Lov 28. november 2003 nr. 98 om konsesjon ved erverv
av fast eiendom (konsesjonsloven) mv. § 5 annet ledd første punktum
setter følgende krav til boplikt:
«Ved erverv av bebygd eiendom hvor fulldyrka og overflatedyrka
jord er mer enn 25 dekar, eller eiendommen består av mer enn 500
dekar produktiv skog, er konsesjonsfriheten etter første ledd nr.
1 og 2 betinget av at erververen bosetter seg på eiendommen innen
ett år og selv bebor den i minst 5 år.»
Det følger videre av § 6:
«Erverver som etter § 5 annet ledd har boplikt på en
eiendom, skal ta eiendommen som sin reelle bolig. En eiendom er
tatt som reell bolig hvis eieren er registrert bosatt på eiendommen
etter regler fastsatt i eller i medhold av lov 16. januar 1970 nr.
1 om folkeregistrering.»
Reglene om boplikt er begrunnet ut fra hensynet til
bosetting, en helhetlig ressursforvaltning og hensynet til kulturlandskapet.
Forslagsstillerne er opptatt av å sikre at grunneier skal
ha faktisk og juridisk rådighet over egen eiendom. Forslagsstillerne
vil i størst mulig grad legge til rette for at grunneier på best
mulig måte skal kunne styrke sitt næringsgrunnlag med basis i egne
ressurser.
Å oppheve boplikten vil være med på å utvikle
en sunn eiendomsstruktur samt være med og legge til rette for eierskap
av større areal og en mer aktiv forvaltning.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
i lov 28. november 2003 nr. 98 om konsesjon ved erverv av fast eiendom
(konsesjonsloven) mv. ved å oppheve boplikten for skogeiendommer,
innen utgangen av 2012.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og
lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold,
Harald T. Nesvik og Kari Storstrand, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen,
Svein Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til representantforslag
8:107 S (2011–2012) fra representantene Harald T. Nesvik, Per Roar
Bredvold og Torgeir Trældal om å oppheve boplikt for skogeiendommer.
Komiteen viser til at en samlet
komité under behandlingen av Meld. St. 9 (2011–2012) i Innst. 234 S
(2011–2012) støttet regjeringens utsagn om at bærekraftig skogpolitikk
var både god klimapolitikk, god næringspolitikk og god miljøpolitikk.
Det ble videre understreket at det er et samfunnsansvar å vedlikeholde
skog som en fornybar ressurs, og at det er et betydelig potensial
for økt oppbygging av skog bl.a. gjennom tettere planting og etablering
av skog på nye arealer.
Komiteen var i den samme innstillingen
også samstemte i at en hensiktsmessig infrastruktur var avgjørende
for skogsektorens muligheter til å drive konkurransedyktig næringsvirksomhet,
og aller viktigst: at man ville legge til rette for økt avvirkning fordi
virke tilgangen er en kritisk faktor for skogindustrien og foredlingsindustrien
i Norge. Videre var komiteen samlet i målet om å stimulere til mer
samarbeid om drift for å kompensere for de utfordringer bruks- og
eiendomsstrukturen i norske skogeiendommer medfører.
Komiteen viser til at norsk treforedling
og norsk treindustri for tiden er i en vanskelig situasjon og viser
til at det da er en avgjørende forutsetning med et lønnsomt og aktivt
skogbruk for å beholde og videreutvikle en så omfattende og stor
trebasert industri i Norge som mulig. I den forbindelse er både infrastruktur
og tiltak som kan øke aktiviteten hos skogeiere, svært viktig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at konsesjonsloven sist ble endret i 2009, slik at arealgrensen
for når den personlige boplikten trer inn for bebygde skogeiendommer
ble oppjustert fra 100 dekar til 500 dekar produktiv skog, og at
reglene om bo- og driveplikt samtidig ble forenklet og tydeliggjort.
Flertallet viser for øvrig til
statsrådens brev til komiteen av 11. juni 2012 (vedlagt) der spørsmål knyttet
til eiendomsstrukturen er nærmere redegjort for.
Flertallet viser ellers til at
som følge av Landbruks- og matmeldingen (Meld. St. 9 (2011–2012)) vil
regjeringen endre praksis og gjøre det enklere å dele eiendom. Samtidig
vil retningslinjene for priskontroll etter konsesjonsloven ved omsetning
av skog bli gjennomgått for å hensynta at investeringer i skogdrift
og ny skog avspeiles i skogsverdien.
Flertallet tilrår at forslaget
ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det på bakgrunn
av de samlede synspunkter under behandlingen av landbruksmeldingen,
så snart som mulig er nødvendig å gå videre med konkrete tiltak
for å stimulere til økt aktivitet i norsk skogbruk.
