I proposisjonen legger Kulturdepartementet fram forslag
til endringer i statsbudsjettet for 2012.
Jf. omtale under kap. 314, postene 1 og 71 nedenfor.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under
kap. 300, post 1 Driftsutgifter reduseres med kr 270 000.
I forbindelse med behandlingen av Innst. 375
S (2011–2012) bevilget Stortinget 18,5 mill. kroner under Kulturdepartementets
budsjett til markeringen av ettårsdagen for 22. juli 2011, fordelt
med 1 mill. kroner under kap. 300, post 1 Driftsutgifter og 17,5
mill. kroner under kap. 314, post 1 Driftsutgifter.
De samlede utgiftene knyttet til ovennevnte
minnemarkering beløper seg til kr 18 530 000, fordelt med kr 230 000
under kap. 300 post 1 og kr 18 300 000 under kap. 314 post 1. Dette
innebærer en mindreutgift på kr 770 000 under kap. 300 post 1 og
en merutgift på kr 800 000 under kap. 314 post 1.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under
kap. 314, post 1 Driftsutgifter økes med kr 800 000.
Kulturdepartementet arbeider med en handlingsplan
for kulturnæringene i samarbeid med Nærings- og handelsdepartementet
og Kommunal- og regionaldepartementet. Det er behov for kr 450 000
til dette arbeidet i 2012. Det er også behov for kr 50 000 til gjennomføring
av samlinger i arbeidsgruppen til KreaNord, et nordisk samarbeid
om kulturnæringene, der Norge har formannskapet i 2012. Ovennevnte utgifter
skal dekkes over kap. 300, post 1 Driftsutgifter.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under
kap. 314, post 71 Kultur og næringsprosjekter reduseres med 0,5
mill. kroner.
Bevilgningen skal dekke videreutvikling av Frivillighetsregisteret.
Kulturdepartementet har igangsatt et treårig prosjekt bl.a. for
å sikre at innrapportering av data skal være enklest mulig for organisasjonene.
Det er etablert en referansegruppe med deltakelse fra Frivillighet
Norge, Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité
og Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner. Kulturdepartementet
vil stille midler til rådighet for disse organisasjonene til dette
arbeidet.
Bevilgningen under denne posten skal dekke lønns-
og driftsutgifter for Norsk kulturråd, inkludert sekretariatsfunksjonene,
samt en del kostnader knyttet til utredninger, kulturstatistikk
og andre oppgaver i departementets regi. Det er i 2012 behov for
å styrke bevilgningen med 1 mill. kroner. Merutgiften kan dekkes
av tilsvarende reduksjon under kap. 321, post 1 Driftsutgifter som
følge av at flere stipendiater er gått ut av ordningen (pensjon).
Norsk kulturråd skal i 2012 arrangere en konferanse
om den nye generasjonen EØS-midler til kulturutveksling og kulturarv.
Utgiftene til denne konferansen som utgjør 0,1 mill. kroner, er
budsjettert under post 79. Beløpet skal dekkes under post 1.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under
kap. 320, post 1 Driftsutgifter økes med 1,1 mill. kroner.
Tilskudd under posten utbetales i samsvar med prosjektenes
framdrift og likviditetsbehov. Enkelte prosjekter går over flere
år og uforutsette forhold vil derfor kunne endre framdriften og
likviditetsbehovet for enkelte prosjekters vedkommende. Det er derfor behov
for å kunne overføre ubrukte midler til neste budsjettermin. Som
følge av dette er det i forslaget til statsbudsjett for 2013 foreslått
at posten gjøres overførbar.
Departementet foreslår at posten i 2012 gis
stikkordet kan overføres, jf. forslag til vedtak II.
Det vises til omtale under kap. 320 post 1 ovenfor.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under
kap. 320, post 79 Til disposisjon reduseres med 0,1 mill. kroner.
Det vises til omtale under kap. 320 post 1 ovenfor.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under
kap. 321, post 1 Driftsutgifter reduseres med 1 mill. kroner.
Ordningen med inngåelse av avtaler om forsikringsansvar
i forbindelse med større utstillinger i Norge har tidligere bare
omfattet større utenlandske utstillinger. Som følge av Munch-jubileet
2013, som strekker seg fra desember 2012 til februar 2014, vedtok
Stortinget 15. juni 2012, jf. Innst. 375 S (2011–2012), en utvidet
fullmakt som innebærer at det i 2012 kan inngås avtale om forsikringsansvar
i forbindelse med større utstillinger i Norge av kunstverk både
i utenlandsk og norsk eie. I Prop. 1 S (2012–2013) er det lagt fram
forslag om tilsvarende fullmakt for 2013. Intensjonen med å utvide
fullmakten til også å gjelde avtaler om forsikringsansvar ved lån mellom
innenlandske institusjoner var å sikre lån av viktige Munch-verker
mellom norske kunstinstitusjoner i forbindelse med det forestående
jubileet.
I jubileumsåret vil det etter planen bli arrangert Munch-utstillinger
ved flere visningssteder i Norge. Kunstverkene som skal lånes ut
mellom institusjonene representerer store verdier. At ordningen
dekker slike utlån legger til rette for gode rammebetingelser mellom
institusjonene og eierne.
Søknader om statlig forsikring i forbindelse
med Munch-jubileet vil innebære at de aktuelle søkerne vil følge
de samme omfattende retningslinjer og prosedyrer som ellers bare
gjelder ved innlån fra utlandet.
Ordningen med statlig forsikring for utenlandske utstillinger
i Norge ble opprettet i 1985. Årlig innvilges ved kongelig resolusjon
en rekke statlige garantier til utstillinger med høy forsikringsverdi.
I de 27 år som ordningen har eksistert har det aldri oppstått tap
eller skader som har utløst krav om forsikringsutbetalinger.
