Miljøverndepartementet foreslår i proposisjonen endringer
i lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk mv. (lakse-
og innlandsfiskloven).
Lov om laksefisk og innlandsfisk mv. ble vedtatt 15. mai
1992 og trådte i kraft 1. januar 1993. Loven er den første egentlige
ressursloven for anadrome laksefisk, innlandsfisk og andre ferskvannsorganismer.
Blant annet ble fredningsprinsippet innført for anadrome laksefisk,
og forvaltningen ble gitt videre fullmakter til å iverksette beskyttelsestiltak
for fiskebestandene.
Erfaringene med loven gjennom snart 20 år tilsier ifølge
departementet at den bør justeres og forbedres på enkelte områder.
I tillegg er det behov for tilpasninger til nye ordninger og bestemmelser
som er vedtatt etter at loven trådte i kraft, i første rekke ordningen
med nasjonale laksevassdrag og laksefjorder samt naturmangfoldloven.
Det foreslås to vesentlige endringer i lakse-
og innlandsfiskloven. Dette gjelder krav om obligatorisk organisering
og driftsplanlegging i laksevassdrag, og lovfesting av Stortingets
plenarvedtak om nasjonale laksevassdrag og laksefjorder – med hjemmel
til å gi forskrifter.
Departementet viser til at kravet om utarbeidelse av
driftsplan for laksevassdrag er en naturlig konsekvens av at det
blir innført obligatorisk felles forvaltning av vassdrag med anadrome
laksefisk. Målet er en sterkere lokal forvaltning, samtidig som
hensynet til fiskeressursene og den enkeltes fiskerett skal ivaretas.
Driftsplanen er et viktig virkemiddel for å oppnå dette.
I vassdrag som ikke har anadrome laksefisk eller som
er fritatt for kravet om obligatorisk organisering, videreføres
ordningen med at det skal utarbeides driftsplan når det finnes hensiktsmessig.
Driftsplanen skal vedtas av rettighetshaverne
alene. Det oppfordres imidlertid til at fiskeforvaltningen og ulike
brukergrupper skal inkluderes underveis i driftsplanarbeidet, og
at det åpnes for deltagelse fra for eksempel kommuner og lokale
fritidsfiskeorganisasjoner. Departementet viser til at den foreslåtte endringen
skal bidra til å styrke rettighetshavernes rolle innen fiskeforvaltningen
gjennom obligatorisk organisering og driftsplanlegging. Dette vil
innebære at forholdet mellom den offentlige og privatrettslige forvaltningen
blir klarere, og det vil gi grunnlag for å overføre ytterligere
ansvar og oppgaver til rettighetshaverne.
Ordningen med nasjonale laksevassdrag og nasjonale
laksefjorder ble innført gjennom plenarvedtak i Stortinget, jf.
Innst. S. nr. 134 (2002–2003) og Innst. S. nr. 183 (2006–2007).
Formålet med ordningen er å gi de viktigste laksebestandene i Norge
en særlig beskyttelse mot blant annet oppdrettsvirksomhet, forurensning,
skadelige aktiviteter og inngrep i vassdrag og i de nærliggende
fjord- og kystområdene. I alt er det opprettet 52 nasjonale laksevassdrag og
29 nasjonale laksefjorder og vedtatt egne beskyttelsesregimer for
de aktuelle områdene. Ordningen er ennå ikke lovfestet, men det
ble forutsatt i St.prp. nr. 32 (2006–2007) at ordningen skal forankres
i lakse- og innlandsfiskloven og i forskrifter etter flere ulike lover.
Både ved opprettelsen og suppleringen av ordningen
med nasjonale laksevassdrag og laksefjorder ble det forutsatt at
Stortingets plenarvedtak skal forankres i lakse- og innlandsfiskloven
og i relevante forskrifter etter denne og andre lover.
Etter konsultasjoner med Sametinget er det i
proposisjonen også foreslått en ny vektleggingsbestemmelse for samiske
interesser etter modell av naturmangfoldloven og havenergiloven.
Det foreslås videre å heve aldersgrensen for betaling av statlig
fiskeravgift fra 16 til 18 år, og det foreslås en presisering av
kommunenes og fylkeskommunenes ansvar for å ivareta ferskvannsorganismer
og deres leveområder. De øvrige endringsforslagene tar primært sikte på
å modernisere og forenkle forvaltningen i medhold av loven.
Departementet foreslår i proposisjonen følgende endringer
i lakse- og innlandsfiskloven:
Virkeområdebestemmelsen
justeres slik at loven nå også gjelder direkte for alle ferskvannsorganismer
så langt det passer, ikke gjennom forskrift som i dag (§ 2).
Ny vektleggingsbestemmelse for samiske
interesser (ny § 3).
