig
og regionalt organ kan fremme innsigelse til forslag til kommuneplanens
arealdel og reguleringsplan kun i spørsmål som er av nasjonal eller vesentlig
regional betydning, og ikke i spørsmål som av andre grunner er av
vesentlig betydning for vedkommende organs saksområde.»
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre en fullstendig
gjennomgang av alle innsigelser fremmet av statlige organer med
innsigelseskompetanse for å fastslå om disse organer har definert
hvilke spørsmål av nasjonal eller vesentlig regional betydning som har
foranlediget innsigelse i kommunale plan- og arealsaker.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om tiltak for å begrense innsigelsesadgangen for statlige myndigheter
som virker hemmende på boligbygging og lokal handlefrihet.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er urolig over at
det synes å være fallende produktivitet, i alle fall i deler av næringen,
og er enig i behovet for et kompetanseløft. Dette må være et prioritert
satsingsområde framover. Mange bygg- og anleggsvirksomheter leverer
tjenester av høy kvalitet, og utfordringen er å få tatt i bruk denne
kompetansen i andre deler av næringen. Flertallet viser
til at regjeringen i meldingen om bygningspolitikk som Stortinget
nå har til behandling, fremmet forslag om et «Bygg 21» – en samarbeidsarena
mellom byggenæringen og myndighetene for å kunne gjennomføre det
kunnskapsløftet som næringen uttrykker behov for og som regjeringen stiller
seg bak. Flertallet viser til at dette forslaget er
godt mottatt i næringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
urolige for de nye statlige detaljkravene når det gjelder utforming
av bygg, og frykter at dette vil påvirke produktiviteten i markedet. Disse
medlemmer er positive til «Bygg 21» og til satsing på kompetanseløft
i byggenæringen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, er ikke enig med forslagsstillerne
i at forbudet mot lavinnskuddsborettslag bør oppheves. I borettslag
som ikke er innmeldt i Borettslagenes Sikringsfond eller tilsvarende
ordninger, hefter den enkelte andelseier ikke bare for egen fellesgjeld, men
også for øvrige andelseieres forpliktelser dersom de ikke selv er
i stand til å innfri disse. Borettslag skal være en trygg og god
eiermodell. Reglene om at det maksimalt kan være 75 pst. fellesgjeld
når et nytt borettslag blir stiftet, og forbudet mot såkalte «spekulasjonskjøp»,
sikrer trygge rammer rundt kjøp av borettslagsbolig og hindrer i
verste fall at folk pådrar seg og sine medandelseiere gjeld de ikke
har mulighet til å betjene. Det vises ellers til at det var bred
enighet fra sentrale aktører, inkl. NBBL, om å innføre maksimalgrense,
og at et bredt flertall på Stortinget, alle partier unntatt Høyre
og Venstre, sluttet opp om lovendringene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at långiver for borettslagets fellesgjeld ikke vurderer
de enkelte andelseiernes evne til å betjene sine løpende felleskostnader,
men kun økonomien i hele prosjektet. Den enkelte fremtidige boligkjøper
kredittvurderes altså ikke for den delen av borettslagets fellesgjeld
som eier av andelen er ansvarlig for å betjene gjennom felleskostnadene.
Det er i situasjoner der kjøper opptar egne individuelle lån at
boligkjøper blir kredittvurdert av långiver. Dette flertallet vil
understreke at det blant annet var for å sikre at kjøper av borettslagsbolig
som hovedregel skal bli kredittvurdert, at Stortinget 14. juni 2011
vedtok å innføre en maksimalgrense («forbud mot lavinnskuddsborettslag»),
jf. Prop. 115 L (2009–2010), Innst. 326 L (2009–2010), Lovvedtak
64 (2009–2010) Endringer i burettslagslova mv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er fornuftig med egenkapital på 25 pst. ved opprettelse av nytt
borettslag. Men disse medlemmer har ingen motforestillinger
mot 100 pst. belåning etter en grundig kredittvurdering foretatt
av långiver.
