I proposisjonen fremmer Justis- og beredskapsdepartementet
forslag om en midlertidig lov om rett til forlengelse av feste til
bolighus og fritidshus. Lovforslaget har sin bakgrunn i Den europeiske
menneskerettighetsdomstolens dom 12. juni 2012 i saken Lindheim
og andre mot Norge og tok da den ble fremmet sikte på å avklare
rettstilstanden inntil endelig rettsavklaring foreligger.
Det følger av lov 20. desember 1996 nr. 106
om tomtefeste § 33 at festeren i stedet for å kreve innløsning av
festetomt til bolighus eller fritidshus etter § 32 når festetiden
er ute, kan kreve forlengelse av festeavtalen på samme vilkår som
før. Bestemmelsen kom inn i tomtefesteloven i 2004 på grunnlag av
et politisk kompromiss.
Den nevnte lovbestemmelsen var tema i Den europeiske
menneskerettighetsdomstolens dom 12. juni 2012 i saken Lindheim
og andre mot Norge. Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD)
kom til at festeres rett etter tomtefesteloven § 33 til å kreve
forlengelse av festeavtaler på samme vilkår som før ved festetidens
utløp, er i strid med den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK)
første tilleggsprotokoll artikkel 1 om vern av eiendomsretten. Siden
dommen blir stående, vil det være behov for å endre tomtefesteloven,
slik at loven kommer i samsvar med synspunktene det er gitt uttrykk
for i dommen. Staten anmodet 11. september 2012 om at saken tas
opp til ny vurdering av EMDs storkammer. Det er nå avklart at saken
ikke vil slippe inn til storkammerbehandling.
Departementet er kjent med at det råder usikkerhet
blant festere og bortfestere etter EMDs dom og konklusjonen der
om at tomtefesteloven § 33 er i strid med EMK første tilleggsprotokoll
artikkel 1. Usikkerheten synes dels å knytte seg til partenes rettsstilling
i festeforhold som allerede er forlenget i medhold av tomtefesteloven
§ 33, og dels til partenes rettsstilling ved eventuelle fremtidige
forlengelser. Det eksisterer over 300 000 festeforhold i Norge i dag,
og rettighetsforholdene berører grunnleggende interesser. For å
forhindre tvister og usikkerhet i tiden frem til endringer i tomtefesteloven,
er det etter departementets syn behov for en midlertidig rettsavklaring.
Departementet ser det som nødvendig å få på plass en slik rettsavklaring
så raskt som mulig, og lovforslaget har derfor ikke vært på alminnelig høring.
Departementet fremmer forslag om en midlertidig
lov om rett til forlengelse av feste til bolighus og fritidshus
som avløser tomtefesteloven § 33. Departementet foreslår en regulering
som i utgangspunktet viderefører den ufravikelige retten til å kreve
forlengelse på samme vilkår som før ved festetidens utløp, men da
slik at reguleringen av vilkårene avgrenses til tidspunktet for
ikraftsettelsen av eventuelle endringer i tomtefestelovens regler
om forlengelse. Ved festeavtaler som løper ut etter ikrafttredelsen
av den midlertidige loven, vil festeren og de som er omfattet av
tomtefesteloven § 32 annet ledd, kunne kreve at festet forlenges
på samme vilkår som før inntil ikrafttredelsen av eventuelle endringer
i tomtefesteloven. For festeavtaler som allerede er forlenget etter
tomtefesteloven § 33, vil festet fortsette å løpe på samme vilkår
som før inntil ikrafttredelsen av eventuelle endringer i tomtefesteloven.
Et feste som er forlenget etter den midlertidige loven eller tomtefesteloven § 33,
vil på samme måte som etter gjeldende regler om festetid etter forlengelser
i medhold av tomtefesteloven § 33, jf. tomtefesteloven § 33 annet
punktum med videre henvisning til lovens § 7 første ledd, gjelde
inntil det blir sagt opp av festeren eller tomten blir innløst.
For øvrig vil reglene i tomtefesteloven gjelde.
Departementet foreslår inntil videre at den
midlertidige loven skal gjelde frem til 1. juli 2014.
Departementet legger til grunn at lovforslaget ikke
vil ha økonomiske eller administrative konsekvenser utover eventuelle
besparelser for det offentlige og private parter som følge av et
redusert antall tvister i tiden frem til endelig rettsavklaring.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre, André
Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry,
og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til Prop 148 L
(2011–2012) Midlertidig lov om rett til forlengelse av feste til
bolighus og fritidshus.