Kunstige dammer defineres som vassdrag
(§ 5).
Det tas inn en definisjon av nasjonale
laksevassdrag og nasjonale laksefjorder (§ 5).
Kommunens og fylkeskommunens ansvar for
å ivareta fiskens leveområder innskjerpes (§ 7).
Prinsippet om særlig beskyttelse av laksefisk
i nasjonale laksevassdrag og nasjonale laksefjorder lovfestes, og
det gis hjemmel til å fastsette nærmere bestemmelser i forskrift
(§ 7a).
Muligheten til å gripe inn med tiltak i
akutte krisesituasjoner utvides til også å omfatte situasjoner som
har utviklet seg over tid (§ 12).
Barns adgang til gratis fiske skal reguleres
når fisket er til skade for kultiveringstiltak eller til vesentlig
fortrengsel for rettighetshavers eget fiske (§ 18).
Kommunenes og fylkeskommunens plikt til
å utnytte fisket på sine eiendommer til beste for allmennheten skal
også gjelde for heleide kommunale selskaper (§ 23).
Rettighetshavere i laksevassdrag pålegges
obligatorisk organisering (§ 25), og det stilles krav om driftsplan
i vassdrag med slik organisering (§ 25 a).
Departementet kan gi nærmere bestemmelser
om hvordan andeler skal beregnes og vektlegges (§ 25).
Utgifter til felles forvaltning av vassdrag
skal være tvangsgrunnlag for utlegg (§ 25 og § 25 a).
Hjemmel for å stille vilkår for tiltak
som får offentlig støtte (§ 26).
Hjemmel for pålegg om fiskekultiveringstiltak selv
om det ikke er utarbeidet driftsplan for et vassdrag (§ 28).
Aldersgrensen for betaling av fiskeravgift
heves fra 16 år til 18 år (§ 30).
Redskapsavgift kan innføres som alternativ
til fiskeravgift (§ 30).
Forbud mot bruk av fisk fra andre vassdrag
som agn og mot transport av levende fisk i og ved vassdrag (§ 37).
Bestemmelse om redskap som er konstruert
for fangst av anadrome laksefisk i den tiden det ikke er åpnet for
slikt fiske (§ 41).
Hjemmel til å fastsette forskrift om overvåking (§ 42).
Hjemmel til å unnlate å åpne for fiske
i vassdrag eller deler av vassdrag hvor fangstoppgave ikke er innlevert
(§ 44).
Fangstopplysninger fra den enkelte rettighetshaver
underlegges taushetsplikt (§ 44).
Reglene for beslag og etterfølgende behandling av
beslaglagte redskaper forenkles (§ 47).
Straffebestemmelsen presiseres med hensyn
til skjønnstemaet uaktsomhet (§ 49).
I tillegg til endringer i lakse- og innlandsfiskloven
foreslås det i proposisjonen noen endringer i naturmangfoldloven
(lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold).
Hensikten er å få en god samordning mellom denne loven og lakse-
og innlandsfiskloven. Videre foreslås det en endring i Finnmarksloven
(lov 17. juni 2005 nr. 85 om rettsforhold og forvaltning av grunn
og naturressurser i Finnmark fylke), kapittel 4. Denne innebærer
at rettighetsbestemmelser knyttet til generell fiskerett inklusive
garnfiske i den nåværende Tanaloven fra 1888 flyttes til Finnmarksloven
samtidig som lokalbefolkningens rett til fiske med stang lovfestes
i samme lov.
Forslagene i proposisjonen antas ifølge departementet
ikke å ha vesentlige økonomiske og administrative konsekvenser for
staten eller private aktører.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar
J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn Lødemel
og Siri Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland, fra Senterpartiet,
lederen Erling Sande, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, registrerer
at det i proposisjonen foreslås en endring i Finnmarksloven (lov
17. juni 2005 nr. 85 om rettsforhold og forvaltning av grunn og
naturressurser i Finnmark fylke), kapittel 4. Denne innebærer at
rettighetsbestemmelser knyttet til generell fiskerett – inklusive
garnfiske i den nåværende Tanaloven fra 1888 – flyttes til Finnmarksloven, samtidig
som lokalbefolkningens rett til fiske med stang lovfestes i samme
lov.
Med bakgrunn i det som er kommet av innspill og
synspunkter i høringsrunden som komiteen har hatt, er komiteen kommet
til at Tanaloven av 1888 må videreføres som særlov.
Komiteen mener derfor at regjeringens
forslag til ny §§ 28 og 28 a i Finnmarksloven tas ut, slik at det
ikke gjøres endringer i Finnmarksloven.
