Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til dokument
8:110 S (2011–2012).
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er opptekne av at næringslivet skal ha gode rammevilkår i Norge, og
viser til at Norge vart rangert som nummer 6 av totalt 183 land
på Verdensbanken sin «Doing business» indeks for 2012. Denne undersøkinga rangerer
land etter korleis reguleringar og rammebetingelser påverkar drifta
av små og mellomstore bedrifter.
Fleirtalet viser til at skattesystemet
skal medverke til stabile inntekter til fellesskapet, effektiv resursbruk
og ein fordelingsprofil som sikrar skattesystemet sin legitimitet
i befolkninga. Fleirtalet viser òg til at regjeringa
Stoltenberg har auka innslagspunktet for formuesskatten ei rekke
gonger, sist i budsjettframlegget for 2013, og at ein vil halde
fram arbeidet med å betre formuesbeskatninga. I desse årlege budsjetta
vil også verknadene for næringslivet stå sentralt i den samla vurderinga.
Fleirtalet viser til forenklingsmålet
knytt til belastningane for næringslivet som skal vera redusert
med 10 mrd. kroner innan utgangen av 2015. Dette målet vart omtalt
av NHO-sjefen som særs godt og ambisiøst. Fleirtalet støttar tidlegare
NHO-sjef i dette.
Fleirtalet viser til nettstaden
www.enklereregler.no, som gjer at næringslivet lett kan spele inn
forenklingstiltak, og at det er viktig at næringslivet, som kjenner
utfordringane best, er delaktige i forenklingsarbeidet.
Fleirtalet vil også vise til
at forenklingsarbeidet er godt i gang, og er pr. i dag på om lag
3 mrd. kroner i reduksjon.
Fleirtalet er kjent med at Skattefunnordninga ved
oppstarten var meint å gjelde mindre FoU-prosjekt, og at større
FoU-prosjekt framleis skulle gå om Forskingsrådet sine ordinære
program. Fleirtalet er òg kjend med at dei aller fleste
foretaka i Skattefunn-ordninga har prosjektkostnader som er lågare
enn dei øvre grensene.
Fleirtalet er kjent med at beløpsgrensene knytta
til eigen FoU og FoU i samarbeid med godkjent FoU-institusjon vart
heva i 2009.
Fleirtalet er kjent med at mellom
anna på grunnlag av Senter for statlig økonomistyring sin SSØ-evaluering
vart det innført ein maksimal timesats for personal- og indirekte
kostnader frå 2007, og ei øvre grense på 1 850 timar pr. person.
Fleirtalet viser til at regjeringa
arbeider kontinuerleg med å legge til rette for bedrifter sin tilgang
på kapital i tidleg fase, herunder å skapa eit sterkare band mellom
privat sparekapital og små- og mellomstore bedrifter. Fleirtalet viser til
St.meld. nr. 22 (2011–2012), Verktøy for vekst- om innovasjon Norge
og SIVA SF, der innovasjonsbørs vart omtalt.
Komiteen er samde
i at ein bør sjå forslaget om innovasjonsbørs i samanheng med det
generelle og pågåande arbeidet som vert gjort for å legge til rette
for tilgang på kapital i tidlig fase.
I stortingsmeldinga varsla regjeringa
fleire tiltak for å legge til rette for tilgang på kapital til bedrifter
i ein tidleg fase, og det blei varsla oppretting av nye landsdekkande
såkornfond. Fleirtalet er glad for at det i revidert
statsbudsjett 2012 kom på plass midlar til staten si deltaking i
to nye fond, som skal godkjennast av ESA. Formålet med staten si
deltaking i dei nye fonda er å utløyse kapital til bedrifter i tidleg
fase og bygge opp og vidareutvikle gode forvaltningsmiljø.
Fleirtalet er også kjend med
at det vert arbeidd med opprettelse og vidareutvikling av nasjonale nettverk
for forretningsenglar, og støttar dette.
Fleirtalet støttar det arbeidet
som regjeringa har begynt på knytta til forenkling av tenesteporteføljen
til Innovasjon Norge og forenkling av søknadsprosessen.
