I proposisjonen fremmes det forslag om en ny
bestemmelse i lov 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige anskaffelser.
Forslaget går ut på å gi Arbeidstilsynet (og Petroleumstilsynet)
kompetanse til å føre tilsyn med offentlige virksomheters etterlevelse
av forskrift 8. februar 2008 nr. 112 om lønns- og arbeidsvilkår
i offentlige kontrakter.
Offentlig sektor har et særlig ansvar for å
sikre ryddige forhold i norsk arbeidsliv og hindre sosial dumping
ved å medvirke til at utenlandske arbeidstakere ikke blir utnyttet
på det norske arbeidsmarkedet. Dette innebærer blant annet å sikre
at lønn og andre arbeidsvilkår er i samsvar med minimumsvilkårene
i tariffavtaler og allmenngjøringsforskrifter.
Arbeidstilsynet fører tilsyn med at den enkelte arbeidsgiver
følger kravene i arbeidsmiljøloven, allmenngjøringsloven og utlendingsloven
§ 27 (vilkår for oppholdstillatelse). I forbindelse med tilsyn er
det også registrert sosial dumping hos virksomheter som utfører
oppdrag for offentlig sektor. Fordi det kan antas at det vil være
et stort behov for arbeidskraft også i tiden fremover, mener Arbeidstilsynet
at risikoen for sosial dumping i denne sektoren vil holde seg høy.
Formålet med forskriften er å unngå at offentlige oppdragsgivere
inngår kontrakter med virksomheter som tilbyr dårligere vilkår enn
det som er normalt på det norske arbeidsmarkedet. Forskriften er
en viktig del av innsats mot sosial dumping.
Forskrift er hjemlet i lov om offentlige anskaffelser
og gjelder for alle deler av offentlig sektor som hører inn under
virkeområdet til loven.
I Meld. St. 29 (2010–2011) Felles ansvar for
eit godt og anstendig arbeidsliv ble det orientert om at et forslag
om å gi Arbeidstilsynet hjemmel til å føre tilsyn med hvordan det
offentlige etterlever forskriften om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige
kontrakter ville bli sende på høring. Forslag har vært på høring med
frist 30. mars 2012.
Forskriften om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige
kontrakter ble vedtatt i 2008 og gjennomfører ILO-konvensjon nr.
94 om arbeidsklausuler i offentlige kontrakter, i norsk rett. Norge
ratifiserte konvensjonen i 1996. Den ble først gjennomført for sentrale offentlige
instanser gjennom et rundskriv. Da reglene ble forskriftsfestet
ble samtidig virkeområdet utvidet til også å gjelde offentligrettslige
organer og kommunal sektor. I 2011 ble det gjort enkelte endringer
i forskriften for å klargjøre hvilke krav den stiller.
Det vises til proposisjonens kapittel 3 hvor
det er nærmere redegjort for gjeldende rett, herunder om forskriftens
krav til kontroll, samt Arbeidstilsynets tilsynsansvar etter annet
regelverk.
Når det gjelder merknader til lovforslagene
er det redegjort for i proposisjonens kapittel 6.
Høringsforslaget innebar at det innføres en
hjemmel for departementet (Kongen) til å fastsette forskrift om
at Arbeidstilsynet også skal føre tilsyn med offentlig sektors etterlevelse
av forskriften om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter.
Dette følges opp ved at det innføres en ny § 8 i forskriften om lønns-
og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter om slikt tilsyn.
Det vises til proposisjonens kapittel 3.4 hvor
det redegjøres for de ulike høringsinstansenes syn på forslaget.
Til tross for at forskriften om lønns- og arbeidsvilkår
i offentlige kontrakter fastslår hvilke krav som stilles til det
offentlige som oppdragsgiver, avdekkes det uverdige arbeidsforhold.
Omfanget av brudd på reglene har så langt vært lite kjent. Når Arbeidstilsynet
avdekker brudd på allmenngjøringsforskrifter, arbeidsmiljøloven
og utlendingsloven hos virksomheter som leverer tjenester til offentlig
sektor, innebærer det også at offentlig sektor ikke har ivaretatt
sine forpliktelser til å stille krav og kontrollere at arbeidstakerne
får de lønns- og arbeidsvilkårene de har krav på.
Forslaget innebærer ikke nye krav til det offentlige
som oppdragsgivere, jf. gjeldende rett. Forslaget innebærer at Arbeidstilsynet
vil få kompetanse til å føre tilsyn med at oppdragsgiver overholder
sine forpliktelser etter forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige
kontrakter.