Komiteen har ikke innvendinger
til det materielle innholdet i regjeringens forslag, og anmoder regjeringen
om å komme tilbake med forslag om endringer i 1888-loven, slik at
de materielle endringene blir ivaretatt uten at det blir en samordning
i Finnmarksloven.
Komiteen viser til at smitte
av vassdrag med Gyrodactylus salaris som
oftest medfører et stort inntektstap for (grunneiere eller andre)
rettighetshavere som blir berørt. Bekjempelse av parasitten er krevende
og medfører store kostnader for staten. I vassdrag som blir behandlet
er det også et omfattende etterarbeid knyttet til reetablering av
fiskebestandene. Behandling skjer i nær dialog med rettighetshavere,
og man har så langt alltid funnet frem til løsninger for et framtidig
fiske til beste for både rettighetshavere og allmennheten. En tilsvarende
situasjon oppstår når fiskebestander blir utsatt for forsuring. Også
her er det et samarbeid mellom staten, som bidrar med store bevilgninger,
og grunneiere som bidrar med egeninnsats og tilrettelegging for
kalkingstiltak. Også frivillige organisasjoner bidrar regelmessig
med innsats for slike miljøforbedrende tiltak. Målet med tiltakene
er et godt vannmiljø, for å sikre naturmangfoldet og et høstingsverdig
overskudd til beste for rettighetshavere og fritidsfiskere.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, legger videre til grunn at den offentlige
fiskeforvaltningen og rettighetshaverne normalt blir enige om minnelige
ordninger om allmennhetens adgang til fiske når staten bidrar med
vesentlige midler til gjenoppbygging og bevaring av fiskebestander. Flertallet forutsetter
derfor at hjemmelen for staten til å fastsette nærmere regler kun
blir benyttet unntaksvis, og når dette er nødvendig for å ivareta allmennhetens
interesser i samsvar med lovens formålsbestemmelse.
Flertallet viser til at erfaringen
med loven gjennom nærmere 20 år synliggjør et behov for tilpasning
og forbedring på noen områder, samt tilpassning til plenarvedtakene
om nasjonale laksevassdrag og laksefjorder, samt naturmangfoldloven.
Komiteen viser til
at av vesentlige endringer så er disse to endringene knyttet til
lakse- og innlandsfiskeloven, som styrker rettighetshavers rolle innen
forvaltningen og lovfesting av Stortingets plenarvedtak om nasjonale
laksevassdrag og laksefjorder, samt hjemmel til å gi forskrifter.
Komiteen viser til at det er
ført konsultasjoner med Sametinget og at det er foreslått en ny
vektleggingsbestemmelse for samiske interesser etter modell av naturmangfoldloven
og havenergiloven. Videre er det foretatt en heving av aldersgrensen
fra 16 til 18 år for betaling av statlig fiskeriavgift.
Komiteen registrerer også at
det er bred enighet om å utvide lovens virkeområde, slik at den
i prinsippet skal gjelde alle ferskvannsorganismer i vannbiotopen
samt ivareta norske vassdrag mot introduksjon av fremmede arter.
Også når det gjelder behovet for å innlemme kommunale og fylkeskommunale
planer, så er dette tydeliggjort gjennom at hensynet til fiskeinteressene
og vern av fiskens leveområder skal innpasses i planer etter plan-
og bygningsloven i kommuner og fylker.
Komiteen er enig i at når hensynet
til fisken ikke blir ivaretatt på en forsvarlig måte og minnelige ordninger
ikke oppnås, kan Miljøverndepartementet pålegge rettighetshaverne
å utføre tiltak til vern og utvikling av laksestammen. Det vil likevel
ikke være aktuelt å pålegge rettighetshaverne tiltak som innebærer
store økonomiske utlegg.
Komiteen viser til at bestandssituasjonen
for anadrome laksefisk i flere vassdrag er alvorlig, og at det er
behov for systematisk overvåkning av bestander og påvirkningsfaktorer
som basis for å iverksette tiltak som er effektive. Situasjonen
for vill laksefisk er slik at den må følges nøye for å redusere
sårbarheten og stoppe nedgangen i lokale laksestammer, samt særskilt
overvåkning av blant annet kreps, ål, gjørs og elvemusling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til Innst. S. nr. 183 (2006–2007) innstilling
fra energi- og miljøkomiteen om vern av villaksen og ferdigstilling
av nasjonale laksevassdrag og laksefjorder, jf. St.prp. nr. 32 (2006–2008)
der det blant annet står:
«Flertallet vil understreke at de nasjonale laksevassdragene
og laksefjordene vil være permanente. Ny kunnskap, ny teknologi
og nye generelle rammebetingelser for berørte næringsinteresser
kan etter flertallets mening imidlertid, over tid, tilsi endringer i
regelverket for forvaltningen av vassdragene og fjordområdene.
