Helse- og omsorgsdepartementet foreslår i proposisjonen
endringer i helseforetaksloven. I tillegg foreslås en endring i
pasient- og brukerrettighetsloven.
Det framholdes at forslagene er basert på praktiske
erfaringer med helseforetaksmodellen så langt. Det har blitt foretatt
noen endringer i modellen over tid uten at det har vært nødvendig
å foreta lovendringer. Departementet foreslår at disse endringene
blir tatt inn i loven slik at den kan gi et mer helhetlig bilde av
helseforetaksmodellen. Det foreslås i tillegg en utvidelse av de
organisatoriske valgmulighetene slik at spesialisthelsetjenesten
i større grad kan organiseres innenfor helseforetaksmodellen. Departementet foreslår
også at den nasjonale styringen av spesialisthelsetjenesten i større
grad synliggjøres i helseforetaksloven.
Helse- og omsorgsdepartementet sendte i desember
2011 forslag til endringer i helseforetaksloven på høring. 27 instanser
har hatt realitetsmerknader til forslaget.
Det redegjøres i proposisjonen for hovedtrekkene
ved helseforetaksmodellen.
Departementet ønsker å ta inn bestemmelser i helseforetaksloven
som synliggjør statens og departementets overordnede politiske styring
av de regionale helseforetakene.
Det foreslås at tildeling av bevilgning som
styringsvirkemiddel skal synliggjøres på en bedre måte i loven ved
at det kommer tydeligere fram at eier styrer gjennom å sette vilkår
for tildeling av den årlige bevilgningen.
Det foreslås også at det skal framgå av loven
at det avholdes foretaksmøte i regionale helseforetak ved begynnelsen
av hvert år der eier fastsetter økonomiske og organisatoriske krav
og rammer.
Videre foreslås det å lovfeste departementets praksis
med å innhente opplysninger om virksomheten og avholde rapporteringsmøter
for å holde seg orientert.
Det er fastsatt i helseforetaksloven § 30 at
en del viktige saker ikke kan avgjøres av styret for de regionale
helseforetakene, men må behandles politisk og avgjøres av departementet
i foretaksmøte. Dette gjelder saker som antas å være av vesentlig
betydning for foretakets virksomhet, saker som er av vesentlig betydning
for løsningen av fastsatte målsettinger eller oppgaver, saker som
antas å ha prinsipielle sider av betydning og saker som antas å
kunne ha vesentlige samfunnsmessige virkninger. Det framholdes at
bestemmelsen er generelt formulert, og at dette har skapt usikkerhet
om rekkevidden av bestemmelsen i en del saker.
Departementet mener det kan være hensiktsmessig
at bestemmelsen omformuleres for å bli mer konkret, og foreslår
at det tas inn eksempler på saker som skal behandles i foretaksmøte,
men uten at bestemmelsen får karakter av å være uttømmende. Det
foreslås bl.a. å lovfeste at endringer i antall helseforetak og
helseforetakenes geografiske opptaksområde skal vedtas av foretaksmøte.
Det foreslås å foreta endring av helseforetaksloven
§ 19 slik at eier skal lede foretaksmøte for regionale helseforetak,
men med adgang til å overlate møteledelsen til styrets leder. Styrets
leder skal lede foretaksmøte i helseforetak.
Departementet foreslår at det foretas en endring
i helseforetaksloven § 16 annet ledd som åpner for at eier kan avholde
felles foretaksmøter for flere foretak. Departementet forutsetter
at det ikke vil være hensiktsmessig å gjennomføre felles foretaksmøter der
ett eller flere helseforetak er flereide, og foreslår at det kun
åpnes for felles foretaksmøte for foretak med en felles eier.
Virksomhet som ikke er spesialisthelsetjeneste, kan
et helseforetak etablere eller skille ut og organisere som AS. Er
virksomheten spesialisthelsetjeneste, kan et helseforetak eie den
sammen med andre foretak, men helseforetaksloven har ingen organisatorisk
løsning for at et helseforetak kan eie et helseforetak alene.
Det framholdes at helseforetak er en selskapsform
som er tilpasset offentlig spesialisthelsetjeneste, og departementet
mener at muligheten til å etablere felles eide helseforetak i organiseringen
av spesialisthelsetjenesten, bidrar til en hensiktmessig utvikling
av helseforetaksmodellen. Det foreslås å åpne for at foretakene
i stedet for å organisere slik virksomhet som ansvarlige selskaper,
skal kunne legge slike oppgaver til ett helseforetak som de eier
i fellesskap.
Departementet mener at det i helseforetaksloven skal
åpnes for å organisere tjenester som er nødvendige og sentrale forutsetninger
for utøvelse av spesialisthelsetjenesten, i helseforetak i stedet
for selskap med begrenset ansvar.