Komiteens medlemmer fra Høyre har også
merket seg uttalelser fra OBOS om at et lignende krav ville stoppet
etterkrigstidens store boligreising i Oslo. Det er heller ikke slik
at borettshavere er solidarisk ansvarlig for andres gjeldsforpliktelser fullt
ut. Forekomsten av problemer ved lavinnskuddsborettslag har for
øvrig vært forsvinnende liten.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å oppheve forbudet mot lavinnskuddsborettslag.
Komiteen viser her til samferdselsministerens kommentarer
i brevet fra kommunal- og regionalministeren. Komiteen er
enig i at det er behov for tiltak som kan korte ned planleggingstiden
for store samferdselsprosjekter, og er i utgangspunktet positive
til de tiltak som skisseres fra samferdselsministerens side: tidsfrister,
samordning av statlige interesser i en tidlig fase og parallelle
planprosesser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
om etablering av et avtaleverk mellom kommune og stat for samarbeid
om infrastrukturutbygging etter Nasjonal transportplan.»
Komiteen viser her
til stortingsmeldingen om bygningspolitikk, Meld. St. 28 (2011–2012),
som Stortinget nå har til behandling, der problemstillingen med
arbeidsbygg er berørt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om etablering
av en ordning der de som bygger arbeidsbygg, utelukkende forholder
seg til kommunen.»
Komiteen viser til
at dette spørsmålet ble drøftet da forslag til ny plan- og bygningslov
(byggesaksdelen) ble lagt fram for Stortinget, se Innst. O. nr.
50 (2008–2009) s. 11–12, jf. Ot.prp. nr. 45 (2007–2008).
Forslaget ble avvist av flertallet,
og komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, mener at det er gode grunner
til å opprettholde ordningen med at ferdigattest er en obligatorisk
hovedregel, mens midlertidig brukstillatelse er et unntak. Det handler
blant annet om kommunens mulighet til å føre tilsyn med at grunnleggende
krav til helse, miljø og sikkerhet er oppfylt.
Flertallet er opptatt av forenkling,
og viser til stortingsmeldingen om bygningspolitikk som inneholder
flere forslag til forenklingstiltak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at KS og NKF i brev
til saksordfører ved behandling av Ot.prp. nr. 45 (2007–2008), jf. Innst.
O. nr. 50 (2008–2009), uttalte at det er urealistisk å tro at et
bygg skal stå i tre uker etter at det er ferdig og vente på tillatelse
til å bli tatt i bruk. KS og NKF mente at det ville være et forslag
som ville øke kostnaden for byggets eier og i realiteten var en
oppfordring til lovbrudd. Regjeringens begrunnelse var knyttet opp
til kommunenes mulighet til å kontrollere bygget, men disse
medlemmer påpeker at kommunene selv mente at hvis de i ettertid
avdekket manglende kontrolldokumentasjon eller vesentlige mangler
ved bygget, som ikke var blitt opplyst om i anmodning om ferdigattest,
ville kommunene ha sanksjonsmuligheter overfor det ansvarlige foretak. Disse
medlemmer mener treukersfristen for ferdigattest forhindrer
bruk av egen eiendom og dermed virker innskrenkende på eiendomsretten.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å gi kommunene anledning til å innvilge ansvarlig søker midlertidig
brukstillatelse og opprettholde én ukes frist for kommunen til å
gi ferdigattest.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å gi kommunene anledning til å innvilge ansvarlig søker midlertidig
brukstillatelse og opprettholde én ukes frist for kommunen til å
gi ferdigattest.