Fleirtalet er samd i at statusen
og prestisjen for yrkesfaga må hevast. Det er heilt avgjerande for
næringslivet at det vert rekruttert fleire gode fagarbeidarar, og
som eit ledd for at fleire ungdommar kan lukkast i utdanningsløpet
sitt. Fleirtalet støttar det ambisiøse målet til
regjeringa om å få opp gjennomføringsprosenten frå 70 til 75 pst.
i løpet av ein 5 års periode. Fleirtalet er kjent
med at regjeringa er særlig oppteken av å betre opplæring innanfor
fellesfaga i yrkesfaglege utdanningsprogram for at undervisninga
skal opplevast som relevant og motiverande, og at det er komen ei
ny forskrift om yrkesretting av faga, og at det er bevilga midlar
til utvikling av undervisningsopplegg for yrkesretting. Hospitering
og etterutdanning er andre tiltak for å sikre dette.
Fleirtalet er kjent med at det
vert arbeidd med ei stortingsmelding om vidaregåande utdanning.
Fleirtalet er svært glad for
det felles arbeidet med partane i arbeidslivet som blei styrka gjennom
signeringa av samfunnskontrakt for fleire lærlingeplassar, og for
auken som kom i tilskotet til lærlingebedrifter i 2009. Fleirtalet vil
også peike på den store auken som er komen i tilskotsordninga for
bedrifter som tek inn lærlingar med særskilte behov. Tilskotsordninga
har auka frå 8,7 mill. i 2009 til 30,5 mill. i 2012.
Fleirtalet er kjent med at regjeringa
ikkje har adgang til å fråvike støttesatsar og vilkår som er sett
i regelverket for ordninga med tilskot til bedriftsintern opplæring
som er fastsett gjennom opplæringsregelverket under EØS-avtalen.
Fleirtalet er kjent med at molegheita
for å etablere professor II-stillingar allereie fins, og at viss
bedriftene i samarbeid med UH-institusjonar ynskjer å bruke dette
verkemiddelet for kunnskapsutveksling, så står dei fritt til å gjera det.
Fleirtalet er kjent med at det
i St.meld. nr. 22 (2011–2012), Verktøy for vekst, vart varsla at det
skal vere utarbeidd ein eigen strategi med sikte på å auke innovasjonseffekten
av offentlege anskaffingar, og er glad for at regjeringa har starta
opp dette arbeidet, noko som er svært positivt.
Fleirtalet viser til at regjeringa
har auka nivået på inneværande NTP (Nasjonal transportplan) med
100 mrd. i høve til førre NTP. Dette vart det sterkt advart mot
mellom anna av Høgre i 2005.
Fleirtalet meinar OPS (Offentlig-Privat
Samarbeid) ikkje er korkje nytenkande eller framtidsretta, og viser
til at kjøp på avbetaling er dyrt og bind opp framtidige budsjett.
Fleirtalet viser til at regjeringa
har prioritert ei kraftig styrking av kommuneøkonomien, der det er
lagt vekt på at kommunane skal ha stabile og føreseielege inntekter
for å legge til rette for ei god og balansert utvikling i velferdstenester
som skule, helse og omsorg.
Fleirtalet er glad for at det
kjem til å bli utreidd nærare praktiseringa og konsekvensane av innsigelsesordninga,
og om denne fungerer etter si hensikt.
Fleirtalet viser til statsråden
sitt fyldige svar, av 18. juni 2012 (lagt ved møteboka) og har ikkje
ytterlegare kommentarar.