Det vil være et viktig tiltak å gi Arbeidstilsynet denne
oppgaven og kunne bruke reaksjonsmidler overfor oppdragsgivere som
ikke etterlever sine forpliktelser etter forskriften. Arbeidstilsynet
støtter dette, og mener det vil være svært nyttig og hensiktsmessig
å kunne henvende seg direkte til det offentlige som oppdragsgiver
og kontrollere at de følger opp sine forpliktelser.
Et tilsyn rettet mot det offentlige som oppdragsgiver
vil kunne gi god effekt også når det gjelder Arbeidstilsynets tilsynsansvar
med hver enkelt leverandør/arbeidsgiver etter arbeidsmiljøloven,
utlendingsloven og allmenngjøringsregelverket. Dette vil gi kunnskap
og oversikt som kan lette tilsynet nedover i kontraktskjeden.
Kritikken som har fremkommet mot regelverket er
at det kan fremstå som vanskelig å finne ut av hvilke konkrete lønns-
og arbeidsvilkår det skal stilles krav om. Det gjelder særlig på
områder som ikke er allmenngjort. Etter at forskriften ble endret
15. november 2011 fremgår det nå tydelig at der det gjelder allmenngjøringsforskrifter,
så er det disse som gjelder, og at det ellers skal stilles krav
i henhold til landsomfattende tariffavtale. Samtidig ble det presisert
i forskriften hva som menes med lønns- og arbeidsvilkår.
Arbeidstilsynet vil også ha et ansvar for å
informere om regelverket og skal kunne gi veiledning om hvilke tariffavtaler
og hvilke lønns- og arbeidsvilkår som skal gjelde.
Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) driver utstrakt
informasjonsvirksomhet når det gjelder offentlige anskaffelser.
Det er dialog med Difi og Arbeidstilsynet med sikte på å kunne gi
ytterligere informasjon tilpasset kravene i forskriften.
Forskrift nedfeller et krav om at oppdragsgiver
i sine kontrakter skal stille krav om lønns- og arbeidsvilkår i
samsvar med forskriften § 5. Deretter skal oppdragsgiver gjennomføre
nødvendig kontroll med om kravene overholdes, jf. § 7.
Vesentlige endringer i kontrakten kan føre til
at man står overfor en ny kontrakt i anskaffelsesrettslig forstand.
I så fall må oppdragsgiver utlyse ny konkurranse.
I sjeldne tilfeller vil det være aktuelt for
Arbeidstilsynet å føre tilsyn med at offentlig sektor ivaretar sine
forpliktelser også i anskaffelsesprosessen. Dersom Arbeidstilsynet
finner å måtte iverksette tiltak overfor oppdragsgiver (pålegg,
tvangsmulkt, stansing) for å få oppdragsgiver til å oppfylle forskriftens krav,
vil slike tiltak også kunne berøre de leverandørene som deltar i
konkurransen, samt muligens andre potensielle leverandører. I slike
tilfeller kan anskaffelsesregelverket medføre erstatningsansvar
dersom oppdragsgivers plikt til å rette seg etter pålegg fra Arbeidstilsynet
medfører tap for leverandørene.
Dersom Arbeidstilsynets tilsyn kun avdekker mindre
feil tillater forskrift om offentlige anskaffelser at oppdragsgiver
foretar mindre rettelser i konkurransegrunnlaget innen tilbudsfristens
utløp.
For at oppdragsgiver ikke skal risikere å pådra seg
erstatningsansvar i slike tilfeller, er det viktig at det tas høyde
for kravene forskriften om lønns- og arbeidsvilkår stiller i alle
stadier av en anskaffelsesprosess og i det løpende kontraktsforholdet.
Det foreslås at tilsynsbestemmelsen fremgår
av selve loven.
Arbeidstilsynet fører allerede tilsyn med allmenngjøringsforskriftene
og utlendingslovens vilkår for oppholdstillatelse for arbeidsinnvandrere.
Mange av de virksomhetene etaten fører tilsyn med leverer tjenester
til det offentlige. At Arbeidstilsynet kan rette tilsynet direkte
mot det offentlige som oppdragsgiver, og gi pålegg om at forskriftens
krav skal følges hos underleverandører, kan føre til et mer effektivt tilsyn.
For offentlige oppdragsgivere medfører ikke
lovendringen nye forpliktelser. Arbeidstilsynets ansvar for også
å veilede om regelverk de fører tilsyn med, vil gjøre det enklere
for offentlig sektor å ivareta sine forpliktelser etter regelverket.
For ikke å pådra seg erstatningsansvar overfor
leverandørene etter lov om offentlige anskaffelser er det viktig
at oppdragsgiver ivaretar sine forpliktelser i alle ledd av anskaffelsesprosessen
og i det løpende kontraktsforholdet.
Det forutsettes at eventuelle økte kostnader
for tilsynsmyndighetene skal dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer.