Forslag fra
Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige forslag
til endringer i plan- og bygningsloven slik at berørt statlig og
regionalt organ kan fremme innsigelse til forslag til kommuneplanens
arealdel og reguleringsplan kun i spørsmål som er av nasjonal eller vesentlig
regional betydning, og ikke i spørsmål som av andre grunner er av
vesentlig betydning for vedkommende organs saksområde.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen gjennomføre en fullstendig
gjennomgang av alle innsigelser fremmet av statlige organer med
innsigelseskompetanse for å fastslå om disse organer har definert
hvilke spørsmål av nasjonal eller vesentlig regional betydning som har
foranlediget innsigelse i kommunale plan- og arealsaker.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
tiltak for å begrense innsigelsesadgangen for statlige myndigheter
som virker hemmende på boligbygging og lokal handlefrihet.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
om etablering av et avtaleverk mellom kommune og stat for samarbeid
om infrastrukturutbygging etter Nasjonal transportplan.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om etablering
av en ordning der de som bygger arbeidsbygg, utelukkende forholder
seg til kommunen.
Forslag fra Høyre:
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å oppheve forbudet mot lavinnskuddsborettslag.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:72 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Michael Tetzschner, Trond Helleland,
Ingjerd Schou og André Oktay Dahl om tiltak for økt boligbygging
– vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 29. mars 2012 fra Kommunal-
og forvaltningskomiteen med vedlagt representantforslag 8:72 (2011–2012)
fra stortingsrepresentantene Michael Tetzschner, Trond Helleland,
Ingjerd Schou og Andre Oktay Dahl.
Kommunal- og forvaltningskomiteen ber om vurdering
av flere forslag:
Forslag nr. 1:
«Stortinget ber regjeringen
samle forvaltningen av lovverket for bolig- og bygningspolitikken
i ett departement.»
Kommunalministerens kommentar:
Kommunalministeren ønsker ikke på generelt grunnlag
å besvare spørsmålet om regjeringens organisering.
Forslag nr. 2:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om tiltak for å begrense innsigelsesadgangen for
statlige myndigheter som virker hemmende på boligbygging og lokal
handlefrihet.»
Dette forslaget ligger under Miljøvernministerens
fagansvar. Jeg har derfor forelagt forslaget for han. Han har gitt
følgende vurdering:
Miljøvernministeren kan ikke slutte seg til
forslaget slik det er formulert.
Kommunene er tillagt ansvaret for å ivareta
nasjonale og regionale interesser i sine planer. Innsigelsesordningen
er en forutsetning for at kommunene som hovedregel har myndighet
til å vedta arealplaner med endelig virkning. Fylkesmannen eller
statlige fagorganer kan ikke overprøve kommunestyrets planvedtak.
Denne myndigheten ligger hos Miljøverndepartementet og brukes i
ca. 2 % av alle plansaker. Mange av vedtakene er i tråd med kommunestyrets
beslutning.
Vi er kjent med at det fra kommuner og byggenæringen
er reist kritikk mot måten innsigelsesordningen praktiseres på.
Statlige og fylkeskommunale organer er pålagt å medvirke i kommunenes
planlegging og i høringsfasen klargjøre om planforslag berører interesser
de er satt til å ivareta ut fra sitt sektoransvar. Dersom det foreligger
innsigelser når kommunen har vurdert alle innkomne merknader – også fra
privatpersoner og interesseorganisasjoner – skal fylkesmannen mekle
mellom kommunen og den som har fremmet innsigelse. Årlig kommer
det 40 – 50 slike saker til Miljøverndepartementet. Resten av de 2000
– 3000 planene vedtas av kommunene med endelig virkning.
Mange ulike interesser ses i dag samlet gjennom behandlingen
av planer etter plan- og bygningsloven. En innskrenkning av innsigelsesadgangen
vil medføre dårligere samordning, da sakene i så fall må behandles
etter de enkelte særlover i tillegg til plan- og bygningsloven.
Miljøverndepartementet er imidlertid innstilt på å utrede nærmere
praktiseringen og konsekvensene av innsigelsesordningen, og om den fungerer
etter hensikten.
Forslag nr. 3:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om videreføring av byggekostnadsprogrammet gjennom etablering
av et permanent senter for FoU for bygge-, anleggs- og eiendomsnæringen.»