Dersom foretak ønsker å skille ut virksomhet som
verken yter spesialisthelsetjeneste eller er en nødvendig og sentral
forutsetning for at det kan ytes spesialisthelsetjeneste, mener
departementet at virksomheten fortsatt må organiseres med begrenset
ansvar.
Helseforetaksloven § 50 regulerer virksomhetsoverdragelser
av offentlig virksomhet etter at helseforetaksmodellen trådte i
kraft. Bestemmelsen sikrer enklest og mest mulig smidig overgang
fra en tidligere tilknytningsform til helseforetaksmodellen. I lovteksten
er kun nevnt det tilfellet at fylkeskommunal og statlig virksomhet
omdannes til regionalt helseforetak eller helseforetak. Kommunal
virksomhet er ikke uttrykkelig nevnt.
Departementet kan ikke se noen grunn til at
eventuell overføring av eierskap mellom en kommune og et helseforetak
skulle skje på en mindre smidig måte enn mellom en fylkeskommune
og et foretak. Det foreslås derfor at helseforetaksloven § 50 endres
slik at eventuell omdanning av kommunal virksomhet ved virksomhetsoverdragelse
til foretak reguleres tilsvarende. Det foreslås også en omformulering
og klargjøring av teksten, ikke innholdsmessig endring, i bestemmelsens
siste ledd.
De regionale helseforetakene sørger i hovedsak for
spesialisthelsetjenester til befolkningen i helseregionen ved at
ett av helseforetakene som det regionale helseforetaket eier, yter
tjenesten. Anskaffelse av private spesialisthelsetjenester er ikke
regulert i helseforetaksloven, men det framgår av spesialisthelsetjenesteloven
§ 2-1 a sjette ledd at det er adgang til å oppfylle det offentlige
ansvaret ved kjøp av private tjenester.
Det foreslås en bestemmelse i ny § 2a om at
de regionale helseforetakene i forbindelse med langsiktig, strategisk
planlegging skal synliggjøre foretakenes ansvar for å vurdere om
det kan bli aktuelt å bruke private tjenesteytere til å oppfylle
sektoransvaret.
På bakgrunn av at lovgivningen stiller omfattende
krav til de regionale helseforetakenes tilsyn, internkontroll og
virksomhetsstyring, påla departementet i 2005 at dette arbeidet
skulle understøttes med organisatoriske tiltak i form av opprettelse
av styrets revisjonskomité og internrevisjon. Departementet foreslår
at dette skal bli en obligatorisk, lovfestet del av foretaksmodellen,
jf. §§ 21a og 37a i lovforslaget.
Departementet mener at det bør framgå av lovteksten
at internrevisjonen skal arbeide etter anerkjente standarder, og
foreslår å ta dette inn i lovteksten i § 37a tredje ledd.
Departementet foreslår også at internrevisjonen får
lovfestet rett til opplysning fra hele foretaksgruppen så langt
opplysningene er nødvendige for å kunne utføre det lovpålagte revisjonsarbeidet.
Det foreslås at helsepersonell i slike tilfeller skal ha adgang til
å gi pasientopplysninger som er taushetsbelagte etter helsepersonelloven.
Forslaget forutsetter at opplysningene som skal gis, så langt som
mulig skal gis uten individualiserende kjennetegn.
Etter helseforetaksloven § 33 kan et foretak
ikke ta opp lån. Bestemmelsen åpner imidlertid for at eier kan gi
foretaket adgang til låneopptak. Fullmakten må fastsettes i vedtektene,
og omfanget av lån må begrenses ved fastsettelse av en låneramme.
Det foreslås at det skal framgå av loven at
nærmere bestemmelser om låneopptak fastsettes i vedtektene.
Det foreslås i § 26a at styremøter i regionale
helseforetak og helseforetak som hovedregel skal holdes for åpne
dører med noen unntak som anses nødvendig av hensyn til taushetsplikt
og personvern og andre tungtveiende private eller offentlige interesser.
Departementet foreslår at det lovfestes i helseforetaksloven
§ 18 tredje ledd at foretaksmøte kan holdes som video- eller telefonmøte.
Etter helseforetaksloven §§ 22 og 23 har de
ansatte i henholdsvis helseregionen og helseforetakene på visse
vilkår rett til å velge medlemmer til foretakets styre blant de
ansatte. De styremedlemmene som er valgt av og blant de ansatte,
har samme rettigheter og plikter som de styremedlemmene som er valgt
av eier. I vedtektene er det tatt inn en bestemmelse om at styremedlemmer
valgt av og blant de ansatte likevel ikke deltar i behandling av
saker som gjelder arbeidsgivers forberedelse til forhandlinger med
arbeidstakere, arbeidskonflikter, rettstvister med arbeidstakerorganisasjoner
eller oppsigelse av tariffavtaler.