Fleirtalet rår til at forslaget
vert lagt ved møteboka.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at forslagsstillerne
tar opp en rekke forskjellige utfordringer og problemstillinger
i sitt representantforslag som omhandler en ny giv for små og mellomstore
bedrifter. Representantene fremmer også 24 forskjellige forslag
innenfor mange forskjellige felt. Disse medlemmer deler
forslagsstillernes syn på viktigheten av at også små og mellomstore
bedrifter har gode rammevilkår i Norge for å kunne skape gode og trygge
arbeidsplasser og samtidig derigjennom skape helt nødvendig økonomisk
vekst. Norge har på mange måter i dag fått et todelt næringsliv der
den ene delen, olje- og gassektoren og dens leverandørindustri,
går svært godt og er på mange måter lønnsdrivende i Norge. På den
annen side har vi den delen av næringslivet som ikke er relatert
til denne sektoren. Den delen av næringslivet som ikke allerede
er etablert innen olje og gass har til dels store utfordringer når
en skal starte opp virksomhet. Særlig gjelder dette små og mellomstore
bedrifter som både skal klare å skaffe tilstrekkelig kapital og
samtidig kunne skaffe seg lokaler, kompetanse og driftsmidler i
et marked preget av sterk konkurranse om knappe ressurser. Disse
medlemmer har også merket seg at svært mange gründere som har
gode ideer ikke klarer å sette disse ut i livet all den tid de ikke
klarer å skaffe tilstrekkelig med risikovillig kapital eller mangler
kompetanse til å kunne finne frem innen de ordninger som allerede
finnes. Disse medlemmer mener at det initiativ som
tas av forslagsstillerne i representantforslaget er meget godt og
føyer seg inn i rekken av en rekke forslag den senere tid som omhandler
rammevilkårene for små og mellomstore bedrifter. Statistikken viser
at 1 million arbeidstakere i Norge jobber i private små og mellomstore
bedrifter. Dette utgjør 61,3 prosent av den totale sysselsettingen
i Norge. 54,1 prosent av disse jobber i bedrifter med 1–4 ansatte. Disse
medlemmer viser til at Stortinget allerede har liggende
flere forslag til behandling som dreier seg om forenklinger og reduksjon
i skjemaveldet. Dette er noe som også forslagsstillerne tar opp
i sitt forslag og som er et meget viktig område, særlig for de små
og mellomstore bedriftene som ikke har mulighet til å ha egne ansatte
som skal kunne sitte og fylle ut skjema og svare på stadige undersøkelser
fra det offentlige. Disse medlemmer viser til at
det er en samlet opposisjon som gjennom disse forslagene fremmer
en rekke konkrete forslag til forenklinger. Disse medlemmer viser
til at behandlingen av forenklingsforslagene har skjedd omtrent
samtidig som behandlingen av dette forslaget. Disse medlemmer vil
ta stilling til disse forenklingsforslagene i disse konkrete dokumentene. Disse
medlemmer vil også vise til behandlingen av Dokument 8:50 S
(2009–2010) fra Fremskrittspartiet om at det skulle utarbeides en
stortingsmelding om rammevilkår for små og mellomstore bedrifter. Dette
fikk oppslutning fra en samlet opposisjon mens regjeringspartiene
sørget for at forslaget ble vedlagt protokollen. Bakgrunnen for
dette forslaget var nettopp de problemstillinger som forslagsstillerne
tar opp i sitt representantforslag. Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag all den tid regjeringen ennå
ikke har fremmet en egen stortingsmelding om rammevilkårene for
små og mellomstore bedrifter for Stortinget, slik en har fått inntrykk av
at den skulle gjøre:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en egen stortingsmelding
om rammevilkårene for små og mellomstore bedrifter i Norge så raskt
som mulig, og senest i løpet av våren 2013.»
Disse medlemmer vil videre vise
til de respektive partiers budsjettforslag der en også fremmer mange
forslag likelydende med de som fremkommer i representantforslaget.
Disse medlemmer mener gode samfunn skapes
og utvikles nedenfra. Med innsatsen fra enkeltmennesker og enkeltbedrifter
som fundament, skapes verdier, velstand og velferd for samfunnet.
I de små og mellomstore bedriftene er det mange gründere og aktive
eiere, mennesker med et ønske om å være en positiv kraft i sine
lokalsamfunn. Forslagsstillerne ønsker å skape grobunn for disse
gode kreftene, og mener at regjeringen fører en politikk som ikke
gir nyskaping. Det er behov for nye ideer og bedre løsninger for
små og mellomstore bedrifter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke viktigheten
av at skattepolitikken bidrar til å gjøre det mer lønnsomt å investere
i norske arbeidsplasser og ikke svekker bedriftenes konkurranseevne.
Et solid og profesjonelt norsk eierskap er med på å skape trygge arbeidsplasser.