Kommunalministerens vurdering:
Byggekostnadsprogrammet utarbeidet gjennom de
fem år programmet eksisterte (2005–2010) 39 prosjektrapporter som
alle fortsatt er åpent tilgjengelige på programmets nettsider. Rapportene
ga mye informasjon og kunnskaper om utviklingen i byggenæringen
og om utfordringer i byggevirksomheten. Programmet utviklet en kunnskapsbase
som nå utgjør en plattform for næringens egenutvikling og som også
har vært viktige innspill i Kommunal- og regionaldepartementets
arbeid med utvikling av bygningspolitikken. Senere i år legger departementet fram
en melding til Stortinget om bygningspolitikken og resultatene og
anbefalingene fra Byggekostnadsprogrammet utgjør et viktig grunnlag
for denne meldingen.
Byggekostnadsprogrammet hadde som uttalt ambisjon
å gi hele byggenæringen et kompetansemessig løft. Da departementet
startet opp arbeidet med stortingsmeldingen om bygningspolitikken
ba vi om innspill til hva meldingen burde ta opp. Behovet for økt kompetanse
i næringen som forutsetning for bedre kvalitet og økt produktivitet
ble framhevet som sentralt tema fra alle deler av næringen. Kompetanse
og utvikling i byggsektoren er derfor et sentralt tema i kommende
stortingsmelding.
Departementet er enig i at et kompetanseløft
for hele byggenæringen må være et prioritert satsningsområde framover.
I utgangspunktet har vi høy kompetanse i flere miljøer innenfor
næringen i Norge. Mange virksomheter i næringen leverer høy kvalitet. Utfordringen
er å få tatt i bruk denne kompetansen i alle deler av næringen.
Byggenæringen består av om lag 70 000 bedrifter med rundt 300 000
tilsatte fra en lang rekke profesjoner og yrkesgrupper. Å få løftet hele
næringen kompetansemessig er derfor en utfordrende oppgave som ikke
vil være gjennomført med kortsiktige tiltak. Kunnskapsløftet må
ha et langsiktig perspektiv og gis en varig virkning slik at byggenæringen
står bedre rustet til å møte morgendagens krav til kvalitet. I dette
arbeidet vil næringen selv ha en sentral rolle. Men fordi staten
definerer rammebetingelser for næringens virksomhet, også i forhold
til kompetansebygging, må kunnskapsløftet skje i et samspill.
I stortingsmeldinga om bygningspolitikken kommer
regjeringen derfor til å foreslå at det etableres et «Bygg21» som
skal være en samarbeidsarena mellom byggenæringen og myndighetene
for å kunne gjennomføre det kunnskapsløftet som næringen uttrykker
behov for og som regjeringen stiller seg bak. Byggrelatert FoU vil
være en naturlig del av dette, men også formidling og kompetansebyggig
mer generelt vil være viktige tema. Det er behov for å se disse
forholdene i sammenheng. Forslaget om et permanent FoU-senter for
BAE-næringen vil bli vurdert på denne bakgrunn i dialog med næringen.
Forslag nr. 4:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å oppheve forbudet mot lavinnskuddsborettslag.»
Kommunalministerens vurdering:
I teksten heter det: «Forslagstillerne
mener at lavinnskuddsboliger kan være et alternativ i et marked hvor
egenkapitalkravet er høyt og mulighetene til å få lån for noen kan
være vanskelig.»
1. januar 2011 ble det innført en maksimalgrense på
inntil 75 % fellesgjeld i nye borettslag. Låneopptak som overstiger
denne grensen er ugyldig for den overskytende delen.
Forbudet kom inn på bakgrunn mye negativ omtale
av såkalte lavinnskuddsborettslag. Særlig fokus har det vært på
enkeltprosjekter hvor unge har latt seg lokke til å kjøpe boliger
til en tilsynelatende lav pris. Ansvar for fellesgjeld og muligheter
for økt felleskostnader ble ofte underkommunisert.
Det er særlig to hensyn som tilsier at forbudet
bør opprettholdes; hensynet til kjøper selv og hensynet til de øvrige
andelseierne i borettslaget.
For det første vil en maksimalgrense legge til
rette for at kjøpere av borettslagsboliger blir kredittvurdert.