Departementet mener at en slik vedtektsbestemmelse
bør være forankret i lov, og foreslår derfor at det fastsettes i
helseforetaksloven § 22 annet ledd som § 23 tredje ledd viser til,
at det kan fastsettes i foretakenes vedtekter at styremedlemmer
valgt av og blant de ansatte ikke deltar i behandling av saker som nevnt
ovenfor.
Etter pasient- og brukerrettighetsloven § 2-4
har pasienter rett til å velge på hvilket sykehus behandlingen skal
foregå. Privateide institusjoner må ha avtale med regionalt helseforetak
for å kunne gjøres til gjenstand for pasientens frie sykehusvalg,
og det kreves at det framgår uttrykkelig av avtalen med den private
institusjonen at avtalen gir rett til fritt sykehusvalg.
Departementet foreslår at det sistnevnte kravet oppheves
og at bestemmelsen kun skal inneholde et krav om at institusjoner
må ha rammeavtale med regionalt helseforetak for å være innlemmet
i ordningen med fritt sykehusvalg.
Departementet foreslår at det i helseforetaksloven
§ 25 åpnes for at det kan gjennomføres nytt valg eller suppleringsvalg
i forbindelse med omorganiseringer av foretak, og for at dette kan
reguleres nærmere i forskrift.
Det framholdes at en del av forslagene i proposisjonen
gjelder lovfesting av etablert praksis, og at de derfor ikke får
noen praktiske konsekvenser for driften av virksomhetene.
Det framholdes videre at de øvrige forslagene
til lovendringer i hovedsak får konsekvenser av prosessuell karakter,
og at de eneste forslagene som vil kunne få særlige praktiske konsekvenser
for virksomhetene, er at det foreslås å åpne for at helseforetak
kan ha flere eiere, og at helseforetak skal kunne etablere eller
skille ut virksomhet og organisere den som helseforetak.
I og med at det foreslås at det skal være valgfritt for
foretakene om de vil benytte den utvidede muligheten for å organisere
virksomhet som helseforetak eller om de velger at aktuell virksomhet
fortsatt skal være organisert som ansvarlig selskap eller aksjeselskap,
vil de kunne vurdere den ønskede fordelen ved å omdanne virksomheten
opp mot de mulige administrative og økonomiske konsekvensene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Thomas Breen, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Kari Kjønaas
Kjos, Per Arne Olsen og Erlend Wiborg, fra Høyre, lederen Bent Høie, Sonja
Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun
Lysbakken, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti,
Line Henriette Hjemdal, viser til at man i behandlingen
av Meld. St. 16 (2010–2011), Nasjonal helse- og omsorgsplan (2011–2015),
ba om en gjennomgang av helseforetaksloven. Bakgrunnen for det var at
man gjennom tid høster erfaringer og gjør tilpasninger til gjeldende
regelverk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det framlagte forslaget er et svar på dette. Endringene
innebærer ikke omfattende strukturelle endringer i helseforetaksmodellen,
men de legger til rette for god framtidig styring gjennom større
valgmuligheter når det gjelder organisatoriske løsninger innenfor
modellen. Endringene åpner blant annet for at flere regionale helseforetak
kan eie virksomhet sammen. Dette gir muligheter for bedre nasjonale
løsninger på områder der dette vil være hensiktsmessig. Videre gir
endringene i loven et mer helhetlig bilde av helseforetaksmodellen.
Komiteen mener at det er riktig
å få tydeliggjort og tatt inn i loven de endringer som man over tid
har tilpasset seg eller høstet erfaringer av, som kan bidra til
å klargjøre hvordan man skal forstå styringsstrukturen. Komiteen registrerer
også at høringsinstansene i stor grad slutter opp om de framlagte
endringsforslag.
Komiteen viser til at forslaget
om å ta inn bestemmelser i helseforetaksloven som synliggjør statens
og departementets overordnede politiske styring av de regionale
helseforetakene, sammen med å lovfeste når man skal avholde foretaksmøte,
og hvordan man skal holde seg orientert med virksomhetene, bidrar
til å tydeliggjøre den faktiske strukturen. Komiteen mener
dette bidrar til at det å følge et foretak tettere, gjennom for
eksempel rapporteringsmøter, med denne lovendringen ikke kan ses
på som uformell styring, men som en del av den formaliserte styringsmuligheten
som ligger i loven.
Komiteen viser til Prop. 120
L (2011–2012). Det er inngått avtale med Agenda Kaupang som skal gjennomføre
en evaluering av rolle og funksjon for de regionale helseforetakene
og helseforetakene, samt med BDO AS om å foreta en kartlegging av
de regionale helseforetakenes oppgaver og ressursbruk. Det foreslås
ingen omfattende strukturelle endringer eller andre større endringer
i helseforetaksmodellen i denne lovproposisjonen. Komiteen viser
til at ingen av de endringene som foreslås nå, er avhengige av resultatene
av den omtalte evalueringen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, mener det er et viktig hensyn ved videre
utviklingsarbeid at det gjøres bruk av bredden av kompetanse og
erfaring som finnes i de ulike faggruppene. Når de regionale helseforetakene
og helseforetakene vurderer nye organisasjonsstrukturer, er det
derfor viktig å legge vekt på bred kontakt med faggruppene i helsetjenesten.