Komiteen viser til at bakgrunnen
for forslaget til midlertidig lov er dommen i Den europeiske menneskerettighetsdomstol
(EMD) av 12. juni 2012 i saken Lindheim og andre mot Norge. Med
lovforslaget tas det sikte på å avklare rettstilstanden inntil permanent
lovendring kan tre i kraft. Konsekvensen av dommen fra EMD er at
tomtefesteloven § 33, om rett til forlengelse av avtalen på ubestemt
tid med like vilkår, må endres. EMD fant at dagens regler medfører
en forlengelsesrett som gir en økonomisk uforholdsmessighet i forholdet
mellom fester og grunneier. Regjeringens anke til EMDs storkammer
ble avvist. Norge har derfor en plikt til å endre tomtefesteloven,
og bedre balansen mellom fester og grunneier sine interesser.
Komiteen viser til proposisjonen,
hvor det understrekes «at lovforslaget kun tar sikte på å regulere
rettstilstanden frem til endelig rettsavklaring foreligger». Komiteen legger
ved sin behandling av saken stor vekt på at avtaler som inngås etter
den midlertidige loven kun har varighet til 1. juni 2014. Partene
kan dermed ikke inngå bindende avtaler med varighet utover dette. Komiteen anser
dette som en låsing av avtalevilkårene mellom fester og grunneier
frem til permanent lovendring kan tre i kraft, slik at forlengelser
på dagens vilkår kun vil gjelde frem til den midlertidige loven
oppheves. Komiteen ser dette som et viktig tiltak
for å redusere usikkerhet i de tilfeller hvor festekontrakter utløper
i dette tidsrommet.
Komiteen viser til regjeringens
vurdering av dommen fra EMD. Se vedlagte brev av 31. oktober 2012.
Regjeringen legger til grunn at tidsbegrensningen på mulighet til
forlengelse av avtaler på dagens betingelser, med varighet til 1. juni
2014, ikke er i strid med Norges folkerettslige forpliktelser.
Komiteen mener det så snart som
mulig må nedsettes et lovutvalg som skal utrede alternative permanente
lovendringer i tomtefesteloven § 33. Komiteen forutsetter
at regjeringen inviterer representanter for berørte parter til å
delta. Komiteen mener at en vurdering av rettsstillingen
til fester og bortfester for avtalene som er forlenget etter gjeldende
§ 33, må vurderes av lovutvalget som skal utrede alternative permanente
bestemmelser. Komiteen ser det som viktig at spørsmålet
om bortfesters adgang til å kreve nye vilkår og tilbakevirkning
vurderes bredt, av hensyn til både festers og bortfesters rettsstilling. Komiteen legger
vekt på at premissene for dommen fra EMD må ligge til grunn for
forslagene fra lovutvalget. Komiteen vil påpeke behovet
for at det raskt kommer en endelig avklaring av rettsforholdene
mellom fester og grunneier. Komiteen oppfordrer derfor
regjeringen til å gi dette arbeidet høy prioritet.
Komiteen fremmer følgende forslag
til ny §§ 1 og 2:
Ǥ 1 Fra ikrafttredelsen av denne loven kan
festeren og de som er omfattet av tomtefesteloven § 32 annet ledd,
i stedet for å kreve innløsning av festetomt til bolighus og fritidshus
etter tomtefesteloven § 32 når festetiden er ute, kreve at festet midlertidig forlenges på samme vilkår som
før inntil ikrafttredelsen av endringer i tomtefestelovens regler om forlengelse.
§ 2 For festeavtaler som er forlenget i medhold av
tomtefesteloven § 33, løper festet midlertidigpå samme vilkår som før inntil ikrafttredelsen av endringer i tomtefestelovens regler om
forlengelse.»
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til midlertidig
lov midlertidig lov om rett til forlengelse av feste til
bolighus og fritidshus
§ 1
Fra ikrafttredelsen av denne loven kan festeren og de som
er omfattet av tomtefesteloven § 32 annet ledd, i stedet for å kreve
innløsning av festetomt til bolighus og fritidshus etter tomtefesteloven
§ 32 når festetiden er ute, kreve at festet midlertidig forlenges på
samme vilkår som før inntil ikrafttredelsen av endringer i tomtefestelovens
regler om forlengelse.
§ 2
For festeavtaler som er forlenget i medhold av tomtefesteloven
§ 33, løper festet midlertidig på samme vilkår som før inntil ikrafttredelsen
av endringer i tomtefestelovens regler om forlengelse.
§ 3
For festeavtaler som er forlenget etter § 1 eller omfattes
av § 2, gjelder festet til det blir sagt opp av festeren eller tomten
blir innløst.