Dette er viktig fordi kredittvurderingen kan føre til at boligkjøperen
frarådes å ta opp lån i de tilfellene kjøper har for svak økonomi
til å håndtere de samlede boutgiftene.
For det andre vil en slik maksimalgrense minske risikoen
for at de øvrige andelseierne må betale naboens felleskostnader.
Dette fordi maksimalgrensen hindrer at personer som ikke har økonomisk
evne til å betale låneforpliktelsene sine, blir eiere av en slik bolig.
Regjeringen kan se at lavinnskuddsmodellen med
gunstig fellesfinansiering vil kunne bidra til å hjelpe unge, førstegangsetablerere
og andre personer inn på boligmarkedet. Imidlertid må det vektlegges at
lavinnskuddsborettslag kan villede kjøpere og være uheldig ved at
de ikke forstår konsekvensene av hva de har kjøpt. Det kan også
medføre at kjøperne heller ikke har økonomi til å betale sin del
av felleskostnadene. Regjeringen mener det vil være uheldig dersom
personer som muligens ikke vil klare sine økonomiske forpliktelser,
hjelpes inn på boligmarkedet. En begrensning i størrelsen på fellesgjelden innebærer
at kjøper må finansiere deler av kjøpesummen for boligen. Dette
hindrer at det er mulig å kjøpe borettslagsbolig uten vesentlig
annen betaling enn å overta ansvar for fellesgjeld. Det må også
vektlegges at det var bred enighet fra sentrale aktører blant annet NBBL
om innføring av en maksimalgrense.
Forslag nr. 5:
«Stortinget ber regjeringen
legge frem en sak om etablering av et avtaleverk mellom kommune
og stat for samarbeid om infrastrukturutbygging etter Nasjonal transportplan.»
Dette forslaget ligger under Samferdselsministerens
fagansvar. Jeg har derfor forelagt forslaget for henne. Samferdselsministerens
har kommet med følgende vurdering:
I teksten heter det at «Forslagsstillerne
mener at det derfor bør utarbeides et avtaleregelverk for hvordan
stat og kommune kan samarbeide om utbygging og infrastruktur etter
Nasjonal transportplan. Kommunene må kunne få en garanti/avtale
som gjør at de kan løfte saker opp på et høyere nivå allerede i
startfasen av en lokal prosess. En forpliktende avtale med staten
må gi kommunene en garanti for at ikke statens system kan forsinke
og hale ut lokale utbyggingsprosesser.»
Gjennom det omfattende arbeidet med en felles langtidsplan
for transportsektoren (Nasjonal transportplan/NTP) er det etablert
gode rutiner for dialog og samarbeid mellom ulike offentlige aktører,
organisasjoner og private interesser. Forut for prioritering av
tiltakene som inngår i planens første fireårsperiode er det gjennomført
planlegging etter plan- og bygningsloven. Tiltakene som er aktuelle
å prioritere i første fireårsperiode i NTP må inngå i godkjent kommune(del)plan,
eller eventuelt i statlig reguleringsplan.
I planarbeidet legges det vekt på å utvikle
samarbeid mellom aktørene og høring av berørte parter. Det er i
slike prosesser at ulike interesser kartlegges og det tilstrebes
å finne gode løsninger for fellesskapet som balanserer ulike hensyn
– og som synliggjør hva det legges vekt på ved innretting og prioritering av
innsatsen. Intensjonen med å etablere slike samarbeidsarenaer er
blant annet at det vil medføre at videre oppfølging av planarbeidet
og utvikling av infrastrukturen i større grad er i tråd med forutsetningene for
prioriteringen.
