Kulturdepartementet gjer framlegg om lovendringar
som er naudsynte for å gjennomføre framlegget i Prop. 1 S (2012–2013)
Kulturdepartementet, kap. 5568 post 74 Avgift - forhåndskontroll
av film for visning, der det står mellom anna:
«Det foreslås å erstatte gebyret for forhåndskontroll
av film med en ny avgift med samme formål. Avgiften skal finansiere
Medietilsynets utgifter knyttet til forhåndskontroll av film. Dagens
gebyrordning er tilpasset analog filmdistribusjon, i den forstand
at store deler av gebyrinntektene har vært knyttet til klarering
av distribusjonskopier av kinofilmer. Digitaliseringen av kinoene
har nå ført til et bortfall av distribusjonskopier og dermed en
betydelig nedgang i gebyrinntekter til Medietilsynet. Full kostnadsdekning
gjennom dagens gebyrordning vil kreve en mangedobling av grunngebyret,
noe som trolig vil få negative konsekvenser for filmimporten og
bredden i kinotilbudet.»
For å gjennomføre forslaget i Prop. 1 S (2012–2013)
om å erstatte dagens gebyr for førehandskontroll av film med ei
sektoravgift med same føremål, er det naudsynt med ei endring i
film- og videogramlova § 4 fjerde og femte ledd. Konkret er det
tale om å erstatte omgrepet «gebyr» med «avgift». I tillegg vert
det presisert at avgiftssatsane skal fastsetjast av Stortinget.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene Vågslid,
fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet,
Olov Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
er enig i regjeringens vurdering av at det er nødvendig å erstatte
dagens gebyrordning for Medietilsynets forhåndskontroll av film
med en avgiftsbasert ordning.
Imidlertid noterer komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen,
Høyre og Kristelig Folkeparti seg at proposisjonen ikke
gir en nærmere beskrivelse av hvorledes regjeringen vil foreslå
at avgiften beregnes, og hvordan det nye systemet vil slå ut for
oppsetningsmønsteret ved norske kinoer, eksempelvis hva angår bredden av
filmer ved små og store kinoer.
Da dette er en viktig side av så vel innkrevingen, som
en sak med klare kulturpolitiske implikasjoner, mener disse
medlemmer dette må avklares raskt og burde ha vært kjent
ved Stortingets behandling av saken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til brev av 22. november 2012 fra Kulturdepartementet hvor
det sies at det i etterkant av fremleggelsen av Prop. 1 S (2012–2013)
har fremkommet betydelige innvendinger mot den foreslåtte avgiftsmodellen.
Departementet har derfor gått i dialog med berørte bransjeaktører for
å drøfte alternative modeller. Flertallet har derfor
kommet til at departementet bør gis en hjemmel for å fastsette detaljene
i avgiftsmodellen, inkludert de årlige avgiftssatsene, i forskrift.
Dette tilsvarer systemet under dagens ordning med gebyrfinansiering. Flertallet forutsetter
at departementet fortsetter drøftelsene med kino- og distributørbransjen
med sikte på å fastsette en ny avgiftsmodell i forskrift innen årsskiftet.
Den modellen som velges skal gi full kostnadsdekning for Medietilsynets
utgifter knyttet til forhåndskontroll av film og ivareta små og mellomstore
kinoer slik at de ikke får en uforholdsmessig økonomisk belastning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at regjeringen
har lagt frem forslag om endringer i film- og videogramlova med svært
kort svarfrist og samtidig unnlatt å be om høringsuttalelser fra
viktige aktører. Det er etter disse medlemmers syn
en uakseptabel fremgangsmåte og vitner om lite respekt for berørte
parter. Disse medlemmer har merket seg mange sterke
reaksjoner mot forslaget, bl.a. Film & Kino som utaler at:
«Forslaget vil ha drastisk virkning for små og mellomstore
kinoer i Norge, og kan i verste fall føre til kinodød i distriktene.
Det er derfor meget kritikkverdig at verken kinoene, kommunene som
eier kinoene eller organisasjonene som representerer kinoene, slik
som Film & Kino, Norske Kinosjefers Forbund og Norsk kinoforbund,
står på høringslisten. Dette må øyeblikkelig rettes opp og høringsfristen
må forlenges.»