§ 4
Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som
strider mot bestemmelsene i loven her. Fra lovens ikrafttredelse
kan det heller ikke med bindende virkning inngås avtale om vilkårene
for festet i tiden etter ikrafttredelsen av eventuelle endringer
i tomtefestelovens regler om forlengelse.
§ 5
Loven trer i kraft straks. Loven oppheves 1. juli 2014.
Jeg viser til justiskomiteens brev 24. oktober 2012
med spørsmål knyttet til Prop. 148 L (2011–2012) Midlertidig lov
om rett til forlengelse av feste til bolighus og fritidshus.
Når det gjelder det første spørsmålet, er jeg
av den oppfatning at en vedtakelse av forslaget til midlertidig
lov ikke synes uforenlig med den forståelsen av EMK første tilleggsprotokoll
artikkel 1 som kom til uttrykk i EMDs dom 12. juni 2012. Jeg viser
til betraktningene rundt dette på side 2 i proposisjonen:
«EMD ga ikke uttrykk for at en forlengelsesrett i seg
selv er i strid med EMK første tilleggsprotokoll artikkel 1, eller
at bortfestere ved forlengelser skal kunne kreve en festeavgift
som fullt ut reflekterer tomtenes markedsverdi. Det som synes å
ha vært avgjørende for EMD, var den samlede balanseforskyvningen
som følge av at tomtefesteloven § 33, sett i sammenheng med tomtefesteloven
§ 15, gir festerne en rett til å forlenge festet på ubestemt tid
samtidig som at bortfesterne, i sakene som ble vurdert av domstolen,
ikke ville ha adgang til på noe tidspunkt å oppregulere festeavgiften
utover endringene i konsumprisindeksen. De hensynene som EMD pekte
på i dommen 12. juni 2012, vil ikke gjøre seg gjeldende med samme
styrke overfor en midlertidig rett til å forlenge festet på samme
vilkår som før med den tidsavgrensningen som departementet foreslår.
Videre bemerkes at EMD ikke ga konkrete anvisninger på hvilke lovendringer
som vil være påkrevd for å oppfylle konvensjonens krav, men innrømmet
staten en viss skjønnsfrihet med hensyn til den nærmere balanseringen
av de involverte interesser.»
Det andre spørsmålet gjelder, slik jeg forstår
det, hvorvidt staten ved å vedta forslaget til midlertidig lov kan
pådra seg erstatningsansvar for festeavtaler som forlenges i tidsrommet
etter EMDs avgjørelse. Jeg vil fremheve at det hører under domstolene
å ta stilling til om staten vil være erstatningsansvarlig i det
enkelte tilfellet. Det følger for øvrig av mitt svar på det første
spørsmålet at en midlertidig opprettholdelse av forlengelsesretten
på samme vilkår som før med den tidsavgrensningen som departementet
har foreslått, etter mitt syn ikke fremstår som uforenlig med synspunktene
i EMDs dom 12. juni 2012.
Når det gjelder det tredje spørsmålet, er det
neppe mulig å si noe sikkert om hvor lenge den foreslåtte midlertidige
loven kan gjelde før den vil komme i strid med Norges folkerettslige
forpliktelser etter EMK første tilleggsprotokoll artikkel 1. Det
som synes å ha vært avgjørende for EMD i dommen 12 juni 2012, var
at tomtefesteloven § 33, sett i sammenheng med tomtefesteloven § 15,
gir festerne en rett til å forlenge festet på
ubestemt tid samtidig som at bortfesterne, i sakene som ble
vurdert av domstolen, ikke ville ha adgang til på noe tidspunkt
å oppregulere festeavgiften utover endringene i konsumprisindeksen. EMD
gikk ikke inn på de nærmere grensene for lovgivers handlingsrom
eller hvilke konkrete lovendringer som er påkrevd for å oppfylle
konvensjonens krav. Hvilke krav som følger av EMK første tilleggsprotokoll
artikkel 1, er derfor fortsatt uklart, og jeg finner ikke holdepunkter
for å kunne anslå noe eksakt skjæringspunkt for hvor langt tidsforløp
som kan aksepteres.
Når det gjelder det siste spørsmålet, mener
jeg at avvisningen av Regjeringens storkammeranmodning ikke gir
grunn til å revurdere forslaget i proposisjonen om en midlertidig
lov. Endelig rettsavklaring foreligger først når endringene i tomtefesteloven
er på plass. Frem til dette vil det fortsatt være behov for en midlertidig
rettsavklaring for å forhindre tvister og usikkerhet blant festere
og bortfestere.
Oslo, i justiskomiteen, den 29. november 2012
Per Sandberg |
Anders Werp |
leder |
ordfører |