Dette kan for eksempel skje gjennom dialogmøter mellom foretakene
og organisasjonene. Samtidig er det viktig at det er den helhetlige
helsepolitikken som er referanserammen for utviklingsarbeidet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at etter all den debatt
som har vært de siste årene, er det bra at det foretas revideringer
av helseforetaksloven nå, og at flere skal komme.
Like fullt berører etter disse medlemmers syn
ikke de foreslåtte endringene de grunnleggende problemene med foretaksmodellen.
At departementet legger opp til en tettere oppfølging av aktiviteten i
de regionale helseforetakene, tyder på at departementet har fanget
opp noe av den viktigste kritikken fra de siste årene.
Disse medlemmer mener en tydeligere
eierrolle vil være en fordel, men fortsatt vil det være uklarheter
i forholdet mellom den politiske ledelse og de aktuelle foretaksstyrene.
Det politiske ansvaret vil fortsatt ikke være så klart plassert
og parlamentarisk forankret som disse medlemmer ønsker.
Det vises i denne sammenheng til Innst. 287
S (2010–2011) der komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre
og Kristelig Folkeparti sammen bemerket følgende:
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre
og Kristelig Folkeparti mener at dagens styringsmodell for helsesektoren
ikke er hensiktsmessig, og ønsker at det utarbeides et alternativ.
Slik disse medlemmer ser det, er det viktig at det sikres en politisk
styring av sykehussektoren. Derfor ønsker disse medlemmer å legge
ned de regionale helseforetakene og gi større frihet og mer ansvar
til de lokale helseforetakene innenfor rammene av en nasjonal helsepolitikk.
Disse medlemmer vil at Stortinget skal vedta en nasjonal helseplan
som fastsetter den overordnede strukturen og trekker opp klare prioriteringer
for helsevesenet.»
På denne bakgrunn vil disse medlemmer fremme
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å legge ned de regionale helseforetakene.»
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en nasjonal sykehusplan
som en del av Nasjonal helse- og omsorgsplan.»
Disse medlemmer har vært sterkt
kritiske til at de regionale helseforetakene har plassert sine egne direktører
sentralt i styrene av de underliggende helseforetakene. Dette har
skapt uheldige situasjoner med uklar rollefordeling og usikkerhet
knyttet til personers dobbeltroller. Dette skal også være godt underbygget
av en evalueringsrapport fra Agenda Kaupang, gjort på oppdrag fra
Helse- og omsorgsdepartementet.
Disse medlemmer vil således si
seg fornøyd med at helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre ser
ut til å ha tatt denne kritikken innover seg, og viser til at statsråden
uttalte til Dagens Næringsliv 8. oktober 2012 at «Da ønsker jeg
en endring i den praksisen vi har sett i Helse Sør-Øst om at styreleder kommer
fra administrasjonen i regionen».
Disse medlemmer er imidlertid
kritiske til denne måten å styre sykehusene og de regionale helseforetakene
på, som statsråden her utviser. Det vises i denne sammenheng til
nevnte oppslag i Dagens Næringsliv 8. oktober 2012, der det fremkommer
en uenighet mellom statsråden og styreleder Per Anders Oksum i Helse
Sør-Øst om bakgrunnen for skiftet av styreledere for syv av sykehusene
i Helse Sør-Øst. Dagens Næringslivs artikkel avslører at det ikke
har kommet noe formelt krav fra Helse- og omsorgsdepartementet,
og statsråden uttaler at «Det viktige er at signalet kommer og at
det blir forstått».
Disse medlemmer mener dette indikerer
en uryddig holdning til styring av de regionale helseforetakene
fra den nye helse- og omsorgsministerens side. Helse- og omsorgsdepartementets
styring av de regionale helseforetakene bør, etter disse
medlemmers syn, ikke skje gjennom signaler som kan tolkes
tvetydig, og som er egnet til å så tvil om hvem som har og tar ansvar,
men gjennom tydelige instrukser, krav og vedtak.
På bakgrunn av dette vil disse medlemmer kreve
at statsråden tar initiativ til at det gjennom vedtak i foretaksmøter
fattes klare og tydelige beslutninger om at de regionale helseforetakene
ikke skal ha egne ansatte i administrasjonen som styreledere i helseforetakene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at sammensetningen av helseforetakenes
styrer har endret seg siden foretaksreformen ble vedtatt og til
i dag, med et stadig større innslag av politisk valgte styrerepresentanter.
