Som opplyst i Prop. 111 S (2011–2012), jf. Innst. 375
S (2011–2012), har Direktoratet for naudkommunikasjon (DNK) oppnådd
semje med leverandøren om auke av utbyggingstida med eitt år og
ferdigstilling innan utgangen av 2015, i tråd med anbefaling frå
ekstern kvalitetssikrar.
Naudnett trinn 1 er ferdig utbygd og i full
drift. DNK betaler driftskostnader til leverandøren og kundane vert
fakturerte for abonnementskostnader i tråd med inngåtte avtaler.
Hovudaktivitetane no er utbygging i Hedmark
og Oppland, og planlegging i Buskerud, Vestfold, Aust-Agder og Vest-Agder.
Det er gjennomført ytterlegare detaljplanlegging av trinn 2, noko
som også har påverka og avklart betalingsmilepælar. Denne avklaringa
medfører eit behov for å redusere løyvinga under post 1 og 45 i
tråd med kravet om realistisk budsjettering. Det er forventa at
utgiftene kjem i 2013.
Forslag om redusert løyving medfører ikkje endringar
i kostnadsramma på 4 700 mill. kroner, der styringsramma utgjer
3 950 mill. kroner og usikkerheitsavsetninga 750 mill. kroner.
Det blir samla foreslått at løyvinga under kap. 456,
post 1 blir redusert med 72,8 mill. kroner i 2012 og vidare samla
foreslått at løyvinga under kap. 456, post 45 blir redusert med
215,252 mill. kroner i 2012.
Inntektene under kap. 3456, post 2 er venta
å bli høgare enn det som er lagt til grunn for løyvinga i 2012.
Dette skuldast inntekter som følgje av vidarefakturering av kostnadar
knyt til meirinntektsfullmakta. Justis- og bereskapsdepartementet
foreslår å auke løyvinga under kap. 3456, post 2 med 11,7 mill. kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou,
fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide,
vil peke på at Nødnett er svært viktig for å etablere sikker og
god kommunikasjon for den enkelte nødetat samt mellom etatene.
Komiteen vil videre understreke
at utbygging av Nødnett er en stor og viktig satsing på samfunnssikkerhet
over hele landet, og at nødnettet skal være en grunnmur i Norges
beredskapsevne. Komiteen legger til grunn at Stortingets
forutsetning om dekningsgrad på 79 pst. ligger fast.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, er
bekymret for manglende resultater i forbindelse med utbyggingen
av Nødnett.
Flertallet vil peke på at prosjektet
har blitt utsatt og regjeringen har selv kuttet i bevilgningen en rekke
ganger fordi utbyggingen går saktere enn planlagt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiethar
merket seg at prosjektet har blitt utsatt og at regjeringen har
redusert bevilgningene for å tilpasse anbefalt og kontraktsfestet fremdriftsplan.
Disse medlemmer har merket seg
at etter at Stortinget besluttet utbygging av Nødnett i hele landet
i juni 2011, har DNK avtalt en fremdriftsplan i tråd med Prop. 100
S (2010–2011) og kvalitetsikrer Dovres anbefaling, jf. Innst. 371
S (2010–2011). I følge denne fremdriftsplanen skal Nødnett være
tatt i bruk i hele landet i løpet av 2015. I denne planen ligger
det også at Nødnett skal tas i bruk i Vestoppland, Hedmark, Gudbrandsdal,
Nordre Buskerud, Vestfold, Telemark og Agder i løpet av 2013. Disse medlemmer vil
påpeke at det ikke er noe som tyder på at denne tidsplanen ikke
vil bli fulgt. At bevilgninger flyttes til 2013, er i tråd med denne
avtalte fremdriftsplanen og endrer ikke kostnadsrammen for landsdekkende
utbygging.
Disse medlemmer har merket seg
at Prop.100 S (2010–2011) har gitt både staten og leverandøren nødvendig
forutsigbarhet og utbyggingen går som planlagt. Leverandøren Motorola
har Nødnett som kjernevirksomhet. De har bedre kompetanse på TETRA-teknologien
enn den gamle leverandøren, og de har bygd opp sin organisasjon
vesentlig etter at de tok over kontrakten i februar 2012. På leverandørsiden
er det i dag omlag 500 norske arbeidsplasser tilknyttet Nødnett
i følge Direktoratet for nødkommunikasjon.
Disse medlemmer viser forøvrig
til sine merknader i Innst. 13 S (2012–2013) til statsbudsjettet
for 2013.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at Stortinget trenger et best mulig faktagrunnlag for å vurdere
den videre fremdriften av nødnettet. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet derfor arrangerte et seminar på Stortinget
om nødnettet 15. november 2012 der en lang rekke representanter
for nødnettbrukere, nødnettutbyggere, og telekommunikasjonsselskaper
fikk presentere sitt syn på saken. Disse medlemmer vil
også vise til at seminaret ble fulgt opp med representantforslag
Dokument 8:19 S (2012–2013) om å få fremlagt en melding om status
og fremdriften av utbyggingen av Nødnett sett i forhold til fremdriftsplan,
budsjett og måloppnåelse, ut i fra de kriterier som opprinnelig
lå til grunn for vedtaket om utbygging. Disse medlemmer mener
at fokuset fremover først og fremst bør være på hvordan nødnettet
kan integreres med datatjenester fra private leverandører, slik
at funksjonaliteten utvides. Disse medlemmer viser
til sine merknader og forslag i Innst. S. nr. 13 (2012–2013) til
statsbudsjettet for 2013.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at Kristelig Folkeparti har foreslått å halvere bevilgningen
til Nødnett i 2013 som følge av den usikkerhet som er skapt rundt
prosjektet. Dette medlem mener Stortinget må få seg
forelagt en fullverdig gjennomføringsplan i god tid før revidert
nasjonalbudsjett for å sikre en forsvarlig utbygging av Nødnettet. Dette
medlem vil i den forbindelse vise til Dokument 8:19 S (2012–2013)
om utbygging av nytt digitalt nødnett. Dette medlem vil
avvente behandlingen av en slik sak før resten av bevilgningen for
2013 gis. Dette medlem konstaterer at detaljplanleggingen
av trinn 2 nå resulterer i at regjeringen allerede for inneværende
års budsjett ser seg nødt til å foreta en betydelig reduksjon av
bevilgningen.
Komiteen viser til proposisjonen
og merknaden og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I statsbudsjettet for
2012 blir det gjort følgjande endringar:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
Utgifter |
456 | | Direktoratet for naudkommunikasjon | |
| 1 | Driftsutgifter, vert
redusert med | 72 800 000 |
| | frå kr 258 412 000 til kr 185 612 000 | |
| 45 | Større utstyrsinnkjøp og vedlikehald,
kan overførast, vert redusert med
| 215 252 000 |
| | | |
Inntekter |
3456 | | Direktoratet for naudkommunikasjon | |
| 2 | Refusjonar, vert
auka med | 11 700 000 |
| | frå kr 5 273 000 til kr 16 973 000 | |
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 29. november 2012
Knut Arild Hareide |
leder og ordfører |