Flertallet
understreker derfor at ordningen skal evalueres senest ti år etter
at den er ferdigstilt, det vil i denne sammenhengen si senest i
2017.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre
stiller seg undrende til at flertallet kategorisk slår fast at vernet
av fjordene og elvene skal være permanent. Disse medlemmer viser
til at det tidligere har vært pekt på at en ved evalueringen av
ordningen skal vurdere om tiltaket har fungert og hvorvidt det bør
videreføres. Disse medlemmer legger dette premisset til grunn for
en evaluering av ordningen.»
Disse medlemmer kan
ennå ikke se at en slik evaluering foreligger, og vil frem til en
evaluering foreligger, ikke ta stilling til om vernet av fjordene
og elvene i form av nasjonale laksefjorder og laksevassdrag skal
være permanente. Disse medlemmer går på denne bakgrunn
mot å lovfeste nasjonale laksefjorder og laksevassdrag på det nåværende
tidspunkt.
Disse medlemmer går imot endringsforslagene
til § 5e og § 7a i proposisjonen, og fremmer derfor følgende forslag:
«Det foretas ingen endringer i § 5 e og § 7 a
i forslag til lov om endringer i lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk
og innlandsfisk mv., lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av
naturens mangfold og lov 17. juni 2005 nr. 85 om rettsforhold og
forvaltning av grunn og naturressurser i Finnmark fylke.»
Disse medlemmer er skeptiske
til at det stilles krav til obligatorisk organisering av fiskerettshaverne
i mindre vassdrag, og støtter synet på at den pliktige organiseringen
i så fall må begrenses til det som anses å være en nødvendighet
for en felles forvaltning av fiskeressursene og regulering av fisket. Det
må etter disse medlemmers mening også være slik at
slik organisering ikke må føre til en svekkelse i den enkelte grunneiers/rettighetshavers
proporsjonale andel – enten det gjelder fiskeressurser eller andel
ved stemmegivning.
Disse medlemmer viser til de
foreslåtte endringer i § 26 «Vassdrag hvor det gis offentlig støtte
til tiltak» og går imot den foreslåtte endringen om å utvide muligheten
til å kreve som vilkår en utvidet adgang til at fiske eller en forholdsmessig
andel av fiske skal forvaltes til fordel for allmennheten. Disse
medlemmer ønsker at ordlyden i dagens § 26 beholdes hva
angår dette forholdet, slik at grunneiernes mulighet for verdiskaping
ivaretas.
Disse medlemmer vil peke på at
bestemmelsen i § 26 må sees i sammenheng med fiskerettshavers plikt
om å gå sammen om felles forvaltning i lakseførende vassdrag i § 25.
Det er inntektene fra fiskekortsalget som er fiskerettshavernes
økonomiske grunnlag for å finansiere alle kostnader knyttet til drift
av vassdraget. Disse inntektene er avgjørende for hvilke tiltak
fiskerettshaverne kan påta seg å gjennomføre.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Det foretas ingen endringer i § 26 i forslag
til lov om endringer i lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk
mv., lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold
og lov 17. juni 2005 nr. 85 om rettsforhold og forvaltning av grunn og
naturressurser i Finnmark fylke.»
Disse medlemmerviser
til at lakseparasitten gyro, i de vassdrag hvor spredningsveien
er kjent, er spredt ved fiskeutsettinger som ikke kan lastes fiskerettshaverne.
Grunneierne har i de årene hvor parasitten har holdt til i disse
vassdragene allerede lidt et betydelig tap i fiskeinntekter. Disse
medlemmer mener det er urimelig å stille vilkår om at fisket skal
forvaltes til fordel for allmennheten i disse vassdragene.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Det foretas ingen endringer i § 5 e og § 7 a
i forslag til lov om endringer i lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk
og innlandsfisk mv., lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av
naturens mangfold og lov 17. juni 2005 nr. 85 om rettsforhold og
forvaltning av grunn og naturressurser i Finnmark fylke.
Forslag 2
Det foretas ingen endringer i § 26 i forslag
til lov om endringer i lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk
mv., lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold
og lov 17. juni 2005 nr. 85 om rettsforhold og forvaltning av grunn
og naturressurser i Finnmark fylke.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov om endringer i lakse-, innlandsfiskeloven,
naturmangfoldloven og finnmarksloven
I
I lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk
m.v. gjøres følgende endringer:
Lovens overskrift skal lyde:
Lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk mv.
(lakse- og innlandsfiskloven).