Lov 27. januar 2012 nr. 10 om lønnsnemnd i arbeidstvister
(lønnsnemndloven), som trådte i kraft 1. mars 2012, gir regler om
Rikslønnsnemnda. Loven erstatter lov 19. desember 1952 nr. 7 om
lønnsnemnd i arbeidstvister. Ved en inkurie er henvisningen til
arbeidstvistloven ikke korrekt videreført i den nye lønnsnemndloven.
Det foreslås at henvisningen i den nye lønnsnemndloven § 5 endres
slik at den blir i samsvar med henvisningen i den gamle lønnsnemndloven.
Det oppnås ved at § 5 viser til både kapittel 4 og 5 i lov 27. januar
2012 nr. 9 om arbeidstvister.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari
Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert
Eriksson, Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, mener at offentlig sektor har et særlig ansvar
for å sikre ryddige forhold i norsk arbeidsliv og hindre sosial
dumping ved å medvirke til at utenlandske arbeidstakere ikke blir
utnyttet på det norske arbeidsmarkedet. Dette ansvaret innebærer blant
annet å sikre at lønn og andre arbeidsvilkår er i samsvar med minimumsvilkårene
i tariffavtaler og allmenngjøringsforskrifter.
Komiteen viser til at offentlig
sektor er en mangfoldig og stor innkjøper av mange ulike tjenester.
Som utbygger og drifter av store bygg, og som en omfattende tjenesteleverandør,
er offentlig sektor avhengig av eksterne leverandører og underleverandører. Komiteen er
enig med regjeringen og Arbeidstilsynet om at faren for sosial dumping
er høy innenfor flere av sektorene som det offentlige kjøper tjenester
fra, særlig grunnet fortsatt høy arbeidsinnvandring.
Komiteen viser til at formålet
med forskriften om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter
er å unngå at offentlige oppdragsgivere inngår kontrakter med virksomheter
som tilbyr dårligere vilkår enn det som er normalt på det norske
arbeidsmarkedet. Forskriften gjennomfører ILO-konvensjon nr. 94
om arbeidsklausuler i offentlige kontrakter. ILO-konvensjon nr.
94 ble vedtatt i 1949 og ratifisert av Norge i 1996. Komiteen mener
at forskriften er en viktig del av den samlede innsatsen mot sosial
dumping.
Komiteen viser til at forskrift
om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter er hjemlet i
lov om offentlige anskaffelser og gjelder for alle deler av offentlig
sektor som hører inn under virkeområdet til loven. Det vil si at
den gjelder for staten, kommunene og fylkeskommunene, og for andre
offentligrettslige organer.
Komiteen mener det er nødvendig
at offentlige etater og tilsyn samarbeider godt for å sikre et effektivt
tilsynsregime. Eksempler på slike etater og tilsyn er Arbeidstilsynet,
politiet og Skatteetaten. Det er viktig at et slikt samarbeid sikrer
landsomfattende tilsyn, og at arbeidet organiseres på en mest mulig formålstjenlig
måte slik at hver etats kompetanse utfyller hverandre. F.eks. kan
det utvikles regionale innsatsgrupper hvor hver av etatene deltar.
Komiteen slutter seg regjeringens
forslag om å gi Arbeidstilsynet hjemmel til å føre tilsyn med hvordan
det offentlige etterlever forskriften om lønns- og arbeidsvilkår
i offentlige kontrakter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at reglene om offentlige anskaffelser er kompliserte og vanskelige
å forstå, noe også Riksrevisjonen har påpekt i Dokument 3:6 (2010–2011)
Riksrevisjonens undersøking av årsaker til at statlege verksemder
ikkje etterlever regelverket for offentlege anskaffingar, jf. Innst.
288 S (2010–2011).
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet har støttet 19 av 24 forslag mot sosial dumping
som regjeringen har lagt frem, siden 2006. Fremskrittspartiet har
derimot ikke støttet allmenngjøring, påseansvar og solidaransvar.
Disse medlemmer mener at tilsynsmyndigheten
er et offentlig ansvar og har styrket bevilgningene til både Arbeidstilsynet
og Petroleumstilsynet i sine alternative budsjetter. Disse
medlemmer viser til at det offentlige er en stor bruker
av innleid arbeidskraft, og det er avdekket mange brudd på arbeidsmiljøloven
også i offentlige etater, på lik linje med private virksomheter.
Det er viktig at det offentlige overholder sine forpliktelser som
er nedfelt i lov, på lik linje som andre arbeidsgivere, og at det
er ordnede arbeidsforhold for arbeidstakere som blir leid inn for
ulike oppdrag i stat og kommune.