Denne endringen kan spores til Stoltenberg II-regjeringens ønske
om at et flertall av de styremedlemmer som ble utnevnt av sykehuseier,
skulle være eller ha vært politisk folkevalgte. Disse medlemmer viser
til at disse ofte blir oppfattet som interessenter for sine lokalmiljø
og politiske partier, selv om de i prinsippet skal representere
eier. Disse medlemmer vil derfor at styremedlemmer
skal utvelges på bakgrunn av sin kompetanse, og disse medlemmer mener
det bør gås tilbake til en modell der det siktes mot at helseforetakene
i større grad styres av profesjonelle og uavhengige styrer snarere enn
representanter plukket ut fra sin posisjon i eller bakgrunn fra
politiske forsamlinger.
Disse medlemmer har tidligere
fremmet forslag om å legge ned de regionale helseforetakene. Disse
medlemmer anser mange av de endringene som er foreslått
i Prop. 120 L (2011–2012), som et skritt i retning av å redusere
de regionale helseforetakenes rolle i spesialisthelsetjenesten,
en klarere plassering av ansvaret hos statsråden i foretaksmøte,
økt åpenhet, bedre internrevisjon og større ansvar til det enkelte
helseforetak. Dette er en utvikling disse medlemmer ønsker
å støtte.
Imidlertid mener disse medlemmer det
er behov for ytterligere endringer i strukturen i spesialisthelsetjenesten. Disse
medlemmer viser til at komiteen i innstillingen til Meld.
St. 16 (2010–2011) ga uttrykk for at den nødvendige gjennomgangen
og evalueringen av helseforetaksmodellen måtte foretas i «denne
stortingsperioden». De viktigste delene av gjennomgangen er, slik disse
medlemmer ser det, ikke foretatt. Ifølge Prop. 120 L (2011–2012) skulle
etter planen evalueringene fra Agenda Kaupang og BDO AS foreligge
i løpet av juni 2012. Disse medlemmer forventer derfor
at det legges frem sak for Stortinget om mer omfattende strukturelle
eller andre større endringer i løpet av våren 2013 basert på resultatene
av analysene fra Agenda Kaupang og BDO AS.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er,
når det gjelder helseforetakenes mulighet til å skille ut virksomheter
som egne foretak, skeptiske til en slik utvikling. Disse
medlemmer er enig med de høringsinstansene som uttaler engstelse
for ytterligere byråkratisering som fjerner midler fra pasientbehandlingen. Disse medlemmer viser
til at det på de fleste områder der det ville være aktuelt med utskilling
i egne foretak, finnes tilgang på private tjenester som bør utnyttes
bedre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at privates rolle innenfor helseforetaksmodellen
er en viktig del av det totale helsetilbudet som bør utnyttes bedre.
De regionale helseforetakene pålegges gjennom forslaget til § 2a
i proposisjonen plikt til å vurdere om deler av tjenestene skal
ytes gjennom inngåelse av avtale med private eller offentlige virksomheter
som de ikke eier selv. Disse medlemmer mener de regionale
helseforetakene skal ha en plikt til å benytte private tjenestetilbud
for å dekke behovet for tjenester.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at brukerne skal ha
en rett til å velge mellom ideelle, private og offentlige tjenester
og få utgiftene dekket av helseforetaket. På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag slik at brukere av helsetjenester får rett til fritt valg
mellom godkjente ideelle, private og offentlige helsetjenester ved
godkjent behov.»
Komiteen vil særlig peke på endringsforslaget om
å lovfeste krav om internrevisjon. Dette anser komiteen som
en viktig endring, og ikke bare med fokus på økonomi. Komiteen viser
til at spesialisthelsetjenesten utfører en rekke svært krevende
oppgaver hvor risiko alltid må veies opp mot resultat. Gitt kompleksiteten
og antallet pasienter som hver dag får behandling i spesialisthelsetjenesten,
er det nødvendig å formalisere internrevisjonen. Dette vil bidra
til legitimitet for revisjon, men det bør også bidra til en kultur
hvor målet må være å lære av hvordan man kan forbedre måten å drifte
spesialisthelsetjenesten på. Utformingen av hvordan man utfører internrevisjon,
må gjøres slik at også pasientsikkerhet og kvalitetsutvikling blir
en naturlig del av revisjonen.
Komiteen mener videre at den
enkelte pasients interesse for pasientsikkerhet og kvalitet må veies
mot pasientens rett til konfidensialitet knyttet til taushetsbelagte
opplysninger. Når målet er å initiere og drive forbedringsarbeid
også gjennom revisjon, bør man allikevel åpne for at man i gitte
tilfeller kan innhente også nødvendige taushetsbelagte opplysninger. Komiteen støtter
derfor det framlagte forslaget også på dette punktet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti støtter regjeringens forslag
når det gjelder revisjonsutvalg og internrevisjon, men er enig med Den
norske legeforening i at det må presiseres i loven at formålet med
å innhente taushetsbelagte opplysninger må tydeliggjøres for at
det skal tillates. Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
til endring i lov om helseforetak der det presiseres at formålet
med å innhente taushetsbelagte opplysninger for internrevisjon skal
tydeliggjøres.»