§ 2 første og annet ledd skal lyde:
Loven gjelder for anadrome laksefisk og innlandsfisk samt
andre ferskvannsorganismer så langt bestemmelsene passer. Med mindre
akvakulturloven §§ 13 og 17 eller vedtak gitt i medhold av disse
bestemmelsene kommer til anvendelse, gjelder loven også for anadrome
laksefisk, innlandsfisk eller andre ferskvannsorganismer som har
unnsluppet fra oppdrettsanlegg når disse lever fritt i sjø eller
vassdrag. Loven gjelder ikke for slike organismer som befinner seg
i anlegg med tillatelse etter akvakulturloven.
Loven gjelder på det norske fastland,
og for anadrome laksefisk i norsk indre farvann, norsk territorialfarvann
og i Norges økonomiske sone utenfor det norske fastland. Havressurslova
§ 4 tredje ledd får tilsvarende anvendelse.
Etterfølgende ledd forskyves, slik at tidligere annet ledd
blir tredje ledd også videre.
Ny § 3 skal lyde:§ 3 Vektlegging av samiske interesser
Dersom det vurderes å treffe vedtak i medhold
av denne lov som vil berøre samiske interesser direkte, skal det
innenfor rammene av de bestemmelser som gir hjemmel for vedtaket,
legges tilbørlig vekt på hensynet til naturgrunnlaget for samisk
kultur.
§ 5 skal lyde:§ 5 Definisjoner
I denne lov menes med:
a. «anadrome laksefisk»: laksefisk som
vandrer mellom sjø og ferskvann og som er avhengig av ferskvann
for å reprodusere seg, samt rogn og unger av slik fisk.
b. «innlandsfisk»: all annen fisk i vassdrag enn anadrome
laksefisk, herunder ål, samt rogn og unger av
slik fisk.
c. «vassdrag»: innsjø, vann, tjern, elv, elvearm, bekk,
kanal og kunstige dammer.
d. «fritt fiske»: det fisket som ifølge lokal sedvanerett
eller annen særlig rettshjemmel ikke anses for å tilhøre grunneieren.
e. «nasjonale laksevassdrag og nasjonale laksefjorder»:
vassdrag, fjorder og kyststrekninger som Stortinget har vedtatt
opprettet som nasjonale laksevassdrag eller nasjonale laksefjorder.
§ 7 første ledd skal lyde:
Hensynet til fiskeinteressene og ivaretakelse
av fiskens og andre ferskvannsorganismers økologiske funksjonsområder
skal innpasses i planer etter plan- og bygningsloven i
kommune og fylke.
Ny § 7 a skal lyde:§ 7 a Nasjonale laksevassdrag og nasjonale laksefjorder
Når det treffes vedtak eller gjennomføres tiltak som
kan påvirke laksens levevilkår, skal de særskilte hensyn som følger
av Stortingets vedtak om nasjonale laksevassdrag og nasjonale laksefjorder
legges til grunn. I disse områdene skal laksen sikres en særlig beskyttelse
mot skadelige inngrep.
Kongen kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser
om blant annet forbud mot, begrensninger av, vilkår for og meldeplikt
for tiltak i nasjonale laksevassdrag og nasjonale laksefjorder som
kan være til skade for laksen, herunder hvilke opplysninger eller
undersøkelser søkeren eller tiltakshaveren må sørge for. I forskriften
kan det også fastsettes nærmere regler om skjøtsel og forvaltning
av nasjonale laksevassdrag og nasjonale laksefjorder. Bestemmelser om
tiltak og aktiviteter som faller inn under vannressursloven, og
regulering av akvakultur med hjemmel i akvakulturloven eller matloven,
gis med hjemmel i disse lovene.
§ 12 skal lyde:§ 12 Tiltak i særskilte situasjoner
Når artsmangfoldet er truet av forurensning
eller andre miljøforstyrrelser, kan departementet sette
i verk de tiltak som anses nødvendig for å forebygge, begrense eller
hindre skade.
Departementet kan treffe vedtak om fjerning av organismer
som kan ha vesentlig skadepotensial for andre ferskvannsorganismer.
Ved gjennomføringen av tiltak etter denne paragraf kan
det bestemmes at det mot vederlag kan gjøres bruk av eller voldes
skade på tredjemanns eiendom såfremt virkningen er vesentlig større
enn skaden eller ulempen ved inngrepet. Det offentliges utgifter,
herunder erstatningsutbetalinger, kan uansett skyld kreves erstattet
av den ansvarlige for forurensningen eller miljøforstyrrelsen.
Denne paragraf får ikke anvendelse på sykdom hos fisk eller
andre forhold hos fisk som er regulert av annen lovgivning. Tilsvarende
gjelder for andre ferskvannsorganismer.