Disse medlemmer viser til at
skogeiernes egne organisasjoner gir klart uttrykk for at dagens
eiendomsstruktur i norske skoger er tilpasset en forhistorisk epoke
og at rapporter og undersøkelser viser at om man ønsker økt avvirkning,
økt lønnsomhet og økt virkestilgang til industrien, så er bruksstrukturen det
viktigste å endre. Det er viktig at norsk skogbruk består av varierte
bruksstørrelser tilpasset jordbruksvirksomheten, men det primære
i dagens situasjon er at det også er behov for flere større eiendommer
som kan gi effektiv, lønnsom drift og ikke minst bidra til å opprettholde
kompetansen i skogbruket og kunnskapen om skogens miljø.
Disse medlemmer mener derfor
det bør gjøres endringer i lovverket som hindrer samfunnsnyttig rasjonalisering
av skogbrukseiendommer og mener at Representantforslag 8:107 S (2011–2012)
har en god og næringslivsvennlig begrunnelse.
Disse medlemmer mener imidlertid
at det vil være nødvendig med noe mer tid for å legge til rette
for en gjennomføring av forslaget om å oppheve boplikten for skog
eiendommer og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for og fremme forslag om endring i lov 28. november 2003 nr. 98
om konsesjon ved erverv av fast eiendom (konsesjonsloven) mv. ved
å oppheve boplikten for skogseiendommer så snart som mulig.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
og fremme forslag om endring i lov 28. november 2003 nr. 98 om konsesjon
ved erverv av fast eiendom (konsesjonsloven) mv. ved å oppheve boplikten
for skogseiendommer så snart som mulig.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å fatte følgende
vedtak:
Dokument 8:107 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold
og Torgeir Trældal om å oppheve boplikt for skogeiendommer – bifalles
ikke.
Jeg viser til oversendelse fra Stortingets næringskomité
datert 24. mai 2012 der komiteen ber om Landbruks- og matdepartementets
vurdering av ovennevnte representantforslag.
Representantene har fremmet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om endring i lov 28. november 2003 nr. 98 om konsesjon ved
erverv av fast eiendom (konsesjonsloven) mv. ved å oppheve boplikten
for skogeiendommer, innen utgangen av 2012.»
De samme representantene har også fremmet et eget
forslag om å oppheve konsesjonskravet for skogeiendommer - Dokument
8:106 S (2011-2012). Dette forslaget er nært knyttet til det ovennevnte
forslaget, men blir besvart i eget brev.
I representantforslaget er det blant annet vist
til NORSKOGs notat av 26. mai 2011 til Stortingets næringskomité,
hvor det er argumentert for at eiendomsstrukturen er til hinder
for økt avvirkning og at det er behov for flere større eiendommer
som gir mer effektiv drift.
Konsesjonsloven innebærer at et erverv er unntatt
konsesjonsplikt på visse vilkår. Unntaket gjelder for nær familie
eller odelsberettigede. Ved erverv av landbrukseiendom er unntaket
for nær familie og odelsberettigede betinget av boplikt dersom eiendommen
er bebygd med bebyggelse som er eller har vært brukt som helårsbolig.
Eiendommen må da enten bestå av mer enn 25 dekar fulldyrka eller
overflatedyrka jord, eller mer enn 500 dekar produktiv skog. Erververen
må bosette seg på eiendommen innen ett år og selv bebo den i minst
5 år – det vil si at den lovbestemte boplikten er personlig. Vilkårene
gjelder uavhengig av om det dreier seg om erverv av rene skogeiendommer
eller eiendommer som består av både skog- og jordbruksarealer. For
ubebygde skogeiendommer er det for øvrig konsesjonsplikt, men ikke
boplikt.
Konsesjonsloven ble sist endret i 2009. Formålet med
lovendringen var blant annet å forenkle og tydeliggjøre reglene
om bo- og driveplikt. I forbindelse med lovendringen ble arealgrensen
for når den personlige boplikten trer inn for bebygde skogeiendommer
oppjustert fra 100 dekar til 500 dekar produktiv skog. Arealgrensene
for når boplikt inntrer og arealgrensene for odlingsjord ble endret
slik at færre eiendommer vil kunne odles eller være gjenstand for
boplikt.
Forslagsstillerne ønsker å oppheve boplikten
for skogeiendommer, og har vist til tall fra Statistisk sentralbyrå
(SSB) for å underbygge omfanget av boplikten for slike eiendommer.
Det er noe uklart hvilke eiendommer forslagsstillerne ønsker skal
være gjenstand for unntak fra boplikt. Jeg vil derfor kommentere
og supplere tallene som det henvises til noe nærmere.
Eiendomsstrukturen for skogeiendommer i Norge
består hovedsakelig av eiendommer med både jord- og skogarealer.
Det er kun om lag 11 100 rene skogeiendommer med produktivt skogareal
over 25 dekar. Forslagsstillerne viser til tall fra SSB, som er hentet
fra Landbruksregisteret. Disse viser at det i 2010 var registrert
118 629 eiendommer med mer enn 25 dekar produktiv skog, og at 26 887
av eiendommene består av mer enn 500 dekar produktiv skog. Tallene
viser imidlertid ikke om eiendommene er bebygde eller ubebygde.