Komiteen har også merket seg
at det er gjennomført en evaluering av rolle og funksjon for styrene
for de regionale helseforetakene og helseforetakene, og at det gjennomføres
en ekstern, uavhengig kartlegging av de regionale helseforetakenes
roller, funksjon og ressursbruk. Komiteen mener at
evalueringene vil gi grunnlag for å vurdere eventuelle ytterligere
endringer og justeringer i helseforetaksmodellen og styringen av
sykehusene.
Komiteen har ingen ytterligere
merknader og støtter med dette den framlagte lovproposisjonen.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å legge ned de regionale helseforetakene.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen utarbeide en nasjonal sykehusplan
som en del av Nasjonal helse- og omsorgsplan.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige forslag
slik at brukere av helsetjenester får rett til fritt valg mellom
godkjente ideelle, private og offentlige helsetjenester ved godkjent
behov.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
til endring i lov om helseforetak der det presiseres at formålet
med å innhente taushetsbelagte opplysninger for internrevisjon skal
tydeliggjøres.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i helseforetaksloven mv.
I
I lov 15. juni 2001 nr. 93 om helseforetak m.m. gjøres
følgende endringer:
§ 2 tredje ledd første punktum skal lyde:
Helseforetak er virksomhet som eies av ett eller flere
regionale helseforetak eller helseforetak og som er opprettet
i medhold av § 9.
Ny § 2a skal lyde:§ 2a Regionale helseforetaks ansvar og oppgaver
Regionale helseforetak har et overordnet ansvar for
å iverksette den nasjonale helsepolitikken i helseregionen. Regionale
helseforetak skal planlegge, organisere, styre og samordne virksomhetene
i helseforetakene som de eier. I forbindelse med langsiktig planlegging
skal regionale helseforetak vurdere om deler av tjenestene skal
ytes gjennom inngåelse av avtale med private eller offentlige virksomheter
som de ikke eier selv.
§ 7 første ledd nytt annet punktum skal lyde:
Når flere foretak eier virksomhet sammen, blir samtlige
eiere ansvarlige for virksomhetens forpliktelser.
§ 7 annet ledd annet og tredje punktum skal lyde:
En fordringshaver som har krevd foretaket for klar og forfalt
gjeld som ikke er betryggende sikret, kan gjøre kravet gjeldende
mot en eier. For å gjøre kravet gjeldende mot en
eier må fordringshaveren tidligst fire uker etter første
påkrav sende ytterligere et påkrav til den opprinnelige skyldneren
med betalingsfrist på minst fire uker, og betaling må ikke være mottatt
innen utløpet av fristen.
§ 9 første ledd annet punktum skal lyde:
Styret selv i regionale helseforetak eller
helseforetak treffer vedtak om å opprette helseforetak.
§ 9 annet ledd skal lyde:
Helseforetaket er stiftet når styret i eiende
foretak har truffet vedtak etter første ledd. Dersom
flere foretak stifter et helseforetak for å eie det sammen, må styrene
dessuten inngå en skriftlig selskapsavtale.
§ 10 nr. 7 skal lyde:
bestemmelser om låneopptak, jf. § 33,
§ 11 nr. 2 skal lyde:
foretak som eier helseforetaket,
§ 11 nr. 8 skal lyde:
bestemmelser om låneopptak, jf. § 33,
§ 14 annet ledd annet punktum skal lyde:
Styret skal innen rimelig tid varsle foretakets
eier, eller foretakets eiere, gi en redegjørelse
for foretakets økonomiske stilling og foreslå tiltak som vil gi foretaket
en forsvarlig egenkapital.
§ 16 skal lyde:§ 16 Eierstyring. Foretaksmøtets myndighet mv.
Eiere utøver den øverste myndighet i foretak i foretaksmøte. Eier kan
ikke utøve eierstyring i foretak utenom foretaksmøte.
Eier kan avholde felles foretaksmøte for foretak med
en eier.
Eiere kan utenfor foretaksmøte tildele
foretak bevilgning og sette vilkår for tildelingen.
Departementet skal årlig avholde foretaksmøte
i løpet av årets to første måneder for å fastsette økonomiske og
organisatoriske krav og rammer for regionale helseforetak.