§ 15 annet ledd skal lyde:
Grensene skal avmerkes med tydelige merker. Utgiftene til
dette dekkes av statskassen. Departementet kan ta i bruk
privat grunn til merking av grenser fastsatt med hjemmel i denne
bestemmelsen. Det samme gjelder for merking av grenser fastsatt
med hjemmel i § 31 og § 40. Økonomisk tap som følge av departementets
bruk etter tredje og fjerde punktum kan kreves erstattet av staten
i samsvar med alminnelige rettsgrunnsetninger. For vedlikehold
eller nedlegging av slike anlegg gjelder bestemmelsene i vannressursloven
§§ 37, 41 og 42.
§ 18 annet, tredje og fjerde ledd skal lyde:
I andre vassdrag har personer som ikke har fylt 16 år rett
til å fiske innlandsfisk med stang og håndsnøre uten rettighetshavers
tillatelse i samme periode som nevnt i første ledd.
Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder ikke i vassdrag
eller deler av vassdrag som fører anadrome laksefisk eller
i kunstige dammer. Bestemmelsene er også underordnet regler
gitt i medhold av § 34 eller naturmangfoldloven.
Der fiske etter denne paragrafen vil være til skade for
fiskekulturtiltak eller hvor barns fiske er til vesentlig fortrengsel
for rettighetshavernes fiske, skal departementet
regulere utøvelsen av fisket.
§ 23 skal lyde:§ 23 Fiske på kommunal og fylkeskommunal grunn
Kommunen og fylkeskommunen skal utnytte
retten til fiske etter anadrome laksefisk og innlandsfisk på sine
eiendommer i samsvar med lovens formål, samt gi et best mulig tilbud
om fiske for allmennheten blant annet ved salg av fiskekort. Inntektene
skal gå til fiskekulturtiltak og til administrasjon av
fisket. Kommunen og fylkeskommunen kan overlate
administrasjonen av fisket til en organisasjon med fremme av fiske
som formål eller delformål.
Kommunen og fylkeskommunen plikter, på samme måte
som andre rettighetshavere, å bidra til felles forvaltning og driftsplanlegging
i vassdrag, jf. §§ 25 og 25 a.
Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder for all
kommunal og fylkeskommunal eiendom, herunder eiendom tilhørende
selskap som eies fullt ut av én eller flere kommuner eller fylkeskommuner
i fellesskap.
§ 24 skal lyde:§ 24 Særlige rettigheter i Finnmark
Denne lov medfører ingen endringer i de særlige regler
som gjelder for den lokale befolknings rett til fiske i Finnmark
etter kgl. res. av 27. mai 1775 angående Jorddelingen i Finnmarken
samt Bopladses Udvisning og Skyldlægning sammesteds, og finnmarksloven
kapittel 4.
Overskriften til kapittel V skal lyde:
Kapittel V Organisering av fiskeforvaltningen
i vassdrag. Driftsplaner. Pålegg om salg av fiskekort
§ 25 skal lyde:§ 25 Organisering av fiskeforvaltningen i vassdrag
For å fremme en forsvarlig og rasjonell forvaltning av
fiskeressursene skal fiskeforvaltningen arbeide for felles organisering.
I vassdrag med selvreproduserende bestander av anadrome
laksefisk plikter fiskerettshaverne å gå sammen om felles forvaltning.
Fellesforvaltningen skal omfatte regulering av fisket, fiskeoppsyn,
informasjon, smitteforebyggende tiltak, fangststatistikk og rapportering,
kultiveringstiltak og bestandsovervåking. Departementet kan ved
forskrift fastsette nærmere bestemmelser om utøvelsen av fellesforvaltningen.
Departementet kan ved forskrift bestemme at vassdrag
med små bestander skal unntas fra kravet om felles organisering.
I vassdrag som ikke omfattes av annet ledd, eller som
er unntatt fra kravet om obligatorisk organisering, kan et flertall
av fiskerettshaverne med bindende virkning beslutte at fiskeressursene
skal forvaltes i fellesskap.
Fiskerettshaverne organiserer selv arbeidet. Den enkelte
fiskerettshavers andel i fisket legges til grunn ved fordeling av
utgifter i forbindelse med fellesforvaltningen.
Departementet gir nærmere bestemmelser om hvordan
den enkelte rettighetshavers andel i fisket skal beregnes og vektlegges
ved stemmegivning i forbindelse med fellesforvaltningen, og om gjennomføring
av felles organisering.
Utgifter knyttet til fellesforvaltningen er tvangsgrunnlag
for utlegg.
For gjennomføring av felles organisering kan bruksordning
kreves etter jordskifteloven. Departementet kan
kreve bruksordning etter jordskifteloven § 2 bokstav c når ingen
av partene vil kreve det eller resultatet av minnelig ordning ikke
er hensiktsmessig.
Ny § 25 a skal lyde:§ 25 a Driftsplanlegging
I vassdrag hvor fiskeretthaverne plikter å gå sammen
om felles forvaltning av fiskeressursene, skal det utarbeides driftsplan.