Disse medlemmer er opptatt av
et anstendig og skikkelig arbeidsliv der man forholder seg til de lover
og regler som gjelder. Disse medlemmer viser til
at brudd som ble avdekket i privat sektor, som blant annet Adecco-saken,
ble slått stort opp av både regjeringen og LO, mens det samtidig
ble avdekket grove brudd på arbeidsmiljøloven i Trondheim kommune
og Moss kommune. Disse medlemmer viser også til at
forskriften kom i februar 2008, og finner det rart at offentlig
sektor ikke har klart å overholde denne, da det må forventes at
det offentlige går foran med et godt eksempel når det gjelder å
følge lover og regler.
Disse medlemmer er derfor fornøyd
med at det offentlige også må gås etter i sømmene når det gjelder
å følge lovverket.
Disse medlemmer viser til at
EFTAs overvåkingsorgan (ESA) har ment at forskriften om lønns- og
arbeidsvilkår i offentlige kontrakter er i strid med EØS-retten. Disse
medlemmer viser til at både NHO og KS mener at forskriften
reiser EØS-rettslige problemstillinger som ikke er avklarte. Disse
medlemmer støtter denne vurderingen, og viser til at NHO
også mener at konkurrerende tariffavtaler innenfor en bransje kan
være en kompliserende faktor ved at oppdragsgiver ikke vil finne
det opplagt hvilken tariffavtale det skal tas utgangspunkt i.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at Arbeidstilsynet må inneha den nødvendige kompetansen som skal
til for å kunne følge opp alle de ulike tariffavtaler som gjelder. Disse
medlemmer mener at det kan føre til enda mer byråkrati å
la Arbeidstilsynet få tilsynsansvaret også med det offentlige, men
ser allikevel nødvendigheten av at det stilles like strenge krav
til offentlig sektor til å følge arbeidslivets spilleregler som
det settes til privat sektor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at det offentlige har et spesielt ansvar
for å forhindre at det ikke foregår sosial dumping knyttet til offentlige
innkjøp. Disse medlemmer mener også at det er naturlig at
det føres tilsyn med at lover og forskrifter følges, og at Arbeidstilsynet
og Petroleumstilsynet i dette tilfellet er naturlige instanser. Disse
medlemmer støtter derfor forslaget om å gi disse to tilsynene
tilsynskompetanse til å påse at offentlige oppdragsgivere ikke inngår
kontrakter med virksomheter som opererer med uakseptable lønns-
og arbeidsvilkår.
Disse medlemmer viser til høringsinnspillene
fra flere arbeidsgiverorganisasjoner, blant annet NHO, Spekter,
KS og Virke. Høringsinstansene anfører blant annet at det er uklart
om regelverket er EØS-stridig eller ikke, og at konkurrerende tariffavtaler
innenfor en bransje kan være en kompliserende faktor ved at oppdragsgiver
ikke vil finne det opplagt hvilken tariffavtale det skal tas utgangspunkt
i. Disse medlemmer mener det er urimelig å iverksette tilsynet
med forskriftene om lønns- og arbeidsvilkår for innkjøp i offentlig
sektor før disse uklarhetene er ryddet opp i.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil derfor
oppfordre regjeringen til å utsette implementeringen av tilsynet
inntil disse spørsmålene er avklart i samarbeid med KS og andre
relevante parter.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vente med å implementere
endringene i Prop. 5 L (2012–2013) til det er avklart hvorvidt regelverket
for offentlige anskaffelser kan praktiseres i samsvar med EØS-retten.»
Forslag fra Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen vente med å implementere
endringene i Prop. 5 L (2012–2013) til det er avklart hvorvidt regelverket
for offentlige anskaffelser kan praktiseres i samsvar med EØS-retten.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov om offentlige anskaffelser m.m. (offentlig
tilsyn med forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter)
I
I lov 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige
anskaffelser skal § 7 nytt tredje og fjerde ledd lyde:
Arbeidstilsynet
fører tilsyn med at forskrifter gitt med hjemmel i første og andre
ledd blir overholdt. Tilsynet gir de pålegg og treffer de enkeltvedtak
som er nødvendige for gjennomføring av forskriftene. Arbeidsmiljøloven
§ 18-5, § 18-6 første, andre, sjette, sjuende og åttende ledd samt
§§ 18-7 og 18-8 får tilsvarende anvendelse.
Petroleumstilsynet har innenfor sitt
myndighetsområde tilsvarende tilsynsansvar og myndighet som nevnt
i andre og tredje ledd.
II
I lov 27. januar 2012 nr. 10 om lønnsnemnd
i arbeidstvister skal § 5 lyde:
§5 Saksbehandling
Arbeidstvistloven kapittel 4 og 5 gjelder
tilsvarende så langt det passer.
III
Loven del I gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Loven del II trer i kraft straks.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 4. desember 2012
Robert Eriksson |
Thor Erik Forsberg |
leder |
ordfører |