Ny § 16a skal lyde:§ 16a Departementets innhenting av opplysninger fra
regionale helseforetak
Departementet skal holde seg orientert om foretakenes
virksomhet og om virksomheten drives i samsvar med de krav som er
stilt i foretaksmøter og de vilkår som er satt for tildeling av
bevilgning. Departementet skal innhente skriftlige opplysninger
fra regionale helseforetak og avholde rapporteringsmøter. Rapporteringsmøte
kan holdes utenom foretaksmøte.
§ 18 nytt tredje ledd skal lyde:
Eiere kan bestemme at foretaksmøtet holdes som video-
eller telefonmøte.
Tredje ledd blir nytt fjerde ledd.
§ 19 nytt første og annet ledd skal lyde:
Foretaksmøtet ledes av eieren. Eieren kan overlate
til styrets leder å lede foretaksmøtet.
Foretaksmøter for helseforetak ledes av styrets leder.
§ 19 annet ledd blir nytt tredje ledd.
§ 21 første ledd skal lyde:
Styret skal ha minst fem medlemmer. I helseforetak
skal styret ha minst syv medlemmer når de ansatte har representasjon
i henhold til § 23 annet ledd. Reglene i aksjeloven § 20-6 om representasjon
av begge kjønn i styret gjelder tilsvarende.
Ny § 21a skal lyde:§ 21a Styrets revisjonsutvalg
Styret i regionalt helseforetak velger blant sine medlemmer
minst tre personer til styrets revisjonsutvalg. Begge kjønn skal
være representert. Styreleder kan ikke velges. Minst ett av medlemmene
skal ha kunnskap om regnskap eller revisjon.
Styret tilsetter leder for internrevisjonen og
fastsetter instruks og årsplaner for internrevisjonen.
§ 22 annet ledd nytt annet punktum skal lyde:
I vedtektene kan det fastsettes at de av styrets medlemmer
som er valgt etter første ledd, ikke deltar i behandlingen av saker
som gjelder arbeidsgivers forberedelse til forhandlinger med arbeidstakere,
arbeidskonflikter, rettstvister med arbeidstakerorganisasjoner eller
oppsigelse av tariffavtaler.
§ 25 nytt tredje ledd skal lyde:
I forbindelse med omorganisering av foretak kan det
foretas nytt valg eller suppleringsvalg av styremedlem som er valgt
etter §§ 22 eller 23. Departementet kan i forskrift fastsette nærmere
bestemmelser om slike valg.
Ny § 26a skal lyde:§ 26a Åpne styremøter
Styremøter i foretak skal holdes for åpne dører hvis
ikke annet følger av lovbestemt taushetsplikt eller av vedtak etter
annet ledd.
Dersom det foreligger et reelt og saklig behov, kan
styret vedta å behandle en sak for lukkede dører i følgende tilfeller:
1. Av hensyn til personvernet. Personalsaker
skal alltid behandles for lukkede dører.
2. Orientering om sak som er på et forberedende stadium
i saksbehandlingen i foretaket.
3. Informasjon om lovbrudd, saksanlegg eller av hensyn
til foretakets partsstilling i sak for norsk domstol.
4. Av hensyn til forsvarlig gjennomføring av økonomi-,
lønns-, eller personalforvaltningen til foretaket.
5. Saker som gjelder tilbud og protokoll etter
regelverket om offentlige anskaffelser til valget av leverandør
er gjort.
Vurderingen av om møtet eller deler av møtet skal
foregå for lukkede dører, skal gjøres på møtetidspunktet.
§ 30 skal lyde:§ 30 Saker av vesentlig betydning
Foretaksmøtet i regionalt helseforetak treffer vedtak i
saker som antas å være av vesentlig betydning for foretakets virksomhet
eller løsningen av fastsatte målsettinger eller oppgaver. Det samme gjelder
vedtak i andre saker som antas å ha prinsipielle sider av betydning
eller som antas å kunne ha vesentlige samfunnsmessige virkninger,
som:
1. Vedtak som kan endre virksomhetens karakter
2. Vedtak om nedleggelse av sykehus.
3. Omfattende endringer i sykehusstrukturen i
helseregionen.
4. Omfattende endringer i tjenestetilbudet.
5. Vedtak om endringer i antallet helseforetak
i helseregionen.
6. Vedtak om vesentlige endringer i opptaksområdet
for helseforetak.
Hvilke saker foretaksmøtet i regionalt helseforetak skal
fatte vedtak i etter denne bestemmelsen, kan det fastsettes nærmere
bestemmelser om i vedtektene.
Saker som nevnt i første og annet ledd skal forelegges
departementet av styret i det regionale helseforetaket.
§ 31 annet ledd første punktum skal lyde:
Når foretaksmøte i helseforetak skal fatte vedtak etter
denne bestemmelsen, skal saken legges fram for departementet før
vedtak fattes.
§ 33 første ledd skal lyde:
Foretak kan ikke ta opp lån med mindre det er særskilt
fastsatt i vedtektene at det skal ha slik adgang. Nærmere
bestemmelser om låneopptak fastsettes i vedtektene.