I forbindelse med Munch-jubileet i 2013 er det behov
for en øvre ramme på 6 000 mill. kroner for inngåelse av avtaler
om forsikringsansvar. Rammen kommer i tillegg til den rammen på
4 000 mill. kroner som det er fremmet forslag om i Prop. 1 S (2012–2013),
og som også kan dekke forsikringsansvar knyttet til Munch-jubileet
i tillegg til annen utstillingsaktivitet i 2013.
Departementet foreslår en øvre ramme på 6 000 mill.
kroner for inngåelse av avtaler om forsikringsansvar i 2013 i forbindelse
med Munch-jubileet, jf. forslag til vedtak III.
Jf. omtale under kap. 3323 post 1 nedenfor.
Det foreslås at bevilgningen i 2012 under kap. 323,
post 1 Driftsutgifter reduseres med 1,8 mill. kroner.
Utgifter og inntekter knyttet til Riksteatrets
turnevirksomhet er skilt ut fra post 1 og budsjettert under hhv.
kap. 324, post 21 Spesielle driftsutgifter og kap. 3324, post 2
Billett- og salgsinntekter. Dette er gjort for å sikre teatret forutsigbarhet
og større økonomisk handlefrihet i form av utvidet budsjettmessig fleksibilitet.
Riksteatrets utgifter i 2012 under post 1 vil
bli høyere enn budsjettert. Samtidig vil utgiftene i 2012 under
post 21 bli tilsvarende lavere enn budsjettert. Dette skyldes bl.a.
at teatret har funnet det hensiktsmessig å føre lønnsutgiftene til
teknisk personale og åremålsengasjement under post 1. Det er etter
dette behov for å justere bevilgningene under hver av postene 1
og 21 med 6 mill. kroner.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under
kap. 324, post 1 Driftsutgifter økes med 6 mill. kroner.
Jf. omtale under kap. 324 post 1 ovenfor og
kap. 3324 post 2 nedenfor.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under
kap. 324, post 21 Spesielle driftsutgifter reduseres med 8 mill.
kroner.
Jf. omtale under kap. 326 post 78 og kap. 3326 post
1 nedenfor.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under
kap. 326, post 1 Driftsutgifter økes med 3,4 mill. kroner.
Under denne posten er det avsatt 2 mill. kroner
til inkluderingstiltak på bibliotek- og litteraturfeltet til senere
fordeling. Midlene skal benyttes til utvikling av litteraturformidlingen
i bibliotekene i regi av Nasjonalbiblioteket under kap. 326 post
1.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under
kap. 326, post 78 Ymse faste tiltak reduseres med 2 mill. kroner.
Jf. omtale under kap. 3329 post 1 nedenfor.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under
kap. 329, post 1 Driftsutgifter økes med 3,1 mill. kroner.
Jf. omtale under kap. 3329 post 2 nedenfor.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under
kap. 329, post 21 Spesielle driftsutgifter økes med 17 mill. kroner.
Posten gjelder Rikskonsertenes inntekter fra
offentlige konserter, skolekonserter, barnehagekonserter og prosjektvirksomhet.
Forventede inntekter i 2012 blir 1,8 mill. kroner lavere enn budsjettert.
Dette skyldes at egenandeler for kombinasjonskonserter ikke påløper
før i 2013 og at Riksteatrets internasjonale oppgaver innen musikkfeltet
får noe mindre omfang enn tidligere forutsatt. De reduserte inntektene innebærer
at utgiftene under kap. 323 post 1 reduseres tilsvarende.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under
kap. 3323, post 1 Ymse inntekter reduseres med 1,8 mill. kroner.
Posten gjelder Riksteatrets salg av billetter
og program m.m. Riksteatrets forventede salgsinntekter blir 2 mill.
kroner lavere enn budsjettert. Dette skyldes lavere publikumstilstrømning
enn tidligere forutsatt. De reduserte inntektene innebærer at utgiftene under
kap. 324 post 1 reduseres tilsvarende.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under
kap. 3324, post 2 Billett- og salgsinntekter m.m. reduseres med
2 mill. kroner.
Posten gjelder bl.a. inntekter fra ulike prosjekter og
konsulenttjenester. De samlede inntektene i 2012 forventes å bli
om lag 9,8 mill. kroner. Dette er 1,4 mill. kroner høyere enn budsjettert.
De økte inntektene skal dekke tilsvarende økte utgifter under kap. 326,
post 1 Driftsutgifter.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under
kap. 3326, post 1 Ymse inntekter økes med 1,4 mill. kroner.
Posten gjelder i hovedsak salgs- og husleieinntekter
og inntekter fra ulike prosjekter og konsulenttjenester. De samlede
inntektene i 2012 forventes å bli om lag 8,5 mill. kroner. Dette
er 3,1 mill. kroner høyere enn budsjettert. De økte inntektene skal
dekke tilsvarende økte utgifter under kap. 329, post 1 Driftsutgifter.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under
kap. 3329, post 1 Ymse inntekter økes med 3,1 mill. kroner.
Posten gjelder inntekter fra Arkivverkets oppdragsvirksomhet.
De samlede inntektene i 2012 forventes å bli om lag 34,3 mill. kroner.
Dette er 17 mill. kroner høyere enn budsjettert. Dette skyldes at
oppdragsinntekter som var ført på interimskonto per 31. desember
2011 er inntektsført i statsregnskapet i 2012, jf. Prop. 1 S (2011–2012),
forslag til vedtak II, nr. 2. De økte inntektene skal dekke tilsvarende
økte utgifter under kap. 329, post 21 Spesielle driftsutgifter.
Departementet foreslår at bevilgningen i 2012 under
kap. 3329, post 2 Inntekter ved oppdrag økes med 17 mill. kroner.