Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og
lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold,
Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen,
Svein Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
26 S (2012–2013) om endringer i statsbudsjettet for 2012 under Nærings-
og handelsdepartementet.
Komiteen har merket seg at flere
av endringsforslagene er av mindre omfang. Komiteen har videre merket
seg at det foreslås, i tråd med det som ble lagt fram i Meld. St.
22 (2011–2012), å overføre eierskapet i Investinor AS fra Innovasjon
Norge til Nærings- og handelsdepartementet. Videre merker komiteen seg
at det gjøres framlegg om den formelle overføringen, til kostpris
på 2,2 mrd. kroner, og at omklassifiseringen av eierskapet blir
gjort som følge av dette.
Komiteen merker seg at det i
forbindelse med Eksportkreditt Norge AS er bevilget mer i lån enn
antatt og at lånerammen foreslås økt med 2,8 mrd. kroner til samlet
12,8 mrd. kroner. Komiteen mener dette er positivt.
Komiteen har videre merket seg
at det gjøres justeringer på kap. 3950 som følge av tilbakekjøpsavtaler
av egne aksjer med DNB ASA, Telenor ASA og Yara International ASA. Komiteen merker
seg at utbytte fra det statlige eierskapet som ligger under Nærings-
og handelsdepartementets forvaltning beløper seg til totalt 12 322,653
mill. kroner. Komiteen har videre merket seg de vedtatte
strukturelle endringer for Mesta Konsern AS. Komiteen viser for
øvrig til brev fra Nærings- og handelsdepartementet av 21. november
2012 (vedlagt).
Komiteen tilrår at innstillingen
vedtas.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
alle de endringer som er foreslått i proposisjonen. Disse
medlemmer forstår at ting kan forandre seg i løpet av et
år som f.eks. forandringer i markedet, at valutakursene forandrer
seg m.m.
Disse medlemmer registrerer at
i noen saker har forutsetningen for å holde budsjettet heller ikke
vært helt forutsigbart.
Dog mener disse medlemmer at
man for fremtiden må bestrebe seg ennå mer på å holde en streng,
men fornuftig budsjettdisiplin.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
skeptisk til regjeringens forslag til saldering i inneværende budsjett,
hvor det legges opp til å øke utlånsrammen til Innovasjon Norge
(IN) med 450 mill. kroner så tett opp til budsjettårets slutt.
Disse medlemmer er av den formening
at en sak av denne art og størrelse burde vært fremlagt Stortinget
på et tidligere tidspunkt. Disse medlemmer vil sterkt
bemerke at IN ikke bør låne ut kapital ut over gitte utlånsrammer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen i sitt forslag til saldert budsjett for 2012 legger
opp til en økning i avdrag på utestående fordringer med 900 mill. kroner.
I Prop. 26 S (2012–2013) begrunnes endring i budsjettet at det er
foretatt høyere opptak av lån enn det som var lagt til grunn i saldert
budsjett. Disse medlemmer er sterkt kritisk til en
slik praksis, og vil bemerke at IN ikke bør låne ut kapital ut over
gitte utlånsrammer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det i saldert budsjett for 2012 legges
opp til en økning i statens inntekter fra aksjesalg på 2 617,5 mill.
kroner. Inntekten skyldes selskapene Telenor ASA og Yara International
ASA sine gjenkjøp av aksjer i egne selskap.
Disse medlemmer forutsetter at
disse gjenkjøpene ikke får betydning for selskapets eventuelle utbetaling
av bonuser m.m. til sine ansatte, herunder også ledelse, dersom
disse gjenkjøpene er med på å påvirke aksjekursen i positiv retning.
Disse medlemmer viser til at
tilbakekjøp av aksjer kan påvirke kursutviklingen i et selskaps
aksjer. I de tilfeller hvor et statlig selskap har bonusordninger
tilknyttet kursutviklingen i selskapets aksjer med målepunkter på
fastsatte datoer, vil tidsfastsettelsen av tilbakekjøpene ha betydning
for resultatene av eventuelle bonusordninger. Disse medlemmer forutsetter
at tilbakekjøpsprogrammer innrettes og kontrolleres hos selskapene
slik at de ikke påvirker bonusresultater i statlig eide selskaper.