§ 37 fjerde ledd skal lyde:
Daglig leder skal sørge for at foretakets registrering
og dokumentasjon av regnskapsopplysninger er i samsvar med lov og
forskrifter og at formuesforvaltningen er ordnet på betryggende
måte.
Ny § 37a skal lyde:§ 37a Internrevisjon
De regionale helseforetakene skal etablere en uavhengig
og objektiv internrevisjon.
Internrevisjonen skal gjennom en systematisk og strukturert
metode og avgivelse av bekreftelse bidra til forbedringer i risikostyring,
internkontroll og virksomhetsstyring. Internrevisjonen skal rapportere funksjonelt
til styret og administrativt til daglig leder. Internrevisjonen
skal også omfatte helseforetakene som det regionale helseforetaket
eier, og inngåelse og oppfølging av avtaler med andre tjenesteytere.
Internrevisjonen skal gjennomføres i henhold til anerkjente
standarder og løpende følge virksomheten.
Internrevisjonen kan, uten hinder av taushetsplikt,
kreve enhver opplysning, redegjørelse eller ethvert dokument og
foreta de undersøkelser som den finner nødvendig for å gjennomføre
oppgavene. Opplysningene skal så langt det er mulig gis uten individualiserende
kjennetegn. Reglene om taushetsplikt gjelder tilsvarende for den
som mottar opplysningene.
§ 41 første ledd annet punktum skal lyde:
Foretaket skal også samarbeide med andre
når dette er egnet til å fremme de oppgaver og målsettinger foretaket
skal ivareta.
§ 42 skal lyde:§ 42 Ansvarsform for virksomhet eid av foretak
Foretak kan ikke eie hele eller deler av virksomhet som
yter spesialisthelsetjenester og som er organisert med begrenset
ansvar. Virksomhet som yter spesialisthelsetjenester skal
organiseres som helseforetak.
Foretak kan ikke eie virksomhet som yter spesialisthelsetjenester
sammen med andre enn foretak. Dersom flere foretak eier virksomhet
som yter spesialisthelsetjenester sammen, skal virksomheten
organiseres som helseforetak eller som ansvarlig selskap i medhold
av selskapsloven.
Når det er egnet til å fremme foretakets formål, kan foretak
eie virksomhet som ikke yter spesialisthelsetjenester alene eller
sammen med andre. Kun virksomhet som er en nødvendig og
sentral forutsetning for at det kan ytes spesialisthelsetjenester,
kan organiseres som helseforetak. Annen virksomhet skal organiseres
som selskaper med begrenset ansvar.
§ 48 første ledd skal lyde:
Etter at foretaket er avviklet, svarer i regionalt helseforetak
staten og i helseforetak det foretaket eller de foretakene som
eide helseforetaket, overfor kreditorer som ikke
har fått dekning.
§ 50 skal lyde:§ 50 Omdanning
Fylkeskommunal, kommunal og statlig
virksomhet eller del av slik virksomhet kan overføres til regionalt
helseforetak eller helseforetak ved at eiendeler, rettigheter, herunder
offentlige tillatelser, og forpliktelser som er knyttet til virksomheten,
overføres som en helhet til foretaket.
Overføring til foretaket av forpliktelser knyttet til fylkeskommunen, kommunen og
staten har frigjørende virkning for denne. Fordringshavere og andre
rettighetshavere kan ikke motsette seg overføringen eller gjøre
gjeldende at overføringen utgjør en bortfallsgrunn for rettsforholdet.
Det skal ikke betales dokumentavgift etter § 6 i lov 12.
desember 1975 nr. 59 om dokumentavgift, omregistreringsavgift etter
§ 1 i lov 19. juni 1959 nr. 2 om avgifter vedrørende kjøretøy og
båter eller rettsgebyr etter § 21 i lov 17. desember
1982 nr. 86 om rettsgebyr i forbindelse med omdanninger i medhold
av denne bestemmelsen.
Det som er bestemt i paragrafen her, gjelder tilsvarende
ved overføring av virksomhet til foretak etter loven her fra heleid
fylkeskommunalt, kommunalt og statlig selskap
eller foretak.
Bestemmelsene i paragrafen her gjelder også ved overføring
av virksomhet mellom foretak etter loven her.
Forrige punktum medfører ingen begrensninger i ansvaret etter §
7.
II
I lov 2. juli 1999 nr. 63 om pasient- og brukerrettigheter
gjøres følgene endring:
§ 2-4 første ledd annet punktum skal lyde:
Det er en forutsetning at institusjonen
eies av et regionalt helseforetak eller har avtale med et regionalt helseforetak.
III
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 13. november 2012
Bent Høie |
Thomas Breen |
leder |
ordfører |