Det er privat kapital som har lagt grunnlaget for mange viktige
norske bedrifter. Derfor må vi også i fremtiden dyrke frem dyktige
norske eiere. Formuesskatten er et særegent eksempel på en norsk
skatt med negative konsekvenser for det norske eierskapet. Hvis
vi ser på OECDs skattestatistikk («OECD Revenue Statistics», kontonummer
4200 «Recurrent taxes on net wealth») for 2011, fremgår det at Norge
er et av få land i Europa med en skatt på formue. Våre naboer Sverige,
Danmark, Finland, Storbritannia og Tyskland er i praksis uten formueskatt.
Det er uheldig, og gir et ekstra hinder til små og mellomstore bedrifter.
Det registreres at regjeringen ikke ønsker å avskaffe formuesskatten,
og dermed ønsker å føre en politikk som skaper dårligere vilkår
for små og mellomstore bedrifter i Norge. Arveavgiften er også uheldig når
små og mellomstore bedrifter står overfor generasjonsskifter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener Norges fremtidige rikdom vil være avhengig
av at samfunnet bruker de ressursene som ligger i kompetente arbeidere.
Små og mellomstore bedrifter i mange ulike næringer vil være viktig
for å sikre konkurranseevnen til norsk næringsliv. Ved å la medarbeiderne
ta en mer aktiv del i bedriften de arbeider i, skapes insentiver
for innovasjon og lønnsomhet. Særlig bedrifter i IKT-sektoren har gode
erfaringer med mer aktiv deltakelse av sine medarbeidere. Regjeringens
politikk fremmer ikke det private, norske eierskapet og det er behov
for nye ideer og bedre løsninger for å snu denne trenden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for å styrke det private eierskapet og fremme forslag om redusert
eierbeskatning. Nye og bedre rammebetingelser må innebære at skatten
på arbeidende kapital fjernes.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å endre arveavgiftsloven slik at arveavgiften på sikt kan fjernes
for å lette generasjonsskifte.»
«Stortinget ber regjeringen, i løpet av høsten 2012,
legge frem en bred vurdering av tiltak og fremme forslag om skatteordninger
som kan åpne for at flere ansatte blir medeiere i egen bedrift,
herunder økning av fribeløpet for ansattes kjøp av aksjer i egen
bedrift.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen, innen utgangen
av 2012, foreta en helhetlig gjennomgang av vilkårene for enkeltpersonsforetak,
og fremme forslag om konkrete forbedringer spesielt knyttet til
skattemessig likebehandling, sosiale rettigheter, forenklingstiltak,
tilgang på kapital og det offentlige virkemiddelapparatets innretning
og innsats.»
«Stortinget ber regjeringen gå gjennom ordningen
med omsorgspenger ved syke barn for selvstendig næringsdrivende
og sørge for at urimelig forskjellsbehandling av arbeidstagere fjernes. Dette
gjelder blant annet selvstendig næringsdrivende med mer enn to barn
eller med kronisk syke barn, eller som er eneforsørgere.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke at det var
den forrige borgerlige regjeringen som tok initiativ til en kraftig
reduksjon i de administrative kostnadene for næringslivet. I 2002
ble handlingsplanen «Et enklere Norge» lagt frem. Siden ble denne
planen fulgt opp med nye forenklingsmål for perioden 2005–2009.
Daværende næringsminister Børge Brende satte et klart mål: Næringslivets
administrative kostnader skulle reduseres med 25 pst. innen 2012.
Det ble et regjeringsskifte, og nå har regjeringen plukket opp tråden
fra den borgerlige regjeringen. Forenklingsarbeidet går imidlertid
for sakte. Et stort problem er at nye offentlige pålegg og forordninger
stadig øker byrden for næringslivet. Det er også mange gode forenklingstiltak
fra Kristelig Folkeparti, Venstre, Høyre og Fremskrittspartiet som
ligger klare til å vedtas.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen øke tempoet i forenklingsarbeidet
for næringslivet og gjennomføre forslag i tråd med Dokument 8:96
S (2011–2012).»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke at det er
et behov for å satse på innovasjon. Mange av de nye bedriftene i
Norge er kunnskapsbedrifter. Etablerte bedrifter satser i økende
grad på fornyelse gjennom å utvikle kompetanse og ny teknologi.