Departementet kan gi dispensasjon fra kravet om driftsplan når spesielle årsaker
tilsier det.
Departementet kan gi regler om at felles forvaltning
også skal omfatte fjordsystemer utenfor vassdraget.
Driftsplan skal inneholde oversikt over fiskeressursene
i det aktuelle området, oversikt over regulerings-, overvåkings-,
oppsyns- og informasjonstiltak, samt oversikt over den enkelte fiskerettshavers
andel i fisket dersom dette er avklart. Videre skal planen beskrive
hvordan fiskeinteressene er organisert, og de økonomiske forholdene
knyttet til organisering og tiltak. Planen kan også omfatte bortleie
av fiskerett.
Bestemmelsene om flertallsvedtak i § 25 fjerde ledd
gjelder tilsvarende. Om nødvendig kan departementet utarbeide driftsplan
på eget initiativ.
Fordeling av utgifter og inntekter av tiltak i
medhold av bestemmelsene ovenfor skal skje etter fiskerettshavernes
andel i fisket. Departementet kan gi nærmere regler om fordelingen.
Utgifter i forbindelse med driftsplanlegging og tiltak besluttet
ved flertallsvedtak er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 26 skal lyde:§ 26 Vassdrag hvor det bevilges offentlige midler
til tiltak
Når det bevilges vesentlige økonomiske midler
til tiltak som omfattes av lovens formål, kan det for en nærmere
bestemt tidsperiode ved enkeltvedtak eller forskrift stilles krav
om at fisket eller en forholdsmessig andel av fisket skal forvaltes
til fordel for allmennheten. I vassdrag eller deler av
vassdrag der kravene ikke er oppfylt, kan departementet i særskilte tilfelle
unnlate å åpne for fiske.
§ 28 annet ledd skal lyde:
Når hensynet til fisken ikke blir ivaretatt
på en forsvarlig måte, og minnelige ordninger ikke oppnås, kan departementet
pålegge rettighetshaverne å utføre tiltak til vern og utvikling.
§ 30 første ledd skal lyde:
Den som etter å ha fylt 18 år vil fiske etter anadrome laksefisk,
skal betale avgift til fiskefondet. Departementet
kan ved forskrift innføre avgift på faststående redskap som benyttes
til fangst av anadrome laksefisk.
§ 34 skal lyde:§ 34 Regler for fangst av innlandsfisk
Departementet gir forskrift om regulering
av fiske etter innlandsfisk og kreps i samsvar med naturmangfoldloven,
herunder om redskapstyper, redskapsbruk og stenging av vassdrag
av hensyn til fangst av ål. Departementet kan gi forskrift
eller treffe enkeltvedtak om høsting og annet uttak av andre ferskvannsorganismer. Det
kan gis særskilte regler for forskjellige områder eller vassdrag.
I vassdrag hvor det går anadrome laksefisk, gjelder
de bestemmelser som er fastsatt for anadrome laksefisk også for
fiske av innlandsfisk. Departementet kan ved forskrift fastsette
egne regler for fiske av innlandsfisk når det vil tjene til bedre
utnytting av innlandsfisken og ikke vil være til vesentlig skade
for bestandene av anadrome laksefisk.
§ 37 skal lyde:§ 37 Hensynet til dyrevelferd, forbudte tiltak og
fiske- og avlivingsmetoder
Fiske og fangst av arter som omfattes av denne lovs
virkeområde, skal foregå på en måte som ikke utsetter disse artene
for unødige lidelser, jf. lov 19. juni 2009 nr. 97 om dyrevelferd.
Tiltak av enhver art som ikke har annet formål enn å skremme
fisken eller hindre dens frie gang er forbudt.
Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst og avliving av
fisk forbudt å bruke:
1. Stoff med giftig, lammende eller kvelende virkning.
2. Sprengstoff.
3. Skytevåpen, jf. lov 9. juni 1961 om skytevåpen
og ammunisjon, unntatt for fangst av gjedde.
4. Elektrisk strøm.
5. Kunstig endring av vannføringen.
6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som
ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å
bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget
med annet lovlig redskap.
7. Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst.
8. Fisk som agn i vassdrag, unntatt død fisk fra samme
vassdrag som agnet benyttes i.
Kongen kan ved forskrift forby
andre fangst- og avlivingsmetoder.
Uten tillatelse fra departementet, ved enkeltvedtak
eller forskrift, er det forbudt å transportere levende fisk i og
ved vassdrag. Forbudet gjelder ikke kommersiell transport av fisk
på vei eller annen transportåre.
Fisk som fanges og ikke settes ut umiddelbart, skal
avlives omgående. Unntatt fra dette er fisk som under fisket oppbevares
i nett beregnet til dette formålet. Bestemmelsen gjelder heller
ikke for fangst av kreps, eller ved kultiveringsfiske.