Slik vil det være en felles interesse med et
nært samarbeid mellom berørte aktører for å bygge opp rundt de tiltakene
som prioriteres i Nasjonal transportplan. Videre vil disse ha en
egeninteresse i å følge opp dette for å få best mulig effekt av
innsatsen og tiltaksporteføljen. De statlige prioriteringene vil være
et incitament for lokal oppfølging. På den annen side vil trygghet
om lokal oppfølging og etablering av felles målsettinger kunne bidra
til at tiltakene i større grad prioriteres når en slik forvissing
er tilstede. Et godt plansamarbeid vil også kunne redusere mulige
kilder til og omfanget av konflikter knyttet til tiltak (eller innretting
av tiltak). Både stat, fylke og kommune bør kunne se nytten av å
samarbeide om felles innsats knyttet til infrastrukturutviklingen.
I «Nasjonale forventninger til regional og lokal planlegging»
skal staten hvert fjerde år gjøre rede for hvilke prosesser og tiltak
som vil få betydning for lokale og regionale myndigheter i neste
fireårsperiode. Dette er et initiativ for blant annet å skape mer
forutsigbarhet mellom aktørene.
Det er nødvendig med tiltak som kan korte ned planleggingstiden
for store samferdselsprosjekter. Etter å ha gjennomført en idédugnad
i november 2011 satte Samferdselsdepartementet ned en arbeidsgruppe
som skulle utarbeide forslag til effektivisering av planprosessene.
Samferdselsministeren fikk overrakt rapporten om
effektivisering av planprosessene i store samferdselsprosjekter
fra den hurtigarbeidende gruppen 18. april 2012. Gruppen kom med
en rekke forslag til effektivisering, både på kort og lang sikt.
Rapporten omhandler både planlegging etter plan- og bygningsloven
og ordningen med kvalitetssikring av store prosjekter, KVU/KS1.
Noen av forslagene går på endret praktisering, andre krever lovendring.
Det pågår arbeid med hvordan forslagene skal følges opp. Plan- og
bygningsloven er Miljøverndepartementets ansvarsområde, mens ordningen
med kvalitetssikring administreres av Finansdepartementet.
Samferdselsministeren vil trekke fram tre forslag som
hun prioriterer å følge opp:
Det bør vurderes å innføre forpliktende mål
for samlet tidsbruk, alternativt for enkeltfaser. Et alternativ
med gjensidig forpliktende avtale mellom stat og kommune om tidsplan
bør også kunne vurderes.
Det er viktig at staten involverer seg tidlig
i planprosessen, samordner sine interesser og gir tydelige signaler.
Bestemmelsen i plan- og bygningsloven om avskjæring av innsigelsesretten
må følges aktivt opp. Det bør videre vurderes å innføre tiltak for
å korte ned saksbehandlingstiden i innsigelsessaker.
Det kan også være tidsbesparende å gjennomføre parallelle
planprosesser.
Det er kommunen som er planmyndighet etter plan-
og bygningsloven, og forslagene til effektivisering må ikke gå på
bekostning av de demokratiske prosessene som plan- og bygningsloven
krever.
Det er i dag en rekke eksempler på ulike typer
avtaler og samarbeidsformer mellom aktører knyttet til infrastruktur–utvikling
både i byområder og i regioner, spesielt i forbindelse med store
samferdsels–prosjekter. I mange tilfeller har man kommet fram til gode
løsninger som følge av utvikling av felles målsettinger og knyttet
forventninger til oppfølging. Disse samarbeidsformene er ikke juridisk
bindende. Det er et poeng at arbeidet må baseres på at aktørene
deltar frivillig – og at de ser nytte av å delta i samarbeidet.
I den kommende transportplanen arbeides det med
å videreutvikle et system for slike avtaler. Ved eventuell etablering
av et avtaleverk vil det være fornuftig at dette er basert på felles
interesse og forståelse for samfunnsbehov. Det synes nå ikke hensiktsmessig
å etablere et «obligatorisk system» for avtaler som en oppfølging
av NTP. Eventuelle avtaler bør utformes slik at det passer inn i
den lokale sammenhengen og med de samfunnsstrukturer som er tilstede
i det enkelte område.
Forslag nr. 6:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om etablering av en ordning der de som bygger arbeidsbygg
utelukkende forholder seg til kommunen.»