Det høye kostnadsnivået i Norge gjør at vi må øke produktiviteten. Vi
må finne nye produkter, utvikle ny teknologi og forbedre prosessene.
Regjeringen satser på feil virkemidler, og det er behov for nye
ideer og bedre løsninger i innovasjonspolitikken.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
om hvordan Skattefunn-ordningen kan gjøres enklere, mer fleksibel
og dermed mer attraktiv.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede og legge
frem forslag om en lavterskel innovasjonsbørs for å skape et sterkere
bånd mellom privat sparekapital og små og mellomstore bedrifter
i en tidlig fase. Siktemålet skal være å lette disse bedriftenes
tilgang på kapital i en tidlig fase av bedriftens utvikling.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen forenkle søknadsprosessen
i Innovasjon Norge, blant annet med den hensikt å redusere behovet
for ekstern konsulenthjelp hos søker.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om tilførsel
av ny kapital til såkornfond.»
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en brukerveiledning
for offentlig-privat innovasjonssamarbeid, spesielt tilrettelagt
for tjenesteinnovasjon i små og mellomstore bedrifter.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener en tettere kobling mellom
skole og arbeidsliv vil bidra både til kompetanseutvikling og til
å øke elevenes interesse for næringslivet. Det er behov for en økt
satsing på forskning, utdanning og utvikling. Tjenesteinnovasjon
kommer til å bli viktigere etter hvert som norsk økonomi blir mer
tjenesteintensiv. Det vil bli et stort behov for arbeidskraft i
velferdsyrkene. En del av den økte etterspørselen må dekkes av små og
mellomstore bedrifter i tjenesteytende sektor. Derfor bør entreprenørskap
bli en fast del av utdanningen i velferdsyrkene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen styrke den yrkesfaglige
opplæringen i tråd med Dokument 8:52 S (2009–2010).»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen styrke lærlingordningen
gjennom økte lærlingtilskudd.»
«Stortinget ber regjeringen øke satsingen på bedriftsintern
opplæring og legge til rette for at ordningen kan nyttes ved mindre
omstillinger enn hva som er tilfelle i dag.»
«Stortinget ber regjeringen utvikle en egen
finansieringsordning for professor II-stillinger, slik at næringslivet
får sterkere insentiver til å finansiere slike stillinger.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette flere forskningsprosjekter
ut på anbud for å sikre at flere relevante forskningsmiljøer får
anledning til å bidra med sin kompetanse.»
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for at flere kommuner motiveres til å gjennomføre fritt brukervalg
innen omsorgssektoren.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig å legge
til rette for lokal verdiskaping. Små og mellomstore bedrifter har behov
for like konkurransevilkår med offentlige aktører, en infrastruktur
av høy kvalitet og næringsvennlige kommuner. Regjeringens politikk
gir ikke nødvendig rom for verdiskaping.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2013, fremme forslag om en nøytral merverdiavgift for statsforvaltningen
for å sikre at offentlige og private aktører kan konkurrere på lik
linje om statlige innkjøp.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å øke investeringene i infrastruktur og legge til rette for offentlig-privat
samarbeid (OPS) som organiseringsform på nye samferdselsprosjekt.»
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for og fremme forslag om endring i skatteloven slik at kommuner
kan beholde en andel av selskapsskatten.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at det
lokale selvstyret styrkes i arealsaker gjennom å fremme forslag
om at bestemmelsene om nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging,
statlige planretningslinjer og statlige planbestemmelser fjernes,
at statens mulighet til å fremme innsigelse kun ut fra skjønn fjernes,
samt at statlige myndigheter kun skal kunne overprøve dispensasjoner
der det kan dokumenteres at dispensasjonen fra byggeforbudet klart
vil gå ut over allemannsretten i området.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at begrepet ‘inngrepsfrie
naturområder’ ikke lenger skal tillegges vekt ved behandling av
arealsaker i statlige forvaltningsorganer.»
«Stortinget ber regjeringen, i løpet av 2012, fremme
forslag om endring i fylkesmannens oppgaver der disse innskrenkes
til kun å omfatte legalitetskontroll for å ivareta enkeltmenneskers rettigheter
når det gjelder den kommunale forvaltningen og at kommunene holder
seg innenfor vedtatte lover.»