Dette er disse medlemmer helt
enig i og vil derfor stemme imot forslag til ny lov og vil derfor
fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til endringer
i film og videogramlova, etter at lovteksten har vært ute på høring
hos berørte parter for å sikre en forsvarlig behandling.»
På spørsmål fra komiteen har disse medlemmer merket
seg svarbrevet fra statsråden, der det langt på vei innrømmes at
det har vært en svært mangelfull prosess i forkant av lovforslaget
og at det skal løses med bruk av forskrift. Disse medlemmer merker
seg også at statsråden skal gå i dialog med kinobransjen og filmdistributørene
for å rydde opp i eget rot og for å finne en løsning.
Det er etter komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiets syn
hyggelig med dialog, men i dette tilfellet vil statsråden gjennom
fullmakt ha all makt og trenger ikke lytte til fornuftige innspill. Disse
medlemmer gir derfor ikke en slik fullmakt.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
svært mye taler for en modell knyttet til antall solgte billetter,
vil være hensiktsmessig for å oppnå en fordeling der de små og mellomstore
kinoene ikke får en uforholdsmessig belastning.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til
endringer i film og videogramlova, etter at lovteksten har vært
ute på høring hos berørte parter for å sikre en forsvarlig behandling.
Komiteens tilråding fremmes av medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
proposisjonen og sine merknader og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lov om endringer i film- og videogramlova (filmkontrollgebyret)
I
I lov 15. mai 1987 nr. 21 om film og
videogram skal § 4 fjerde og femte ledd lyde:
Den som vil ha ein film eller eit videogram
vurdert av Medietilsynet, skal betale ei avgift som
blir fastsett av departementet.
Departementet kan i forskrift gi nærmare reglar om førehandskontroll,
registreringsplikt og betaling av avgift.
II
Lova gjeld frå den
tid Kongen fastset.
Jeg viser til familie- og kulturkomiteens brev
av 20. november 2012. Med henvisning til framkommet kritikk mot
departementets forslag, ber komiteen om en ”redegjørelse
for hvordan den nye avgiftsordningen tenkes utformet, og hvilke
kultur- og avgiftspolitiske implikasjoner regjeringen antar ordningen
vil ha”.
Jeg viser til at formålet med forslaget til
omlegging av finansieringen av filmkontrollen var å sikre full kostnadsdekning
uten negative konsekvenser for filmimporten til Norge, jf. Prop.
1 S (2012-2013) s. 178. Avgiftsmodellen beskrives nærmere i forslag
til romertallsvedtak VI nr. 3.
I forbindelse med høring av lov- og forskriftsendringer
som er nødvendige for å gjennomføre budsjettforslaget, har det vist
seg at modellen vil ha uforutsette konsekvenser for oppsetningsmønsteret
på norske kinoer. En rekke høringsinstanser har fremmet innvendinger
mot den foreslåtte avgiftsmodellen. Bl.a. er det påvist at forslaget
i en del tilfeller vil gjøre det ulønnsomt for distributører å sette
filmer opp på små og mellomstore kinoer. Ifølge bransjeorganisasjonen
Film & Kino vil forslaget derfor ”… ha drastiske
virkninger for små og mellomstore kinoer i Norge, og i verste fall
føre til kinodød i distriktene.”
På bakgrunn av dette har Kulturdepartementet gått
i dialog med kinobransjen og filmdistributørene med sikte på å finne
fram til en modell som ikke vil ha slike uheldige konsekvenser.
Det kan foreløpig se ut til at en fast avgift gradert etter antall
oppsettinger ved premiere kan være akseptabel for alle parter. Se nærmere
beskrivelse av modellen i vedlegg.
En slik løsning vil eventuelt kunne gjennomføres ved
at departementet gis hjemmel til å fastsette detaljene i avgiftsmodellen,
inkl. de årlige avgiftssatsene, i forskrift. Dette tilsvarer systemet
under dagens ordning med gebyrfinansiering. Velges denne løsningen vil
det åpne for at departementet fortsetter drøftelsene med kino- og
distributørbransjen, med sikte på å fastsette en omforent avgiftsmodell
i forskrift innen årsskiftet.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 6. desember 2012
Gunn Karin Gjul |
Olemic Thommessen |
leder |
ordfører |