Antall eiendommer som vil være gjenstand for boplikt vil derfor
være mindre. Tallene skiller heller ikke mellom rene skogeiendommer
og eiendommer som består av både jord- og skogarealer.
Nylig innhentede tall fra SSB viser at av de 26 887
eiendommene som består av mer enn 500 dekar produktiv skog, er om
lag 23 400 eiendommer bebygd med bolighus og er således omfattet
av boplikt dersom boligen er eller har vært brukt som helårsbolig.
For eiendommer med mindre enn 500 dekar produktiv skog kan det oppstå
boplikt dersom eiendommen består av mer enn 25 dekar fulldyrka eller overflatedyrka
jord. I Landbruksregisteret er det registrert om lag 56 200 skogeiendommer
i denne kategorien.
Dette viser at det er en rekke forhold som må
tas i betrakting for å kunne vurdere omfanget av skogeiendommer
som er underlagt boplikt.
Jeg er enig med forslagsstillerne i at det bør
legges til rette for at grunneier skal ha faktisk og juridisk rådighet
over egen eiendom, og at grunneier skal kunne styrke sitt næringsgrunnlag
med basis i egne ressurser. Men, jeg mener at oppheving av boplikten på
skogeiendommer ikke er måten å gjøre dette på. Jeg vil peke på at
konsesjonsloven har som formål å regulere og kontrollere omsetningen
av fast eiendom blant annet for å oppnå ”slike eier- og bruksforhold som
er mest gagnlige for samfunnet”, jf. § 1. Hensynet til bosetting
er ett av flere viktige samfunnshensyn, og boplikten er et viktig
virkemiddel i så måte. I Ot. prp. nr. 44 (2008-2009) s. 37 er begrunnelsen
for boplikten omtalt nærmere:
«Departementet mener at reglene om boplikt i odelsloven
og konsesjonsloven påvirker hvem som får overta landbrukseiendom,
og dermed hvordan eiendommene vil bli brukt. Når boplikt er en forutsetning
for konsesjonsfrihet vil mange ved fremtidige familieoverdragelser
kanalisere eiendommen til den i familien som ønsker og er i stand
til å bosette seg på eiendommen. I tillegg kan plikten få noen av
dem som er i tvil om de vil flytte til eiendommen sin, til å flytte
dit. Plikten vil dessuten kunne føre til at noen av dem som ikke
selv ønsker å bo, selger eiendommen videre til andre som ønsker
å bo på og drive eiendommen. Reglene har dermed en direkte betydning
for bosettings- og distriktspolitikken.»
En opphevelse av boplikten for skogeiendommer vil
kunne svekke viktige samfunns-hensyn som konsesjonsloven skal ivareta.
Dette vil kunne føre til irreversible negative virkninger for landbruket,
og dette er en risiko som det ikke er ønskelig å åpne opp for.
Eiendoms- og bosettingslovgivningen var gjenstand
for en omfattende revisjon for kun få år siden. I Meld. St. 9 (2011-2012)
om landbruks- og matpolitikken, som nylig er behandlet i Stortinget,
er det lagt til grunn at de juridiske virkemidlene i eiendomspolitikken
er oppdatert i forhold til dagens behov, og at arealgrensene for
konsesjon og reglene om bo- og driveplikt ligger fast.
Forslagsstillerne er av den formening at å oppheve
boplikten vil være med på å utvikle en sunn eiendomsstruktur samt
være med på å legge til rette for eierskap av større areal og en
mer aktiv forvaltning. Jeg mener det er andre virkemidler som kan
brukes for å bidra til en slik utvikling.
Det følger av landbruks- og matmeldingen at
regjeringen vil endre praksis i forbindelse med deling av landbrukseiendom.
Dersom det blir enklere å dele fra, kan det blant annet føre til
at flere ønsker å selge skog i aktive områder der det er vanskelig
å få kjøpt slike arealer i dag.
Videre er det i meldingen lagt opp til en gjennomgang
av retningslinjene for priskontroll etter konsesjonsloven ved omsetning
av skog. Skogsdrift binder kapital i lang tid, og i den grad det
investeres i oppbygging av ny skog er det viktig at slike investeringer
kan avspeiles i skogverdien. Priskontroll ved erverv av skog bør
ta hensyn til dette, og til at skogsdrift utøves annerledes i dag
enn for noen tiår siden. Departementet vil vurdere nærmere om retningslinjene
for priskontroll fanger opp dette på en egnet måte.
Endringene vil kunne stimulere til økt utbud
av skogeiendommer samtidig som selger vil kunne få en høyere pris
ved salg.
Oslo, i næringskomiteen, den 15. november 2012
Terje Aasland |
Svein Flåtten |
leder |
ordfører |