Kommunalministerens vurdering:
I teksten er dette utdypet slik: «At kommunene har ansvaret for å koordinere
med arbeidstilsynet og håndtere spørsmål knyttet til arbeidsmiljøloven.»
Samordningen mellom byggesaksbehandlingen i Arbeidstilsynet
og byggesaksbehandlingen hos kommunale bygningsmyndigheter er et
særskilt spørsmål som ble tatt opp av Stortinget i forbindelse med
behandlingen av ny plan- og bygningslov (Innst. O. nr. 50 2008–2009).
Forutsetningen for samordningen har vært at den skal være ressursbesparende
og forenklende. Innspill fra bransjen og aktørene går likevel ut
på at byggesaksbehandlingen i Arbeidstilsynet ikke blir sett på
som unødvendig, fordyrende eller forsinkende. Tvert om er det kommet
innspill om at denne saksbehandlingen er til hjelp, og at sakene
blir behandlet raskt ettersom de kommer inn. Det er derfor mye som
taler for at samordningen blir avgrenset til de bygningstekniske
kravene, slik at disse blir samlet i plan- og bygningslovgivingen.
Mens det kan være mindre tjenelig at kommunene overtar saksbehandlingen
etter arbeidsmiljølovgivningen i byggesøknader.
Regjeringen vil komme tilbake til problemstillingen
i stortingsmeldingen om bygningspolitikk, som blir lagt frem før
sommeren. Der vil det også bli omtalt mer generelt om forholdet
mellom plan- og bygningslova og annet regelverk, og mellom de kommunale
bygningsmyndighetene og andre statlige og kommunale organ. Kommunal-
og regionaldepartementet har i forbindelse med stortingsmeldingen startet
et arbeid for å se på mulighetene for bedre koordinering.
Forslag nr. 7:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å gi kommunene anledning til å innvilge ansvarlig
søker midlertidig brukstillatelse og opprettholde en ukes frist
for kommunene til å gi ferdigattest.»
Kommunalministerens vurdering:
Spørsmålet ble diskutert da forslaget til ny
plan- og bygningslov ble lagt frem for Stortinget, se Innst. O.
nr. 50 (2008–2009) s. 11-12, og ble avvist av flertallet. Grunnlaget
for lovendringen var at mange bygg manglet ferdigattest, ved at
de bare hadde midlertidig brukstillatelse, eller ikke noe i det
hele tatt. Det ble da vedtatt at krav om ferdigattest skulle være en
obligatorisk hovedregel, mens midlertidig brukstillatelse skulle
være unntak. At både midlertidig brukstillatelse og ferdigattest
skal utstedes av kommunen, har sammenheng med at kommunen må se
til at grunnleggende krav til helse, miljø og sikkerhet er oppfylt,
og kommunen må ha mulighet til å foreta tilsyn. At fristen er satt
til tre uker i begge tilfelle, henger sammen med at kommunen skal
ha tilstrekkelig tid til å vurdere om kravene er oppfylt, og til
å foreta tilsyn.
Fristene er maksimumsfrister. Mange kommuner har
en fleksibel praksis, som legger opp til at det blir søkt om brukstillatelse
eller ferdigattest før alt er klart, og så avtales et tidspunkt
for ferdigstillelse og eventuelt tilsyn, og utstedelse av ferdigattesten.
Den tiden kommunene bruker, blir i stor grad innarbeidet i de privatrettslige
kontraktene. Det er ikke kommet innspill på om at dette er et stort
problem, det viktigste er at etterspørselen etter ferdigattesten
har økt.
I stortingsmelding om bygningspolitikk blir
det skissert mulige forenklingstiltak i regelverket. Meldinga må
følges opp med et lovarbeid, og i dette lovarbeidet vil vi også
se om det er behov for andre forenklingstiltak. Dersom det viser
seg å være et behov, vil det være mulig å vurdere frister og forholdet
mellom midlertidig brukstillatelse og ferdigattest på nytt.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 8. november 2012
Aksel Hagen |
Håkon Haugli |
leder |
ordfører |