Departementet kan for det enkelte tilfelle dispensere fra
bestemmelsene i tredje ledd.
§ 41 skal lyde:§ 41 Nedsenking av redskap og bruk av visse
redskapstyper i fredningstiden for anadrome laksefisk
For å motvirke fiske etter anadrome laksefisk som er forbudt
etter denne lov eller forskrift i medhold av denne lov, kan Kongen
gi forskrifter om nedsenking av redskap som er bestemt for fiske
etter annen fisk enn anadrome laksefisk, når slik redskap også er
egnet til å fange anadrome laksefisk.
I den tiden det ikke er åpnet for fiske etter
anadrome laksefisk, kan det med hjemmel i havressurslova fastsettes
bestemmelser om bruken av kilenot, krokgarn og sitjenot (lakseverp)
til fiske etter saltvannsfisk for å redusere risikoen for fangst
av anadrome laksefisk.
Overskriften til § 42 skal lyde:§ 42 Kontroll, oppsyn og overvåking§ 42 nytt femte ledd skal lyde:
Kongen kan gi forskrift om overvåking av anadrome
laksefisk og andre arter som forvaltes i medhold av denne lov, herunder
fastsette bestemmelser om overvåking av bestandssituasjonen, påvirkninger på
bestandene og om organisering av overvåkingen.
§ 44 tredje ledd skal lyde:
Registrering av redskap etter § 43 skal som hovedregel nektes
når fangstoppgave ikke er innsendt. I vassdrag eller deler
av vassdrag hvor skriftlig oppgave over fangsten ikke innleveres,
skal det som hovedregel unnlates å åpne for fiske etter anadrome laksefisk.
§ 44 nytt sjette ledd skal lyde:
Opplysninger gitt i medhold av denne bestemmelse
er underlagt taushetsplikt. Dette gjelder ikke for utveksling av
slike opplysninger mellom organer som er en del av den offentlige
fiskeforvaltningen, jf. § 6, eller mellom lokale fiskeforvaltningsorganer,
jf. § 25, og offentlige fiskeforvaltningsorganer. I vassdrag med
fellesforvaltning skal forvaltningens styre ha adgang til all fangstinformasjon,
og kunne benytte denne i forvaltningen.
Overskriften til § 47 skal lyde:§ 47 Utkasting og administrativ inndragning§ 47 første ledd og nytt annet ledd skal lyde:
Anadrome laksefisk som er fanget med redskap som er ulovlig
til fangst av slik fisk eller utenfor lovlig fisketid for denne,
skal umiddelbart og skånsomt settes ut igjen.
Departementets oppsyn kan inndra umerket redskap
av begrenset verdi som er satt ut i strid med lov eller forskrift
gitt i medhold av lov. Inndratt redskap kan destrueres etter tre
måneder eller etter særskilt kunngjøring.
Nåværende annet ledd til fjerde ledd blir tredje
til femte ledd.§ 49 annet ledd skal lyde:
Det foreligger uaktsomhet når den som fisker etter
saltvannsfisk eller innlandsfisk burde ha skjønt at det i forhold
til redskapets art og fiskeeffekt, tidspunktet for fisket
og området det fiskes i og mengdeforholdet mellom anadrome
laksefisk og saltvannsfisk eller innlandsfisk på fiskeplassen, var
en nærliggende mulighet for fangst av anadrome laksefisk. Det
regnes også som uaktsomt å fortsette fisket når fangsten viser seg
å inneholde en ikke helt ubetydelig mengde anadrome laksefisk.
II
I lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av naturens
mangfold gjøres følgende endringer:
§ 15 nytt fjerde ledd skal lyde:
Det som i denne loven er bestemt om lakse- og innlandsfisk,
gjelder også for ferskvannskreps.
§ 20 tredje ledd skal lyde:
Kongen kan gi forskrift eller treffe enkeltvedtak om høsting
og annet uttak av landlevende virvelløse dyr. Forskrift
eller enkeltvedtak om høsting og annet uttak av virvelløse ferskvannsdyr
treffes etter lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk
mv.
§ 30 første ledd bokstav c skal lyde:
c) organismer, unntatt stedegen stamme, i
sjø eller vassdrag, herunder kunstige dammer, med
mindre det foreligger tillatelse etter lov 17. juni 2005 nr. 79
om akvakultur (akvakulturloven). Utsetting av stedegen
stamme til kultiveringsformål krever tillatelse etter lakse- og
innlandsfiskeloven.
III
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen
kan sette i kraft de enkelte bestemmelser til forskjellig tid.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 22. november 2012
Erling Sande |
Oskar J. Grimstad |
leder |
ordfører |